Husqvarna 242 sylinteri

---

Tilasin MC Scatterilta tarvikesylinterin Husqvarna 242 sahaan. Vähän yllätyin kun kaasarin kiinnitysreijät olikin 4 mm kierteellä, vaikka alkuperäisessä 5mm kierre. No porasin isommat reijät ja tein 5 mm kierteet, mutta onkohan kukaan muu törmännyt samaan ongelmaa vai onko esim. XP mallissa 4 mm kaasarin kiinnitys pultit?
Muuten sylinteri/mäntä vaikuttaa ihan laadukkaalle ja samaa mallia on muuallakin myynnissä.

15

2955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sahaaja

      Se sylinterihän on ihan erilainen ku alkuperäinen muutenkin. Ei Hva 242 koneessa ole koskaan ollut pyöreää sylinteriä. Mites mahtaa muuten toi jäähdytys toimia tässä sylinterimuodossa kun sahasta kyse?

    • 242xp

      noita on ollut sekä 4mm että 5mm kierteellä, vanhemmissa oli vaan kumi vedetty ruuvin päälle jotta halkaisia kasvaa kaasuttimen läpiviennissä, tuskin tuo sylinterin pyöreys pahemmin vaikuttaa jäähdytykseen..Tarvikepyttyjen elinkaari on vaan "hieman" alkuperäistä loivempi.

    • mitä maksaa...

      Paljonko tommonen tarvikeryhmä kustantaa ja onko siinä kanavat ja tehot vastaava alkuperäisen kanssa? Mulla oli yhdessä joku italialainen ja siinä oli ohuempi kovapinnoite. Ei pahemmin hoonailtu.

    • ---

      Eipä tuolla jäähdytysripojen muodolla merkitystä, enemmänkin niiden pinta-alalla, siis miten hyvin lämpö niistä johtuu pois. Sisältä on kyllä silmämääräisesti samanlainen ja jötkyä (puristusta) on kyllä enemmän kuin vanhassa. Jos tässä muutaman päivän päästä ehtis kasata sahan kokonaan, niin vois antaa jotain käyttökokemusta.

    • ---

      No joo toimiihan tuo ihan hyvin. Taitaa olla vähän uuduuten nahkea ja täytyy olla varovainen, että ei leikkauta kiinni.

    • husse

      Onko kukaan halkaissut Hv 242 sahaa, onko mitään ihmeitä? Pitäis vaihtaa stefat.

      • sannikkor

        Ei tarvi halkaista stefojen vuoksi. Saa koukittua molemmat ulkokautta. Jos laakereita ajattelit aloita vasta kun on uudet kädessä.
        Lohkot on aika tiukassa ja vaatii lämpöä. Ei kannata alkaa ellei pakko.


      • 0___0
        sannikkor kirjoitti:

        Ei tarvi halkaista stefojen vuoksi. Saa koukittua molemmat ulkokautta. Jos laakereita ajattelit aloita vasta kun on uudet kädessä.
        Lohkot on aika tiukassa ja vaatii lämpöä. Ei kannata alkaa ellei pakko.

        Kytkin puolella on kyllä suojattu laakeri, vai saako siitäkin stefan irti? Kentsolta saa ainakin virtapuolen laakerin ja stefan kohtuu hintaan, laakerit pitää olla C3 mallia.

        Kuukausi sitten halkaisin yhden 242, kyllä se onnistuu, mutta pitää olla vähän tietoa ja kokoemusta noista laitteista. Kampiakselin pään kierteet eivät kestä kovia lyöntejä, meinas jo mennä kytkimen puolelta kierteet. Kasauksessa hyvä neuvo on se että ensin kampura pakastimeen ja laakerit uuniin ja sitten menee kevyesti naputtelemalla paikalleen ja sitten kampura laakereiden kanssa pakastimeen ja lohkot uuniin (kaikki muoviosat irti) ja jonkun ajan kuluttua ensin kampura laakereiden kanssa toiseen lohkoon prässillä tai naputtelemalla ja sitten toinen lohko paikalleen, ainakin minulla meni parhaiten lohkon pultteilla kiristämällä tasaisesti. Ja vielä yksi neuvo tuo uuni ja pakastin homma kannatta tehdä silloin kuin vaimo ei ole kotona.


      • sannikkor
        0___0 kirjoitti:

        Kytkin puolella on kyllä suojattu laakeri, vai saako siitäkin stefan irti? Kentsolta saa ainakin virtapuolen laakerin ja stefan kohtuu hintaan, laakerit pitää olla C3 mallia.

        Kuukausi sitten halkaisin yhden 242, kyllä se onnistuu, mutta pitää olla vähän tietoa ja kokoemusta noista laitteista. Kampiakselin pään kierteet eivät kestä kovia lyöntejä, meinas jo mennä kytkimen puolelta kierteet. Kasauksessa hyvä neuvo on se että ensin kampura pakastimeen ja laakerit uuniin ja sitten menee kevyesti naputtelemalla paikalleen ja sitten kampura laakereiden kanssa pakastimeen ja lohkot uuniin (kaikki muoviosat irti) ja jonkun ajan kuluttua ensin kampura laakereiden kanssa toiseen lohkoon prässillä tai naputtelemalla ja sitten toinen lohko paikalleen, ainakin minulla meni parhaiten lohkon pultteilla kiristämällä tasaisesti. Ja vielä yksi neuvo tuo uuni ja pakastin homma kannatta tehdä silloin kuin vaimo ei ole kotona.

        Stefoja saa varaosina kytkinlaakeria ei. Maailmalla myydään vanhaa varastoa. Speciaalikamaa, mistään ei saa korvaavaa tyyppiä.

        Laakerit saa kampiakseliin sytkälläkin jos ei jaksa pakastimen ja uunin kanssa.


    • TarmoO

      kyllä vielä kytkimen puolen laakeria löytyy 543301-E23-FAG (kentsolta) (Suomesta) hinta 119 euroa.
      ja sama laakeri eri numerolla 525453Z27B- FAG on muuten Göetz tiivisteellä.
      ABF Bearings ja 247 Industries ja muistaakseni ebaystäkin löytyy jompaa kumpaa
      ja hinta 15,99 euroa muistaakseni

    • TarmoO

      ja lohkojen erottelu käy parhaiten kuumailmapuhaltimella ulkoa päin lämmittäen käsin lähtevät erilleen ja kasaus samoin lohkot lämpimäksi ja käsin menee kasaan että heilahtaa tietysti jos laakerit on laittanut ensin kapiakseliin ja vielä jäähdyttä esim pakastimessa kampuran niin vielä homma helpottuu ja sitten kampiakseli tulee keskittää lohkoihin kun on pulteilla vetänyt lohkot kiinni niin kuumailmapuhaltimella lämpö lohkoihin ja ja hylsy tai vastaava ja prikkoja jotta saa sille puolelle mihin kampiakselia tarvitsee siirtää ja mutterilla kiristäen ja lohkoja lämmittäen siirtyy kampiakseli kohdilleen mittaus kampiakselin vastapainojen ja lohkojen välistä noin millin verran pitäis olla väliä molemmin puolin niin on keskellä ja jos tuntuu ettei kampura pyöri kunnolla niin taas lämpöä niin laakeri siirtyy kohdilleen netistä löytyy ohje 340 SE/SG 44/444SE/SG ja 344 SE/SG sahoille ja pätee kaikkiin sahoihin joissa kampura on tällä rakenteella kasattu lohkoihin siis Husqvarnan vanhat mallit myös 242 yms.

    • jopu

      Jostakin manuaalista näin, että sopivalla ulosvetäjällä laakerin voi irroittaa vetämällä sen ulos, siis että lohkoja ei tarvii aukaista metallirunkosahasta.

      • hhhhhhhhhhhhhhhhh

        kytkinlaakerin saa mutta vauhtipyörän laakeria varten pitää erottaa lohkot kuitenkin.


    • tietofaktaa

      laita partnerin ilmahuuhtelu motti sinne on tehokkaampi ja taloudellisempi ja kestää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      743
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      724
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      59
      718
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      717
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      655
    Aihe