Kuorman leveys?

6871

Kuinka leveä saa traktorin peräkärryn päällä oleva kuorma olla maantiellä? En ole löytänyt vastausta, tyhmä kun olen, mutta jospa täällä viisaampia.

21

3613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyhmä

      täältä löytyy vielä tyhmempiä

      • matsonation

        Traktorin leveydestä riippumatta aina 2,6 m.
        Siirrettäessä työpaikalta toiselle tai huoltotarkoituksessa saa traktori olla max 3.0 m ja silloin saa kärrykin olla samanlevyinen.

        Tarkemmat mitat ja ehdot (mm. lietelantakärry) löytyvät asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä ja sen 29 §:stä.


    • 2,6m

      Traktoria koskee perävaunun kanssa samat määräykset, kuin muutakin kuljetuskalustoa liikenteessä.
      Itse olen kuljettanut traktorin perävaunussa 3,9m leveää ja 4,00m korkeaa kuormaa, jolloin tarvittiin eteen LEVEÄ KULJETUS etumerkillä varustettu ajoneuvo. Perävaunuun tarvittiin lisäksi valot ja heijastimet määräysten mukaisesti.
      Kaikki nämä mitat ja valot ym. löytyivät opaskirjasesta, jollainen oli tarjolla T-ajokorttia suorittaessa. https://www.booky.fi/tuote/tanskanen_timo/mopo_traktori_moottorikelkka_kuljettajakoulu/9789525247268

      • valtra um 855

        Tuata noin niin......leveä kuljetus etuautoa ei niin vaan tehä että kyltti katolle ja vilkut...vaan se vaatii koulutuksen,luvat ...muutama firma löytyy josta voi tilata ns. Etuauton,jos kuorma ylittää 3.5m


      • 2,6m
        valtra um 855 kirjoitti:

        Tuata noin niin......leveä kuljetus etuautoa ei niin vaan tehä että kyltti katolle ja vilkut...vaan se vaatii koulutuksen,luvat ...muutama firma löytyy josta voi tilata ns. Etuauton,jos kuorma ylittää 3.5m

        Missä muuten niin sanotaan, ettei etuautoa voi tehdä? Sitä paitsi itse maalasin annettujen mittojen mukaan kyltinkin.


      • valtra um 855
        2,6m kirjoitti:

        Missä muuten niin sanotaan, ettei etuautoa voi tehdä? Sitä paitsi itse maalasin annettujen mittojen mukaan kyltinkin.

        http://www.spek.fi/suomeksi/koulutus/erikoiskuljetusten-liikenteenohjaaja
        ....täällä....joten et kyllä saanu mitään ohjeita miltään viranomaiselta.....eikä näitä EKL kuskeja kovin montaa ole,ja rahtimaksuun tulee lisää 100% kun käytetään EKL autoa


      • valtra um 855
        valtra um 855 kirjoitti:

        http://www.spek.fi/suomeksi/koulutus/erikoiskuljetusten-liikenteenohjaaja
        ....täällä....joten et kyllä saanu mitään ohjeita miltään viranomaiselta.....eikä näitä EKL kuskeja kovin montaa ole,ja rahtimaksuun tulee lisää 100% kun käytetään EKL autoa

        Liikenteenohjaajaoikeus

        Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myöntää erikoiskuljetusten liikenteenohjaajaoikeuden (EKL-oikeus).

        Edellytykset liikenteenohjaajaoikeuteen:
        •EKL-koulutus, hyväksytty loppukoe
        •vähintään C1-ajo-oikeus
        •vähintään tieturva 1-kortti.

        EKL-oikeus on voimassa enintään 5 vuotta, ja sen uudistaminen edellyttää täydennyskoulutusta.

        Liikenteen turvallisuusvirasto ylläpitää rekisteriä liikenteenohjaajaoikeuksista


        Tässä suora lainaus trafin sivulta....niin että täyttikö määräykset...?
        EkL pätevyys,vähintään C1 ajokortti ja tieturvakortti...hmmmm älähän tuu tänne puhuun soopaa.....meillä kun joudutaan joskus siirtämään kaivuria ( lev 3.9 metriä) kuljetuksen hoitaa eräs paikallinen lavettikuljetus firma joka hommaa aina EKL auton ...ja muuten maksaa....siksi tuon työmaalta koneen vain jos on pakko......


      • 2,6m
        valtra um 855 kirjoitti:

        Liikenteenohjaajaoikeus

        Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myöntää erikoiskuljetusten liikenteenohjaajaoikeuden (EKL-oikeus).

        Edellytykset liikenteenohjaajaoikeuteen:
        •EKL-koulutus, hyväksytty loppukoe
        •vähintään C1-ajo-oikeus
        •vähintään tieturva 1-kortti.

        EKL-oikeus on voimassa enintään 5 vuotta, ja sen uudistaminen edellyttää täydennyskoulutusta.

        Liikenteen turvallisuusvirasto ylläpitää rekisteriä liikenteenohjaajaoikeuksista


        Tässä suora lainaus trafin sivulta....niin että täyttikö määräykset...?
        EkL pätevyys,vähintään C1 ajokortti ja tieturvakortti...hmmmm älähän tuu tänne puhuun soopaa.....meillä kun joudutaan joskus siirtämään kaivuria ( lev 3.9 metriä) kuljetuksen hoitaa eräs paikallinen lavettikuljetus firma joka hommaa aina EKL auton ...ja muuten maksaa....siksi tuon työmaalta koneen vain jos on pakko......

        Poikamme suoritti kaikki nuo em. vaatimukset kuljetus- ja logistiikkaa opiskellessaan, sekä oli Destialla töissä. Kuljetus ihan laillinen!


      • valtra um 855
        2,6m kirjoitti:

        Poikamme suoritti kaikki nuo em. vaatimukset kuljetus- ja logistiikkaa opiskellessaan, sekä oli Destialla töissä. Kuljetus ihan laillinen!

        Juupa juu......tieliikennelain 38 pykälä.....Erikoiskuljetuslupaa ei voida myöntää traktorilla tai sen perävaunulla suoritettaviin kuljetuksiin.


      • valtra um 855
        valtra um 855 kirjoitti:

        Juupa juu......tieliikennelain 38 pykälä.....Erikoiskuljetuslupaa ei voida myöntää traktorilla tai sen perävaunulla suoritettaviin kuljetuksiin.

        Tämäkin vähän rajoittaa tiekuljetuksia EKL luvalla ajettaessa..
        erikoiskuljetusperävaunun tai vastaavan hinattavan laitteen vetoauton tai vetoautojen moottoritehon tulee ylittää 300 kilowattia vähintään 1,0 kilowatilla jokaista tonnia kohden, jolla
        ......ainoastaan turpeen nostokoneet ja perävaunut ovat traktoriin kytkettynä erikoisluvat vaativa ......eli traktoria ei voi käyttää EKL kuljetuksiin muualla kun turvetyössä......aiemmin kyllä laitoit jotai T kortista......


      • valtra um 855
        valtra um 855 kirjoitti:

        Tämäkin vähän rajoittaa tiekuljetuksia EKL luvalla ajettaessa..
        erikoiskuljetusperävaunun tai vastaavan hinattavan laitteen vetoauton tai vetoautojen moottoritehon tulee ylittää 300 kilowattia vähintään 1,0 kilowatilla jokaista tonnia kohden, jolla
        ......ainoastaan turpeen nostokoneet ja perävaunut ovat traktoriin kytkettynä erikoisluvat vaativa ......eli traktoria ei voi käyttää EKL kuljetuksiin muualla kun turvetyössä......aiemmin kyllä laitoit jotai T kortista......

        Ai niin .......ekl luvan haltija tulee olla SPEKin tietokannassa,lupa voimassa 5 vuotta....jne....
        Katoin äsken laskua joka on edellisestä kuljetuksesta,luvan haku 20€,luvan päättäminen 10€,tuntiveloitus 70€....eli ei se mitään jokamiehen nappikauppaa ole.....


      • 2,6m
        valtra um 855 kirjoitti:

        Ai niin .......ekl luvan haltija tulee olla SPEKin tietokannassa,lupa voimassa 5 vuotta....jne....
        Katoin äsken laskua joka on edellisestä kuljetuksesta,luvan haku 20€,luvan päättäminen 10€,tuntiveloitus 70€....eli ei se mitään jokamiehen nappikauppaa ole.....

        Äläpä nyt väännä ihan potaskaa täällä. Homma tehtiin täysin laillisesti pykälien mukaan.


      • valtra um 855
        2,6m kirjoitti:

        Äläpä nyt väännä ihan potaskaa täällä. Homma tehtiin täysin laillisesti pykälien mukaan.

        Niin..nää kaikki edelliset on suoraan kopioitu lakitekstistä ja trafin sivulta......käy ite lukemassa nii ei tarvii väitellä....tähän asiaan tuli piste .


      • 2,6m
        valtra um 855 kirjoitti:

        Niin..nää kaikki edelliset on suoraan kopioitu lakitekstistä ja trafin sivulta......käy ite lukemassa nii ei tarvii väitellä....tähän asiaan tuli piste .

        Ok. En nyt viitsi sinua kiusata enempää. Homma kuitenkin tehtiin ihan laillisesti, mitat ja leveydet, valot ym. katsottiin tuosta tuosta kirjasesta, joka on käytössä ihan yleisesti T-korttia suorittaville.
        Minulla itsellänihän on ajokortti ollut jo vuosikymmeniä ajoneuvoyhdistelmiinkin, poikamme kouluttautui tosiaan kuljetus- ja logistiikkaa opiskellen ja sai siellä virainomaismaksuja vastaan kaikki tarvittavat ajoluvat aina raskaan kaluston vaarallisten aineiden kuljetuksia myöten. Tieturvakurssit on suoritettu jo heti T-kortin hankkimisen yhteydessä aiemmin, koska hän oli Destialla kesätöissä.
        Joten ole huoleti, kuljetus on suoritettu ihan laillisesti.

        Vaan nyt viisaana voisit kertoa, että kuinka pitkää kuljetusyhdistelmää traktorilla voi vetää.


      • valtra um 855
        2,6m kirjoitti:

        Ok. En nyt viitsi sinua kiusata enempää. Homma kuitenkin tehtiin ihan laillisesti, mitat ja leveydet, valot ym. katsottiin tuosta tuosta kirjasesta, joka on käytössä ihan yleisesti T-korttia suorittaville.
        Minulla itsellänihän on ajokortti ollut jo vuosikymmeniä ajoneuvoyhdistelmiinkin, poikamme kouluttautui tosiaan kuljetus- ja logistiikkaa opiskellen ja sai siellä virainomaismaksuja vastaan kaikki tarvittavat ajoluvat aina raskaan kaluston vaarallisten aineiden kuljetuksia myöten. Tieturvakurssit on suoritettu jo heti T-kortin hankkimisen yhteydessä aiemmin, koska hän oli Destialla kesätöissä.
        Joten ole huoleti, kuljetus on suoritettu ihan laillisesti.

        Vaan nyt viisaana voisit kertoa, että kuinka pitkää kuljetusyhdistelmää traktorilla voi vetää.

        Sehän se onkin vaikee pääteltävä kun suomessa ei noudateta ihan täysin ETY 1.40.01 sopimusta,jonka suomi on itse allekirjoittanut jo vuonna 1978 !.... Yllätys !
        Etyn mukaan mitat on näin,pit 12.0m lev 2.50m kork 4.4 max paino 4-vetoisella traktorilla 2.6xtrakt kokonaismassa,kuitenkin alle 12t.....
        Naurettava pykälätulkinta on perävaunu traktoriin yleensäkin,suomi on hyväksynyt muun euroopan kanssa yhteneväiset asetukset...mm. 2 perävaunun käyttö traktorissa,joista takimmainen ns. Vankkurimalli ja etummainen keskiakselivaunu (max10t takim.vaunu max 8t)jarrut pakolliset jo v.1978.
        Tällöin max pituus 20 metriä kun se yhdellä vaunulla on 12 m
        ....noh suomen tulkinta( sovelletaan perävaunun mittoja yleisesti) lev 2.55(aiemmin 2.6) pit 12.5 kork 4.5.....ja kahden perävaunun kytkentää ei mainita (tod näk sallittua)
        Erityislupa turvetyökoneille pit 20 lev 3.0 kork 4.5
        ...no traktorin mitatkin on erit eli rikkoo sopimusta,ETY sop. Mukaan .....leveys omilla renkailla max 2.6( levikepyörillä 3.0m) ja työkone saa ylittää 0.2m traktorin leveyden....
        En tiiä itekkään välillä kumpaa noudattaa,kun joskus kysyin trafilta et mitä tulee noudattaa,kaveri siellä luki kirjasta suoraan ja ne on ETY sopimuksen mitat,kun taas poliisilla on eri mitat......huh mikä sekamelska


      • 2,6m
        valtra um 855 kirjoitti:

        Sehän se onkin vaikee pääteltävä kun suomessa ei noudateta ihan täysin ETY 1.40.01 sopimusta,jonka suomi on itse allekirjoittanut jo vuonna 1978 !.... Yllätys !
        Etyn mukaan mitat on näin,pit 12.0m lev 2.50m kork 4.4 max paino 4-vetoisella traktorilla 2.6xtrakt kokonaismassa,kuitenkin alle 12t.....
        Naurettava pykälätulkinta on perävaunu traktoriin yleensäkin,suomi on hyväksynyt muun euroopan kanssa yhteneväiset asetukset...mm. 2 perävaunun käyttö traktorissa,joista takimmainen ns. Vankkurimalli ja etummainen keskiakselivaunu (max10t takim.vaunu max 8t)jarrut pakolliset jo v.1978.
        Tällöin max pituus 20 metriä kun se yhdellä vaunulla on 12 m
        ....noh suomen tulkinta( sovelletaan perävaunun mittoja yleisesti) lev 2.55(aiemmin 2.6) pit 12.5 kork 4.5.....ja kahden perävaunun kytkentää ei mainita (tod näk sallittua)
        Erityislupa turvetyökoneille pit 20 lev 3.0 kork 4.5
        ...no traktorin mitatkin on erit eli rikkoo sopimusta,ETY sop. Mukaan .....leveys omilla renkailla max 2.6( levikepyörillä 3.0m) ja työkone saa ylittää 0.2m traktorin leveyden....
        En tiiä itekkään välillä kumpaa noudattaa,kun joskus kysyin trafilta et mitä tulee noudattaa,kaveri siellä luki kirjasta suoraan ja ne on ETY sopimuksen mitat,kun taas poliisilla on eri mitat......huh mikä sekamelska

        Tätä nimittäin on mietitty moneen kertaan, kun pitää kuljettaa heinää pidemmästä matkasta ja tietysti tuo kahden perävaunun käyttö houkuttelee, että perässä on vankkurimallinen perävaunu. Täyttä selvyyttä kuitenkaan asiaan ei ole saatu...


      • valtra um 855
        2,6m kirjoitti:

        Tätä nimittäin on mietitty moneen kertaan, kun pitää kuljettaa heinää pidemmästä matkasta ja tietysti tuo kahden perävaunun käyttö houkuttelee, että perässä on vankkurimallinen perävaunu. Täyttä selvyyttä kuitenkaan asiaan ei ole saatu...

        En ole itekkään saanu ns. Yhtä oikeaa tietoa,ite oon miettiny kans tuota vankkurikärryä,saa tilattua virosta..puintiaika kun on lyhyt ja toinen tilani on 23 kilsan päässä.....menee liikaa aikaa maantiellä ja nyt on jo maksimipainoinen kärry peräs.
        Mutta aattelin kyllä vielä kysästä trafin kantaa (eräs ystäväni on inssinä)
        Eli laitan vetolaitteen( kitamalli) ryskyn perään ja tilaus välittäjän kautta niin saa eu hyväksytyn vankkurikärryn jarruilla...


      • valtra um 855
        valtra um 855 kirjoitti:

        En ole itekkään saanu ns. Yhtä oikeaa tietoa,ite oon miettiny kans tuota vankkurikärryä,saa tilattua virosta..puintiaika kun on lyhyt ja toinen tilani on 23 kilsan päässä.....menee liikaa aikaa maantiellä ja nyt on jo maksimipainoinen kärry peräs.
        Mutta aattelin kyllä vielä kysästä trafin kantaa (eräs ystäväni on inssinä)
        Eli laitan vetolaitteen( kitamalli) ryskyn perään ja tilaus välittäjän kautta niin saa eu hyväksytyn vankkurikärryn jarruilla...

        Joku taho vaatii traktoreihin ylileveysvalot ja heijastimet.....ite kysyin et mites tuo on,trafin kanta oli et ei tarvita koska kyse on maataloudessa käytettävä kausiluonteinen työkone ja levikepyöriä ei lasketa leveyteen.....laitan loppuun pätkän liikennelaista,siis suora kopio
        Traktorin suurinta leveyttä mitattaessa ei oteta huomioon siihen liitettyä työvälinettä eikä levikepyöriä"


      • valtra um 855
        valtra um 855 kirjoitti:

        Joku taho vaatii traktoreihin ylileveysvalot ja heijastimet.....ite kysyin et mites tuo on,trafin kanta oli et ei tarvita koska kyse on maataloudessa käytettävä kausiluonteinen työkone ja levikepyöriä ei lasketa leveyteen.....laitan loppuun pätkän liikennelaista,siis suora kopio
        Traktorin suurinta leveyttä mitattaessa ei oteta huomioon siihen liitettyä työvälinettä eikä levikepyöriä"

        Nyt löyty tuo maataloustraktoriin kytkettävän kärryn paino
        "Muuhun kuin liikennetraktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa 1 momentin rajoissa olla enintään 10 tonnia"
        Eli kyllä on paljon ylipainoisia kärryjä liikenteessä .


      • Että näin
        valtra um 855 kirjoitti:

        Nyt löyty tuo maataloustraktoriin kytkettävän kärryn paino
        "Muuhun kuin liikennetraktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa 1 momentin rajoissa olla enintään 10 tonnia"
        Eli kyllä on paljon ylipainoisia kärryjä liikenteessä .

        Se nyt riippuu:

        http://www.koneyrittajat.fi/traktoriyrittajat/kytkenta.htm


      • valtra um 855
        Että näin kirjoitti:

        Se nyt riippuu:

        http://www.koneyrittajat.fi/traktoriyrittajat/kytkenta.htm

        Niimpä......maksimipainot saa ainoastaan liikennetraktoriin,ei maatalouskäyttöön rek.
        Laissa on tämäkin mainittu......niinku laitoin,ei ole olemassa ihan 100% varmaa tietoa.....sen tiedän että eräs urakoitsia(tiedän kaverin) sai 5000€ sakot...traktori oli 5140 natikka,telilavetti jarruilla,kyytis 15 t kaivuri.....poliisit katsoi kirjasta paikan päällä että ylipainoa 2000 kg koska ei ole liikennetraktori.
        Niissä oikeesti on eri painot lain mukaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1468
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe