On hirsirakenteinen mökki jossa parvi Lämmitys tapahtuu puukamiinalla alakerrasta Parvi on 20 neliötä Näin koska parvi ulettuu myös saunan päälle Saunan katossa 10cm vuorivilla ja 10 cm finnfoam Ongelma on se että kun parvella lämpötila on hyvä noin 25 ast on mökin lattiarajassa vain ehkä 15 ast Siis talvella Parvi on tiivis vain reipas kulkuaukko Kysymys miten voisi laittaa ilmankierrätystä parven ja tuvan välille auttaisiko aukko parven takaosan lattiaan?? Mökissä ei ole sähköä
mökki ja parvi
4
1772
Vastaukset
- 19+19
Ei lämmin ilma sieltä alas tule. Ainoa keino on saada lämmin ilma parvelta ulos. Ilma on huonoa sekoittumaan. Minulla on parvelle tuvan kokoinen aukko, mutta mökkiä lämmittäessäni pitää kylmä ilma päästää parven ikkunasta ulos. Aika oudolta tuntuu, kun alhaalla on lämmintä mutta parvella kylmää.
- Näin meillä
Ilmalämpöpumppu korkealle ,jäähdyttää myös kesällä parvea tarpeen tullen
- nuohotaan
Talvella ulkoilma on pirskatin kylmää ja takkasi tarvitsee sitä min. 50 m3/h. Mistä se tulee?, todennäkoisesti mökkisi vuotaa nurkista tai alapohjan läpi. Korvausilma se siis jäähdyttelee lattioita sitä mukaa kun polttelet kaminaa tai hormi on lämmin. Fysiikkaa vielä sen verran että kylmä ulkoilma valahtaa lattioille kun se tulee esim. seinän läpi lämpimämpään huonetilaan ja lämmettyään pyrkii mökin yläosaan. Ratkaisu ? tuo korvausilmaa mökin seinän läpi sinne parvelle/mahd. ylös jos sieltä löytyy jokin kohta josta ulkoilman veto ei vihellä nukkujien naaman yli. Näin saat hieman ristivetoa siihen lämpötilakerrostumaan. Voit myös asentaa jonkin puhaltimen joka vie ylhäältä ilmaa alas, näin alhaalta virtaa ilmamassaa ylös. Lämpöpumpun puhallintoiminto ei tässä toimi.
- Oikea toiminto
Lämpöpumpun puhallintoiminto toimii samanlailla kuin missä puhaltimessa tahansa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855