Pahoinvointia stressistä?

pahoinvoiva

Kärsin usein pahoinvoinnista. Lääkärin mukaan se on henkistä, koska minusta ei löydetty mitään syytä miksi pahoinvointi yllättää todella usein.
Tätä on kestänyt n. vuoden. Minulla oli tätä jo 5 vuotta sitten, mutta se hävisi vain yhtäkkiä ja nyt se on tullut takaisin vuosi sitten. Sitä esiintyy yleisimmin öisin ja iltaisin nukkumaan mennessä. Huono olo häviää kun ajattelen jotain muuta, tai teen muuta, esimerkiksi nyt kun kirjoitan tänne. Minulle tulee huono olo ihan pienestäkin murheesta tai mieltä vaivaavasta asiasta.

Koska tämä on henkistä niin en oikein tiedä miten tätä voisi hoitaa. Olen niin kyllästynyt tähän, koska elämääni menee hukkaan tämän takia..
Yleensä huono olo menee ohi tunnin sisällä. Yritän aina kuunnella rentouttavaa musiikkia ja tehdä oloni mukavaksi.

Onko täällä ketään kellä olisi samanlaista? Onko kukaan hakenut apua mistään ja mistä sitä voisi mahdollisesti hakea tälläisessä tilanteessa?

9

5962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...............

      Pahoinvointi on tuttua minullekin. Aina stressaavissa tai ahdistavissa tilanteisessa mahani menee sekaisin. Oliko sinulla silloin 5 vuotta sitten joku stressaava elämäntilanne, joka meni ohi ja on alkanut taas vuosi sitten uudestaan? Hyvin todennäköisesti pahoinvointisi liittyy juuri siihen. Ahdistukseen ja stressiin ym. vaivoihin liittyy usein pahoinvointia, päänsärkyä, kipuja, sydämen tykytystä ja muita fyysisiä vaivoja. Ehkä helpottaa tietää, että taustalla ei ole kuitenkaan mitään fyysistä sairautta luultavasti.

      Kerroitkin jo itse hyviä keinoja pahoinvoinnin helpottamiseen. Minustakin paras keino on saada jotain muuta ajateltavaa, jolloin huono olo unohtuu. Jokaisen pitää itse löytää parhaat keinot sen lievittämiseen. Joku kirjoittaa päiväkirjaa tai vaikka tänne palstalle, joku tykkää puhua muille, joku soittaa musiikkia jne. Entäs tykkäätkö liikkua luonnossa? Ainakin minulla kävelyretki metsään lievittää kaikkia huolia ja murheita. Metsässä saa kulkea kaikessa rauhassa ja puiden humina ja lintujen laulu rentouttaa. Tästä on paljon tutkimuksiakin, miten luonnossa liikkuminen lievittää stressiä.

      Lääkäristä kannattaa hakea apua. Oletko ennen hakenut apua stressiin ja ahdistukseen? Kun henkisiä ongelmia saa selvitettyä, myös fyysiset oireet helpottuvat sen myötä. Varmaan terveyskeskus tai työterveys on hyvä paikka aloittaa. Sieltä osataan ohjata eteenpäin. Minä olen käynyt jutustelemassa psykiatrisen sairaanhoitajan luona. Lähetteen sinne kirjoitti työvoimatoimiston psykologi.

      • niin väsyny

        Mulla ihan samanlaisia oireita kun teilläkin. Välillä raskaan työpäivän jälkeen ahdistaa todella pahasti että ihan oksettaa.. seuraava aamu ahdistaa illalla niin pahasti ettei nukkumisesta tule yhtään mitään.. :( siinä tulee pyörittyä ja katottava kelloa kokoajan..


      • Pahoinvoiva
        niin väsyny kirjoitti:

        Mulla ihan samanlaisia oireita kun teilläkin. Välillä raskaan työpäivän jälkeen ahdistaa todella pahasti että ihan oksettaa.. seuraava aamu ahdistaa illalla niin pahasti ettei nukkumisesta tule yhtään mitään.. :( siinä tulee pyörittyä ja katottava kelloa kokoajan..

        Kiva kuulla etten ole ainoa. Tuntuu vain ettei tähän olisi mitään apua. Todella inhottavat vaiva, josta kärsin lähes joka päivä. En tiedä kuinka tätä hoitaisin ja kuinka tästä pääsee eroon. Jos vähänkin jokin stressaa tai jännittää niin on paskat housussa ja huono olo alkaa jyllätä heti!

        Jos joku keksis/tietäis jotain hyviä ja yksinkertasia rentoutumisharjotuksia niin saa sanoa! Tai jotain miten kannattaa toimia kun huono olo tulee. Kertokaa ajatuksianne, olen valmis kokeilemaan kaikkea. Olen lukiolainen ja elämä vasta alussa ja energiaa pitäisi käyttää muuhunkin kuin stressaamiseen!!!!!


    • one man

      Taas tänä aamuna oksensin, kun piti töihin lähteä, vaikka kuinka kiireettömästi lähdin. Olen jo pari vuotta kärsinyt tästä. Mies ikää 44 Minulla huonovointisuus on aamuisin, tosin kärsin unettomuudestakin.

      • Pahoinvoiva

        Pystytkö sinä käymään töissä? Tai onko huolia tai stressiä? Johtuuko unettomuus huonovointisuudesta? Onko silloin 2 vuotta sitten käynyt jotain, josta tuo olisi voinut alkaa? Minä kyllä suosittelisin käymään lääkärin luona ja jos sieltä ei mitään löydy niin psykologilla, jutteleminen voisi auttaa/helpottaa oloa. Tuo pahoinvointi on kyllä inhottavaa, ei meitä ole tänne kärsimään luotu.. Kai?


    • Pahoinvoiva

      Nyt aivan yllättäen tuli taas pahoinvointia. Minulla ei ole nyt ollut sitä melkein kahteen viikkoon, mutta tänään juuri äitini kysyi kuinka minulla sujuu ja onko pahoinvointia ollut. Nyt sitten heräsin kesken unien huonoon oloon ja se ei tunnu menevän ohi.. Vähän söin illalla suklaata ja alkoi tekemään mieli suolaista kun makea alkoi ällöttämään, en kuitenkaan suolaista syönyt, liekö johtuu nyt siitä makeasta? Mutta stressaaminen pahentaa ja ajattelen tätä oloa koko ajan.. Jännitän kovasti. Kunpa tämä menisi ohi, huomenna on jouluaatto ja tekemistä riittää!
      Apuja kaipaisin!! Kuinka tämän olon saisi nopeasti menemään ohi, jos sellainen vaikka joulunakin tulee?

    • Hei pahoinvoiva,
      toivottavasti selvisit jouluaatosta! Tulin tänne kirjoittamaan kahtakin asiaa. Ensinnäkin, minulla stressi tekee närästystä, joka tuntuu minulla pahana olona. Närästykseen on monia kotikonsteja, kuten ruokasooda. Sitä voi sekoittaa teelusikallisen vesilasilliseen ja juoda. Jos paha olo liittyy närästykseen, se saattaa mennä sillä ohi.

      Toiseksi, jos paha olo on henkistä, se on silti ihan yhtä tärkeää kuin jokin fyysinen vaiva olisi. Kehosi kertoo, ettei sinulla ole kaikki hyvin. Kirjoitatko päiväkirjaa tai harrastatko jotain taidetta, soittamista, laulamista tai piirtämistä? Jos et halua puhua kenellekään ihmiselle, voit kokeilla "puhua" päiväkirjalle. Ja toisaalta, puhuminen voi oikeasti auttaa. Itselleni ainakin käy monesti niin, että vasta kun puhun jollekulle, sanon ääneen sen mikä todella vaivaa ja harmittaa. Onko sinulla ystävää jonka kanssa puhua? Lääkärin kautta voi saada lähetteen psykologille tai psykologiselle sairaanhoitajalle. Myös palvelevaan puhelimeen voi soittaa (Google auttaa numeron kanssa). Kirkolla on myös chat, jossa voi anonyymisti chattailla luottamuksellisesti. Seuraavasta linkistä löytyy monia kirkon tahoja, joiden kautta voi jutella asioistaan luottamuksella: http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/DC0158A5AD979807C225748000295138?OpenDocument&lang=FI

      Iloa ja valoa joulunpyhiisi!
      Sinikka-pappi

      • Pahoinvoiva

        Voi kiitos vastauksestasi! Taas olen täällä hereillä ja tämä alkoi kun heräsin yhtäkkiä vaarin kuorsaukseen.. Sanon usein poikaystävälleni tästä pahoinvoinnista, mutta hän aina sanoo että kuvittelen sen ja että minun täytyy rauhoittua.. Kaipaisin myötätuntoa ja läheisyyttä tälläisen tullessa! Tuntuu usein että olisin yksin tämän asian kanssa, vaikka en oikeasti olekaan. Myös äitini tietää pahoinvoinnista ja haluaisi minun menevän puhumaan jollekin. En vain tiedä minne soittaisin että minulla on tälläistä? Olen 19v lukiolainen.. Vasta.


    • ei temppuja enää

      Jokin ympäristössäsihän tuon aiheuttaa, se on selvä. Jos olet töissä, syy on todennäköisesti siinä. Suomi on sairaita työyhteisöjä täynnä. Jos menossa yyteet, saat ennen pitkää kuitenkin potkut, kuten nyt on se yleisin tapa rikkaille kerryttää omaisuuttaan, joten se hoitunee itsestään pian. Jos kyse ihmissuhteesta, ei sellaistakaan kannata enää jatkaa. Koska voit jo noin pahoin, tarvitset joka tapauksessa suuria muutoksia. Mikään pilleri tai naminamiajattelu tai muukaan ihmetemppu ei tuossa kyllä auta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe