Terve, mitä mieltä ollette:
Minulla on 1600h ajettu hyvin hoidettu kone veneessä. Vaihdoin öljyt sae15-40 ja käytin konetta hetken, ajoin glykoolit sisään.
Nyt moottori on seissyt reilun kuukauden hiljaa; pitäisikö konetta pyörittää hetken esim hylsyräikällä kampiakselin mutterista pyörittämällä, vai sietääkö se 6 kk seisominen paikallaan?
Yanmar 88 TD
11
208
Vastaukset
- Yanmarilla
Mulla on kans sama Yanmar ja samat tunnit, aion tehdä sille samat temput huomenna enkä tee muuta. 5 kk päästä väännän avaimesta ja lähden vesille.
- Holmesin Jomppa
Minä taas ajattelin tehdä temput emännälle
- jenkkipaattiäijä.
Holmesin Jomppa kirjoitti:
Minä taas ajattelin tehdä temput emännälle
bensakoneessa (jenkki sisäperä rivinelonen), olen laittanut tulpanreijistä säilytysöljyä (tätä tarkoitusta varten tehtyä öljyä suihkepullossa ) sylintereihin ja pyörittänyt kampiakselin päästä sitten räikällä pari kampiakselin kierrosta.
Konetta viimeisen kerran ennen telakointia käyttäessäni, suihkutan kaasuttimeen tuota samaa ainetta ja "tukahdutan" koneen sillä. Saa venttiilit myös samalla, edes pienen suojaöljykalvon.
Kerran talvessa riittänee jos konetta pyöräyttää. Keskivälissä talvea. Saa siten venttiillinjouset eri asentoon, ettei yhdet ja samat jouset ole kokoaikaa puristuksissa.
Konetta pyörittämällä, saattaa sylinteriin laitettu suojaöljykalvo kaapiutua ohuemmaksi.
Yksi harkittava keino se, että pyöräyttää konetta, starttaamatta, startilla.
Saa sitrn öljypumpulla pumpattua hieman öljyä koneen öljykierrossa ja öljyä tarvitseville pinnoille.
Aloittaja ei ilmeisesti harrasta tuota sylinterien suojaöljyämistä ? Siitä ei varmaan haittaakaan olisi, diesel-koneessakaan. - ljhgfferer
jenkkipaattiäijä. kirjoitti:
bensakoneessa (jenkki sisäperä rivinelonen), olen laittanut tulpanreijistä säilytysöljyä (tätä tarkoitusta varten tehtyä öljyä suihkepullossa ) sylintereihin ja pyörittänyt kampiakselin päästä sitten räikällä pari kampiakselin kierrosta.
Konetta viimeisen kerran ennen telakointia käyttäessäni, suihkutan kaasuttimeen tuota samaa ainetta ja "tukahdutan" koneen sillä. Saa venttiilit myös samalla, edes pienen suojaöljykalvon.
Kerran talvessa riittänee jos konetta pyöräyttää. Keskivälissä talvea. Saa siten venttiillinjouset eri asentoon, ettei yhdet ja samat jouset ole kokoaikaa puristuksissa.
Konetta pyörittämällä, saattaa sylinteriin laitettu suojaöljykalvo kaapiutua ohuemmaksi.
Yksi harkittava keino se, että pyöräyttää konetta, starttaamatta, startilla.
Saa sitrn öljypumpulla pumpattua hieman öljyä koneen öljykierrossa ja öljyä tarvitseville pinnoille.
Aloittaja ei ilmeisesti harrasta tuota sylinterien suojaöljyämistä ? Siitä ei varmaan haittaakaan olisi, diesel-koneessakaan.Kun lentokonemoottori säilötään niin mäntiä ei saa liikuttaa yhtään seisontajakson aikana.
- Ei liity tähän asiaa
ljhgfferer kirjoitti:
Kun lentokonemoottori säilötään niin mäntiä ei saa liikuttaa yhtään seisontajakson aikana.
Eipä sotketa asioita.
Tietosi pätee ainoastaan vanhoihin moottoreihin, joiden polttoaineena oli metanoli( vesi) ja useampivuotiseen museointiin.
Edes Avgas 100 bensiinillä käyvät moottorit eivät tuota vaadi, puhumattakaan nykyisistä pumppubensalla käyvistä tai dieselmoottoreista. - ljgerr
Ei liity tähän asiaa kirjoitti:
Eipä sotketa asioita.
Tietosi pätee ainoastaan vanhoihin moottoreihin, joiden polttoaineena oli metanoli( vesi) ja useampivuotiseen museointiin.
Edes Avgas 100 bensiinillä käyvät moottorit eivät tuota vaadi, puhumattakaan nykyisistä pumppubensalla käyvistä tai dieselmoottoreista.Kyllä koski normaali 180hv Lycomia.
- Öljymäen mies
Oliko tuossa koneessa aiemmin SAE 30 yksiasteiset öljyt vai mitä tarkoitat? 1-asteisesta muniasteiseen, niin pitäisi tehdä uusintavaihto 10 tunnin ajon jälkeen että vanhat yksiasteisen mällit tulee ulos, ettei kanki jysähdä laakeriin. Yanmari ei kylläkään jostain syystä suosittele15W40 öljyä. Pitää olla vaan API CD SAE 30, 10W30, tai 20W40. Mistä lienee johtuu? SAE30 esim 1330 Delvakki kuulemma paras, tiedä hänestä sitten?
- Apina CD
Miksi Yanmarin sivuilla kaikkiin koneisiin suositellaan 15W40 öljyä. SAE30 käytetään ruohonleikkureissa.
- Lgenda leviää
Taitaa olla pilaa tuo 10 tunnin käyttö.
Moniaste öljy voi olla samaa perusöljyä kuin yksiasteinenkin, viskositeetti-indeksiä vain muutetaan, laakerit ei välitä indeksistä mitään.
- w4t
Jeb, sae 15-40 on oikea. Vaihteisiin sae 30 tai atf 220...
- kierros
Talvisäilytys koneelle kaikkein hankalin. Siksi olen aina pyöräyttänyt konetta (en käynnistänyt) kerran talven aikana, eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut. Öljy suositus manuaalin mukaan 15-40 mineraalipohjainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta811916Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt181719- 161584
50+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin201316En voi sille mitään
Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee121244Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv61242hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo121216Miten joku voi käyttää koko elämänsä
siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää101192Annetaanko olla vaan
Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N291181Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu441176