Husqvarna 242 sylinteri

---

Tilasin MC Scatterilta tarvikesylinterin Husqvarna 242 sahaan. Vähän yllätyin kun kaasarin kiinnitysreijät olikin 4 mm kierteellä, vaikka alkuperäisessä 5mm kierre. No porasin isommat reijät ja tein 5 mm kierteet, mutta onkohan kukaan muu törmännyt samaan ongelmaa vai onko esim. XP mallissa 4 mm kaasarin kiinnitys pultit?
Muuten sylinteri/mäntä vaikuttaa ihan laadukkaalle ja samaa mallia on muuallakin myynnissä.

15

3787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sahaaja

      Se sylinterihän on ihan erilainen ku alkuperäinen muutenkin. Ei Hva 242 koneessa ole koskaan ollut pyöreää sylinteriä. Mites mahtaa muuten toi jäähdytys toimia tässä sylinterimuodossa kun sahasta kyse?

    • 242xp

      noita on ollut sekä 4mm että 5mm kierteellä, vanhemmissa oli vaan kumi vedetty ruuvin päälle jotta halkaisia kasvaa kaasuttimen läpiviennissä, tuskin tuo sylinterin pyöreys pahemmin vaikuttaa jäähdytykseen..Tarvikepyttyjen elinkaari on vaan "hieman" alkuperäistä loivempi.

    • mitä maksaa...

      Paljonko tommonen tarvikeryhmä kustantaa ja onko siinä kanavat ja tehot vastaava alkuperäisen kanssa? Mulla oli yhdessä joku italialainen ja siinä oli ohuempi kovapinnoite. Ei pahemmin hoonailtu.

    • ---

      Eipä tuolla jäähdytysripojen muodolla merkitystä, enemmänkin niiden pinta-alalla, siis miten hyvin lämpö niistä johtuu pois. Sisältä on kyllä silmämääräisesti samanlainen ja jötkyä (puristusta) on kyllä enemmän kuin vanhassa. Jos tässä muutaman päivän päästä ehtis kasata sahan kokonaan, niin vois antaa jotain käyttökokemusta.

    • ---

      No joo toimiihan tuo ihan hyvin. Taitaa olla vähän uuduuten nahkea ja täytyy olla varovainen, että ei leikkauta kiinni.

    • husse

      Onko kukaan halkaissut Hv 242 sahaa, onko mitään ihmeitä? Pitäis vaihtaa stefat.

      • sannikkor

        Ei tarvi halkaista stefojen vuoksi. Saa koukittua molemmat ulkokautta. Jos laakereita ajattelit aloita vasta kun on uudet kädessä.
        Lohkot on aika tiukassa ja vaatii lämpöä. Ei kannata alkaa ellei pakko.


      • 0___0
        sannikkor kirjoitti:

        Ei tarvi halkaista stefojen vuoksi. Saa koukittua molemmat ulkokautta. Jos laakereita ajattelit aloita vasta kun on uudet kädessä.
        Lohkot on aika tiukassa ja vaatii lämpöä. Ei kannata alkaa ellei pakko.

        Kytkin puolella on kyllä suojattu laakeri, vai saako siitäkin stefan irti? Kentsolta saa ainakin virtapuolen laakerin ja stefan kohtuu hintaan, laakerit pitää olla C3 mallia.

        Kuukausi sitten halkaisin yhden 242, kyllä se onnistuu, mutta pitää olla vähän tietoa ja kokoemusta noista laitteista. Kampiakselin pään kierteet eivät kestä kovia lyöntejä, meinas jo mennä kytkimen puolelta kierteet. Kasauksessa hyvä neuvo on se että ensin kampura pakastimeen ja laakerit uuniin ja sitten menee kevyesti naputtelemalla paikalleen ja sitten kampura laakereiden kanssa pakastimeen ja lohkot uuniin (kaikki muoviosat irti) ja jonkun ajan kuluttua ensin kampura laakereiden kanssa toiseen lohkoon prässillä tai naputtelemalla ja sitten toinen lohko paikalleen, ainakin minulla meni parhaiten lohkon pultteilla kiristämällä tasaisesti. Ja vielä yksi neuvo tuo uuni ja pakastin homma kannatta tehdä silloin kuin vaimo ei ole kotona.


      • sannikkor
        0___0 kirjoitti:

        Kytkin puolella on kyllä suojattu laakeri, vai saako siitäkin stefan irti? Kentsolta saa ainakin virtapuolen laakerin ja stefan kohtuu hintaan, laakerit pitää olla C3 mallia.

        Kuukausi sitten halkaisin yhden 242, kyllä se onnistuu, mutta pitää olla vähän tietoa ja kokoemusta noista laitteista. Kampiakselin pään kierteet eivät kestä kovia lyöntejä, meinas jo mennä kytkimen puolelta kierteet. Kasauksessa hyvä neuvo on se että ensin kampura pakastimeen ja laakerit uuniin ja sitten menee kevyesti naputtelemalla paikalleen ja sitten kampura laakereiden kanssa pakastimeen ja lohkot uuniin (kaikki muoviosat irti) ja jonkun ajan kuluttua ensin kampura laakereiden kanssa toiseen lohkoon prässillä tai naputtelemalla ja sitten toinen lohko paikalleen, ainakin minulla meni parhaiten lohkon pultteilla kiristämällä tasaisesti. Ja vielä yksi neuvo tuo uuni ja pakastin homma kannatta tehdä silloin kuin vaimo ei ole kotona.

        Stefoja saa varaosina kytkinlaakeria ei. Maailmalla myydään vanhaa varastoa. Speciaalikamaa, mistään ei saa korvaavaa tyyppiä.

        Laakerit saa kampiakseliin sytkälläkin jos ei jaksa pakastimen ja uunin kanssa.


    • TarmoO

      kyllä vielä kytkimen puolen laakeria löytyy 543301-E23-FAG (kentsolta) (Suomesta) hinta 119 euroa.
      ja sama laakeri eri numerolla 525453Z27B- FAG on muuten Göetz tiivisteellä.
      ABF Bearings ja 247 Industries ja muistaakseni ebaystäkin löytyy jompaa kumpaa
      ja hinta 15,99 euroa muistaakseni

    • TarmoO

      ja lohkojen erottelu käy parhaiten kuumailmapuhaltimella ulkoa päin lämmittäen käsin lähtevät erilleen ja kasaus samoin lohkot lämpimäksi ja käsin menee kasaan että heilahtaa tietysti jos laakerit on laittanut ensin kapiakseliin ja vielä jäähdyttä esim pakastimessa kampuran niin vielä homma helpottuu ja sitten kampiakseli tulee keskittää lohkoihin kun on pulteilla vetänyt lohkot kiinni niin kuumailmapuhaltimella lämpö lohkoihin ja ja hylsy tai vastaava ja prikkoja jotta saa sille puolelle mihin kampiakselia tarvitsee siirtää ja mutterilla kiristäen ja lohkoja lämmittäen siirtyy kampiakseli kohdilleen mittaus kampiakselin vastapainojen ja lohkojen välistä noin millin verran pitäis olla väliä molemmin puolin niin on keskellä ja jos tuntuu ettei kampura pyöri kunnolla niin taas lämpöä niin laakeri siirtyy kohdilleen netistä löytyy ohje 340 SE/SG 44/444SE/SG ja 344 SE/SG sahoille ja pätee kaikkiin sahoihin joissa kampura on tällä rakenteella kasattu lohkoihin siis Husqvarnan vanhat mallit myös 242 yms.

    • jopu

      Jostakin manuaalista näin, että sopivalla ulosvetäjällä laakerin voi irroittaa vetämällä sen ulos, siis että lohkoja ei tarvii aukaista metallirunkosahasta.

      • hhhhhhhhhhhhhhhhh

        kytkinlaakerin saa mutta vauhtipyörän laakeria varten pitää erottaa lohkot kuitenkin.


    • tietofaktaa

      laita partnerin ilmahuuhtelu motti sinne on tehokkaampi ja taloudellisempi ja kestää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      51
      3575
    2. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      112
      2446
    3. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      593
      2273
    4. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      19
      2026
    5. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      76
      1700
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1658
    7. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1648
    8. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      1532
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1446
    10. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      92
      1411
    Aihe