Milloin isä tuntee liikkeet?

Netta

Millä raskausviikoilla vauvan liikkeet tuntuvat ulospäin niin että tuleva isäkin voi ne tuntea pitäessään kättään mahan päällä?

25

26344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jasmine

      Hei,
      Meillä isä tunsi ekan kerran liikkeet 24 viikolla. Kyllä ne aiemminkin on tuntunut siis minä itse olen ne tuntenut kädelläkin,mutta aina kun vauva on potkiskellut,niin on sitten jostain kumman syystä lopettanut potkimisen kun isän käsi on tullut massun päälle:)
      Eli paljon aiemminkin voi tuntea kyllä jos jaksaa pitää kättä jonkun aikaa ja odotella.
      Varmaan vähän 20 viikon ohitettua.

      • rauhoittaa

        Mies tunsi liikkeet ehkä joskus 24 viikolla, itse tunsin ne kuukautta aiemmin. Lapsi rauhoittuu aina, kun sen isän käsi on massun päällä, sanoinkin jo, että se saa sitten laittaa sen nukkumaan...


    • rv 23+4

      Meillä isä tunsi liikkeet melkein heti, kun minäkin aloin tuntea liikkeet (rv 20). Paremmin liikkeet on tuntunut silloin, kun isä on laittanut päänsä (korvansa) mahan päälle.

    • ''''''

      Meillä jo rv 18, eli melkeinpä heti kun sipaisut muuttuivat pikku tönäisyiksi.. Varmasti vaikuttaa todellinen kokosikin tähän, elikkäs jos on ennestään ylipainoa ja pikkasen vatsamakkaroita potkut tuntuvat myöhemmin, kuten myöskään ylipainoiset äidit eivät tunne potkuja niin aikaisin kuin hoikat.

      • Milla.M

        ...että ylipaino välttämättä vaikuttaa asiaan, koska itselläni sitä on ihan reilusti ja silti tunsin ensimmäiset liikkeet jo viikolla 13.Tuntuu aika epäloogiselta muutenkin että vatsamakkarat vaikuttaisivat siihen mitä liikkeitä sisäpuolella tuntee, mutta voihan toki olla näinkin.


      • Milla.M
        Milla.M kirjoitti:

        ...että ylipaino välttämättä vaikuttaa asiaan, koska itselläni sitä on ihan reilusti ja silti tunsin ensimmäiset liikkeet jo viikolla 13.Tuntuu aika epäloogiselta muutenkin että vatsamakkarat vaikuttaisivat siihen mitä liikkeitä sisäpuolella tuntee, mutta voihan toki olla näinkin.

        Niin ja iskä tunsi liikkeet viikolla 22


      • näin kerrottiin
        Milla.M kirjoitti:

        Niin ja iskä tunsi liikkeet viikolla 22

        Millalle tiedoksi, että minulle on näin neuvolassa kerrottu, tietty pienokainen voi potkia voimakkaammin tai rakenne on erilainen että ne potkut tuntuu milloin itse kullakin. Mutta kuulemma yleistä on että pulskemmat ihmiset tuntevat potkut myöhemmin YLEENSÄ (SIIS) kuin hoikat.


      • itsekään
        Milla.M kirjoitti:

        ...että ylipaino välttämättä vaikuttaa asiaan, koska itselläni sitä on ihan reilusti ja silti tunsin ensimmäiset liikkeet jo viikolla 13.Tuntuu aika epäloogiselta muutenkin että vatsamakkarat vaikuttaisivat siihen mitä liikkeitä sisäpuolella tuntee, mutta voihan toki olla näinkin.

        Et ole mitenkään voinut tuntea ensimmäisiä liikkeitä vielä vk:lla 13. Sikiö on niin pieni (n. 9 cm pitkä ja muutamankymmentä grammaa painava), että sen potkut eivät vielä yllä edes kohdun seinämiin asti. Olet kuvitellut koko homman :) eli luullut ilman kiertämistä potkuiksi.


      • Milla.M
        itsekään kirjoitti:

        Et ole mitenkään voinut tuntea ensimmäisiä liikkeitä vielä vk:lla 13. Sikiö on niin pieni (n. 9 cm pitkä ja muutamankymmentä grammaa painava), että sen potkut eivät vielä yllä edes kohdun seinämiin asti. Olet kuvitellut koko homman :) eli luullut ilman kiertämistä potkuiksi.

        No sovitaan sitten niin että olen kuvitellut kaiken. Minulla on kyllä kolmas raskaus menossa ja erotan kyllä sikiön liikkeet ilmavaivoista, eikä ole tapana liioitella asioilla. Ihmettelin tätä asiaa kyllä lääkärillekin joka sanoi että täysin mahdollista on että uudelleensynnyttäjä tuntee liikkeet näinkin aikaisin.


      • Aurora

        Olen kyllä samaa mieltä kuin Milla M tässä tapauksessa, kuten jo kirjoitin alempaan vastaukseeni.

        Olen myös kivasti ylipainoinen (painoindeksi 28 ennen raskautta) ja tunsin hentoja liikkeitä n. rv 16-17 eli verratten aikaisin. Eiväthän vatsamakkarat vaikuta siihen mitä tuntee "sisältäpäin" vatsasta!

        Se voi olla totta että liikkeet tuntuvat huonommin vatsan päältä tunnusteltaessa, kyllähän nuo vararenkaat eristävät tehokkaasti... ;) Tosin tunsin itse hennosti liikkeet mahan päältä jo n. rv 18, mies pari viikkoa myöhemmin.

        Muuten, uudelleensynnyttäjät tuntevat liikkeet aikaisemmin kuin ekakertalaiset, samoin maha "pullahtaa" esiin nopeammin. Eli Milla M:n rv 13 ei ole mikään mahdottomuus.


      • hoohoohoo
        Milla.M kirjoitti:

        ...että ylipaino välttämättä vaikuttaa asiaan, koska itselläni sitä on ihan reilusti ja silti tunsin ensimmäiset liikkeet jo viikolla 13.Tuntuu aika epäloogiselta muutenkin että vatsamakkarat vaikuttaisivat siihen mitä liikkeitä sisäpuolella tuntee, mutta voihan toki olla näinkin.

        viikolla 13?! kyllä se on ollu pieru mikä siellä on tuntunu..


      • Anonyymi

        Kyllä minä läski ihminen tunsin ne jo viikosta 16 eteenpäin. Ei se läski tunnottomaksi tee.


    • rv 18

      Heti kun äitikin sai vatsan muljahtelujen
      laadusta varmuuden, sattui isäkin olemaan lähistöllä, ja mukavasti pieni muksautti isääkin kämmeneen. Tämä raskausviikon 18 lopulla.

      Usein käy kuitenkin niin, että kun äiti koittaa antaa isällekin potkiskelusta osansa, niin pieni tyyntyy siinä samassa kovastakin vilskeestä. Sekin pysähtyy kuuntelemaan, kun äiti pidättää jännityksestä henkeään.

    • Huhtiäiti

      Meillä rv 17 6, itse olen vauvan liikkeitä tuntenut n. viikon, toissapäivänä päätettiin koittaa jospa isikin tuntisi vähän muksautuksia, odottelemaan jouduttii kyllä tovi ennenkuin pikkunen antoi isin kädelle "kosketuksen" :P eli meillä rv 17 :P

    • Aurora

      Itse tunsin hentoja liikkeitä n. rv 16 lähtien, mies tunsi niitä hämärästi n. rv 20 ja viikkoa myöhemmin ei ollut epäilystäkään! Nyt rv 22 ja potkut alkavat jo häiritä äidin keskittymistä.

      Muuten, ylipainosta juttua: joku kirjoitti että ylipainoiset äidit tuntevat potkut myöhemmin. Tarkoititko sisäkautta vai vatsan päältä?

      Liikkeethän todellakin tuntee vatsan "sisältä", eli ylipaino ei vaimenna niitä - kuten ei esimerkiksi ilmavaivojakaan! ;D Vararenkaat voivat sen sijaan estää liikkeiden tuntemista vatsan päältä, tosin tunsin itse liikkeet myös kädellä n. rv 18 vaikka ylipainoa on.

      • tuleva äiti -86

        Ensimmäistä odotan ja ite tunsin liikkeet (tosin en ollut ihan varma, tosi hentosia) siinä rv 17 alussa, varmasti sitte rv 18, viikon alussa, ja sitte saman viikon lopussa ukkoki tuns ku maltto vaan pitää kättään tarpeeks kauan masulla.. ja sillon ne näky myöski päällepäin ku jakso vaan oottaa :) Tänään vauvalla oli eka hikka, nyt rv 23 1. Hassua..mutta niin ihanaa :))


    • birthdaze

      Vatsan päältä hellästi painaen tunsin tänään ekan kerran, kun vauva muksautti. 21 0

    • dfbhd

      Niin, niitä läskejähän ei ole pelkästään vatsamakkaroina vatsan päällä, Läskiä on ylipainoisilla myös ihan elimien ympärillä ja ns. sisällä eli siksi vaikuttaa potkujen tuntemiseen.

    • dgfdfgs

      Viikkoja oli 18 1 kun isä tunsi ensimmäisen kerran liikkeet. Ekaa odotellaan.

    • tällöin meillä

      Tasan 17 0 tunsi isä ensimmäiset tömäykset vatsan päältä. Itse tunsin ekat liikkeet 16 2. Tosin epäilen, että jos en olisi odottanut esikoista, olisin tuntenut jotain jo aiemmin kun olisin osannut liikkeitä paremmin kuulostella.

    • Tuisku tuuli

      Heh! Minä olen 28 2 ja isä ei ole kertaakaan tuntenut liikkeitä. Minä kylläkin olen ja sillain, etten ole saanut nukuttuakaan =) En tiedä mistä johtuu, mutta aina kun se rakkaan miehen käsi tulee vatsalle, tulee myös hiiren hiljaista.. Minusta jotenkin hauska juttu.. =)

      • mamsi

        Meillä pari viikkoa sitten tunsi mies käteensä pienen muksauksen, minä en itsekään vielä tunne liikkeitä päivittäin, vaan ihan silloin tällöin jonkin muljahduksen tunnen. Ylipainoa on kyllä hieman, mutta ei nyt ihan älyttömästi. Lisäksi istukan paikka voi vaikuttaa siihen liikkeiden tuntemiseen, minulla on istukka edessä, joten sekin on yksi syy miksi liikkeitä tuntuu vähän, ja silloin kun tuntuu, niin vatsan sivuilla. :)


    • Mamsy

      Kävin eilen lääkärissä koska en tuntenut liikkeitä, olen viikolla 26. lääkäri sanoi että ylipaino vaikuttaa siihen etteil liikkeitä tunne. Siis kyllä, äidin ylipaino vaikuttaa siihen ettei itse tunne liikkeitä.

    • Anonyymi

      ite tunnen kyllä vaikka vähän ylipainoo

    • Anonyymi

      Meillä vauva lopettaa liikkumisen kun isä laittaa käden mahalle. Ja aloittaa heti kun se otetaan pois. Muuten kyllä vauvan liikkeet näkyvät ihan ulospäin näkyneet jo useamman viikon olen nyt viikolla 33.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe