"Saat sen mistä luovut"

Elämän paradoksit

Olen aloittanut lukemaan Tommy Hellstenin Saat sen mistä luovut kirjaa. Tuli ihmeellinen tunne, ihan kuin olisin lukenut narsistista.

Tässä muutamia kohtia:

”On rakennettava ulkokuori, joka peittää heikkouden. Tällöin voisi ajatella, että mitä suurempi heikkous ihmisen sisällä on, sitä vakuuttavampi ulkokuori on rakennettava. Tästä voi kenties vetää johtopäätöksen, että mitä vahvemmalta ihminen vaikuttaa, sitä suuremman heikkouden hän sisälleen kätkee” s.26

”Nöyrä ihminen on todellinen ihminen, sellainen joka on tutustunut itseensä riittävän syvällisesti löytääkseen voimattomuutensa. Nöyryys on todellisuudentajua. Kun katsoo tarkkaan ihmisiä jotka keräävät vaikkapa valtaa tai materiaa, voi huomata kuin he näin tehdessään pyrkivät peittämään oman heikkoutensa. Ulkokuoren rakentamisesta on kyse silloinkin, kun se, minkä vaikutelman ihminen antaa, tulee tärkeämmäksi kuin se, millainen ihminen on. ” s.27

”Vaikutelman antamisessa ulkokuoresta tulee sisältöä tärkeämpi. Se voi tulla jopa niin tärkeäksi, että ihminen kokee itsekin todellisen identiteettinsä olevan ulkokuoressaan, siis siinä, minkä vaikutelman hän antaa muille. Kun hän on saanut kaikki vakuuttuneeksi, hän saa luvan olla olemassa. Hinta jonka hän tästä maksaa on yksinäisyys. Yksinäisyys syntyy siitä, ettei hän koskaan koe todellista läheisyyttä kenenkään kanssa. Läheisyyttä ei nimittäin voi syntyä siellä missä ei ole todellisuutta” s.28

Tätähän narsistin elämä on, pelkkää vaikutelman antamista, joka tulee esille ennemmin tai myöhemmin jokaiselle uhrille/työkaverille/omaiselle.

26

6910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gjjfffgbxzg

      Tommy Hellsten ei kirjoittanut narsisteista tai narsisteille...
      Hän kirjoittaa tässäkin kirjassa läheisriippuvaisista (yleisimmistä narsistin puolisoista) tai ihmisistä, joilla on samanlaisia piirteitä.

      Itse kirjaa lukeneena ja läheisriippuvuudesta parantuvana oli tosi helppo samaistua näihin paradokseihin.

      Ehkäpä sinunkin kannattaisi ajatella, ettei hän kerro toisista ihmisistä vaan sinusta itsestäsi. Silloin tuo kirja toimii!

      Siinä kirjassa myös suoraan kerrotaan avain onneen ja itse kokeneena voin todistaa, että tuo avain toimii! Jeesus totisesti on tie, totuus ja elämä!

      • Niin nyt nappasin

        "Ehkäpä sinunkin kannattaisi ajatella, ettei hän kerro toisista ihmisistä vaan sinusta itsestäsi. Silloin tuo kirja toimii!"

        Niin nyt nappasin tästä ajatuksesta, gjjfffgbxzg, että miten voi ajatella, että kirja kertoo lukijasta, jos lukija ei Tommy Hellstenin tapaan ole LR? Kirja on kyllä kirjoitettu heille, vaikka siitä en ole mitään vihiä tai mainintaa esim. kannesta löytänyt. Pidin juuri tuota seikkaa vähän omituisena... aiheutti jopa kummastusta.


    • Huomasin tuon saman

      Huomasin tuon saman ja olen ajatellut, että tottakai alkoholistit ovatkin narsisteja useimmiten. Alkoholismihan tulee usein opittuna tapana isältä pojalle (nykyään usein myös äidiltä tyttärelle), ja koska alkoholisti vanhemmat aiheuttavat läheisriippuvuutta lapsiinsa, on aika selvä, että alkoholistit ovat LR-persoonia, eli ohutnahkaisia narsisteja.

      Sitten vielä, että jos se persoonan kehittely ja muutos tapahtuu alkoholinkäytön takia aikuisuudessa, niin siitä seuraa narsistista käyttäytymistä, mutta henkilö ei kuitenkaan ole NPH.

      Aloholisteille kehittyy joukko vaikeita oireita juomisen seurauksena ja persoonallisuus muuttuu usein radikaalisti.

    • Elämän paradoksit

      Ai tämä kirja on läheisriippuvaisille? No en kyllä sitä ajatellut kun sen kirjastosta lainasin.

      En ole läheisriippuvainen, sillä pystyin jo puolen vuoden suhteen jälkeen lähtemään narsistin luota pois. En siis jäänyt roikkumaan suhteeseen, vaan lähdin heti kun siihen pystyin, onneksi.

      No katsotaan, mitä kirja tuo vielä tullessaan :)

      • Jahas, oikeesti ny pikkusen huvittaakin, miten joko tai asenteella täällä ajatellaan, pyritään luokittelemaan ihmisiä jo kirjojenkin perusteella , narsistiksi, läheisriippuvaisiksi ja joku jo riensi oitis kertomaan, minä en ainakaan ole, minussa ei ole mitään vikaa...

        On totta että Hellsten on paljon käsitellyt läheisriippuvaisuuden teemaa, jossa mielestäni on myös samoja piirteitä kuin narsismissakin,

        mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että meissä kaikissa ihmisissä on noita piirteitä, niin narsistisia kuin läheisriippuvaisen kuin jopa psykopaatinkin piirteitä...

        Ihan kaikissa, koska me kaikki ollaan vaan ihmisiä ja ihmisistä, ihmisille Hellstenkin on kirjansa kirjoittanut,

        Siinä mielessä olen tuon kirjainhässäkän kanssa samalla aaltopituudella, että kun lukee noita ns. elämäntaitokirjoja niin niiden antia kannattaisi suhteuttaa nimenomaan itseensä ihmisenä , pohtia itseään, millainen ihminen minä olen, oma valintojaan, elämäänsä niiden pohjalta...

        Tähän narsismi aiheeseen liittyen, sehän juurkin on se pointti, nimenomaan narsisti ei kykene katsomaan itseensä...


      • Minä taas en tuota
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Jahas, oikeesti ny pikkusen huvittaakin, miten joko tai asenteella täällä ajatellaan, pyritään luokittelemaan ihmisiä jo kirjojenkin perusteella , narsistiksi, läheisriippuvaisiksi ja joku jo riensi oitis kertomaan, minä en ainakaan ole, minussa ei ole mitään vikaa...

        On totta että Hellsten on paljon käsitellyt läheisriippuvaisuuden teemaa, jossa mielestäni on myös samoja piirteitä kuin narsismissakin,

        mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että meissä kaikissa ihmisissä on noita piirteitä, niin narsistisia kuin läheisriippuvaisen kuin jopa psykopaatinkin piirteitä...

        Ihan kaikissa, koska me kaikki ollaan vaan ihmisiä ja ihmisistä, ihmisille Hellstenkin on kirjansa kirjoittanut,

        Siinä mielessä olen tuon kirjainhässäkän kanssa samalla aaltopituudella, että kun lukee noita ns. elämäntaitokirjoja niin niiden antia kannattaisi suhteuttaa nimenomaan itseensä ihmisenä , pohtia itseään, millainen ihminen minä olen, oma valintojaan, elämäänsä niiden pohjalta...

        Tähän narsismi aiheeseen liittyen, sehän juurkin on se pointti, nimenomaan narsisti ei kykene katsomaan itseensä...

        "minä en ainakaan ole, minussa ei ole mitään vikaa..."

        Minä taas en tuota jälkimmäistä kommentissa nähnyt (minussa ei ole mitään vikaa...), mutta niin me luemme eritavoin.

        "mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että meissä kaikissa ihmisissä on noita piirteitä, niin narsistisia kuin läheisriippuvaisen kuin jopa psykopaatinkin piirteitä..."

        Määritelmänomaisesti vain nämä häiriöiset eroavat muusta joukosta niin, että nuo piirteet ovat heissä huomattavan vahvoina. Ja sitten on niitäkin, joissa nuo piirteet ovat huomattavan heikkoina, heitä vain ei ole diagnosoitu mitenkään, vaikka on jo mieleeni tullut, että me kiltitkin olisimme ennen kuin tulimme tietoiseksi kiltteydestämme tarvinneet myös jonkinlaisen diagnoosin varoitukseksi itsellemme, että olisimme osanneet vähän paremmin luotsata ja nähdä itsemme ja siaintimme muiden joukossa.

        "niiden antia kannattaisi suhteuttaa nimenomaan itseensä ihmisenä , pohtia itseään, millainen ihminen minä olen, oma valintojaan, elämäänsä niiden pohjalta..."

        Monella voi jäädä niin kauas, että ei juurikaan maksa vaivaa tuolta kantilta... mutta ainahan voi yrittää. Hellsten on käsittääkseni itse vanha juoppo ja mieskin vielä... Että yhtäläisyyksiä ei itseeni tuossa mielessä löydy.

        Mitä tulee vikoihini, niin en pistäisi pahitteeksi paksumpia hiuksia ja polvetkin voisivat olla kauniimmat, viisi kiloa painosta pois ei olisi pahitteeksi. Yms. Luonteeni arvoinnin olen toistaiseksi jättänyt, koska muut näyttävät osaavan sen paremmin... : )


      • Minä taas en tuota kirjoitti:

        "minä en ainakaan ole, minussa ei ole mitään vikaa..."

        Minä taas en tuota jälkimmäistä kommentissa nähnyt (minussa ei ole mitään vikaa...), mutta niin me luemme eritavoin.

        "mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että meissä kaikissa ihmisissä on noita piirteitä, niin narsistisia kuin läheisriippuvaisen kuin jopa psykopaatinkin piirteitä..."

        Määritelmänomaisesti vain nämä häiriöiset eroavat muusta joukosta niin, että nuo piirteet ovat heissä huomattavan vahvoina. Ja sitten on niitäkin, joissa nuo piirteet ovat huomattavan heikkoina, heitä vain ei ole diagnosoitu mitenkään, vaikka on jo mieleeni tullut, että me kiltitkin olisimme ennen kuin tulimme tietoiseksi kiltteydestämme tarvinneet myös jonkinlaisen diagnoosin varoitukseksi itsellemme, että olisimme osanneet vähän paremmin luotsata ja nähdä itsemme ja siaintimme muiden joukossa.

        "niiden antia kannattaisi suhteuttaa nimenomaan itseensä ihmisenä , pohtia itseään, millainen ihminen minä olen, oma valintojaan, elämäänsä niiden pohjalta..."

        Monella voi jäädä niin kauas, että ei juurikaan maksa vaivaa tuolta kantilta... mutta ainahan voi yrittää. Hellsten on käsittääkseni itse vanha juoppo ja mieskin vielä... Että yhtäläisyyksiä ei itseeni tuossa mielessä löydy.

        Mitä tulee vikoihini, niin en pistäisi pahitteeksi paksumpia hiuksia ja polvetkin voisivat olla kauniimmat, viisi kiloa painosta pois ei olisi pahitteeksi. Yms. Luonteeni arvoinnin olen toistaiseksi jättänyt, koska muut näyttävät osaavan sen paremmin... : )

        "että kun lukee noita ns. elämäntaitokirjoja niin niiden antia kannattaisi suhteuttaa nimenomaan itseensä ihmisenä , pohtia itseään, millainen ihminen minä olen, oma valintojaan, elämäänsä niiden pohjalta.."

        Pikkusen ny tekee taas mieli viilata, että alkuperäinen komennttini koski ns. elämäntaitokirjojen lukemista...

        Uskoisin suurimman osan ihmisistä kuitenkin hakevan niistä jotain itselleen, lisätäkseen omaa itseymmärrystään ja sitä kautta henkistä hyvinvointiaan...


      • Tavallaan varmaan.
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "että kun lukee noita ns. elämäntaitokirjoja niin niiden antia kannattaisi suhteuttaa nimenomaan itseensä ihmisenä , pohtia itseään, millainen ihminen minä olen, oma valintojaan, elämäänsä niiden pohjalta.."

        Pikkusen ny tekee taas mieli viilata, että alkuperäinen komennttini koski ns. elämäntaitokirjojen lukemista...

        Uskoisin suurimman osan ihmisistä kuitenkin hakevan niistä jotain itselleen, lisätäkseen omaa itseymmärrystään ja sitä kautta henkistä hyvinvointiaan...

        "Uskoisin suurimman osan ihmisistä kuitenkin hakevan niistä jotain itselleen, lisätäkseen omaa itseymmärrystään ja sitä kautta henkistä hyvinvointiaan... "

        Tavallaan varmaan. Jokaisella ihmisellä on varmasti ainakin yksi alkoholisti jossain lähimailla, jonka ongelmakäytöksestä on tullut tietoiseksi. Edelleen ajatukseni pyörivät tuon nimenomasen kirjan ympärillä... Voi tuottaa kyllä sitten nimeomainen kirja yllätyksen sisältönsä puolesta, kun henkii niin voimakkaasti kirjoittajansa persoonaa.


    • hkvdgjczgg

      Vaikka Tommy on itse ollut läheisriippuvainen ja kirja onkin hiukan siitä vinkkelistä kirjoitettu, niin siinä olevat asiat koskee meitä kaikkia.

      Jos joku oikeasti lukee sitä kirjaa ja katsoo noiden asioiden koskettavan vain toisia ihmisiä...niin joku on kyllä pielessä omassa psyykkeessä.

      • "Jos joku oikeasti lukee sitä kirjaa ja katsoo noiden asioiden koskettavan vain toisia ihmisiä...niin joku on kyllä pielessä omassa psyykkeessä."

        Noh, ollaan narsismi palstalla, tunnettu tosiasiahan on, ettei narsisti ole tietoinen siitä todellisesta itsestään...

        Että kai sitä silloin näkee itsensä siinä toisessa...


      • Hiukan nyt tekee

        "Jos joku oikeasti lukee sitä kirjaa ja katsoo noiden asioiden koskettavan vain toisia ihmisiä...niin joku on kyllä pielessä omassa psyykkeessä. "

        Hiukan nyt tekee mieli fiilata... Siis paitsi, että Hellsten on LR, niin hän on myös mies, ja hän on vielä alkoholistimies...

        Että jos lukija ei ole LR
        Että jos lukija ei ole mies
        Että jos lukija ei ole alkoholisti...

        Niin kyllä jää hajurakoa melkoisesti. Jos vaikka aloinkin lukea ennakkoluulottomasti ja avoimesti, niin pakkohan nuo asiat oli siinä kuintenkin todeta.

        Jotain kummaa on siinäkin, että ajattelee kaikkien voivan samaistua LR asiaan... Vähän sama kuin aina vitsaillaan lääkärikirjan lukemisesta, että löytää itsestään kaikki sairaudet... On se kumma, että ihminen joutuu puolustuskannalle, jos ei löydä itsestään juoppoa eikä LR:ää.


      • Kohta kysyn koulut.
        Hiukan nyt tekee kirjoitti:

        "Jos joku oikeasti lukee sitä kirjaa ja katsoo noiden asioiden koskettavan vain toisia ihmisiä...niin joku on kyllä pielessä omassa psyykkeessä. "

        Hiukan nyt tekee mieli fiilata... Siis paitsi, että Hellsten on LR, niin hän on myös mies, ja hän on vielä alkoholistimies...

        Että jos lukija ei ole LR
        Että jos lukija ei ole mies
        Että jos lukija ei ole alkoholisti...

        Niin kyllä jää hajurakoa melkoisesti. Jos vaikka aloinkin lukea ennakkoluulottomasti ja avoimesti, niin pakkohan nuo asiat oli siinä kuintenkin todeta.

        Jotain kummaa on siinäkin, että ajattelee kaikkien voivan samaistua LR asiaan... Vähän sama kuin aina vitsaillaan lääkärikirjan lukemisesta, että löytää itsestään kaikki sairaudet... On se kumma, että ihminen joutuu puolustuskannalle, jos ei löydä itsestään juoppoa eikä LR:ää.

        "...niin joku on kyllä pielessä omassa psyykkeessä. "

        Kohta kysyn koulutustasi ja muitakin saavutuksia... Aika kova diagnoosi.

        "Siinä kirjassa myös suoraan kerrotaan avain onneen ja itse kokeneena voin todistaa, että tuo avain toimii! Jeesus totisesti on tie, totuus ja elämä! "

        Jatka tielläsi, onneksi olkoon. Mutta älä unohda aivan kokonaan, että vaikka suomalaisissa miehissä tuota ongelmaa on todella paljon, niin se ei tarkoita koko väestöä, ei lähimainkaan.


      • Elämän paradoksit
        Kohta kysyn koulut. kirjoitti:

        "...niin joku on kyllä pielessä omassa psyykkeessä. "

        Kohta kysyn koulutustasi ja muitakin saavutuksia... Aika kova diagnoosi.

        "Siinä kirjassa myös suoraan kerrotaan avain onneen ja itse kokeneena voin todistaa, että tuo avain toimii! Jeesus totisesti on tie, totuus ja elämä! "

        Jatka tielläsi, onneksi olkoon. Mutta älä unohda aivan kokonaan, että vaikka suomalaisissa miehissä tuota ongelmaa on todella paljon, niin se ei tarkoita koko väestöä, ei lähimainkaan.

        Tästäpä on tulossa mielenkiintoinen viestiketju :)

        Minä kun vain sattumoisin bongasin nämä kohdat kirjasta, jonka luulin olevan teos, mistä löytyy vinkkejä oman elämän muutoksen. Kyllä tässä takakannessa sanotaan, "kun ihminen kaipaa muutosta elämäänsä..."

        :):):)


      • Elämän paradoksit kirjoitti:

        Tästäpä on tulossa mielenkiintoinen viestiketju :)

        Minä kun vain sattumoisin bongasin nämä kohdat kirjasta, jonka luulin olevan teos, mistä löytyy vinkkejä oman elämän muutoksen. Kyllä tässä takakannessa sanotaan, "kun ihminen kaipaa muutosta elämäänsä..."

        :):):)

        "Kyllä tässä takakannessa sanotaan, "kun ihminen kaipaa muutosta elämäänsä..."

        Niih, itse kukin sitten lukee ja löytää ne itselleen tärkeimmät, merkityksellisimmät kohdat oman ajatusmaailmansa mukaisesti ja painottaa niitä...

        Aloituksessa kerrottiin, että tekstistä/kirjasta löytyi narsisti
        seuraava kommentoi löytäneensä aiheen piiristä itsensä ja läheisriippuvaisuuden, seuraavassa kommentissa painotettiin että kirjoittaja on LR:n lisäksi alkoholistimies...

        Että joo, taitaa kirjan varsinainen aihe jäädä sivuseikaksi, noh, kukin tyylillään, hyvä esimerkki siitä miten erilaisia me ihmiset olemme...

        Pikkusen ny kuitenkin tekee mieli sivuta kirjan aihettakin parin linkin verran
        http://www.kolumbus.fi/m.sipola/hellsten.htm
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Saat_sen_mistä_luovut

        Jostain mielen sopukoista kumpusi tämmönenkin lause, tähän aiheeseen liittyen...

        Muissa olevan heikkouden halveksiminen voi todellisuudessa olla oman heikkouden halveksimista ja siltä suojautumista

        Sitähän se ainakin narsistilla on...


      • Kuka esim. tässä
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Kyllä tässä takakannessa sanotaan, "kun ihminen kaipaa muutosta elämäänsä..."

        Niih, itse kukin sitten lukee ja löytää ne itselleen tärkeimmät, merkityksellisimmät kohdat oman ajatusmaailmansa mukaisesti ja painottaa niitä...

        Aloituksessa kerrottiin, että tekstistä/kirjasta löytyi narsisti
        seuraava kommentoi löytäneensä aiheen piiristä itsensä ja läheisriippuvaisuuden, seuraavassa kommentissa painotettiin että kirjoittaja on LR:n lisäksi alkoholistimies...

        Että joo, taitaa kirjan varsinainen aihe jäädä sivuseikaksi, noh, kukin tyylillään, hyvä esimerkki siitä miten erilaisia me ihmiset olemme...

        Pikkusen ny kuitenkin tekee mieli sivuta kirjan aihettakin parin linkin verran
        http://www.kolumbus.fi/m.sipola/hellsten.htm
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Saat_sen_mistä_luovut

        Jostain mielen sopukoista kumpusi tämmönenkin lause, tähän aiheeseen liittyen...

        Muissa olevan heikkouden halveksiminen voi todellisuudessa olla oman heikkouden halveksimista ja siltä suojautumista

        Sitähän se ainakin narsistilla on...

        "Muissa olevan heikkouden halveksiminen voi todellisuudessa olla oman heikkouden halveksimista ja siltä suojautumista"

        Kuka esim. tässä ketjussa on halveksinut muita?

        Paitsi, sinulla on ehkä vaikuksia hyväksyä, että joku ei nyt tuosta kirjasta löydä oikein mitään itselleen. Onko siinä sitten aihetta halveksuntaan...?


      • Kuka esim. tässä kirjoitti:

        "Muissa olevan heikkouden halveksiminen voi todellisuudessa olla oman heikkouden halveksimista ja siltä suojautumista"

        Kuka esim. tässä ketjussa on halveksinut muita?

        Paitsi, sinulla on ehkä vaikuksia hyväksyä, että joku ei nyt tuosta kirjasta löydä oikein mitään itselleen. Onko siinä sitten aihetta halveksuntaan...?

        "Kuka esim. tässä ketjussa on halveksinut muita?"

        Kuule kun ihan kaikki ei mieti toisia kirjoittajia, eikä keskustele aina toisista kirjoittajista, että koita ny ymmärtää sinäkin välillä, että jos ja kun olet lukenut/tutustunut tuon kirjan aiheseen niin siinäkin puhutaan juurkin heikkoudesta johon tuo jostain mieleni syövereistä jonkun sanomana pulpahtanut komenttini viittasi...

        Hellsten ilmaisee asian tuohon kirjaankin liittyen tähän tapaan...

        "Rakkauden puute johtaa siihen ettei ole varaa olla heikko.
        Heikkoutta halveksii se joka on heikkouttaan paossa. "

        Sama ajatuskuvio on varmasti on löydettävissä hyvinkin monen muunkin ihmisen/ajattelijan kommentoimana, enkä usko että kukaan viittaa sillä kommentilla kehenkään tässä ketjussa kirjoittaneeseen...

        Mielestäni sinä olet pikkusen vainoharhainen, jos luulet, että kaikki täällä esitetyt mielipiteet /kommentointi koskisi tätä palstaa tai sen kirjoittajia...

        Itse luulin, että tämän ketjun aihe oli tuo kirja ja siihen liittyvät teemat joihin tuo heikkouskin liittyy...

        Narsistiin voi tuon asian(heikkouden halveksimisen) liittää jo ihan siltä pohjalta, että jos vähänkin on kuusalla siitä millaista ihmistä se narsisti tarkoittaa niin juurkin tuollasista jolla ei ole rakkautta, eikä sen vuoksi ole varaa olla heikko...

        Narsistithan yhdistävät rakkauden juurkin heikkouteen ja halveksivat sen vuoksi rakkautta, ylipäätäänkin heikkoja ihmisiä, koska kyllä he eivät voi käsittää että joku uskaltaa olla heikko ja haavoittuva, eikä siittä romahda vaan heikkoudestaan huolimatta tulevat hyväksytyiksi ja ihmisinä arvostetuiksi, rakastetuiksi...

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq74.html


      • No mitäpä sitä
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Kuka esim. tässä ketjussa on halveksinut muita?"

        Kuule kun ihan kaikki ei mieti toisia kirjoittajia, eikä keskustele aina toisista kirjoittajista, että koita ny ymmärtää sinäkin välillä, että jos ja kun olet lukenut/tutustunut tuon kirjan aiheseen niin siinäkin puhutaan juurkin heikkoudesta johon tuo jostain mieleni syövereistä jonkun sanomana pulpahtanut komenttini viittasi...

        Hellsten ilmaisee asian tuohon kirjaankin liittyen tähän tapaan...

        "Rakkauden puute johtaa siihen ettei ole varaa olla heikko.
        Heikkoutta halveksii se joka on heikkouttaan paossa. "

        Sama ajatuskuvio on varmasti on löydettävissä hyvinkin monen muunkin ihmisen/ajattelijan kommentoimana, enkä usko että kukaan viittaa sillä kommentilla kehenkään tässä ketjussa kirjoittaneeseen...

        Mielestäni sinä olet pikkusen vainoharhainen, jos luulet, että kaikki täällä esitetyt mielipiteet /kommentointi koskisi tätä palstaa tai sen kirjoittajia...

        Itse luulin, että tämän ketjun aihe oli tuo kirja ja siihen liittyvät teemat joihin tuo heikkouskin liittyy...

        Narsistiin voi tuon asian(heikkouden halveksimisen) liittää jo ihan siltä pohjalta, että jos vähänkin on kuusalla siitä millaista ihmistä se narsisti tarkoittaa niin juurkin tuollasista jolla ei ole rakkautta, eikä sen vuoksi ole varaa olla heikko...

        Narsistithan yhdistävät rakkauden juurkin heikkouteen ja halveksivat sen vuoksi rakkautta, ylipäätäänkin heikkoja ihmisiä, koska kyllä he eivät voi käsittää että joku uskaltaa olla heikko ja haavoittuva, eikä siittä romahda vaan heikkoudestaan huolimatta tulevat hyväksytyiksi ja ihmisinä arvostetuiksi, rakastetuiksi...

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq74.html

        ""Rakkauden puute johtaa siihen ettei ole varaa olla heikko.
        Heikkoutta halveksii se joka on heikkouttaan paossa. ""

        No mitäpä sitä hyvää pakenemaan... jokin älli sentään.

        Siinä kirjassa on juuri tuollaisia viisauksia... löytöjä tietenkin sellaisille, jotka ovat ajattelunsa keskeyttäneet jo nuoruudessa sen juomistoiminnan tieltä.


      • No mitäpä sitä kirjoitti:

        ""Rakkauden puute johtaa siihen ettei ole varaa olla heikko.
        Heikkoutta halveksii se joka on heikkouttaan paossa. ""

        No mitäpä sitä hyvää pakenemaan... jokin älli sentään.

        Siinä kirjassa on juuri tuollaisia viisauksia... löytöjä tietenkin sellaisille, jotka ovat ajattelunsa keskeyttäneet jo nuoruudessa sen juomistoiminnan tieltä.

        "Siinä kirjassa on juuri tuollaisia viisauksia... löytöjä tietenkin sellaisille, jotka ovat ajattelunsa keskeyttäneet jo nuoruudessa sen juomistoiminnan tieltä. "

        Niin, maailmassa on paljon viisauksisia joita ihmiset ovat merkinneet muistiin ammoisista ajoista lähtien ja joiden pohjalta sitten ajattelevat asioita...

        Käsittääkseni nuo Hellsteninkin seitsemän elämän paradoksia pohjautuvat osin siihen muinaiseen perimätietona kirjoittettuun kirjaan, johon tuo kirjainhässäkkäkin viittasi...

        "Saat sen mistä luovut on kirjailija-terapeutti Tommy Hellstenin kirja. Teos on julkaistu myös englanniksi nimellä Courage to Surrender. Hellstenin seitsemän paradoksia heijastelevat ainakin joiltain osin Raamatun opetusta, mutta hän selittää niitä lähinnä psykologis-filosofisesti järkeillen."


    • Elämän paradoksit

      "Astuessaan ulos nykyhetkestä ihminen astuu ulos siitä ainoasta hetkestä, jossa elämä on läsnä. Hänen ei tarvitse osallistua
      elämään, kun hän siirtää sen aina eteenpäin, sinne jonnekin. Kiireen ihminen luo, jotta todellisuutta ei tarvitsisi kohdata.
      Ihminen luo kiireen tekemällä elämässään sellaisia valintoja, ettei hän koskaan ehdi pysähtyä. Kun hänen ei tarvitse pysähtyä,
      hänen ei koskaan tarvitse kohdata omaa tyhjyyttään ja riittämättömyyttään. Mitä suurempi ahdistus, sitä lujempaa mennään.
      Mitä lujempaa mennään, sitä suuremmaksi ahdistus kasvaa. "

      ww.kolumbus....

      Muistan omasta narskustani juuri tämmöisen jatkuvan "kiireen". Hänellä oli koko ajan tarve tehdä jotain. Välillä olin aivan loppu, kun hän keksimällä keksi, mitä tekemättömiä töitä on tai, että minne olisi kiire mennä. Varsinkin viikonloput olivat aivan hulluja hänen kanssaan. Aina mentiin, aamulla herättiin viimeistään kuudelta, jne.

      En tiedä saatteko kiinni mitä tarkoitan. Näitä ahaa elämyksiä minulle nyt tulee, kun ei tarvitse asua siinä helvetissä enään, vaan voin rauhassa selvittää itselleni, miksi koin niin kuin koin hänen kanssaan elämän.

      Toivon itseni kannalta, että pääsen nopeammin takaisin tasapainoiseen itseeni kun löydän näitä ahaa elämyksiä :)

      • apua99

        Itse huomasin saman exäni kanssa seurustellessa. Lepääminen ja rentoutuminen oli kyllä aika harvinaista hänelle ja tämäkin tapahtui vain rauhoittavien lääkkeiden avulla. (Jatkuvaa unettomuutta hänellä myös). Minulla alkoi itsellä tulla jossain vaiheessa ongelmia sen lepäämisen kanssa. Vietin niin paljon aikaa hänen kanssaan että se hänen levoton elämäntyylinsä tarttui minuun ja osaltaan varmaan aiheutti fyysisen sairauteni (jonka on todettu alkaneen pitkäkestoisesta stressistä). Minulla on ollut monta vuotta eronkin jälkeen vaikea rentoutua, elin jatkuvassa stressitilassa monta vuotta. Varmaan voisi sanoa että tilani muistuttaa jonkinlaista traumaperäistä stressihäiriötä. Nyt olen joutunut taas opettelemaan miten elää normaalisti. Olen fyysisesti ihan hajalla kaiken tuon jälkeen.


    • On huomattu, että

      On huomattu, että narsisteja ilmeisesti tapaa vaivata kiire. Minun omalla narsisti-psykopaatillani oli myös alituinen kiire, on ollut aina... Olen tuntenut hänet jo nuoruudessa, jolloin minulle jäi myös sellainen kuva hänestä, että hänellä oli aina jossain jotain tärkeämpää, ja oli ikäänkuin tavallaan saavuttamaton.

      Minunkin narsisti-psykopaatillani tapasi olla aamuohjelma, joka tosiaan ei ollut mitään venyttelyä ja loikoilua edes viikonloppuisin. Jos häntä vaivaa ainainen kiire, niin hänen kumppaneitaan vaivaa taatusti hänen kiireensä.

      • näkymätön läheinen

        Tuo oli hyvä kuvaus tuo, että " narskulla on aina jotain tärkeämpää ja ja hän on ikäänkuin saavuttamaton". Olen huomannut saman käytöksen oman narskuni kohdalla.


      • Juna meni jo, hän ei tie
        näkymätön läheinen kirjoitti:

        Tuo oli hyvä kuvaus tuo, että " narskulla on aina jotain tärkeämpää ja ja hän on ikäänkuin saavuttamaton". Olen huomannut saman käytöksen oman narskuni kohdalla.

        Saman huomion minäkin olen tehnyt. Ainoastaan silloin kun hän yrittää saada jotain tai lämmitellä mua, hän on tavoitettavissa.


      • Anonyymi
        Juna meni jo, hän ei tie kirjoitti:

        Saman huomion minäkin olen tehnyt. Ainoastaan silloin kun hän yrittää saada jotain tai lämmitellä mua, hän on tavoitettavissa.

        Että hyperaktiivinen ihminen, joka tylsistyy helposti, on narsisti. 🤣 Tolla analyysilla myös jokainen jolla on esim AD/HD on narsisti. On kärsimätön, kiireinen, polttaa päreensä...


    • Anonyymi

      Eko se on, eikä välttämättä narsisti

    • Anonyymi

      Tommy Hellsten osaa kuvata narsismia hienosti, mitä se on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe