7kk koiran sisäsiisteysongelmat

harmistunut

Minulla on 7kk ikäinen paimenkoirarotuinen narttukoira. Ongelmana on sisäsiisteys. Koira on sisäsiisteydeltään ns. normaalin kahdeksanviikkoisen tasolla, ainakin sen perusteella mitä olen lukenut. Se kakkaa vähintään 4 kertaa päivässä, joskus harvoin 3. Pissaa tulee jatkuvasti, myös sisälle siis ja sama juttu kakan kanssa. Kakka on myös löysää hyvin usein. Ei auta, vaikka käytän vähintään pari kertaa tunnissa ulkona. Tekee kyllä ulos tarpeensa, mutta taas uudet sisälle hetken kuluttua. Kehun aina todella paljon kun tekee ulos, sisältä korjaan tarpeet rauhallisesti, en todellakaan syyttele enkä ole ikinä niin tehnytkään.
Olen aivan neuvoton, ja suoraan sanottuna menettänyt toivoni koko sisäsiisteyden suhteen. Olen kuitenkin opiskelija, joten kohta olen raskaiden päätösten edessä, jos tuo ei ala oppimaan. Ei kuitenkaan ole aikaa ja mielenterveys ei kestä jatkuvaa tarpeidentekoa sisälle aikuisiässä... Tämä asia vaivaa minua suunnattomasti. Eläinlääkäriinkin ollaan soiteltu, mutta sanoivat, ettei vielä tarvitse välttämättä tuoda. Ja eipä se sille mitään pystyisikään tekemään, paitsi jos sairaudet yms. aiheuttavat tämän.
Mitä mieltä olette tästä? Miten kannattaisi edetä?Mikä tällaiseen käytökseen voi olla syynä? Itse olen aivan kaikkeni tehnyt ja todella harmillinen asia tämä, koirasta kun olisi muuten todella hyvä harrastuskoira tulossa, on niin älykäs. Siksi ihmettelenkin, miksi sisäsiisteys ei onnistu, vaikka teen oikeasti aivan KAIKKENI.
Kiitos, jos joku vaivautuu vastaamaan ja antamaan neuvoja.

4

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harmistunut

      Korjaan, siis ei ole aikaa kerätä tarpeita sisältä jatkuvasti. Muuten siis hoidan kyllä koiran moitteettomasti, saa paljon ulkoilua ja aivojumppaa ja ollaan useilla kursseillakin oltu. Ruokavaliota tosiaan vielä mietin, voisiko se olla syynä. Toisaalta taas ruoan pitäisi olla laadukasta, Profinea kun syötämme... Kerran on kyllä ruokamerkkiä jo vaihdettu J&V:stä tuohon Profineen, joten sekään ei auttanut.

    • gdrgttg

      Onko sinulla aiempaa kokemusta koirista?

      Ensimmäisenä tulee mieleen, ettei koira ymmärrä koulutustapaasi. Sillä ei ehkä ole ollut kunnollista kannustinta pidättelyn opettelemiseen eikä toisaalta pakkoakaan, jos se pääsee usein ulos eikä ymmärrä sisätiloja kielletyiksi.

      Joku ehdottaisi hätäratkaisuna koirien pöksyjä, joku toinen taas ehdottaisi - jos koirasi on pienempikokoisempi paimen - kissanhiekkalaatikkoa. Ruokavalioon voisi toki lisätä kuitua ja muita pökälettä tukevoittavia ruoka-aineita, vaikkei se kuulostakaan olevan ongelman ydin.

    • Koirakuiskaaja1

      Heippa!
      Toiset koirat oppivat sisäsiistiksi nopeemmin kuin toiset.Pennun pidätyskyky on rajallinen ja pentu pissaa ja kakkaa päivässä usein.Se että kakka on löysää voi hyvin todennäköisesti olla kyse siitä että pennullasi on väärä ruokavalio.Jos ruoka ei imeydy kehoon vaan tulee heti ulos suosittelen vaihtamaan koiran nappula merkkiä johonkin toiseen.Kannattaa kokeilla laittaa nappulaan sekään esimerkiksi koirien maitohappobakteereita jos ne hieman rauhoittaisivat vatsaa.Vaikka syöttäisitkin tällä hetkellä laadukasta nappulamerkkiä se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi sinun koirallesi.
      Mitä useimmin pentu viedään päivässä ulos sitä nopeimmin se oppii myös sisäsiistiksi.Vie pentu ulos heti kun se on syönyt,leikkinyt ja herännyt uniltaan.Tule ulkoa vasta silloin kuin pentu on varmasti tehnyt tarpeensa.Muista kehua paljon heti kun pentu tekee tarpeensa ulos! Jos vahinko sattuu sisälle muista puhdistaa pennun pissa ja uloste lattialta HYVIN! Jos lattiaan jää vähänkin pissan tai kakan hajua haju voi innostaa pentua tekemään tarpeensa aina uudelleen samaan kohtaan.
      Voihan hyvin olla että pennullasi on joku sairaus esimerkiksi virtsatientulehdus,mutta tapauksesi kuulostaa vielä ihan normaalilta joten ei toistaiseksi syytä huoleen.Vaihda ruokamerkkiä,kokeile maitohappobakteereita ja vie pentuasi entistä enemmän ulos niin kyllä se oppii! Jos mikään ei kuitenkaan vuoden ikään mennessä auta käytä pentu eläinlääkärillä.

      Zmeppiä sisäsiisteysopetukseen!

    • koirayst. 1

      Zemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe