Yrittäjästä työttömäksi / koululaiseksi

Neuvoja yrittäjälle

Mitenkä tämä onnistuu? Tuntuu että yrittäjä jää tyhjän päälle jos lopettaa yritystoiminnan. Nyt olen tullut siihen tilanteeseen että katson ettei yritykseni tuota tarpeeksi jotta saisin laskut maksettua ja vielä leivän suuhun. Kun olen tutkinut asioita niin en vissiin pääse heti työnhakijaksi, saatikaan uudelleen koulutukseen. Pitkä karenssi iskee, koulutustukeen ei ole riittävästi työvuosia joten koulutus pitäisi käydä opintotuen turvin joka ei ole mahdollista 5 henkisen perheen äitinä.Laskut jäävät rästiin tällä menolla. Mitenkä muut yrityksen lopettaneet ovat eläneet yrityksen jälkeistä elämää ? Inhottaa ihan katsella kun tet-toimistot ym. kannustaa yrittäjyyteen muttei kukaan kerrko kuinka vaikea on päästä yrittäjyydestä eroon ja takaisin normi työnhakijaksi. Nyt on yritetty 4 vuotta , erittäin vaihetelevalla menestyksellä.

109

3696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-yrittäjä

      myin firman.maksoin kaikki laskut ja velat pois.
      Ilmoittauduin työttömäksi, sain 5kk.karenssin päälle.
      hakemus sossuun, tukivat sen 5kk.nyt päiväraha juoksee ja olen menossa opislelemaan uutta alaa.

      • Entinen duunari

        Hain Eu:lta tukirahaa,
        jota tänäkin vuonna jaossa yrittäjille,
        no sain 138.000 ja sillä yritän saada
        tämän kannattavaksi ja se hyvä puoli,
        ettei tarvitse maksaa takaisin jos
        laittaa sen yritykseen!
        Palkkalaiseksi en halua!


      • Minttu 33
        Entinen duunari kirjoitti:

        Hain Eu:lta tukirahaa,
        jota tänäkin vuonna jaossa yrittäjille,
        no sain 138.000 ja sillä yritän saada
        tämän kannattavaksi ja se hyvä puoli,
        ettei tarvitse maksaa takaisin jos
        laittaa sen yritykseen!
        Palkkalaiseksi en halua!

        Joo sain joulukuussa 36.600,
        eli se jelppaa tosi paljon,
        moni ei osaa hakea


      • Minttu 33 kirjoitti:

        Joo sain joulukuussa 36.600,
        eli se jelppaa tosi paljon,
        moni ei osaa hakea

        Töihin :D


      • YRITTÄJÄ7
        Entinen duunari kirjoitti:

        Hain Eu:lta tukirahaa,
        jota tänäkin vuonna jaossa yrittäjille,
        no sain 138.000 ja sillä yritän saada
        tämän kannattavaksi ja se hyvä puoli,
        ettei tarvitse maksaa takaisin jos
        laittaa sen yritykseen!
        Palkkalaiseksi en halua!

        MINKÄ ALAN YRITYKSILLE MYÖNNETÄÄN EU TUKIRAHAA, JA MISTÄ HAETAAN.


      • tietävä
        YRITTÄJÄ7 kirjoitti:

        MINKÄ ALAN YRITYKSILLE MYÖNNETÄÄN EU TUKIRAHAA, JA MISTÄ HAETAAN.

        Et voi olla noin tietämätön.


      • ei tietävä
        tietävä kirjoitti:

        Et voi olla noin tietämätön.

        Kerro saako sitä yksinyrittäjä?


      • Takaaja
        ei tietävä kirjoitti:

        Kerro saako sitä yksinyrittäjä?

        Ainakin Kreikassa sitä jaetaan kaikille yrittäjille.


      • Entinen duunari kirjoitti:

        Hain Eu:lta tukirahaa,
        jota tänäkin vuonna jaossa yrittäjille,
        no sain 138.000 ja sillä yritän saada
        tämän kannattavaksi ja se hyvä puoli,
        ettei tarvitse maksaa takaisin jos
        laittaa sen yritykseen!
        Palkkalaiseksi en halua!

        Miten ja mistä voi hakea eu tukea yritystoimintaansa?


      • Jakokisko
        Takaaja kirjoitti:

        Ainakin Kreikassa sitä jaetaan kaikille yrittäjille.

        Juu, eläville ja kuolleille.


    • Yritetty on

      Itse lopetin yrittämisen viime syksynä (toiminimi) olen ollut syt kassan jäsen ja viikko meni niinsanotusti sisään. Maksamani yelin mukaista päivärahaa saan.
      Yksi mahdollisuus jatkaa ns yritystoimintaa esim nettiosuuskunnan kautta joita googlettamalla löytyy. Silloin ei ole yrityskuluja ja olet sovitellun päivärahan piirissä.
      Silloin voi hyödyntää satunnaiset työt.

    • näin se vaan on

      Eihän edessä ole kuin kaksi (2) vaihtoehtoa:
      1. myy firma sille joka tahtoo ostaa kannattamattoman ylivelkaisen firman
      2. tee konkurssi ja niele tappiot

      Kyllä tämä on monille yrittäjille aika tuttua. Moni pienyrittäjä teki 1990-laman eli pankkikriisin aikaan konkurssin kun ensin kielletty mutta tehty devalvaatio nosti valuuttalainat liian korkeiksi maksukyvylle. Moni menetti kaiken koska olivat pienyrittäjinä taanneet lainansa koko omaisuudellaan.
      Moni ei tästä selvinnyt lainkaan, jotkut harvat selvisivät kovimman kautta.

      Yrittäjyydessä on aina riskinsä. Huonon talouden aikana nämä riskit voivat kasvaa ylipääsemättömäksi.

      • Olisi pitänyt miettiä

        Suomessa olevalla lainsäädännöllä ja verotusjärjestelmällä yrittäjä on yhteiskunnan huora. Valtio ajaa hyvin sutenöörin työtä. Ensin laittaa sinut velkavankeuteen ja kaavat on laskettu niin pirullisen kierästi, että ikänä et irti pääse. On yrittäjiä jotka osaavat pelata harmaalla alueella juuri ja juuri lain puitteissa ja saavat yrityksensä toimimaan.
        Nämä ovat sitten esimerkkinä ja kannustimena yrittäjäksi ryhtymiselle, mutta täytyy ymmärtää että 99% ei tuossa onnistu.
        Kun olet ollut 6kk yrittäjänä, napsahtaa napanuora poikki yhteiskunnan turvaan. Tukijärjestelmiin pääset takaisin vasta kun olet ollut 9kk toisen palveluksessa. Tämä ei enään tänä päivänä onnistu välttämättä koko loppuelämän aikana.

        Huom! Kannattaa huomioida ukko.fi
        Olet "yrittäjä" olematta kuitenkaan yrittäjä.


    • Sairas maa

      Tee ilmoitus ihmisoikeusrikkomuksista. Kyseessä on yhden vähemmistöryhmän rajaamisesta yhteiskunnan järjestelmien ulkopuolelle.
      Voit kiittää siitä demareita, jotka vihaavat yrittäjiä.

      • höppö

        Ei ole rajattu ulkopuolelle. Jos työssäoleva lähtee lätkimään työstään, karenssi.
        Jos yrittäjä lopettaa asianmukaisesti yritystoiminnan, ei tule edes karenssia.


      • firma lopussa

        eduskuntaan jollekkin kansanedustajalle postia äkkiä.näin tein itse ja aikani odotetltuani asiani olikin jo eduskunnan käsittelyssä.nyt on tehty laki että asiani ja vastaavasti toisten ei vanhene koskaan.eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelu.samoin eu oikeusasiamiehelle kantelu.josko näistä olisi apua ainakin seuraaville


      • Että niinkin

        Demarit ja kommarit eivät ymmärrä minkälaista yksityisyrittäjyys todellisuudessa
        on. Siinä on joustettava omien kulujensa osalta niin kauan että yritys alkaa kan-
        nattaa ja senkin jälkeen ei kaikkea voi heti jakaa tarvitsijoille joita tässä maail-
        massa riittää, vaan on varauduttava myös huonoihin vuosiin.
        Valtiota pitäisi myös johtaa kuin yksityisyritystä ettei kun kuitenkin säännöllisesti
        tulee myös huonoja vuosia jouduttaisi ottamaan lisää velkaa.
        Nyt ollaankin jo siinä tilanteessa tässä hyvinvointivaltiossa jossa kansa on luot-
        tokorttien varassa elänyt reilusti velaksi. Mutta valtiokin jäi jo edellisten lamojen
        jälkeen auttaessaan kansalaisiaan velkakierteeseen.


      • No eikös tässä...
        Että niinkin kirjoitti:

        Demarit ja kommarit eivät ymmärrä minkälaista yksityisyrittäjyys todellisuudessa
        on. Siinä on joustettava omien kulujensa osalta niin kauan että yritys alkaa kan-
        nattaa ja senkin jälkeen ei kaikkea voi heti jakaa tarvitsijoille joita tässä maail-
        massa riittää, vaan on varauduttava myös huonoihin vuosiin.
        Valtiota pitäisi myös johtaa kuin yksityisyritystä ettei kun kuitenkin säännöllisesti
        tulee myös huonoja vuosia jouduttaisi ottamaan lisää velkaa.
        Nyt ollaankin jo siinä tilanteessa tässä hyvinvointivaltiossa jossa kansa on luot-
        tokorttien varassa elänyt reilusti velaksi. Mutta valtiokin jäi jo edellisten lamojen
        jälkeen auttaessaan kansalaisiaan velkakierteeseen.

        ...nyt ole kokkareet johtaneet Oy Suomi Ab:tä kuten yritystä kuuluukin hoitaa? Ja tuloksena se mitä näemme: konkurssissa ollaan ihan kohta. Vähänpä siis epäilen että kyllä kommarit ja demaritkin olisivat tämän asian paremmin hoitaneet kuin nuo liituraitamafian lahtaripikkupojat. Ainakin yhtä hyvin.


      • Olet valehtelija
        höppö kirjoitti:

        Ei ole rajattu ulkopuolelle. Jos työssäoleva lähtee lätkimään työstään, karenssi.
        Jos yrittäjä lopettaa asianmukaisesti yritystoiminnan, ei tule edes karenssia.

        Palkansaaja ja yrittäjä eivät saa samoja oikeuksia. Yrittäjä on rajattu kaikkien muille kuuluvien etuuksien ulkopuolelle. Kyse on ihmisoikeusrikkomuksista ja rasismista.


      • Demari on sika
        Että niinkin kirjoitti:

        Demarit ja kommarit eivät ymmärrä minkälaista yksityisyrittäjyys todellisuudessa
        on. Siinä on joustettava omien kulujensa osalta niin kauan että yritys alkaa kan-
        nattaa ja senkin jälkeen ei kaikkea voi heti jakaa tarvitsijoille joita tässä maail-
        massa riittää, vaan on varauduttava myös huonoihin vuosiin.
        Valtiota pitäisi myös johtaa kuin yksityisyritystä ettei kun kuitenkin säännöllisesti
        tulee myös huonoja vuosia jouduttaisi ottamaan lisää velkaa.
        Nyt ollaankin jo siinä tilanteessa tässä hyvinvointivaltiossa jossa kansa on luot-
        tokorttien varassa elänyt reilusti velaksi. Mutta valtiokin jäi jo edellisten lamojen
        jälkeen auttaessaan kansalaisiaan velkakierteeseen.

        Demarit ja kommarit ovatkin yhteiskunnan pahimpia varkaita ja loisia.


      • Laiskat työleirille!

        Vai että minimerkki " Sairas maa " olisi heti valittamassa ihmisoikeusrikkomuksista! Voi voi sentään mikä luuseri. Itse olen yrittäjä ja voin sanoa, että on hyvä , että Suomi on vapaa maa yrittää. On oma vika, jos ei osaa hoitaa asioitaan. Olen itsekin yrittäjä ja pärjään vallan mainiosti, mutta se vaatii työtä. Yrittäjyys ei ole laiskojen hommaa eikä sellaisten, jotka ovat heti vaatimassa yhteiskunnan tukia, jos menee huonosti!!!
        Ei demarit yrittäjiä vihaa sen paremmin kuin muutkaan puolueet. Pienyrittäjyys ja suurpääoma ovat kaksi eri asiaa. Painu Pohjois-Koreaan, jos täällä on niin huonosti. Siellä ei kukaan valita, mistähän syystä? No, koska kaikki ovat tasa-arvoisia ja onnellisia! Vai johtuisikohan siitä, että siellä valittajat pääsevät hengestään?
        Jos minä saisin päättää asioista, niin tällaiset kuin "Sairas maa" pantaisiin internointileireille ja opetettaisin työntekoon! Tai saisivat karkoituksen maasta! Suomessakin tulee vielä aika, jolloin todella mitataan, kuka pärjää ja kuka ei! Kohta loppuvat yhteiskunnan tuet ja laiskatkin joutuvat töihin... Jopa valittaja "Sairas maa". Mene hyvä hminen edes äänestämään äläkä raukka huutele puskista mitä sattuu!


      • No mitäs ne
        Demari on sika kirjoitti:

        Demarit ja kommarit ovatkin yhteiskunnan pahimpia varkaita ja loisia.

        nämä lahtarit sitten on? Kahdeksankymmenluvun lopulla tuli kokkarehallitus ja sai parissa vuodessa aikaan viime vuosituhannen pahimman laman, ihme ettei vielä nälänhätääkin. Sitten taas tässä tällä vuosituhannella muutama vuosi kokkarevetoista hallintoa ja taas on kaikki levällään kuin jokisen eväät.

        Helvetti kuinka tyhmiä voi suomalaiset olla. Edes pahinkaan kommari ei saisi näin paljon tuhoa aikaan kansantaloudelle mitä kokoomuksen kiiltokuvapojut on saaneet.


      • hurstin jono
        No mitäs ne kirjoitti:

        nämä lahtarit sitten on? Kahdeksankymmenluvun lopulla tuli kokkarehallitus ja sai parissa vuodessa aikaan viime vuosituhannen pahimman laman, ihme ettei vielä nälänhätääkin. Sitten taas tässä tällä vuosituhannella muutama vuosi kokkarevetoista hallintoa ja taas on kaikki levällään kuin jokisen eväät.

        Helvetti kuinka tyhmiä voi suomalaiset olla. Edes pahinkaan kommari ei saisi näin paljon tuhoa aikaan kansantaloudelle mitä kokoomuksen kiiltokuvapojut on saaneet.

        Totta puhut ja on niitä "nälkää näkeviäkin" leipäjonot sen kun kasvaa.


      • syöpäläänen
        Laiskat työleirille! kirjoitti:

        Vai että minimerkki " Sairas maa " olisi heti valittamassa ihmisoikeusrikkomuksista! Voi voi sentään mikä luuseri. Itse olen yrittäjä ja voin sanoa, että on hyvä , että Suomi on vapaa maa yrittää. On oma vika, jos ei osaa hoitaa asioitaan. Olen itsekin yrittäjä ja pärjään vallan mainiosti, mutta se vaatii työtä. Yrittäjyys ei ole laiskojen hommaa eikä sellaisten, jotka ovat heti vaatimassa yhteiskunnan tukia, jos menee huonosti!!!
        Ei demarit yrittäjiä vihaa sen paremmin kuin muutkaan puolueet. Pienyrittäjyys ja suurpääoma ovat kaksi eri asiaa. Painu Pohjois-Koreaan, jos täällä on niin huonosti. Siellä ei kukaan valita, mistähän syystä? No, koska kaikki ovat tasa-arvoisia ja onnellisia! Vai johtuisikohan siitä, että siellä valittajat pääsevät hengestään?
        Jos minä saisin päättää asioista, niin tällaiset kuin "Sairas maa" pantaisiin internointileireille ja opetettaisin työntekoon! Tai saisivat karkoituksen maasta! Suomessakin tulee vielä aika, jolloin todella mitataan, kuka pärjää ja kuka ei! Kohta loppuvat yhteiskunnan tuet ja laiskatkin joutuvat töihin... Jopa valittaja "Sairas maa". Mene hyvä hminen edes äänestämään äläkä raukka huutele puskista mitä sattuu!

        Tarjootko sinä sitte sitä työtä ja myös palkkaa työstä? Sinä olet sairas.


      • On hyvät oikeudet.
        Olet valehtelija kirjoitti:

        Palkansaaja ja yrittäjä eivät saa samoja oikeuksia. Yrittäjä on rajattu kaikkien muille kuuluvien etuuksien ulkopuolelle. Kyse on ihmisoikeusrikkomuksista ja rasismista.

        Itse olet mistään mitään tietämätön p e r s e reikä jonka oma yritys on mennyt nurin omien tyhmyyksien ja verovelkojen vuoksi ja olet katkera koko yhteiskunnalle.
        Eukollani oli toiminimi puolitoista vuotta ja kun hän lopetti sen kannattamattomana, pääsi takaisin työvoimapiiriin peruspäivärahalle 5 päivän karenssilla. Työttömänä aloitti yrittämisen ja palasi takaisin työttömäksi. Pieniä selvityksiä joutui tekemään mutta ne oli ihan normaalia byrokratiaa.


      • Älä vasuri sössää
        On hyvät oikeudet. kirjoitti:

        Itse olet mistään mitään tietämätön p e r s e reikä jonka oma yritys on mennyt nurin omien tyhmyyksien ja verovelkojen vuoksi ja olet katkera koko yhteiskunnalle.
        Eukollani oli toiminimi puolitoista vuotta ja kun hän lopetti sen kannattamattomana, pääsi takaisin työvoimapiiriin peruspäivärahalle 5 päivän karenssilla. Työttömänä aloitti yrittämisen ja palasi takaisin työttömäksi. Pieniä selvityksiä joutui tekemään mutta ne oli ihan normaalia byrokratiaa.

        Olet verovaroja varastava pummipoliitikko ja alhaisempi kuin matelija. Eukkosi makaa korruptiovirassa, kuten sinäkin.


      • lkjkl
        On hyvät oikeudet. kirjoitti:

        Itse olet mistään mitään tietämätön p e r s e reikä jonka oma yritys on mennyt nurin omien tyhmyyksien ja verovelkojen vuoksi ja olet katkera koko yhteiskunnalle.
        Eukollani oli toiminimi puolitoista vuotta ja kun hän lopetti sen kannattamattomana, pääsi takaisin työvoimapiiriin peruspäivärahalle 5 päivän karenssilla. Työttömänä aloitti yrittämisen ja palasi takaisin työttömäksi. Pieniä selvityksiä joutui tekemään mutta ne oli ihan normaalia byrokratiaa.

        Toiminimi ei ole yritys.


      • Ota pilleri taas
        Laiskat työleirille! kirjoitti:

        Vai että minimerkki " Sairas maa " olisi heti valittamassa ihmisoikeusrikkomuksista! Voi voi sentään mikä luuseri. Itse olen yrittäjä ja voin sanoa, että on hyvä , että Suomi on vapaa maa yrittää. On oma vika, jos ei osaa hoitaa asioitaan. Olen itsekin yrittäjä ja pärjään vallan mainiosti, mutta se vaatii työtä. Yrittäjyys ei ole laiskojen hommaa eikä sellaisten, jotka ovat heti vaatimassa yhteiskunnan tukia, jos menee huonosti!!!
        Ei demarit yrittäjiä vihaa sen paremmin kuin muutkaan puolueet. Pienyrittäjyys ja suurpääoma ovat kaksi eri asiaa. Painu Pohjois-Koreaan, jos täällä on niin huonosti. Siellä ei kukaan valita, mistähän syystä? No, koska kaikki ovat tasa-arvoisia ja onnellisia! Vai johtuisikohan siitä, että siellä valittajat pääsevät hengestään?
        Jos minä saisin päättää asioista, niin tällaiset kuin "Sairas maa" pantaisiin internointileireille ja opetettaisin työntekoon! Tai saisivat karkoituksen maasta! Suomessakin tulee vielä aika, jolloin todella mitataan, kuka pärjää ja kuka ei! Kohta loppuvat yhteiskunnan tuet ja laiskatkin joutuvat töihin... Jopa valittaja "Sairas maa". Mene hyvä hminen edes äänestämään äläkä raukka huutele puskista mitä sattuu!

        Demaripummi sekosi.


    • korruptio tappaa

      No helmatti: Älkää tehkö sitä virhettä, että ryhdytte yrittäjäksi Suomessa. Tällä hetkellä vallassa on pelkästään yrittäjävihamielisiä puolueita ja vaalien jälkeen asia tuskin muuttuu.

      Suomella on edessään menetetty vuosikymmen ja se joka ryhtyy yrittäjäksi voi odottaa konkurssin kautta kaiken menetys.

      • suomen kansa oy

        Asiat eivät muutu, ellemme nyt ainakin äänestä paremmin. Minä äänestän itsenäisyyspuoluetta. Lukekaapa heidän sivuiltaan ja verratkaa nykypuolueisiin. Ei täydellinen, mutta on ainut puolue, joka aikoo irrottaa Suomen EU:sta. Ainut, joka uskaltaa. Jos jättää äänestämättä, se on sama kuin olisi antanut äänensä kokkareille tai muille nykyhallitsijoille.


    • Eläke Timpuri

      Sairas maa.
      Suksi sinä persu hevon v:n juttuinesi. Taidat olla niitä televisiosta nähdyn juoppohullun päiväkirjan sankareita.Teillä perkeleillä kun ei ole muuta kaalissa kun vasureiden syyttely joka asiassa. Haukutte mamuja työtävieroksuviksi tai yritystä pitävää elinkeinon viejäksi sun muuta pas-kaa ,tajuamatta sitä ,että kaikki yritykset eivät vaan menesty tässä kovassa Eu:n kilpailussa johon olemme kansan äänestyksellä menneet, juuri teikäläisten intoilun vuoksi . Halutaan olla niin kansainvälisiä . Ollaan sitten mutta ollaan myös valmiita juomaan vettä kanssa. Sitähän tää jengi on halunut.
      Jos persut haluatte nähdä pakolaisia menkää Italiaan niin eiköhän se turha vinkuminen mamuista lopu.

      • Ota pilleri taas

        Vasara on osunut päähäsi liian monta kertaa.


      • Italian pitäisi

        Käyttää rannikkotykistöä älyttömän loismamuvirran lopettamiseksi!
        Samoin suomen.


      • paras .A.ryhmä

        mokoma tunti"työ"timpuri. ei ole yrittäjä tuo, eikä koskaan tehnyt palkkaansa vastaavaa määrää työtä. komuluuseri.


    • Osa-aikainen yrittäj

      Ilmoittaudu työnhakijaksi. Ilmoita samalla että yritystoiminta muuttuu osa-aikaiseksi. Kerro te-keskukselle millon yritys toimii. Alle 18 tuntia viikko. Perustele myös miksi yritytoiminta muuttuu osa-aikaiseksi.

      hae itsellesi työ joka on koko aikaista, mistä vain saat. vaikka viikko, palkasta välittämättä. Tällä osoitat te-keskukselle että yritys on osa-aikainen.

      Hae siten työn päättymisen jälkeen soviteltua päivärahaa. Painota että yritys on toiminut koko ajan kun olet ollut palkkatöissä.

      Saat osa-aikaisen yrittäjän identiteetin. Sen jälkeen ei ole väliä teetkö enemmän tai vähemmän yrityksessäsi. Näin soviteltu työttömyyskorvaus alkaa pyörimään normaalisti.
      (Joudut antamaan välillä selvityksen siitä minkä verran yritys on tuottanut ja minkä verran se on työllistänyt) Vastaa TÄHÄN että se ei kuulu työttömyykorvauslain mukaa teille yhtään vaan se kuuluu ainaostaan työttömyyskorvauksen maksajalle ja sinulle). Tyllistymisajat sinun pitää ilmoittaa jos olet pidemmän jakson omassa yrityksessäsi töissä.

      Minä olen kieltäytynyt antamasta te-keksukselle niiden vaatimaan yritystoiminan tuloselvitystä. Se ei työttömyyskorvauslain mjukaan kuulu te- toimistolle.Jos tulee koko päiväisiä töitä ilmota ne ihan normaalisti. Nilltä päiviltä et saa työttömyyskorvausta.

      Jos te-toimisto vetoaa siihen että työllistyt omassa yrityksessäsi tai muulla tavalla omassa tössäsi , te-keskus on väärässä. LAIN mukaan SINÄ TIEDÄT ITSE milloin sinä työllistyt yritystoiminnassa. Te -keskuksen EI SAA päättää sinun puolestasi. (Olen hakenut työttömyysvalituslautakunnan päätöksen asiaan valittamalla>)

      Työttömyyskorvauslaissa määrätään että että TE-keskus ei voi päättää milloin sinä työllistyt yrityksessäsi.

      Te-Keskuskelle ei kuulu yhtään minkä verran sinun yritytksen liikevaihtosi on. Se kuuluu ainoastaan työttmyyskorvausken maksajalle ja sinulle. Mielellän kyselevät että saisivat antaa lausunnon että työllistyt yritystoi9minnassasi.

      Sitten kun saat osa-aikaisen yrittäjän identiteetin voi joko lopettaa yritystoimintasi tai jatkaa sitä osa-aikaisena.

      PERUSTELE kaikki Vastauksesi todella hyvin. jos osaat lukea työttmyyskorvauslakia hae sieltä pykälät joihin viittaa. Lue laista KAIKKI lakien ja asetuksien kohdat joihin joku pykälä viittaa. Te-keskuksessa ne ei viitsi lukea näitä viittaukjsia ja sen vuoksi ne tulkitsee lakia väärin.

      • Sairas maa

        Miksi mielisairaille kommunisteille pitää raportoida, jos haluaa tehdä työtä. TE-keskuksen loispummivirkailijat makailevat yrittäjiltä varastetuilla rahoilla.


      • ds ghjhsjhrysh

        Millä paikkakunnalla tämä onnistuu? Lahdessa kerroin, ettei entinen yhden hengen yrityskeni enää tuota mitään, mutta että en ota toiminimeä pois rekisteristä, koska kilpailija nappaisi sen. Antoivat neljän kuukauden karenssin ja väittivät, että 'työllistyn kokoaikaisesti yrityksessäni'. Olisin valittanut, mutta työkkärin nuija väitti, että jos 'voittaisin' valitukseni, saisin kuuden kuukauden karenssin, koska minut määriteltäisiin ei olleen töissä lainkaan yrittäjänä ollessani.

        Olin lukenut pykälät työttömyysturvalaista, ja tiesin, että laki tuntee käsitteen 'osa-aikainen yritys' työttömyysturvan ohella. Työkkäri vaan pitää itseään lain yläpuolella olevana, ja määrittelee kaikki toiminimen haltijat 'yrittäjiksi', vaikka toiminimestä olisi vain kuluja, ei tuloja.

        Tavoite on kai puhdistaa pöytä globaaliyritysten monopolille. Ihmisten ei sen takia haluta työllistävän itseään. Mahtavaa globalisteille, että ne voivat tällä tavalla sanella 'demokraattisten' 'maiden' asiat. No, eihän Suomi enää ole maa, vaan vuodesta 1994 yhtiö nimeltä SUomen Valtio/Alv, Y-tunnus 986674-0.


      • osa-aikainen yrittäj
        ds ghjhsjhrysh kirjoitti:

        Millä paikkakunnalla tämä onnistuu? Lahdessa kerroin, ettei entinen yhden hengen yrityskeni enää tuota mitään, mutta että en ota toiminimeä pois rekisteristä, koska kilpailija nappaisi sen. Antoivat neljän kuukauden karenssin ja väittivät, että 'työllistyn kokoaikaisesti yrityksessäni'. Olisin valittanut, mutta työkkärin nuija väitti, että jos 'voittaisin' valitukseni, saisin kuuden kuukauden karenssin, koska minut määriteltäisiin ei olleen töissä lainkaan yrittäjänä ollessani.

        Olin lukenut pykälät työttömyysturvalaista, ja tiesin, että laki tuntee käsitteen 'osa-aikainen yritys' työttömyysturvan ohella. Työkkäri vaan pitää itseään lain yläpuolella olevana, ja määrittelee kaikki toiminimen haltijat 'yrittäjiksi', vaikka toiminimestä olisi vain kuluja, ei tuloja.

        Tavoite on kai puhdistaa pöytä globaaliyritysten monopolille. Ihmisten ei sen takia haluta työllistävän itseään. Mahtavaa globalisteille, että ne voivat tällä tavalla sanella 'demokraattisten' 'maiden' asiat. No, eihän Suomi enää ole maa, vaan vuodesta 1994 yhtiö nimeltä SUomen Valtio/Alv, Y-tunnus 986674-0.

        Lue niille lakia. Niin olen tenyt itsekin.,Laki pitää tulkita ja pureskella niille valmiiksi.

        Jos ei usko lue itse lakia ja valita. Työttömyysturvavakuutuslautakunta käsittelee asian sen jälkeen kun työttömyyturvan maksaja on antanut päätöksen.

        Minäkin ole taistelemalla hakenut päätöksen asiaan. Meni 10 kuukautta valituksen käsittelyyn. Sain työttömyyskorvauksen jälkikäteen yhtenä eränä.

        Vaatii vain hirveästi viitseliäisyyttä ja voimia ja ennen kaikkea lakiin tutustumista.

        Ei ku hirveästi taistelutahtoa. laki pitää olla kaikille sama.

        Taistelu viranomaisten kanssa vaikeassa tilanteessa vaatii paljon mutta se kannattaa.


      • Tapio rautalapio

        Tätä olen ajatellut, mutta näin hyvin en olisi osannut vastata.


      • Kysymys2222

        Voitko antaa sähköpostiyhteystietosi. Mulla on sama ongelma, työt loppui firmasta ta ja päättivät, että olen ikuisesti yrittäjä vaikei yritystä enää ole.


    • Äänestäjä kiittää

      Pienyrittäjien etua ei Suomessa aja kukaan ei edes Kokoomus sekin ainoastaan juhlapuheissaan ja enen vaaleja vaalien jälkeen ne puheet sitten unohtuu.

      Palkkatyölaisellä sentään on jonkinlainen suojaverkko työttömyyden varalle työttömyyspäivärahan ymm. muodossa jne.. edellyttäen että kuuluu ammattiliiton työttömyyskasaan vähintää 9kk.

      Mutta niinkuin valistunut kansalainen on voinut huomata miten Kokoomus ja ja heidän hengenheimolaiset RKP,Vihreet ymm. oikeisto, EK ovat hyökänneet palkasaajan etuuksiin täydellä voimalla tuhotakseen loputkin rippeet hyvinvointiyhteiskunnasta..

      Sensijaan samaan aikaan pörssiyhtiöitä paapotaan veroalella ymm.. Suomesta yritetään tehdä Jenkkilän kopioo kovaa vauhtia..

      Itsekkin pienyrittäjänä työtä tenyt.

      • Hyvämuistinen

        Kokoomus on työväenpuolue.


      • No niinpä onkin
        Hyvämuistinen kirjoitti:

        Kokoomus on työväenpuolue.

        pahempi työväenpuolue se on kuin kommonistit.


      • proletaari3
        No niinpä onkin kirjoitti:

        pahempi työväenpuolue se on kuin kommonistit.

        Yrittäjä on nykyajan proletaari. Ja tätä en keksinyt itse,


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Kokoomus nyt on viimeinen puolue joka ajaa pienyrittäjän asiaa.

        Se on öky-yritysten asianajaja.


      • tässä erot
        proletaari3 kirjoitti:

        Yrittäjä on nykyajan proletaari. Ja tätä en keksinyt itse,

        Ei kannata toistella muilta kuultuja lauseita, joita ei itse ymmärrä.

        Yrittäjä hallitsee tuotantovälineensä ja oman bisneksen, proletaari ei. Proletaari saa elatuksen suomalaisessa verososialismissa, vaikka mädäntyisi paikalleen tekemättä mitään, yrittäjä joutuu hankkimaan jokaisen euron itse, kilpailluita markkinoilta ja alati verottajan vainon alaisena.


    • mikään ei muutu

      Kokoomuksen ainoa tehtävä on ylläpitää tätä kasvu-ura ideologiaa. Tulokset näkyy selvästi, pienyrittäjyys ei kannata ja työttömien lukumäärä senkun vaan kasvaa eli on hyvässä kasvu urassa.
      Ja myös ne talouden propagandatekstit ovat hyvässä kasvussa. Uusi hallitus "korjaa kaiken" mikäli kykenee pitämään kiinni samasta kasvu-ura ideologiasta.

      Ongelmien kasvattaminenkin on sitä normaalia kasvu-ura ideologiaa.

    • menestynyt yrittäjä

      No jopas on katkeraa vuodatusta. Kyllä Suomessa kannattaa yrittää ja yrittäjä voi jopa menestyä täysin rehellisin keinoin ja yhteiskuntavastuita pakoilematta.
      Totta kai yrittäjä joutuu tekemään keskiverto palkansaajaa enemmän töitä, mutta fiksusti asiansa hoitamalla myös vaikeina aikoina saa yrittäjä palkan työstään.

      Tässäkin viestiketjussa on tarjottu kaikenlaisia keinoja joilla yhteiskunta saadaan maksamaan yrittäjän/ex-yrittäjän elinkustannukset. Tuollaisella pummin asenteella, jossa päämääränä on maksattaa kulunsa meillä rehellisillä yrittäjillä ja niillä palkansaajilla joita me työllistämme, ei yrittäjä tule koskaan menestymään.

      • 9+1

        Ethän vaan tarkoittanut sillä "rehellisellä yrittäjällä" niitä jotka rahtaavat tänne vierastyöläisiä virosta? Tai vie työt viroon ja tuo sieltä tuotteensa tänne muka suomalaisena työnä? Virolaisilla kun ei riitä ostovoimaa sitäkään vähää mitä meillä, ja jotka eivät muutenkaan ole niin tyhmiä että maksaisivat lähes ilmaistyöllä tehdystä tavarasta suomalaista hintaa virolaisella palkalla, jota nämä "rehelliset yrittäjät" heille maksavat?


      • menestynyt yrittäjä
        9+1 kirjoitti:

        Ethän vaan tarkoittanut sillä "rehellisellä yrittäjällä" niitä jotka rahtaavat tänne vierastyöläisiä virosta? Tai vie työt viroon ja tuo sieltä tuotteensa tänne muka suomalaisena työnä? Virolaisilla kun ei riitä ostovoimaa sitäkään vähää mitä meillä, ja jotka eivät muutenkaan ole niin tyhmiä että maksaisivat lähes ilmaistyöllä tehdystä tavarasta suomalaista hintaa virolaisella palkalla, jota nämä "rehelliset yrittäjät" heille maksavat?

        Kaikki työntekijäni ovat kantasuomalaisia.


      • Hyvä sitten ja...
        menestynyt yrittäjä kirjoitti:

        Kaikki työntekijäni ovat kantasuomalaisia.

        ...jos vielä maksat niille asianmukaista palkkaa joka on tilillä sovittuna päivänä kaikkine lisineen etkä ole kusettanut verottajaa etkä muita yrittäjiä, niin silloin olet menestyksesi ansainnut.


      • UUUUUUUUUUUUUHHHH

        SAK taisi herätä myös keskusteluun:D Paljonko sait tuosta rahaa?

        No olen minäkin ollut joskus menestyvä yrittäjä.

        Ei kannata uhota. Se on yksi päivä tai yö kun sinäkin voit huomata että ei se menestys olekaan ikuista.

        varsinkin yrittäjän pitää olla nöyrä.


      • Deepetti

        Aivan oikein, suuri osa yrittäjien yritysideoista on niin pihalta ettei yritykset tule koskaan tuottamaan tulosta. Kaikista ei ole yrittäjiksi, yritysten perustaminen on liian helppoa, ei ymmärretä vastuusta mitään. Yrittämisen aloittaminen pitää tehdä vaikeammaksi pellet pois yritysmaailmasta ne tulee kalliiksi veronmaksajille.


      • Olet valehtelija

        Vain idiootti on yrittäjä saadakseen palkkaa. Todellinen superidiootti tekee enemmä työtä saadakseen palkan työstään.
        Yrittäjän kuuluu saada riskien vuoksia aina enemmän kuin palkka.


    • Hyeena2

      Eihän yrittäjänä epäonnistuneella kuulukkaan olla mitään erityisiä etuja työttömäksi jääneeseen palkansaajaan verrattuna, nythän tilanne on sama molemmilla, ei yrittäjä ole sen huonommassa asemassa. Nykyisessä yhteiskunnallisessa ilmapiirissä vain tälle itkemisvalittamiselle on annettu trentimäinen asema, juurikin kun on kysymys yrittäjänä olleesta.

      Jos olet maksanut työttömyyskassamaksuja, saat 5 päivän karenssin jälkeen työttömyyspäivärähaa. Jos et ole maksanut, niin heti kun lopetat yrittämisen, voit hakeutua Kelan työttömyysturvan piiriin. Jos et ole maksanut, niin voit hakea toimeentulotukea, joka on saman suuruinen, kuin kelan päiväraha ja tietenkin lasten osuus oman osuutesi päälle. Voit myös olla lopettamatta yrittämistä ja hakea toimeentulotukea, jos tulosi ovat riittävän pienet, saat sitä samalla tavoin kuin kaikki muutkin. Näin se menee, toimi!!! En vain ymmärrä mikä tässä olikaan vialla yrittäjän näkökulmasta!!!!!!!!!!!!

      • Hyeena2

        Yrittäjäksi ryhtymisen kohdalla useimmiten ongelma on tiedon ja ymmärryksen puute. Kenenkään ei nyky Suomessa pitäisi alkaa yrittäjäksi henkilöyrityksillä (toiminimi. AY tai Ky). Oy:n perustaminen on niin helppoa, että jokainen joka uhraa netissä puoli päivää asialle, osaa itse tehdä tarvittavat paperityöt ja rekisteröinti maksaa noin 65 euroa, joka tapauksessa alle 100 euroa. Kun minimi osakepääoma (2500) on maksettu tilille, se on heti takaisin itsellä käytettävissä, joten rahat eivät jää tilille makaamaan tai ole pois normaalista käytöstä. Jos ei itse halua tehdä tätä työtä, on valmiita osakeyhtiöitä ostettavissa muutamalla satasella, jolloin olet heti yrittäjä. Oy:ssä on se etu, että olet vastuussa vain tuon osakepääoman osalta, jos et ota lainoja ja aseta itseäsi henkilökohtaisella omaisuudellasi takauksiin. Tällä tavoin toimien olet minimoinut yrittäjäriskin koskemaan vain asioita, jotka tapahtuvat itse yrityksen toiminnassa.


      • Älä silti unohda
        Hyeena2 kirjoitti:

        Yrittäjäksi ryhtymisen kohdalla useimmiten ongelma on tiedon ja ymmärryksen puute. Kenenkään ei nyky Suomessa pitäisi alkaa yrittäjäksi henkilöyrityksillä (toiminimi. AY tai Ky). Oy:n perustaminen on niin helppoa, että jokainen joka uhraa netissä puoli päivää asialle, osaa itse tehdä tarvittavat paperityöt ja rekisteröinti maksaa noin 65 euroa, joka tapauksessa alle 100 euroa. Kun minimi osakepääoma (2500) on maksettu tilille, se on heti takaisin itsellä käytettävissä, joten rahat eivät jää tilille makaamaan tai ole pois normaalista käytöstä. Jos ei itse halua tehdä tätä työtä, on valmiita osakeyhtiöitä ostettavissa muutamalla satasella, jolloin olet heti yrittäjä. Oy:ssä on se etu, että olet vastuussa vain tuon osakepääoman osalta, jos et ota lainoja ja aseta itseäsi henkilökohtaisella omaisuudellasi takauksiin. Tällä tavoin toimien olet minimoinut yrittäjäriskin koskemaan vain asioita, jotka tapahtuvat itse yrityksen toiminnassa.

        että ammatinharjoittaja/toiminimi voi toimia yhdenkertaisella tulot/menot kirjauksella kun taas oy vaatii aina kahdenkertaisen kirjanpidon. Siitä tulee reippaita lisäkuluja ellei itse satu olemaan kirjanpitäjä. Ja vaikka nyt jotenkin sen kahdenkertaisen hallitsisikin, niin kyllä siihen aikaa saa uppoamaan.


      • Kalju Pitkätukka
        Älä silti unohda kirjoitti:

        että ammatinharjoittaja/toiminimi voi toimia yhdenkertaisella tulot/menot kirjauksella kun taas oy vaatii aina kahdenkertaisen kirjanpidon. Siitä tulee reippaita lisäkuluja ellei itse satu olemaan kirjanpitäjä. Ja vaikka nyt jotenkin sen kahdenkertaisen hallitsisikin, niin kyllä siihen aikaa saa uppoamaan.

        Puhumattakaan siitä, että osakeyhtiön lakkauttaminen ei ole käytännössä mahdollista.

        Toiminimi, AY, KY on mahdollista lakkauttaa, kun vain ilmoittaa siitä viranomaisille.

        Mm. vaimoni lakkautti toiminimen, kun verkostomarkkinointibisnes ei lyönyt leiville.

        OY ei lopu ilman konkurssia.

        Tai toki loppuu, mutta tarvittava byrokratia nielee huomattavan summan rahaa.

        Tavallisesti itsensätyöllistäjien firmoissa ei ole omaisuutta niin, että firman omaisuudella katettaisiin alasajosta johtuvia kuluja.

        Autotallin nurkkaan jäänyt kasa arvotonta roinaa, josta voi torilla saada jonkun satasen.

        Yksi keino on tietysti myydä pöytälaatikkofirmaksi kuihtunut Oy.


      • Hyeena2
        Kalju Pitkätukka kirjoitti:

        Puhumattakaan siitä, että osakeyhtiön lakkauttaminen ei ole käytännössä mahdollista.

        Toiminimi, AY, KY on mahdollista lakkauttaa, kun vain ilmoittaa siitä viranomaisille.

        Mm. vaimoni lakkautti toiminimen, kun verkostomarkkinointibisnes ei lyönyt leiville.

        OY ei lopu ilman konkurssia.

        Tai toki loppuu, mutta tarvittava byrokratia nielee huomattavan summan rahaa.

        Tavallisesti itsensätyöllistäjien firmoissa ei ole omaisuutta niin, että firman omaisuudella katettaisiin alasajosta johtuvia kuluja.

        Autotallin nurkkaan jäänyt kasa arvotonta roinaa, josta voi torilla saada jonkun satasen.

        Yksi keino on tietysti myydä pöytälaatikkofirmaksi kuihtunut Oy.

        "Älä silti unohda" ja "Kalju pitkätukka" todistavat lisää tuota väittämääni osaamattomuus, tietämättömyys, ymmärtämättömyys linjaa!!! Miksiköhän Oy pitäisi yleensä lopettaa, vaikka ei sen lopettaminenkaan ole mitenkään erikoista. Jos ei halua lopettaa, voi sen jättää olemaan, 5 vuoden kuluttua viranomainen sen lopettaa, poistamalla rekisteristä, jos ei ole toimintaa. Jos taas on yksityisiä velkoja se saatetaan hakea konkurssiin, mutta mitä siitä,. Konkurssi raukeaa, jos ei ole merkittävää omaisuutta ja Oy jää taas rekisteriin ja viranomainen sen lopettaa 5 vuoden kuluttua. Konkurssissakaan ei mene omistajan luottotiedot, niin kuin käy henkilöyrityksissä.

        Kirjanpito ei ole merkittävästi kalliimpi, kuin henkilöyrityksissä!!!

        Tällä tietämättömyydellä ja ymmärtämättömyydellä tienaavat hyvin monet kepuliyrittäjät, jotka pelottelevat ihmisiä konkurssilla ja vaikka millä.

        Olen itse eläkkeellä jo ja kahdessa maassa olen ollut yrittäjänä, kaikkiaan jo 43 vuotta ja enimmillään on ollut lähes 30 työntekijää ja voin vakuuttaa, että esim. väitetty työntekijästä irti pääsemisen vaikeus on täyttä huuhaata. Yrittäjyyteen Suomessa sekoittuu mittaamaton määrä kaikenlaisia pelkoja ja käsittämättömyyksiä. Tuo toinen maa Suomen lisäksi ei ole Viro.


      • Kalju Pitkätukka
        Hyeena2 kirjoitti:

        "Älä silti unohda" ja "Kalju pitkätukka" todistavat lisää tuota väittämääni osaamattomuus, tietämättömyys, ymmärtämättömyys linjaa!!! Miksiköhän Oy pitäisi yleensä lopettaa, vaikka ei sen lopettaminenkaan ole mitenkään erikoista. Jos ei halua lopettaa, voi sen jättää olemaan, 5 vuoden kuluttua viranomainen sen lopettaa, poistamalla rekisteristä, jos ei ole toimintaa. Jos taas on yksityisiä velkoja se saatetaan hakea konkurssiin, mutta mitä siitä,. Konkurssi raukeaa, jos ei ole merkittävää omaisuutta ja Oy jää taas rekisteriin ja viranomainen sen lopettaa 5 vuoden kuluttua. Konkurssissakaan ei mene omistajan luottotiedot, niin kuin käy henkilöyrityksissä.

        Kirjanpito ei ole merkittävästi kalliimpi, kuin henkilöyrityksissä!!!

        Tällä tietämättömyydellä ja ymmärtämättömyydellä tienaavat hyvin monet kepuliyrittäjät, jotka pelottelevat ihmisiä konkurssilla ja vaikka millä.

        Olen itse eläkkeellä jo ja kahdessa maassa olen ollut yrittäjänä, kaikkiaan jo 43 vuotta ja enimmillään on ollut lähes 30 työntekijää ja voin vakuuttaa, että esim. väitetty työntekijästä irti pääsemisen vaikeus on täyttä huuhaata. Yrittäjyyteen Suomessa sekoittuu mittaamaton määrä kaikenlaisia pelkoja ja käsittämättömyyksiä. Tuo toinen maa Suomen lisäksi ei ole Viro.

        Kommenttini Oy:n lopettamisen vaikeudesta perustuu kaverini kokemuksiin.

        Eli kaveri perusti sukulaistensa kanssa Oy:n, joka osoittautui kannattamattomaksi.

        Firmalla on omaisuutta muutama lapio, kuokka ym. pihatyökaluja ja jo arvottomaksi käynyttä ATK- kalustoa.
        Käyttötili kuivana.

        Kaveri jäi päätoimestaan työttömäksi ja haki työttämyyskorvausta.

        Kamala todistelu firman toimimattomuudesta, ensipäätös oli kielteinen, koska sinähän olet yrittäjä.

        Samoin asia työvoimapoliittiseen koulutukseen hakeutumisen kanssa, koulutukseen pääsemisen ehtona työttömyys, ja eihän "yrittäjä" mikään työtön ole.

        No, asiat menivät parhain päin, ja kaverini on aikuisopintorahan turvin kouluttautumassa uuteen ammattiin, tavoitteena yrittäjyys toisella alalla.

        Vai että viranomaiset lakkauttavat Oy:n jossa ei ole toimintaa?
        Ei ole kyllä tuossa firmassa ollut toimintaa viiteen vuoteen, mutta ei sitä ole lakkautettu.

        Toki firma on jättänyt nollaliikevaihtoa osoittavan veroilmoituksen vuosittain, sen laiminlyönti kun voisi tuoda jotain sapiskaa vastuullisille.


      • empaattinenihanuus
        Hyeena2 kirjoitti:

        "Älä silti unohda" ja "Kalju pitkätukka" todistavat lisää tuota väittämääni osaamattomuus, tietämättömyys, ymmärtämättömyys linjaa!!! Miksiköhän Oy pitäisi yleensä lopettaa, vaikka ei sen lopettaminenkaan ole mitenkään erikoista. Jos ei halua lopettaa, voi sen jättää olemaan, 5 vuoden kuluttua viranomainen sen lopettaa, poistamalla rekisteristä, jos ei ole toimintaa. Jos taas on yksityisiä velkoja se saatetaan hakea konkurssiin, mutta mitä siitä,. Konkurssi raukeaa, jos ei ole merkittävää omaisuutta ja Oy jää taas rekisteriin ja viranomainen sen lopettaa 5 vuoden kuluttua. Konkurssissakaan ei mene omistajan luottotiedot, niin kuin käy henkilöyrityksissä.

        Kirjanpito ei ole merkittävästi kalliimpi, kuin henkilöyrityksissä!!!

        Tällä tietämättömyydellä ja ymmärtämättömyydellä tienaavat hyvin monet kepuliyrittäjät, jotka pelottelevat ihmisiä konkurssilla ja vaikka millä.

        Olen itse eläkkeellä jo ja kahdessa maassa olen ollut yrittäjänä, kaikkiaan jo 43 vuotta ja enimmillään on ollut lähes 30 työntekijää ja voin vakuuttaa, että esim. väitetty työntekijästä irti pääsemisen vaikeus on täyttä huuhaata. Yrittäjyyteen Suomessa sekoittuu mittaamaton määrä kaikenlaisia pelkoja ja käsittämättömyyksiä. Tuo toinen maa Suomen lisäksi ei ole Viro.

        Hei, Sinä empatiakyvytön hyeena. Yrittäjä ei saa kassasta mitään jos tulot on tippuneet vuodessa alle tietyn rajan. Oliko nyt 13000. Näin ollen mieheni (toiminimiyrittäjä) jää täysin puille paljaille ja ilman rahaa. Tilanteemme on erittäin hankala monellakin tapaa ja silti yritetään niin että kohta persaus repeää mutta sinä sitä et ymmärrä.


      • näin on
        Kalju Pitkätukka kirjoitti:

        Puhumattakaan siitä, että osakeyhtiön lakkauttaminen ei ole käytännössä mahdollista.

        Toiminimi, AY, KY on mahdollista lakkauttaa, kun vain ilmoittaa siitä viranomaisille.

        Mm. vaimoni lakkautti toiminimen, kun verkostomarkkinointibisnes ei lyönyt leiville.

        OY ei lopu ilman konkurssia.

        Tai toki loppuu, mutta tarvittava byrokratia nielee huomattavan summan rahaa.

        Tavallisesti itsensätyöllistäjien firmoissa ei ole omaisuutta niin, että firman omaisuudella katettaisiin alasajosta johtuvia kuluja.

        Autotallin nurkkaan jäänyt kasa arvotonta roinaa, josta voi torilla saada jonkun satasen.

        Yksi keino on tietysti myydä pöytälaatikkofirmaksi kuihtunut Oy.

        laita oy selvitystilaan virallinenlehti yms.täytyy olla velaton 6 kk ja on lopetettu.


    • eräs yrittäjä

      Kuka unohti talouden perussäännön? Yrittäjyydessä voi myös epäonnistua monista syistä.
      Yrittäjyys ei ole mikään helppo patentti ratkaisu. Yrittäjän ystävä ei aina ole toinen yrittäjä (siis kilpailja). Yrittäjän ystäviä ei myöskään ole byrokraatit pykälineen.
      Toisinaan yrittäjän paras ystävä on se palkattu duunari mikäli hän on ammattitaitoinen ja työlleen omistautunut. Hän voi antaa asiakkaille hyvän kuvan yrityksen toiminnasta.
      Henkilökunnan asenne työhön voi kertoa siitä, että menossa "ei ole hällä väliä" kulttuuri.
      Toivottavasti tätä "hällä väliä" asennetta ei myöskään ole yrittäjällä itsellään.

      • Huonot työntekijät taas on pahimpia yrittäjän vihollisia. Tästä esimerkkinä lisääntymisikäiset naiset. Tai ainaki intoiset...


    • hyjuio

      Yrittäjä on yrittäjä niin kauan, kunnes siitä tulee onnistuja. Niitäkin on.

    • J.T.

      No, jos sinulla on työntekijöitä niin jätä osa palkoista maksamatta ja laita omaan pussiisi.

    • TaxedEnoughAlready

      Oletko tutkinut mahdollisuutta siirtää yritys Viroon?
      Se kait onnistuu e-kansalaisuuden myötä myös ilman asumista, vaikka en olekkaan aivan varma.

    • Aina vain tätä

      Hallitukset, mitkä puolueet vain edustettuina, ovat laskeneet vuosikymmenet isosti yksityisyrittäjyyden varaan. Kummallista on kuitenkin se, että yrittäjän turva on edelleen olematon. Aikaa olisi kyllä ollut korjata tilanne. halua ei. Ei kenelläkään. "Hoitakoot jokainen omat ongelmansa". Näin pyöritetään meidän yhteiskuntaa myös aikana, jolloin ehdottomasti täytyisi pelata yhteispeliä. Kaverille ei jätetä.


      Säästötoimenpiteet ovat yhtäkuin irtisanomisia. Onko työtön säästötoimenpide, kun sosiaalikulut yhteiskunnassa nousevat?

    • Yrityksen myytyäni

      siirryin elämään pääomatuloilla. Mitä hyvänsä ei kannata kuitenkaan ryhtyä tekemään jos meinaa pärjätä taloudellisesti ja asiat pitää muutenkin suunnitella huolellisesti. Monimiljonäärinä on kuitenkin mukava olla.

    • yrittäjä uusimaa

      Yritystä ei kannata lopettaa. Alat panostamaan myyntiin ja haet oikean tavan saada tuotettasi tai palvelua eteenpäin. EI kannata tehdä asioita liian vaikeaksi itselle. Muutat yrityksesi osakeyhtiöksi.

      Itse olen yrittäjä ja lähtenyt nollasta liikkeelle ilman velkaa. Yritykseni on myyntiyhtiö eli jälleen myyntiä tehdään.

    • ytk mies

      Ei se niin vaikeata ole. Köpöttelet maistraattiin ja teet lopettamisilmoituksen, otat printin mukaan ja menet Te toimistoon. Olet näinollen työtön. Viikko karenssia sitten korvaukset juoksee. Ja jos olet ytk.n jäsen niin sitten ansiosidonnainen. Itse olen yrittäjä, ja tämä ei todella ole pakkopullaa. Lopetan kun siltä tuntuu. Toistaiseksi vielä kannattaa tehdä töitä. Kuitenkin olen kokoajan valmis heittämään yrityksen pois. Yrittäjyyteen pätee oikein hyvin aikanaan yrittäjä koulutuksessa sanottu määre. Kun tienaat tuplasti sen mitä tienaisit vieraan palveluksessa niin yritystoiminta on kannattavaa.

    • Hyvin vointi valtio

      Itse lopetin yrittämisen muutama vuosi sitten. Olin Suomen yrittäjien jäsen ja Varsinais-suomen ja työttömyys kassan. Mistään en saanut mitään apua. En saanut työttömyyskorvausta, en toimeentulotukea. Nyt olen neljä vuotta asunut kavereiden nurkissa.
      SUOMESSA EI KOSKAAN KANNATA YRITTÄJÄKSI RUVETA.

      • kaikki laiv .eiku yr

        Suomen yrittäjältiä on turhaa todella turhaa odottaa edes lämmintä kättä. Paitsi kylmää kyytiä tulee heti, kun jäsen maksusi on 3 vrk myöhässä. Tulee 20 e korotuslappu. Todellakin pettynyt sykleemiin, varsinkin kun ystäväni minut sinne houkutteli. Ei edes ihan mitättömään apua tule kuin kallilla rahalla. Siitä joku kirjoitti eläke turva vakuutus. Olihan minulla sellainenkin. Se meni konkkaan, joten ne pyysivät lisää rahaa! Arvaa maksoimmeko. Kaikki eläke etuudet meni.


    • miljoonia tulee silt

      Myy peppua ilmaiseksi kadulla.

      • ihaaanaa

        miten sillä saa elannon jos se on ilmaiseta?


    • exyrittäjä

      Kukaan eikä mikään estä sinua hakemasta ihan itee duunia. Jos vaan haluaa heittäytyä yhteiskunnan elätiksi, niin se on toinen juttu.

    • Hannemaija1

      Työnhakijaksi pääset heti ja tarvittaessa uudelleenkoulutukseen. Työttömyysturvaa et karenssin ajalta saa, mutta siinä vaiheessa taloudellinen tuki tulee sosiaalitoimistosta, kunnes karenssiaika on ohi.

      • ytk mies

        ei tule karenssia. Ei edes tarvitse perustella yrittäjyyden lopettamista. Pitää vain lopettaa virallisesti. yksi viikko on omavastuuaika. Laki muuttui 2014.


    • Sisukas yrittäjä

      Suomessa pienyrittäjä on niin lainsuojaton vaikka kuinka yritetään parantaa yrittäjien asemaa nii se on toivottoman hidasta! Tässä lyhyesti oma kokemukseni.... Itse olen ollut kohta neljä vuotta yrittäjänä ja olen saanut elätettyä itseni ja perheeni (4henk) suht koht hyvin....Vaikeuksiakin on tullut.... Muutamia kertoja olen ollut työtön kun ei ole vain hommia kausivaihtelut rakennuksilla ja metsässä säistä johtuen jolloin on joutunut hakemaan apua (turvaverkosta) yrittäjä kassasta mutta ei ole ***** apua haluttu antaa kun olen päätoiminen yrittäjä (joka ei voi olla työtön ikinä) ja yritys pitäisi lopettaa jos haluaa saada tukea te-keskuksen mielestä ja kassa toimii te-keskuksen sanojen mukaan. Kun toiminta kuitenkin jatkuu muutamien kuukausien päästä. Eikä jaksa alkaa valittamaan asiasta joka on itsestään selvä palkansaajalle jos jää väliaikaisesti työttömäksi sinut lomautetaan. Yrittäjien työttömyys kassat ovat aivan yhtä tyhjän kanssa, jäsenmaksuja kyllä pitää maksaa mutta ei pulassa olevaa yrittäjää tarvi auttaa, yrittäköön selvitä kun kerran on yrittäjä, kukahan alkais oikeasti puolustamaan pien-yrittäjää?? Tämä on niin vaikea asia kaikille puolueille että kukaan ei halua parantaa pienien yksin yrittäjien asemaa. Hyviä puheita on mutta oikeat teot puuttuvat! :-/

      • nootta:)

        Kun yrityksellä menee hyvin, kaikki on jaolla. Kun yrityksellä menee huonosti, yrittäjä jää yksin ja kaiken avun ulkopuolelle. SYT:stä ei ole mitään apua: maksat jäsenmaksua todistaaksesi yrityksen ikkunassa olevalla SYT-lätkällä olevasi varteenotettava yrittäjä? Niin ja tuleehan sieltä lehti. Kun tarvitsee apua, lakiapu on vain se alkuapu, sitten saatkin jo maksaa ja kalliisti kuten kuka tahansa, mutta ohjataan kuitenkin SYT:n omillle lakimiehille.
        Kassaan maksat, mutta kun on avuntarve, hippusia.
        Ja tukiverkosto...no niin no. Itse sain kuin lapselle viikkorahaa , 25 e, 99 e jne. Asuntovelkaa eikä tuloja mistään-tilanteessa.
        Sorruin vielä noihin "ammattiauttajiin" ja sain vain kuraa päälle. Kumma , että harmaata työtä valvotaan kuin isä tytärtään iltajuoksuilta, mutta harmaalla alueella toimijat ovat muka laillisia, vaikka vievät toisten omaisuuden ja aiheuttavat taloudellista vahinkoa., Monella noista on epämääräisyyksiä verottajan kanssa ja jopa vankilatuomioita!
        Töissä enkä millloinkaan enää tässä maassa lähde tuohon sontaan, yrittäjäksi Suomessa, jossa kannustetaan siihen ja juhlapuheissa kiitetään, mutta tosiasiassa yrittäjä on tässä maassa pahemmassa jamassa kuin Romanian katukoira!


      • jakke4
        nootta:) kirjoitti:

        Kun yrityksellä menee hyvin, kaikki on jaolla. Kun yrityksellä menee huonosti, yrittäjä jää yksin ja kaiken avun ulkopuolelle. SYT:stä ei ole mitään apua: maksat jäsenmaksua todistaaksesi yrityksen ikkunassa olevalla SYT-lätkällä olevasi varteenotettava yrittäjä? Niin ja tuleehan sieltä lehti. Kun tarvitsee apua, lakiapu on vain se alkuapu, sitten saatkin jo maksaa ja kalliisti kuten kuka tahansa, mutta ohjataan kuitenkin SYT:n omillle lakimiehille.
        Kassaan maksat, mutta kun on avuntarve, hippusia.
        Ja tukiverkosto...no niin no. Itse sain kuin lapselle viikkorahaa , 25 e, 99 e jne. Asuntovelkaa eikä tuloja mistään-tilanteessa.
        Sorruin vielä noihin "ammattiauttajiin" ja sain vain kuraa päälle. Kumma , että harmaata työtä valvotaan kuin isä tytärtään iltajuoksuilta, mutta harmaalla alueella toimijat ovat muka laillisia, vaikka vievät toisten omaisuuden ja aiheuttavat taloudellista vahinkoa., Monella noista on epämääräisyyksiä verottajan kanssa ja jopa vankilatuomioita!
        Töissä enkä millloinkaan enää tässä maassa lähde tuohon sontaan, yrittäjäksi Suomessa, jossa kannustetaan siihen ja juhlapuheissa kiitetään, mutta tosiasiassa yrittäjä on tässä maassa pahemmassa jamassa kuin Romanian katukoira!

        Suomessa työttömyyspäivärahaa maksaa Kela tai työttömyyskassa, jonka jäsenyys on vapaaehtoista.

        Mainitsemasi SYT on vain työttömyyskassa, joka maksaa jäsenilleen ansiosidonnaista päivärahaa, jos yrittäjä on todisteellisesti työtön ja hänen 15 kuukauden työssä- ja jäsenyysehto ovat täyttyneet. Päiväraha määräytyy yrittäjän YEL-vuosityötulon ja kassan vakuutustason mukaan. Jos YEL-vuosityötulo sekä kassan vakuutustaso ovat alahaiset niin päivärahakin on pieni.

        Olet sekoittanut SYT:n ja yrittäjäjärjestön Suomen Yrittäjät.SYT ja Suomen yrittäjät ovat itsenäisiä toimijoita.

        SYT-kassa on itsenäinen ja sitoutumaton työttömyyskassa. SYT-kassaa hallinnoivat kassan jäsenet. Ylintä päätösvaltaa SYT-kassassa käyttää kassan kokous. Kas­san hallitus vastaa siitä, että kassan asioita hoidetaan lakien, kassan sääntöjen ja kassan kokouksen päätösten mukaisesti.
        Työttömyysturvaa koskevan lainsäädännön kehittämisestä ja valmistelusta vastaa Sosiaali- ja terveysministeriö STM

        lue lisää www.syt.fi


    • saako tehdä panon

      naurettavaa valitusta ap :lta, kerran kyseessä on nainen niin ei ole hätä päivää kun kerran istuu pankin päällä. ja kerran kersojakin on, niin nähtävästi osaa myös sitä "pankkiaan" käytellä. antaa vain miesten tehdä "panoja" siihen pankkiin.

    • tyhjän päällä jo nyt

      Kokoomuslaiset kasvu-ura ideologit takaavat sen, että pian useimmat suomalaiset ovat tyhjän päällä.
      Kysymys kuuluukin; kuka meidät suomalaiset sitten elättää?
      Ainoastaan ne suomalaiset tulevat voimaan hyvin tulevaisuudessa joilla on mahdollisuus hyödyntää veroparatiiseja.
      Kiitos tälle "hallitulle rakennemuutos" talousopille.
      Moni suomalainen on jo ollut tyhjän päällä 1990-lamasta lähtien.
      Kiitos kuuluu "kovan markan" ja "hallitun rakennemuutoksen" ajajille.

      • nootta:)

        TOTTA! 1980-luvulla kuuntelimme innokkaina opiskelijoina auditoriossa partasuusosiologia, joka puhui Suomen jakautumisesta A ja B -kansalaisiin , kurjuus lisääntyy, aivovienti lisääntyy, maassa on pula työntekijöistä ja samaan aikaan maahan tulee muualta väkeä, joka ei välttämättä ole työkykyistä. Naureskelimme, kun 1980-luvulla meillä kaikilla meni muka niin lujaa!
        Tässä sitä ollaan!
        Pahoinvointi on käsinkosketeltavaa, apua eivät saa niin lapset, nuoret ( huostaanotot rajusti lisääntyneet) kuin aikuisetkaan. Mielenterveysongelmaisten ongelmat vähenee, kun laittavat narun kaulaansa, kun pelkät mielialalääkkeet eivät ole apu; terapiaan ei ole tarpeeksi työntekijöitä.Perhesurmat ja perheväkivalta on arkipäivää.
        Eläkeikää nostettu ja nostetaan , kun samaan aikaan nuoret eivät pääse töihin, 5-kymppiset jäävät töiden ulkopuolelle ikänsä takia ja maahan virtaa lukutaidotonta väkeä, joka on meidät työvoimapulasta pelastava. Työvoimapulaa on jauhettu viimeiset 20 vuotta ja kuitenkin työttömien määrä lisääntyy koko ajan: 300 000 työtöntä , kun mukaan lasketaan kaikki tempputyöllistetyt.27 000 uutta työtöntä nyt viime vuoden lisäksi.Isot firmat vievät voitot ulkomaille ja tuovat tappiot Suomeen saadakseen verohuojennukset. Työpaikat valuvat ulkomaille ja omien ohi työllistetään puolalaisia, virolaisia, venäläisiä, jotka vievät verorahat omaan maahansa.
        Suomeen tuodaan oikein lentokoneella kielitaidottomia hoitajia Espanjasta ja Aasiasta, kun omia on kortistossa. Ja kun nämä ulkomaan elävät saavat oppinsa, lähtevät muihin maihin.Verotus- ja ilmastosyistä!
        Korkeasti verovaroilla koulutettu väkemme lähtee maailmalle töihin ja moni jää, kun katsoo,että pärjää paremmin pelkästään verotussyistä. Lisäksi meillä on korkea työttömyysaste jo korkeasti koulutetuillakin täällä Suomessa.Lidl:n kassalla ekonomi ei ole vitsi!
        Nuorisotakuu on vitsi, koska meidän nuijapää -broileripäättäjillä ei ole muuta tekemistä kuin jauhaa p-aa.Miten nuoret työllistettävät saisi töitä , kun ei ole töitä muutenkaan. Toinen älyvapaa laki on tämän vuoden alusta tullut laki, jossa työnantaja voi irtisanoa vakinaisen ja palkata tilalle valtion tuetun 57-59-vuotiaan. Kun tämä alkaa olla automaatio kuten työharjoittelijat, ei kellään ole oikeasti töitä!
        Maahanmuuttajien kotiuttaminen on naurettava juttu. Samat ihmiset pakotetaan moneen kurssiin, jotta oppisivat suomenkielen täydellisesti. Laitettaisiin työharjoitteluun, siellä suomalaisten seassa se kieli parhaiten taittuisi. Aivan kuten suomalaiset meni kielitaidottomina Ruotsiin velkavolvoa hankkimaan ja hankkivat samalla ruotsinkielen taidon siinä porukassa, missä oli muitakin maahanmuuttaneita kuten turkkilaisia.Ei ihme,että maahanmuuttajien nuoret alkavat oireilla, kun vanhempansakin voivat huonosti. Mielenterveysongelmat ja päihteiden käyttö on yleistä jo muslimien perheissä, vaikka ne eivät kuulu muutoin heidän kulttuuriinsa.
        Byrokratiaa ollaan leikisti keventämässä, mutta sitä pitäisi rajusti leikata, koska emme tarvitse päällekkäisiä pomoja liikennevaloineen työhuoneidensa ovien pielessä, vaan kenttäväkeä tekemään ruohonjuuritason töitä.Aina leikataan tekevästä osasta ja kouluissa opettajat valvoo kahta luokkaa ja ihmetellään, miksi lapset voivat huonosti. Vanhukset ovat rasite yhteiskunnalle- kumma kun eivät älyä edes kuolla ajoissa- joten lopetetaan pitkäaikaispaikat ja laitetaan tilalle muka inhimillisemmät ympärivuorkautiset palveluasumisyksiköt, jotta saadaan lypsettyä vanhuksilta kunnon korvaus vuokrien muodossa ja kun lääkkeet ja muut kuuluvat lisäksi vanhukselle itselleen, menepä ja myypä vähä omaisuutesi tai laita lapset maksamaan. Hulluinta tässä subventointiyhteiskunnassa on se, että otetaan toisella kädellä yhteiskunnalle ja toiselta luukulta annetaan se takaisin.Se peiton jatkaminen kulkee tiivisti tässä yhteiskunnassamme.....
        Uusi Sote-laki pakottaa
        Suomen keskittymään viiteen suureen kaupunkiin . Ei joka kylässä tarvitakaan omaa kirkkoa, postia, kunnantaloa jne. ,mutta älyttömien matkojen päähän keskitetyt palvelut pakottavat ihmiset lähtemään kotoaan ja kas, kalliisti maksetut asunnot ja talot eivät ole enää minkään väärtti ja ne ovat olleet suomalaisten suurin omaisuus.
        1970-luvulla ihmiset oli pakotettu lähtemään maalta kaupunkeihin töihin, syntyi lähiökulttuuri ja sen ongelmat. Kait tämä maa - päättäjät- rakastavat lisäongelmien hankkimista, koska sitä tämä uusin hullutus tuo tullessaan niitä .
        Yrittäjiksi vaan kaikki! HAH! Kaikista ei ole itsenäisiksi yrittäjiksi, vaikka olisikin yrittäjähenkinen. Maassamme pienyrittäjä jää kaiken tuen ulokopuolelle ja huonosti mennessä menettää koko vähän omaisuutensa ja hyvässä (?!) lykyssä luottotietonsakin.Kirosana tänä päivänä on HYVINVOINTIYHTEISKUNTA ja Haloskan aikaan SUVAITSEVAISUUS.


    • jllkjlojwer

      Niin, kun yrittäjä lopettaa yritystoiminnan, niin siinähän tutkitaan tarkkaan onko se oikeasti loppunut. Samoin jos vaikuttaa siltä, että lopettaminen on tapahtunut vääristä syistä, niin voi joutua tukien ulkopuolelle ja jatkamaan kannattamatonta yritystoimintaa.

    • työvoimapulautettu

      Jos ette ole yrittäjä vaan ihan tavallinen työtön (nykyään virallinen nimike on "työvoimapulautettu") niin kiertäkää kaukaa työkkärin yrittäjäjyyskurssit. Kurssin lopussa teidän julistetaan yrittäjäksi ja saatte saman tien karenssin.

      Asiasta on paljon keskustelua "Potkut ja työttömyys" -foorumilla.
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10577672

    • elämänmyönteinen

      Hei! Jos yritys ei kannata niin karenssia ei tule. Täytyy vain tuloslaskelma työkkäriin. Ei kukaan voi vaatia tekemään kannattamatonta yritystoimintaa. Itselläni on asiasta kokemusta.

    • JooJooPoika

      Miksi alkaa yrittäjäksi ja ajatella työntekijän pienillä aivoilla ? Tulee olemaan kuolemaan kuopattu jo syntyessään.
      Työtön yrittäjä... Mikä se on? Työtä piisaa sen minkä ehtii ja viihtii tehä. Työt ei tule tekemällä loppumaan. Tekee sen mitä haluaa. Se onki toine juttu jos haluaa nirsoilla tekemisitää.
      Huonoin puoli Yrittäjyyvessä on se, ettei voi enää ottaa lopputiliä !! Se on asia mitä kaipaan työntekijänä olostaa. Lopputilin otossa oli aina kaks hyvää puolta. Lopputili ties aina rahaa ja uusia mahollisuuksia. No se lopputili tulee yrittäjälle, kun kuolo korjaa. Kaikillahan se on elämänsä ainut pakko edessä jokatapauksessa jonain päivänä, muuhun voi itse vaikuttaa. :)

    • töitä on aina

      Kyllä työnhakijaksi pääsee, kun ilmoittautuu työvoimatoimistoon tai mikä ely tai tet se nyt onkaan.

    • make tuomi

      Ryöstön jälkeen(narkkarit) en uskaltanut enään pitää liikettä. Lopetin,möin ja sitten kohti kortistoa. Helppoa kuin mikä? ja Paskat. kortistoon pääsee,mutta sitten alkoi 1v 6 kk kestänyt paperisota. Puuttui se ja se. karenssia mm: en ollut ollut aktiivinen työnhakija. Lopettamispäätös- Vuokrasopimus?Omistaja asuu Floridassa. 3 viimeisen kuukauden tiliote. Millä yleensäkään elänyt siis selvitys. Pankki tiedot 3 kk ajalta. puolison tulot ja osuus liikkeestä. lainan korkolaput puuttuvat. Millä olen rahoittanut nämä pankkipaperien liitteet.
      Sitten "työttömäksi opiskelemaan" jonnekkin hevon vitun korpeen johon ei bensa rahat riitä millään. lääkärini kirjoitti hullun paperit.
      Sitten tuurini kääntyi. Sain kelalta huiman suorituksen koko ajalta.Olin pyörtyä onnesta!
      1 v 6kk= 36.28 euroa.

      • raskas systeemi

        Selvitys yrityksen tuloista ja menoista. Eli selkeä kirjanpidollinen dokumentti. Joka tapauksessa joudut työkkäriin soittelemaan viikkotolkulla ja käymään varatuilla ajoilla juttelemassa tupauuno kukkahattutätien kanssa jotka eivät osaa lakia, eivät kirjanpitoa ja eivät yleensäkin lukemaansa. Puhelimitse tai sähköpostitse on ihan turha odottaa mitään järkevää vastausta mihinkään kysymyksiisi kun saat ympäripyöreää lätinää ilman vastauksia. Päättäviin tyyppeihin et saa edes yhteyttä suoraan mitenkään. Yleinen palvelunumero on ainoa tai varattu aika paikallisessa työkkärissä mikä on yhtä tyhjän kanssa.


    • Tämän päivän suurin yksittäinen ongelma on AHNEUS.Ne joilla on jo kaikki maan ja taivaan välistä,pumppaavat loputkin ulos työmiehen selkänahasta.Kun se tie on lypsetty,on seuraavana vuorossa epäsuorasti pienyrittäjät.Cayman saarien veroparatiiseissa lepää yli 9 tuhatta miljardia yksityishenkilöiden rahoja,ja maailmalla kummaillaan kun ei tapahdu talouskasvua.Sijoittajat saneeraavat samanaikaisesti yrityksistä työläisiä ulos,joten jos ja kun duunarin maksukyky puuttuu ei tule talouskasvua ja maailma konttaa.SijoittajaVASTUU puuttuu kun ajatellaan vain voiton maksimointia.Maailmassa on standardimäärä rahaa,ne on vain lypsetty porvarin taskuun ja kansa kärsii.Hieman pienempiä voittoja,humaanimpaa johtajuutta ja yhteiskuntavastuuta kiitos.Nyt huudellaan heikoimman suuntaan,eli työttömän puoleen..syyttelemällä,vakka todellinen vastuu on valtaapitävillä,varakkailla,porvareilla.Niillä joilla sitä fyrkkaa on kun roskaaRahan tulon ja vallan mukana tulee vastuu...tai kuuluisi tulla.Rahan tehtävä on olla käyttöväline ja taata toimeentulo.Kaiki muu on periaatteessa brassailua.Näin mun mielestä.

    • iufgkj

      No minulla on ollut nyt kahtena talvikautena yritysnimi jotka olen aina lakkauttanut joulukuun loppuun. omavastuuaika taitaa olla noin viikon jonka jälkeen saan kelan peruspv rahaa. eihän sillä elä mutta vuokran juuri maksaa. leipäjonosta ja soskusta sitten ruokarahaa.

    • aussiejee

      Otetaan käyttöön Australian systeemi. Toiminimellä yrittäminen ei ole siellä riski, koska yksityiset yrittäjäeläkelaitokset eivät ole niskassa (YEL ei ole siellä pakollinen), verotoimisto ei verota fiktiivisistä tuloista, ja tuloa kaikista lähteistä saa olla noin 14 000 vuodessa ennen kuin mitään tuloveroa menee. Kirjanpidon voi tehdä itse. Jos on tulottomia kausia, voi hakea työttömyystukea, jolla tosin ei elä, mutta silti.

      Suomessa yrittäminen on 'riski', mutta vain yksityisten yrittäjäeläkelaitosten mielikuvituksen, ja verotoimiston ahneuden takia. Miksei ihmisen anneta kasvattaa pientä yritystään vähitellen? Se on monilla aloilla se tervein tapa. Miksi YEL-maksut ovat pakollisia? Miksei voisi olla yrittäjänä vaikka koko ikänsä ja sitten saada kansaneläkettä? Saahan kansaneläkkeen sellainenkin kansalainen, joka on ollut työtön koko ikänsä!

    • murhattu

      sairastuin ,firma lopetettu ja nyt tapeltu kuntoutuspaskojen kanssa kun ei voi enään työelämään. Eläkeyhtiöt pakottaa itsemurhaan ja yhteiskunta samoin . Elkää maksako eläkkeitä elkääkä veroja ,laittakaa kaikki sukanvarteen niin saatte itse sit päättää omistanne.

      • homeet

        Tosi on , silloin ongelmat todella alkaa kun yrittäjä sairastuu ja ei pysty hoitamaan yritystä. Itse sain ammattitaudin yrityksestä mutta se kuulemma estä yrittämistä. Haettu kahdesti uudelleen koulutukseen työterveyslääkärin lähetteillä, molemmilla kerroilla paperit takaisin pumerangina. Ongelma on kuulema kun olen niin hyväkuntoinen, ikää 53v. Ei ole oikeusvaltio tämä Suomi.


    • reitittäjänä

      Et pääse mitenkään, etkä mihinkään, etkä saa mistään mitään tukia.
      Sinun on ensin erottava puolisostasi, sitten sinun on myytävä kaikki omaisuutesi, ja kolmanneksi sinun on sitten kontattava kunnan sossuun, jotta saat asunnon, ja elatuksen.
      Sitten toinen tie on joutua mielenterveyspotilaana eläkkeelle.

    • ei karenssia

      rahat on yrityksen ei yrittäjän toimi lopettaessa oikein maksa laskut yms.pääset suomen suurimpaan firmaan Kelaan lekottelemaan päivärahalle.

    • ei suomeen takas

      muuta portugaliin ei tarvii maksaa veroja ,niinhän isänmaalliset tekee

    • asunto säätiöstä ilm

      perustakaa säätiö ei tarvii maksaa veroja

    • 14+17

      Kuka käski panna pystyyn yrityksen, jota ei saa kannattamaan? Oma vika, pikku sika. Tyhmästä riskinotosta pitääkin rangaista.

    • Tässä neuvoa

      Ihan tyhmä juttu työkkäriltäkin, että ensin pitää mennä firma konkurssiin sitten saat vasta tuet. On se taas niin nähty vuosien varrella! Joutuu johonkin sossuun mennä pyytämään toimeentulotukea!

      Kyllä sä olet oikeutettu työllistämistukiin, jos menet esim työkkärin kautta opiskelemaan johonkin!

      Byrokratiaa on aivan liikaa se on ihan tosi juttu! Eikä tarvi kouluttautua opintotuen turvin ihan potaskaa yrittävät sulle syöttää!

      Sekoomus ja julkinen talous, siis ei hemmetti oikeasti.

    • OnOffToiminimi

      Yrittäjyyden jälkeen todellakin tippuu vähän tyhjän päälle. Minulla on ollut toiminimi rekistereineen voimassa on offina noin 10 vuotta. Sinänsä olen selvinnyt helpolla aina lopettaessa kun velkaa ei ole toiminnasta ikinä jäänyt. Sitä velkaa kun olisi aika vaikea maksaa ilman tuloja.

      Kela lätkäiseen automaattisen karenssin. Sossussa joutuu viemään vinon pinon selvityksiä tuloista, yrityksen lopettamisesta jne,.. ja kaikki tämä vielä on pystyttävä takautuvasti osoittamaan.

      Lisäksi lain mukaan on mahdollista olla päätoiminen työtön ja sivutoiminen yrittäjä. Työmarkkinatuki sitten sovitellaan riippuen tuloistasi. 300 euroa pitäisi lain mukaan saada työttömänkin olla tuloja yritystoiminnasta. Käytännössä tämä on ihan järjetön rumba edes yrittää aloittaa kun joudut lähettämään selvityksiä työkkäriin joka sitten lähettää lausunnon kelaan. Kela sitten ihmettelee lausuntoa. Käytännössä käsittelyaika pitää elää ilman tukia todennäköisesti sossun luukulla. Tukia ei makseta käsittelyn ajalta. Takautuvasti voit sitten saada jotain tukia ja valitella kelan päätöksistä. Eli koko systeemi on ihan absurdi. Niin Kelalla on pahimmillaan 7 kuukauden jonot käsittelemättömiä päätöksiä Ylen uutisten mukaan.

      Koko asian käsittelyn ei mielestäni pitäisi kestää kuin vaikka max kuukauden niin hommassa voisi olla jotain järkeä.

      Henkilökohtaisesti suosittelen yrityksen kaikkien rekisterejen lopettamista alvit, ennakkoveroperintärekisterit,.. Eli yritystoiminnan kokonaan lopettamista kun sille tuntuu. Sitten kärsii vaan karenssin ja on kokopäivätyötön. Tietenkin hakee töitä ja jos onni on niin pääseen duunariksi jonnekin. Lisätulona voi sitten jatkaa taas yritystoimintaa jos jaksaa.

    • 1234567890

      Jos yrittäjänä meinaat onnistua niin sulla pitää olla kaveripourukka johon tulee mukaan pätevä CEO ja CFO, jotka tulee sinulle Oy-muotoiseen yritykseen sovituilla osakeprosenteilla ilmaiseksi töihin ja sinä teet itse kaikki asiakkaille tehtävät työt ja saat säänöllistä kk-liksaa ja CEO ja CFO nostaa vain osinkoja ja hoitaa myynnin yms. muuten ilmaiseksi.

    • tienaa
    • aamusta iltaa duunis

      Mene jonnekkin töihin jos työntekeminen kiinostaa!
      Työhakijana oleminen jossain TE-keskuksessa ei ole oikeaa työnhakemista joten valittaminen seis.

      • 60 v ukko raksalta

        aamusta iltaa duunis 17.1.2015 13:13

        "Mene jonnekkin töihin jos työntekeminen kiinostaa!
        Työhakijana oleminen jossain TE-keskuksessa ei ole oikeaa työnhakemista joten valittaminen seis."

        Haista sinä pitkä ja haiseva p.a.s.k.a!


    • hyvä kuuntelija

      Tuttava mies on pienyrittäjä ja olin taannoin hänen kanssa kahdenkeskistä miesten iltaa istumassa ja aamun pikkutunneilla ihan järkytyin kun sain kuulla häneltä, kun hän kertoi että ei tänäpäivänä taho oikein raha riittää suomalaisessa työnteossa..et joustamista on nyt täytynyt alkaa ulottaa asiakkaisiin imuttelun merkeissä. Ennen riitti lisätienestien lypsäminen omilta alaisiltansa. Sairaaksi on mennyt yrittäjän arki Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2850
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2410
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2180
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1992
    5. 167
      1828
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe