Yanmar 88 TD

-make-

Terve, mitä mieltä ollette:
Minulla on 1600h ajettu hyvin hoidettu kone veneessä. Vaihdoin öljyt sae15-40 ja käytin konetta hetken, ajoin glykoolit sisään.
Nyt moottori on seissyt reilun kuukauden hiljaa; pitäisikö konetta pyörittää hetken esim hylsyräikällä kampiakselin mutterista pyörittämällä, vai sietääkö se 6 kk seisominen paikallaan?

11

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yanmarilla

      Mulla on kans sama Yanmar ja samat tunnit, aion tehdä sille samat temput huomenna enkä tee muuta. 5 kk päästä väännän avaimesta ja lähden vesille.

      • Holmesin Jomppa

        Minä taas ajattelin tehdä temput emännälle


      • jenkkipaattiäijä.
        Holmesin Jomppa kirjoitti:

        Minä taas ajattelin tehdä temput emännälle

        bensakoneessa (jenkki sisäperä rivinelonen), olen laittanut tulpanreijistä säilytysöljyä (tätä tarkoitusta varten tehtyä öljyä suihkepullossa ) sylintereihin ja pyörittänyt kampiakselin päästä sitten räikällä pari kampiakselin kierrosta.
        Konetta viimeisen kerran ennen telakointia käyttäessäni, suihkutan kaasuttimeen tuota samaa ainetta ja "tukahdutan" koneen sillä. Saa venttiilit myös samalla, edes pienen suojaöljykalvon.
        Kerran talvessa riittänee jos konetta pyöräyttää. Keskivälissä talvea. Saa siten venttiillinjouset eri asentoon, ettei yhdet ja samat jouset ole kokoaikaa puristuksissa.
        Konetta pyörittämällä, saattaa sylinteriin laitettu suojaöljykalvo kaapiutua ohuemmaksi.
        Yksi harkittava keino se, että pyöräyttää konetta, starttaamatta, startilla.
        Saa sitrn öljypumpulla pumpattua hieman öljyä koneen öljykierrossa ja öljyä tarvitseville pinnoille.
        Aloittaja ei ilmeisesti harrasta tuota sylinterien suojaöljyämistä ? Siitä ei varmaan haittaakaan olisi, diesel-koneessakaan.


      • ljhgfferer
        jenkkipaattiäijä. kirjoitti:

        bensakoneessa (jenkki sisäperä rivinelonen), olen laittanut tulpanreijistä säilytysöljyä (tätä tarkoitusta varten tehtyä öljyä suihkepullossa ) sylintereihin ja pyörittänyt kampiakselin päästä sitten räikällä pari kampiakselin kierrosta.
        Konetta viimeisen kerran ennen telakointia käyttäessäni, suihkutan kaasuttimeen tuota samaa ainetta ja "tukahdutan" koneen sillä. Saa venttiilit myös samalla, edes pienen suojaöljykalvon.
        Kerran talvessa riittänee jos konetta pyöräyttää. Keskivälissä talvea. Saa siten venttiillinjouset eri asentoon, ettei yhdet ja samat jouset ole kokoaikaa puristuksissa.
        Konetta pyörittämällä, saattaa sylinteriin laitettu suojaöljykalvo kaapiutua ohuemmaksi.
        Yksi harkittava keino se, että pyöräyttää konetta, starttaamatta, startilla.
        Saa sitrn öljypumpulla pumpattua hieman öljyä koneen öljykierrossa ja öljyä tarvitseville pinnoille.
        Aloittaja ei ilmeisesti harrasta tuota sylinterien suojaöljyämistä ? Siitä ei varmaan haittaakaan olisi, diesel-koneessakaan.

        Kun lentokonemoottori säilötään niin mäntiä ei saa liikuttaa yhtään seisontajakson aikana.


      • Ei liity tähän asiaa
        ljhgfferer kirjoitti:

        Kun lentokonemoottori säilötään niin mäntiä ei saa liikuttaa yhtään seisontajakson aikana.

        Eipä sotketa asioita.
        Tietosi pätee ainoastaan vanhoihin moottoreihin, joiden polttoaineena oli metanoli( vesi) ja useampivuotiseen museointiin.
        Edes Avgas 100 bensiinillä käyvät moottorit eivät tuota vaadi, puhumattakaan nykyisistä pumppubensalla käyvistä tai dieselmoottoreista.


      • ljgerr
        Ei liity tähän asiaa kirjoitti:

        Eipä sotketa asioita.
        Tietosi pätee ainoastaan vanhoihin moottoreihin, joiden polttoaineena oli metanoli( vesi) ja useampivuotiseen museointiin.
        Edes Avgas 100 bensiinillä käyvät moottorit eivät tuota vaadi, puhumattakaan nykyisistä pumppubensalla käyvistä tai dieselmoottoreista.

        Kyllä koski normaali 180hv Lycomia.


    • Öljymäen mies

      Oliko tuossa koneessa aiemmin SAE 30 yksiasteiset öljyt vai mitä tarkoitat? 1-asteisesta muniasteiseen, niin pitäisi tehdä uusintavaihto 10 tunnin ajon jälkeen että vanhat yksiasteisen mällit tulee ulos, ettei kanki jysähdä laakeriin. Yanmari ei kylläkään jostain syystä suosittele15W40 öljyä. Pitää olla vaan API CD SAE 30, 10W30, tai 20W40. Mistä lienee johtuu? SAE30 esim 1330 Delvakki kuulemma paras, tiedä hänestä sitten?

      • Apina CD

        Miksi Yanmarin sivuilla kaikkiin koneisiin suositellaan 15W40 öljyä. SAE30 käytetään ruohonleikkureissa.


      • Lgenda leviää

        Taitaa olla pilaa tuo 10 tunnin käyttö.

        Moniaste öljy voi olla samaa perusöljyä kuin yksiasteinenkin, viskositeetti-indeksiä vain muutetaan, laakerit ei välitä indeksistä mitään.


    • w4t

      Jeb, sae 15-40 on oikea. Vaihteisiin sae 30 tai atf 220...

    • kierros

      Talvisäilytys koneelle kaikkein hankalin. Siksi olen aina pyöräyttänyt konetta (en käynnistänyt) kerran talven aikana, eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut. Öljy suositus manuaalin mukaan 15-40 mineraalipohjainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1916
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1176
    Aihe