Onko vl-liikkeessä usko perkekuntainen - ei henkilökohtainen.

en hellarikysyjä

Kun esim. Tornion E. Hurtig on ilmeisesti suurperheisenä jättäytynyt käymästä Torniolaisessa rauhanyhdistyksessä seuroissa, (pelkkää arvailua osaltani), niin tarkoittako tämä sitä, että myös hänen koko "kani-laumansa" toimii samalla tavalla? Vai voiko olla, että joku nuorimmista pääsee toteuttamaan "henkilökohtaista" uskoaan salaa, livahtamalla takaovesta esim. pyhäkouluun.
Tai joku vanhimmista lapsista voi käydä tilaisuuksissa ns. "omilla aivoilla"? Vai tukevatko isäänsä jättäytymällä pois aktiivitoiminnasta?

Voiko Erkki itse vastata? Toki muutkin voivat.

En tunne enkä tiedä tuosta Hurtigin tapauksesta muuten, kuin tän palstan kautta ja sit sen tv-ohjelman, jossa hän esiintyi.

Yleisellä tasolla tiedän takavuosilta tapauksia, joissa joku suurperhe päätyi jättämään liikkeen yhtä aikaa. Mistähän tuo kertoo ja onko kovinkin yleistä?

10

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aila Peitonheimo

      Vähän se totta on.

    • 10+6

      Minä tiedän, että Erkki käy säännöllisesti seuroissa, siitäkin huolimatta, että häntä on kohdeltu niin väärin. Joku hänen lapsistaan on kieltänyt uskonsa (niinkuin sanonta kuuluu, eli lopettaneet RY:llä kulkemisen), vaikka silti saattavat uskoa.

      Eikä Erkillä ole kani laumaa, vaan fiksuja lapsia, jotka eivät ole koskaan olleet hankaluuksissa virkavallan kanssa, ei huumeissa, ei alkoholin kanssa tekemisissä. Sellaisista nuorista on hyötyä yhteiskunnalle.

      Häpeäisit aloittaja kielenkäyttöäsi.

      • Hyvä avaus

        Ilmeisesti avaaja ei halunnutkaan että kommentoitaisiin tuota henkilöä, vaan mahdollista käytäntöä.

        Luetteko koskaan avauksia, vaan pelkästään henkilöiden nimiä?


    • raamatuita

      vaikutti tv:ssä vastavalta ilmaanhuitojalta kuin kes

      eiköhän päädy Hänen kanssa hihhuloimaan

      • onko vl ?

        Kuka kes ?


      • se huutaja
        onko vl ? kirjoitti:

        Kuka kes ?

        se kirjoitustaidoton?


    • kohta ex-lesta

      En kommentoi tuota Erkin tapausta kun en siitä tiedä mutta tuohon että joku kokonainen perhe jättänyt yhtäaikaa liikkeen on tietysti mahdollista mutta harvinaisempaa. Yleensä joku irtaantuu perheestä ja vaikka pikku hiljaa kukin vuorollaan mutta harvemmin kaikki yhtäaikaa.

    • pakolla

      Sehän se on tässä vl-liikkeessä ja voi ollla muissakin ääri-liikkeissä, että jos isä ja äitikin on ollut lesta, on pakko olla myös kaikkien jälkeläisen, minä en ainakaan usko

    • törkeää kieltä

      "hänen koko "kani-laumansa" toimii samalla tavalla?"

      Onpa törkeää ja loukkaavaa kielenkäyttöä. Melperikö asialla?

      "Melperi1 20.7.2011 15:58 ... Ei ole ihmistä luotu kaniksi."
      "Melperi1 9.10.2009 18:40 ... vl-perheisiin, joissa puolisot ... sikiävät kuin kanit."
      "Melperi1 10.9.2013 10:29 ... Ihminen ei ole kani. Mistähän vanhoillislestadiolaiset ovat saaneet sellaisen käsityksen, että olisi?"

      • Minusta tuntuu

        Ehkäpä muutkin palstalla kävijät ymmärtävät vl-perheiden "kanittamisen" kuin Melperi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5022
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2332
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      42
      1553
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe