Asensin eilen suurella vaivalla kattoon tuplaspottivalaisimen. Katosta törröttää kolme johtoa, kaksi vihreää ja yksi ruskea. Pidin selvänä että ruskea on maadoitusjohto ja kirosin kun lamput eivät pala. No, lopulta sain lamput toimimaan, mutta jäi hämään toi maadoitushomma...Mitä merkitystä sillä itseasiassa on tällaisessa tapauksessa? En ole ikinä mitään maadoituksia miettinyt lamppuja laittaessani...Kunhan valot palaa!
Lampun
32
34746
Vastaukset
- Pian
"Reettakin" minä tiedän että:
- maadoitusjohto on kelta/vihreä
- virta voi olla musta tai ruskea (minä koitan pyöreäpäisellä sähkökynällä aina ennen kytkemistä.
Älä missään tapauksessa mene kytkemään ruskeata johtoa maahan ennen asian tutkimista !
Nyt on sähkömiesten paikka selittää, tämä oli ennakkovaroitus !- Maadoittaja
Kytkin jo, eikä valot toimineet eikä kyllä tullut sähkäriäkään...Vaihdoin johtojen paikkaa ja johan pelittää!
- gnd
On tainnut joku puuhapete ollut sähköasentajana.
Rakennusten sähköt on aina tehtävä tietyn värisillä johdoilla,
muuten seuraava asennuksiin kajoava on jopa hengenvaarassa.
KELTAVIHREÄ on aina maadoitus
SININEN on nollajohdin, siis periaatteessa "jännitteetön" - ÄLÄ silti koske!
MUSTA ja/tai RUSKEA ovat vaihejohtimia - 230v
Lamppu tai mikä tahansa laite kytketään aina nolla- ja vaihejohtimien väliin.
Laitteen runkoon kiinnitetään maadoitus siten, että maajohto on pidempi kuin muut johtimet.
Tässä on se idea, että jos esim. metallikuorinen valaisin tippuu ja jää roikkumaan johtojen varaan, niin viimeisin laitteessa kiinnioleva piuha on aina maadoitus. Mikäli menetellään toisin, voi laitteen kuoreen kytkeytyä 230v - hyvin vaarallista.- Höhö
No, en ole ainakaan vielä sähköiskuja saanut. Valot pelaa, that's it...
- zzzt
Höhö kirjoitti:
No, en ole ainakaan vielä sähköiskuja saanut. Valot pelaa, that's it...
Omapa on henkesi...
Työkaverini joutui sairaalahoitoon, koska joku hemmetin urpo oli kytkenyt aulan lampun päin peetä.
Tippui tikkailta saadessaan iskun ja lekurissa todettiin lievä sydämen rytmihäiriö. - Sähkömies2016
Juu ja tämä kaveri oli sähkömies ja otti sulakkeen pois vai xD? Ei tainnu oli oikea vastaus
- Jesse James
Onko kellään mitään linkkiä tai muuta varmaa tietoa näistä johtojen väreistä eri vuosikymmeniltä.
Meidän entisessä talossa (Rak. v. -52) oli ennen remonttia ainoa maadoitettu laite keittiön hella, ja muistaakseni siinä maajohto oli talon puolella ruskea ja hellan puolella kumikaapelissa punainen (!) Nollajohdin oli muistaakseni sininen kuten nykyäänkin.
Keltavihreä ei vielä siihen aikaan ollut käytössä, se taisi tulla vasta 80-luvulla.
Ilman perustietämystä ja jännitemittaria ei kyllä kannattaisi henkeään riskeerata edes kattolampun vaihdossa. Vaikka sitten säästäisikin rahaa.
Varsinkin vanhemmissa metallisissa kattokruunuissa näkee sellaisia riskivirityksiä, että puoliammattilaisena olen erittäin varovainen näitten kanssa. Johtoeristeet ovat monesti niin huonossa kunnossa, että on suuri vaara jotta virta tulee valaisimen runkoon. Eikä naissä ole maadoituksia kytketty juuri koskaan.- Maadoittaja
Joo, mä asun siis 70-luvun talossa...Ehkä siinä ei ole siis ollenkaan maadoitusjohtoa vaan ns. kruunukytkentä, josta luin juuri äsken joltain sivulta?
Kuinka moni katkaisee kokonaan sähköt piuhoja räplätessään? Mulle on kyllä aina riittänyt painikkeen asento kertomaan tuleeko sähköä vai ei! - Nolla
Maadoittaja kirjoitti:
Joo, mä asun siis 70-luvun talossa...Ehkä siinä ei ole siis ollenkaan maadoitusjohtoa vaan ns. kruunukytkentä, josta luin juuri äsken joltain sivulta?
Kuinka moni katkaisee kokonaan sähköt piuhoja räplätessään? Mulle on kyllä aina riittänyt painikkeen asento kertomaan tuleeko sähköä vai ei!Minä en katso edes kytkimen asentoa. Kyllähän sieltä jakkaralta alas tullaan, jos sähkö sattuu olemaan päällä.
- Industry
Maadoittaja kirjoitti:
Kuinka moni katkaisee kokonaan sähköt piuhoja räplätessään? Mulle on kyllä aina riittänyt painikkeen asento kertomaan tuleeko sähköä vai ei!Kytkinhän on se josta asennon näkee, painike vain käy pohjassa ja palaa takaisin ylös. Eikä se kytkimen asentokaan kerro mitään, jos katkaisija on vahingossa sattunut nollajohtimeen. Toisekseen, tällainen käyttökytkin ei ole luotettava erotuslaite.
Voi olla ihan mahdollista, että kyseessä on kruunukytkentä. Mutta se pitäisi mitata, sillä noihin väreihin ei 70-luvun talossa voi ollenkaan luottaa, varsinkaan jos sielläkin tulee vihreitä ja ruskeita kattorasialle. - mittaaja
Nolla kirjoitti:
Minä en katso edes kytkimen asentoa. Kyllähän sieltä jakkaralta alas tullaan, jos sähkö sattuu olemaan päällä.
sähkömittareita on myös olemassa, että voi mitata miten jännitteet tulee, niin pääsee hommissa eteenpäin.
- Jesse James
Maadoittaja kirjoitti:
Kuinka moni katkaisee kokonaan sähköt piuhoja räplätessään? Mulle on kyllä aina riittänyt painikkeen asento kertomaan tuleeko sähköä vai ei!Jos olet räpläämässä semmoista lamppua, jossa vaihtokytkin kytkentä, niin et tiedä mistään, tuleeko johtoihin virta vai ei.
Nimittäin lamppu on sammuneena myös silloin, kun molempiin napoihin tulee virta.
Mutta semmosta pistorasiaa ei ole kellään, niinkuin mulla on. Autotallissa on yksi pistorasia sitä varten, että voi ylikellottaa sähkötyökaluja, jos urakka on päällä. Pistorasian napoihin on kytketty 2 eri vaihetta :). Autokin lämpiää paljon nopeammin. - Topi
Jesse James kirjoitti:
Jos olet räpläämässä semmoista lamppua, jossa vaihtokytkin kytkentä, niin et tiedä mistään, tuleeko johtoihin virta vai ei.
Nimittäin lamppu on sammuneena myös silloin, kun molempiin napoihin tulee virta.
Mutta semmosta pistorasiaa ei ole kellään, niinkuin mulla on. Autotallissa on yksi pistorasia sitä varten, että voi ylikellottaa sähkötyökaluja, jos urakka on päällä. Pistorasian napoihin on kytketty 2 eri vaihetta :). Autokin lämpiää paljon nopeammin.Sinähän se oikein satusetä olet.Jos nyt kuitenkin pysyttäisiin asiassa ,senkin "Rane"
- Maadoittaja
Industry kirjoitti:
Kytkinhän on se josta asennon näkee, painike vain käy pohjassa ja palaa takaisin ylös. Eikä se kytkimen asentokaan kerro mitään, jos katkaisija on vahingossa sattunut nollajohtimeen. Toisekseen, tällainen käyttökytkin ei ole luotettava erotuslaite.
Voi olla ihan mahdollista, että kyseessä on kruunukytkentä. Mutta se pitäisi mitata, sillä noihin väreihin ei 70-luvun talossa voi ollenkaan luottaa, varsinkaan jos sielläkin tulee vihreitä ja ruskeita kattorasialle.Joo, joo, enköhän olis jo saanut säkärin jos...kytkin lampun aluksi ihan päin p:tä, enkä silloinkaan saanut mitään "tärskyjä"! :D
- Jesse James
Topi kirjoitti:
Sinähän se oikein satusetä olet.Jos nyt kuitenkin pysyttäisiin asiassa ,senkin "Rane"
Minusta tämä just oli se tärkeä pointti:
"Nimittäin lamppu on sammuneena myös silloin, kun molempiin napoihin tulee virta."
Etkö usko, vai?? - siis
Ruskea virta, sininen nolla, mikäs se toinen sininen sitten on? Ja mitä virkaa tällä nollapiuhalla on? Pitäiskö mun nyt irrottaa se toinen sininen siitä lampun maadoituspaikasta varmuuden vuoksi, vaikka valot palaa normaalisti!
- Industry
Maadoittaja kirjoitti:
Joo, joo, enköhän olis jo saanut säkärin jos...kytkin lampun aluksi ihan päin p:tä, enkä silloinkaan saanut mitään "tärskyjä"! :D
Jos haluaa olla "kova jätkä" ja kytkeä valaisimet ilman että kytkettävät johtimet ovat luotettavasti erotettu, saa niin tehdä. Sitä ei kiellä mikään laki. Jos lamput on yleensä saanut kytkettyä näin ilman sähköiskuja, hyvä niin, mutta joskus voi tulla vastaan sekin kerta kun se isku sitten tulee, ihan vain siksi että johtimia ei ole erotettu. Sulakkeen irtiottaminen tai automaattisulakkeen poiskytkentä on kyllä maailman helpoin ja halvin henkivakuutus. Ja se ensimmäinen isku voi myös jäädä viimeiseksi. Saadaanpa sitten lisää tarinoita DarwinAwardseihin.
- Jesse James
siis kirjoitti:
Ruskea virta, sininen nolla, mikäs se toinen sininen sitten on? Ja mitä virkaa tällä nollapiuhalla on? Pitäiskö mun nyt irrottaa se toinen sininen siitä lampun maadoituspaikasta varmuuden vuoksi, vaikka valot palaa normaalisti!
Pakko olla trolli. Ei kait näin pölvästiä olekaan :)
Terveisiä. - Jepjep
Jesse James kirjoitti:
Pakko olla trolli. Ei kait näin pölvästiä olekaan :)
Terveisiä.Ei hävetä tunnustaa etten tiedä sähköasioista paljoakaan...
Mutta nyt olen varma ettei katosta tule maadoituspiuhaa, kyseessä on siis 70-luvun talo, kaksoiskatkaisija seinässä, kaksi sinistä johtoa ja yksi ruskea. Onko mukamas hengenvaarallista kytkeä toinen sininen johto lampun maadoituspaikkaan? - Topi
Jepjep kirjoitti:
Ei hävetä tunnustaa etten tiedä sähköasioista paljoakaan...
Mutta nyt olen varma ettei katosta tule maadoituspiuhaa, kyseessä on siis 70-luvun talo, kaksoiskatkaisija seinässä, kaksi sinistä johtoa ja yksi ruskea. Onko mukamas hengenvaarallista kytkeä toinen sininen johto lampun maadoituspaikkaan?joku tuttu "Rane" kytkemän lamppus.Elä missään tapauksessa mene itse arpomaan mihinkä maadoitus piuha kytketään!
- Jesse James Örkki
Jepjep kirjoitti:
Mutta nyt olen varma ettei katosta tule maadoituspiuhaa, kyseessä on siis 70-luvun talo, kaksoiskatkaisija seinässä, kaksi sinistä johtoa ja yksi ruskea. Onko mukamas hengenvaarallista kytkeä toinen sininen johto lampun maadoituspaikkaan?No on hengenvaarallista. Piste.
Jätä nyt hyvä ihminen mieluummin kytkemättä se maadoitus, jos kerta varmaksi tiedät, ettei maadoitusta ole.
Jos kytkit summassa jonkun "sinisen", johdon lampun runkoon, (joka oli aluksi vihreä) niin eikö sinunkin mielestä ole vaara, että tätä johtoa pitkin voi tulla virta lampun runkoon. Ja sitten kun kosketat sitä, niin vähintäänkin tiput jakkaralta perseellesi.
Voihan se toinen sininen olla vaikka jonkun toisen ketjutetun lampun nolla. (Sulla varmaan on siellä katossa joku toinen pistoke, mikä ei ole koskaan toiminut) Ja sitten kun sen toimimattoman lampun kytkin on sopivasti, niin taas tulee sulle runkoon virta.
ELKÄÄ NYT KYTKEKÖ MITÄÄN, JOS ETTE OLE VARMOJA!!, Varsinkaan minkään laitteen RUNKOON.
- huoh - - Jesse James
Jepjep kirjoitti:
Mutta nyt olen varma ettei katosta tule maadoituspiuhaa, kyseessä on siis 70-luvun talo, kaksoiskatkaisija seinässä, kaksi sinistä johtoa ja yksi ruskea. Onko mukamas hengenvaarallista kytkeä toinen sininen johto lampun maadoituspaikkaan?" kaksoiskatkaisija seinässä, kaksi sinistä johtoa ja yksi ruskea. "
Tässä yllähän se vastaus onkin.
Kaksoiskatkaisija siis. Eli kattoon tulee kaksi vaihejohtoa ja nolla. Ja kun kerta valo toimii, niin nolla on silloin oikeassa paikassa.
Missä on se toinen vaihe?? Vastaapa itse. - Jawohl
Jesse James kirjoitti:
" kaksoiskatkaisija seinässä, kaksi sinistä johtoa ja yksi ruskea. "
Tässä yllähän se vastaus onkin.
Kaksoiskatkaisija siis. Eli kattoon tulee kaksi vaihejohtoa ja nolla. Ja kun kerta valo toimii, niin nolla on silloin oikeassa paikassa.
Missä on se toinen vaihe?? Vastaapa itse.No, nyt on toinen vihreä(kyllä, vihreä..muistin väärin sen siniseksi) johto irti...Pitäis olla siis turvallista. Vaikka pari päivää kerkes olla kiinni maadoituksessa ja olen kyllä käännellyt ja väännellyt lamppuja ilman minkäänlaisia säkäreitä!!!
- Industry
Jawohl kirjoitti:
No, nyt on toinen vihreä(kyllä, vihreä..muistin väärin sen siniseksi) johto irti...Pitäis olla siis turvallista. Vaikka pari päivää kerkes olla kiinni maadoituksessa ja olen kyllä käännellyt ja väännellyt lamppuja ilman minkäänlaisia säkäreitä!!!
Ethän sinä sitä sähköiskua saakaan jos kosket lamppuun yhdellä kädellä ja jalkasi eivät ole yhteydessä maahan.
- värit
Jollain sivulla oli vielä tarkemmin, mut en löydä sitä enää millään, hermot meni..! Noi ei kyllä todellakaan pidä aina kutiansa...Mullakin on 70-luvun talossa ruskea ja kaksi vihreää piuhaa...
Uudet värikoodit ovat seuraavat:
nolla: sininen (vanhassa systeemiss{: harmaa)
vaihe: musta, ruskea (vanhassa systeemiss{: musta, keltainen, violetti)
suojamaa: keltavihre{ (vanhassa systeemiss{: punainen)
Vanhat värikoodit (mm. 1960-1970-luvuilla käytössä):
nolla: harmaa
vaihe: musta, keltainen, violetti
suojamaa: punainen - Jesse James
Jawohl kirjoitti:
No, nyt on toinen vihreä(kyllä, vihreä..muistin väärin sen siniseksi) johto irti...Pitäis olla siis turvallista. Vaikka pari päivää kerkes olla kiinni maadoituksessa ja olen kyllä käännellyt ja väännellyt lamppuja ilman minkäänlaisia säkäreitä!!!
Oot sinä kyllä vähä pölvästi. Kysäseppä ens kerralla jotain sähköstä tietävää kaveriksi lampun vaihtoon.
Jos et vieläkään hoksannut, niin se sun asennus oli semmoinen, että toinen kytkin laittoi valot päälle ja toinen kytki virran lampun runkoon.
Eli et saanut "säkäreitä" kun se katkaisija oli pois päältä. Ja jos olisit saanut, niin et välttämättä olisi vastaamassa viestiin... Syöttökaapelissa kun ei ole mitään rajoittamassa virtaa.
Pitkää ikää :) - Juupajuu
Jesse James kirjoitti:
Oot sinä kyllä vähä pölvästi. Kysäseppä ens kerralla jotain sähköstä tietävää kaveriksi lampun vaihtoon.
Jos et vieläkään hoksannut, niin se sun asennus oli semmoinen, että toinen kytkin laittoi valot päälle ja toinen kytki virran lampun runkoon.
Eli et saanut "säkäreitä" kun se katkaisija oli pois päältä. Ja jos olisit saanut, niin et välttämättä olisi vastaamassa viestiin... Syöttökaapelissa kun ei ole mitään rajoittamassa virtaa.
Pitkää ikää :)Kyllä vaan kumpaakin katkaisijaa täytyi napsauttaa jotta valot tulivat päälle...
Kiitos vaan neuvoista, molopää! - Jesse James
Juupajuu kirjoitti:
Kyllä vaan kumpaakin katkaisijaa täytyi napsauttaa jotta valot tulivat päälle...
Kiitos vaan neuvoista, molopää!En vieläkään malta olla jankuttamatta, vaikka jo päätin lopettaa tästä aiheesta...
"Kyllä vaan kumpaakin katkaisijaa täytyi napsauttaa jotta valot tulivat päälle... "
-> Eli tästä voidaan päätellä jotta valot ei syty jos vain toinen vipu päällä.
-> Eli toinen vipu ei vaikuta valoon
-> Koska tämä vipu kytkee Olavit runkoon.
_Holepää_ - Voi ziisus
Jesse James kirjoitti:
En vieläkään malta olla jankuttamatta, vaikka jo päätin lopettaa tästä aiheesta...
"Kyllä vaan kumpaakin katkaisijaa täytyi napsauttaa jotta valot tulivat päälle... "
-> Eli tästä voidaan päätellä jotta valot ei syty jos vain toinen vipu päällä.
-> Eli toinen vipu ei vaikuta valoon
-> Koska tämä vipu kytkee Olavit runkoon.
_Holepää_Häh?! Miksi sitten kummankin katkaisijan täytyy olla ON-asennossa, jotta saataisiin valoa?
Täytyy serkkupojalta kysellä, on guru sähkö ym. asioissa...Ei ole vaan kehdannut apua pyytää, ettei pitäis ihan taukkina, nääs täytyyhän nyt yhdestä lampun asentamisesta selvitä! ;D - Hyvä veli
Maadoittaja kirjoitti:
Kuinka moni katkaisee kokonaan sähköt piuhoja räplätessään? Mulle on kyllä aina riittänyt painikkeen asento kertomaan tuleeko sähköä vai ei!...luota kytkimen asentoon. Kytkin saattaa jonkun puoskarin jäljiltä olla nollajohdossa, jolloin siellä valaisimella olevassa mustassa tai ruskeassa piuhassa on jännite koko ajan odottamassa näppejäsi - siis, kytkimen asennosta riippumatta
- pp
Hyvä veli kirjoitti:
...luota kytkimen asentoon. Kytkin saattaa jonkun puoskarin jäljiltä olla nollajohdossa, jolloin siellä valaisimella olevassa mustassa tai ruskeassa piuhassa on jännite koko ajan odottamassa näppejäsi - siis, kytkimen asennosta riippumatta
Kiitos nopeista vastauksista.
- asiasta tietävä
Hyvät ihmiset. Olkaa varovaisia sähköjen kanssa. Hyvin monella on jäänyt viimeiseksi kerraksi kun on tietämättömyyttään mennyt kytkemään laitteita.
Eli Kyseisessä talossa oli sitten vanha tai ei niin jos kerran seinässä on kaksi katkaisijaa niin johan se järki sanoo että se on sellaisia valaisimia varten varustettu jossa on kaksi eri toimintoa.
Eli: esim. valaisin jossa viisi lamppua.
Kun yhdestä katkaisijasta painaa niin kolme valoa syttyy ja kun painaa vielä toisesta niin loput kaksi palaa myös tai sitten jos painaa vain toisesta niin sitten palaa esim kaksi valoa vaan.
Eli tämä tarkoittaa että myös johtoja täytyy olla kaksi vaihe johtoa (toisinsanoen kaksi virrantuloa) ja sitten yksi nolla eli "miinus"
Myös suojamaa voi olla joka on se keltavihreä johto.
No nyt tässä tapauksessa jos on lamppu jossa on vain yksi toiminto..eli pois ja päälle niin kytket vain Esim ruskean (vaihe "plus") ja sinisen (nolla "miinus")johdon. ja niin lamppu sitten pitäisi pelaa...
Mutta jos sulla on kaksitoiminen lamppu niin kytket esim tummansinisen (1 vaihe) ja esim ruskean tai mustan (2 vaihe) ja sit vaaleansinisen (nolla). jos siinä on sit vielä suojamaa niin sitten ne yhdistetään vielä keskenään (keltavihreät yleensä) ja tietenkin kannattaa käyttää esim koetuskynää (jossa kytketään toinenpää aina nollaan tai muuhun maahan ja sitten kynäpää plussaan(vaihe) jos kynässä syttyy valo siitä tulee virtaa siitä johtimesta.
Ja vielä sellainen että jos johtoja on vain kaksi
sekä lampussa että katossa niin ei ole mitään väliä kumminpäin ne kytket lamppu palaa kuitenkin!! mutta kato ettei ne ole oikosulussa asennusvaiheessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908617
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264768- 504238
- 623807
- 513216
- 502990
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.442304Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382213