Olen 30 ikäinen nainen. Minulle tulee silloin tällöin, usein öisin ja iltaisin nukkumaan käydessä, ahdistuskohtaus. (Olen huomannut, että kohtauksia tulee enemmän kuukautisten aikana, mutta tämä voi olla vain sattumaa.)
Siihen kuuluu seuraavat oireet:
1. selittämätön hengästyneisyyden tunne, ylihengittäminen (jonka itsekin huomaan mutta jota en saa lopetettua)
2. hengästyneisyyteen ja ylihengittämiseen liittyvä sydämentykytys ja sydämen rytmihäiriöt
3. ei pysty nukahtamaan / herää kohtaukseen eikä pysty nukahtamaan uudelleen
4. joskus kohtaus johtaa ripuloimiseen ja / tai oksentamiseen, jolloin silmissä sumenee ja korvissa humisee samalla kun ripuloin tai oksennan
Joskus kohtaukseen saattaa liittyä psyykkistä ahdistusta, mutta erikoista tapauksessani on, että fyysiset oireet tulevat aina ensin.
Kuuluuko ahdistushäiriöön tai paniikkihäiriöön se, että kohtaukset alkavat psyykkisellä ahdistuksella? Minulla siis ei ole psyykkistä ahdistusta, vaan oireistoni kohtauksissa on pelkästään fyysinen.
Ja sitten se tärkein: miten saa kohtauksen lopetettua? Onko olemassa jotain menetelmää, jota itse voisin kokeilla?
Menetelmä ei saa liittyä hengittämiseen, koska minulle tulee hengittämiseen keskittymisestä noita rytmihäiriöitä :-(
Entä onko olemassa lääkitystä, jota voi ottaa vain tarvittaessa, kohtauksen ollessa päällä tai ollessa alkamassa? Huomaan kyllä jo varhain, kun kohtaus on alkamassa. En haluaisi käyttää jatkuvaa lääkitystä.
Miten lopettaa ahdistuskohtaus?
12
1194
Vastaukset
- artsi7
Ahdistus/paniikkioireilta vaikuttaa - itseasiassa samoja mitä mulla oli kaksi vuotta sitten. Onko mahdollisia syitä asiaan, sillä niitä kannattaa ensin miettiä. Esim. rauhoittava Opamox on tilapäisiin kohtauksiin hyvä lääke. Terapia toimii joillakin.
Mulla auttaa nukahtamiseen fyysinen ulkoliikunta, suihku/sauna, lukeminen ennen nukahtamista. Fyysistä tekemistähän nykyajan ihmiset tarvitsevat koska se purkaa stressiä. Ruokavalio, sos.kanssakäyminen ihmisten kanssa ja muut mukavat harrastukset. Kaikki rentouttava/rauhoittava (ei juominen) tekeminen on hyväksi. - artsi7
.....ja nukahtamiseen voisit kokeilla melatoniinia....se on luonnontuote, joka auttaa monella
- angstiman
Ulkopuolisesta näyttää, että piilotajunnassa on traumaperäisiä ja ahdistavia muistoja. Ne voivat olla varhaislapsuudestakin peräisin.
Itsellä ajalta n 3v alkaen. Kun näitä ei ole käsitelty, ne nousevat aina ajoittain tietoisuuteen myös epämääräisenä ahdistuneisuutena.
Kipeitä muistoja ja pettymyksiä pitäisi jotenkin päästä tuulettamaan, vetää aina niitä esille esiin niiden epämiellyttävyydestä huolimatta.
Käsittelemättöminä ahdistuskohtaukset voivat kasvaa. Terapia on lievemmissä oireiluissa lääkehoitoa parempaa. - fyysinen oireisto
Kiitos vastauksista, tutkin antamianne ehdotuksia.
Nyt minulla on taas ahdistuskohtauksen fyysinen oireisto tullut päälle. Se alkoi noin tunti sitten, ehkä vähän alle.
Huomasin taas, että hengitykseni on kiihtynyt ilman fyysistä syytä. Olen tässä vain istuskellut paikallani ja lukenut neutraaleja juttuja läppäriltä netistä, ja yhtäkkiä hengitän tiuhemmin.
Sen seurauksena minulla on lievää pahoinvointiakin / lievää huimausta (juuri sellaista, minkä kerrotaan aiheutuvan hyperventilaatiosta eli ylihengittämisestä).
Minulla on myös inhottava, lievän viileä tuntemus rinnan sisällä. Arvelen senkin johtuvan ylihengittämisestä, kun liian tiheään kulkee happea keuhkoihin.
Ylihengittämisen seurauksena tunnen sydämeni hakkaavan hieman nopeammin kuin tavallisesti.
Tajusin, että edellinenkin samanlainen kohtaus alkoi sunnuntai-iltana, eli tasan viikko sitten. Maanataisin alkaa aina uusi työviikko. En viihdy työpaikassani. Koen ettei minusta pidetä työyhteisössäni. Olisiko tämä syynä fyysisesti oireileville ahdistuskohtauksilleni? Mutta kohtausten alkaessa en ajattele lainkaan seuraavana päivänä alkavaa työviikkoa, vaan aivan muita asioita. Voiko ahdistusoireet silti liittyä työpaikkaan, jossa en viihdy? Onko ihmisellä oikeasti ns. alitajunta? Eli onko mahdollista, että vaikka en tietoisesti ajattele työviikon alkamista ahdistuskohtauksen alkaessa, niin silti jotenkin alitajunnassani on siihen liittyviä, jonkinlaisia alkeellisia ajatuksen aihioita (?), jotka vaikuttavat autonomiseen hermostooni ja sitä kautta tuottavat fyysiset oireet? - artsi7
Jos sunnuntai-iltana alkaa kohtaus ja et pidä työstäsi ja se stressaa, niin alitajunta aiheuttaa kohtauksen.
- ______________
Kokeile laittaa Youtubesta pyörimään jokin ohjattu rentoutus- tai mielikuvaharjoitus (jossa ei keskitytä hengittämiseen). Älä yritä yksinään hiljaisuudessa keskittyä katkaisemaan kohtausta, se on ainakin minulla mahdotonta ja olo pahenee sietämättömäksi. Sulje silmäsi ja kuvittele että se puhuja on huoneessa läsnä kanssasi ja haluaa auttaa sinua rauhoittumaan.
- ahistusanni
Käy vaan lääkärissä, ne tietää paremmin.
Nuo fyysiset oireet tuntuu tosi pahalta, onko sulta otettu verikokeita, ettei ole mitään fyysistä vaivaa?
Mullakin on kyllä välillä tuollaista mutta ei sentään illalla, kun yleensä kehon pitäisi päin vastoin rauhoittua... siksi kannattaa mainita lääkärille nuo.
Ja tuo herääminen, ehkä sulla voi olla myös uniapneaa tms?
Ehkä joku rutiini voi myös auttaa? Mulla on tapana juoda kuppi tai pari kofeiinitonta teetä illalla, se tavallaan rauhoittaa ja huijaa pään ajattelemaan, että nyt mennään nukkumaan.
Toiset kuuntelee meditaationauhoja tai tyyliin rentoutumistaustoja... mä taas kaipaan hiljaisuutta, mutta kokeile... löytyy varmaan netistä ilmaisenakin, olisko jollain meditation tai nature sounds nimillä niin voi keskittyä siihen eikä hengitykseen. - aina tätä samaa
Ei noitten lapsuuskokemusten loputon vellonta mitään auta, tai siis sillä tavoin kyllä, että ei tunne enää tarvetta käsitellä niitä. Mutta ahdistus on kroonistunut ja se jatkuu.
Voisin eritellä tässä konkreettiset syyt, mistä osa ahdistuksesta johtuu, mutta sekään ei vie asiaa eteenpäin. Koska noista syistä riippumatta ahdistus tulee myös ilman syytä. Ja syissä on asioita, joita en voi muuttaa.
Lääkkeet ja vuosikymmenten terapia eivät ole auttaneet.
Ahdistus ilman selkeää syytä tulee, kun olen kotona. Ei työssä. Mutta en halua mennä myöskään ulos, tai siis aina en pysty menemään, koska ahdistus on niin voimakas. Ja ulkonaolo ilman tarkoitusta vain lisää ahdistuneisuutta. - BLOOD IS LIFE
Voihan alitajuntakin siihen vaikuttaa mutta siihen saattaa vaikuttaa joku ruoka tai juoma vaikka kahvi tai alkoholi. Mulla on ollu kerran vähän samantyyppistä ja se ei ollu psyykkistä vaan fyysistä ja mäkin istuin sillon vaan penkillä.
- liikaakin
Äkisti alkavaan ahdistuskohtaukseen auttaa tilapäisesti. Tavallinen lämpöä alentava flunssapilleri auttaa. Lähes putosin kun psyykkiseen ahdistukseen nappasin pari Aspiriinia. Rentoutti...
- BLOOD IS LIFE
Auttaa tilapäisesti mikä? Mä tarkotin sitä että kahvi tai alkoholi saattaa aiheuttaa jonkunlaisen kohtauksen.
- . liikaakin.
Tarkoitti sanoa Aspiriini auttaa. Alkoholi vaikuttaa eri tavalla eri ihmisiin.
Sitä ihmettelen miksi ahdistus voi hetken päästä kasvaa sfäärein tilanteissa kun ei mitään lievittävää ole vaikka suklaanpalasta.
Tuo siksi, että minulla on verensokeriin liittyviä suuria vaihteluita. Ehkä sellaisessa tilassa liikaakin viesti kirjoitettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769