Finska förbjudet på Viking Line!

O tempora o mores

Vi hade möte på färjan. Förman sa att vi får inte snacka på finska om någon passangerare är på plats. Först kunde jag inte lita min öron: finska är förbjudet?! Va?
På min synvinkel det är rasism :(

14

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • orätt är det

Hade ni personalmöte där som passagerare rör sig ? Nåjo ,visst är det språkrasistiskt att förbjuda finska,det händer nog på fastlandet samma sak,svenskspråkiga får inte sinsemellan tala svenska på arbetsplatser.Svenska yle hade reportage om frågan för något år sedan.

• O tempora o mores

Vi hade personalmöte (i vår egen konffarum, utan passangerar) och förman sa att vi får inte snacka på finska när vi ha kunder nära oss eftersom de förstår inte vår språk och de kan tro att vi prata fula grejer om dem?! Hej haloo.... I bland man måste fråga om nånting på kollega eller säga nånting annan t ex om jag städa här så kan du ta trasa och torka där... Jag tycker att vår svenskspråkiga kunder är inte så dum att de får psykiska problem om vår finska.

• landkrabban
        O tempora o mores kirjoitti:

Vi hade personalmöte (i vår egen konffarum, utan passangerar) och förman sa att vi får inte snacka på finska när vi ha kunder nära oss eftersom de förstår inte vår språk och de kan tro att vi prata fula grejer om dem?! Hej haloo.... I bland man måste fråga om nånting på kollega eller säga nånting annan t ex om jag städa här så kan du ta trasa och torka där... Jag tycker att vår svenskspråkiga kunder är inte så dum att de får psykiska problem om vår finska.

Ni har ganska jäklig förman,måste man säga.Kan ni inte ta kontakt med er förtroendeman (om ni är fackanslutna )tycker det verkar att vara diskriminering.Inte bryr nu sig passagerarna om vad personalen talar sinsemellan.

• O tempora o mores
        landkrabban kirjoitti:

Ni har ganska jäklig förman,måste man säga.Kan ni inte ta kontakt med er förtroendeman (om ni är fackanslutna )tycker det verkar att vara diskriminering.Inte bryr nu sig passagerarna om vad personalen talar sinsemellan.

Arbetskamrat tog kontakt till smury. Nu kan vi bara vänta vad händer nästa. Det var hela SLG (färjans service ledig grupp) som gjorde beslut på finska.

• O tempora o mores

Arbetskamrat tog kontakt till smury. Nu kan vi bara vänta vad händer nästa. Det var hela SLG (färjans service ledig grupp) som gjorde beslut på finska.

Smury = suomen merimiesunioni ry.

• orätt är det

Smury = suomen merimiesunioni ry.

Ni gjorde alldeles rätt,så här skall det inte få gå till.

• Den som började
        orätt är det kirjoitti:

Ni gjorde alldeles rätt,så här skall det inte få gå till.

Ni kanske undrar varför jag skrev här saken till här så orsak var var enkel: jag visar att jag kan diskutera räckligt på svenska men när man behöver snacka snabb nånting, jag vill inte tolka saker på finska till svenska och den efter säger den saken på svenska till min finskspråkig arbetskamrat! Därför det är så orättvis.

• landkrabban
        Den som började kirjoitti:

Ni kanske undrar varför jag skrev här saken till här så orsak var var enkel: jag visar att jag kan diskutera räckligt på svenska men när man behöver snacka snabb nånting, jag vill inte tolka saker på finska till svenska och den efter säger den saken på svenska till min finskspråkig arbetskamrat! Därför det är så orättvis.

Det är ju självklart att man med arbetskamraterna använder det språket som "flyter bäst ",ingenting att bli upprörd över.

• vända på steken

Hur är det då om ni har finskspråkiga passagerare ?Blir de inte störda om ni talar svenska ?

• O tempora o mores
        vända på steken kirjoitti:

Hur är det då om ni har finskspråkiga passagerare ?Blir de inte störda om ni talar svenska ?

Med kunder vi använda den språk som kunden pratar men prata på finska med jobkamrat är förbjudet.

• :-)

Jag pratar alltid svenska på Viking Line :D

• Kdkd

Och finska på Silja Line? Trams, alla ska få prata vad de vill, var de vill och kör de vill!

• :-)
        Kdkd kirjoitti:

Och finska på Silja Line? Trams, alla ska få prata vad de vill, var de vill och kör de vill!

Åker aldrig med Silja !

• åker alltid VL
        :-) kirjoitti:

Åker aldrig med Silja !

Viking Line har varit på tapeten på svenska yle,personalen har kritiserats för att de inte har "brytt sig om tillräckligt " när föräldrarna i en småbarnsfamilj var för berusade.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2007
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1688
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1367
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      232
      1313
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1179
    7. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      80
      1135
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      317
      1085
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      342
      1082
    Aihe