Mitä olette ihmiset maksaneet ilmamäärä-mittauksesta,ja säädöstä?Onko vinkkiä kuka tekee Tampereen alueella em. töitä luotettavasti??Olen kuullut ns.
asiantuntijoista,jotka ovat kovasti mittaavinaan ja säätävinään mutta eivät osaa oikeasti muuta kuin rahastaa!Taloni on 1,5 krs 160 m2.Muutimme asumaan heinäkuussa ja säädöt edelleen tekemättä.
Ilmamäärien mittaus
14
5147
Vastaukset
- Jukka
Mittautin ja säädätin ilmamäärät Lokakuussa Lappeenrannassa ja kustannus oli noin 40 €.
Työaika 0,5-1 h, kaksi miestä.
Kysy tarjouksia mieluummin pieniltä firmoilta, isot laskuttavat helposti ~ 45 €/h/ukko.
Terveisin Jukka- kimmo
Vai 40 egeä!!160 m2 Talossa vois mennä jotain 1.5-2 tuntia x 2miestä.Jos mittaa kunnolla ja lukitsee venttiilit.Sitten on vielä tehdä mittauspöytäkirja 0.5h.Hinta 150-180e matkakulut!
- Jukka
kimmo kirjoitti:
Vai 40 egeä!!160 m2 Talossa vois mennä jotain 1.5-2 tuntia x 2miestä.Jos mittaa kunnolla ja lukitsee venttiilit.Sitten on vielä tehdä mittauspöytäkirja 0.5h.Hinta 150-180e matkakulut!
Olit oikeassa, lasku oli näin:
* Ilmanvaihdon puhdistus 100 € (poistoilmakanavisto)
* Ilmanvaihdon säätö 80 €
* Nuohous 37 €
Silti melko edullista vai mitä ?
- J-P
Sama homma olisi edessä, onko kellään antaa vinkkiä pätevästä säätäjästä Jyväskylän seudulla?
- Vanhempi suunnittelija
Mittasin itse. Meni varmaan päivä kun itselle ei viitsi tehdä sekundaa. Tuloventtiileitä on 9 ja poistoja 7. Yhden säätäminen vaikutti aina toisiin. Piti tehdä monta kierrosta.
- J-P
Vaatiiko toi mittaus jotain insinööri-teknologiaa?
Jos saan tutulta ilmaveheasentajalta sopivat laitteet käyttöön, onnistuuko mittaus ominvoimin?
Kun tuli itse asennettua nuo putkistot, voishan ne itse säätääkin.
vaatiiko jotain todistuksia tms että menee lopputarkastuksesta läpi? - Vanhempi suunnittelija
J-P kirjoitti:
Vaatiiko toi mittaus jotain insinööri-teknologiaa?
Jos saan tutulta ilmaveheasentajalta sopivat laitteet käyttöön, onnistuuko mittaus ominvoimin?
Kun tuli itse asennettua nuo putkistot, voishan ne itse säätääkin.
vaatiiko jotain todistuksia tms että menee lopputarkastuksesta läpi?Minulla oli lainassa alipainemittari. Uuden mallisiin venttiileihin hommasin säätöarvot. Excel-taulukkoon sijoitin mitatun paine-eron ja sen vakion ja ilmamäärän neliön ja sain viimeiseen sarakkeeseen laskentakaavalla ilmamäärän. Ja jossain väissä oli lautasen ulkonema. En muista enää kaikkea kun on aikaa, mutta taulukointi oli aivan simppeli juttu.
Seinötuloventtiileinä oli myös pari reikämallin venttiiliä. Kun aikani kyselin sain niillekin käyrät. Eli eri reikämäärille ja paine-eroille käyrät.
Kiersin mittaamassa venttiilit, kirjasin lukemat, istuin kompuutterin ääreen ja totesin tarvittavat toimenpiteet. Taas uusi kierros, venttiilin ukoneman korjausta, lukemat ylös ja kompuutterin ääreen.
Ei tuossa mitään sinänsä pitäisi olla. Yllätys oli, että kaikki saman kanavan venttiilit pitää tarkistaa kokonaisuutena moneen kertaan. Virtauksen muuttaminen yhdessä vaikuttaa toisiin venttiileihin. Ja kanavakonstruktiosta voisi jutustella enempikin. Minulla vaikutusta tuli venttiilien kesken parin T-haaran takia. T-haarojen virtaushäviö on voimakkaasti riippuva suoraan virtaavan ilman määrästä.
Epäilen ettei tuollaista juoksemista kestä urakkamiehen ansiorakenne. - Vanhempi suunnittelija
Vanhempi suunnittelija kirjoitti:
Minulla oli lainassa alipainemittari. Uuden mallisiin venttiileihin hommasin säätöarvot. Excel-taulukkoon sijoitin mitatun paine-eron ja sen vakion ja ilmamäärän neliön ja sain viimeiseen sarakkeeseen laskentakaavalla ilmamäärän. Ja jossain väissä oli lautasen ulkonema. En muista enää kaikkea kun on aikaa, mutta taulukointi oli aivan simppeli juttu.
Seinötuloventtiileinä oli myös pari reikämallin venttiiliä. Kun aikani kyselin sain niillekin käyrät. Eli eri reikämäärille ja paine-eroille käyrät.
Kiersin mittaamassa venttiilit, kirjasin lukemat, istuin kompuutterin ääreen ja totesin tarvittavat toimenpiteet. Taas uusi kierros, venttiilin ukoneman korjausta, lukemat ylös ja kompuutterin ääreen.
Ei tuossa mitään sinänsä pitäisi olla. Yllätys oli, että kaikki saman kanavan venttiilit pitää tarkistaa kokonaisuutena moneen kertaan. Virtauksen muuttaminen yhdessä vaikuttaa toisiin venttiileihin. Ja kanavakonstruktiosta voisi jutustella enempikin. Minulla vaikutusta tuli venttiilien kesken parin T-haaran takia. T-haarojen virtaushäviö on voimakkaasti riippuva suoraan virtaavan ilman määrästä.
Epäilen ettei tuollaista juoksemista kestä urakkamiehen ansiorakenne.Edellisessä tuli "ilmamäärän" neliö. Piti olla kyllä paine-eron neliö, joka tulee tietenkin vain laskennan väliarvona, mutta taulukkoon tein senkin näkyväksi, koska siitä voi kuka vain laskea laskimella uudestaan arvoja jos ei usko tulosteeseen. Annoin taulukon lopputarkastuksessa rakennustarkastajalle.
Hyvä mittaus ei vaadi muuta kuin ymmärrystä ja jalkatyötä. Kyllä kai sinun IV-KVV-vastaaja voi taulukon tarkistaa jos itse teet jalkatyön. Vanhempi suunnittelija kirjoitti:
Edellisessä tuli "ilmamäärän" neliö. Piti olla kyllä paine-eron neliö, joka tulee tietenkin vain laskennan väliarvona, mutta taulukkoon tein senkin näkyväksi, koska siitä voi kuka vain laskea laskimella uudestaan arvoja jos ei usko tulosteeseen. Annoin taulukon lopputarkastuksessa rakennustarkastajalle.
Hyvä mittaus ei vaadi muuta kuin ymmärrystä ja jalkatyötä. Kyllä kai sinun IV-KVV-vastaaja voi taulukon tarkistaa jos itse teet jalkatyön.kuitenkin ollut muotoa
ilmavirta = k x neliöjuuri(paine-ero)
eli paine-ero = k x ilmavirta^2- Talkkari vaan
Vanhempi suunnittelija kirjoitti:
Minulla oli lainassa alipainemittari. Uuden mallisiin venttiileihin hommasin säätöarvot. Excel-taulukkoon sijoitin mitatun paine-eron ja sen vakion ja ilmamäärän neliön ja sain viimeiseen sarakkeeseen laskentakaavalla ilmamäärän. Ja jossain väissä oli lautasen ulkonema. En muista enää kaikkea kun on aikaa, mutta taulukointi oli aivan simppeli juttu.
Epäilen ettei tuollaista juoksemista kestä urakkamiehen ansiorakenne.Tehdä noinkin, löytyy niitä helpompiakin ja yhtä päteviä, ellei pätevämpiäkin keinoja.
Ja urakkamiehellä on valmiit taulukot ja mittarit. Kaikkea saa (taulukoita), kun tietää mistä kysyä. - mä vaan
itsemitatun ilmanvaihdon. Pitää olla mittauspöytäkirja siitä ja käsittääkseni alan liikkeestä tai ainakin ammatti-ihmisen tekemänä.
- Vanhempi suunnittelija
R_oi kirjoitti:
kuitenkin ollut muotoa
ilmavirta = k x neliöjuuri(paine-ero)
eli paine-ero = k x ilmavirta^2No olipa tietenkin. Ulkomuistista kun vetelee niin kaikki on mahdollista. Mutta matematiikasta kuitenkin oli kyse.
- Vanhempi suunnittelija
mä vaan kirjoitti:
itsemitatun ilmanvaihdon. Pitää olla mittauspöytäkirja siitä ja käsittääkseni alan liikkeestä tai ainakin ammatti-ihmisen tekemänä.
Olen myös taloni pääsuunnittelija (ark) rakennuslupapapereissa vaikka lähinnä sähkösuunnitteluhommia teen. Olisi merkillistä jos ei ilmamäärien mittaus ja laskenta olisi kelvannut. Kotikyläni on keskikokoinen kaupunki.
- rakentaja
120m2 taloon säätö, pöytäkirjat eli sisälsi kaiken avaimet käteen periaatteella. Tyytyväinen olen ollut tulokseen. Vedoton, lämmin ja hapekas sisäilma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212322
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4262179Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971186Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13985- 45819
Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34800Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!16787Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109786Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte167717Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti33705