näkökenttäpuutos

minä

tietääkö kukaan voiko näkökenttäpuutos
parantua?

3

5539

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

Näkökenttäpuutosten mahdollinen paraneminen riippuu sen aiheuttavasta syystä.

Esim. hapenpuute voi aiheuttaa näkökentän kavenemista, joka paranee aivojen hapensaannin parantuessa. Samoin psyykkiset tekijät (pelko, hysteria, ahdistus jne) voivat aiheuttaa näkökentän kavenemista, joka ei siis ole elimellistä ja nämä paranevat em. tekijän parantuessa.

Aivokasvaimet, aivojen verenkiertohäiriöt, aivoinfarktit ja aivoverenvuodot voivat myös aiheuttaa näkökenttäpuutoksia, jotka tilanteen parantuessa/leikkauksen/hoidon jälkeen voivat parantua kokonaan tai osittain riippuen siitä, mitä aivoratoja ja/tai aivohermoja on vaurioitunut. Usein näissä tilanteissa jää jonkinlainen näkökenttäpuutos jäljelle, joka on jonkin verran pienempi kuin akuutin vaiheen näkökenttäpuutos.

Näköhermovaurion aiheuttama näkökenttäpuutos (esim. glaukooma, silmävamma, verenkiertohäiriö) on yleensä pysyvä tai jopa etenevä (glaukooma). Myös verkkokalvon sairaudet (makuladegeneraatio, perifeeriset degeneraatiot, retinoskiisi, verkkokalvon irtauma) aiheuttavat näkökenttäpuutoksia, jotka ovat usein pysyviä.

Myös mykiön sairaudet voivat aiheuttaa ns. relatiivisen näkökenttäpuutoksen, eli tässä mykiön samentuma vähentää silmään pääsevän valon määrää, jolloin näkökenttä voi tästä syystä kaventua. Tämä on hoidettavissa kaihileikkauksella.

Lasiaissairaudet (verenvuodot, samentumat) voivat myös joissakin tapauksissa kaventaa näkökenttää. Useammin on kuitenkin kyse enemmänkin näön huononemisesta yleisesti näissä sairauksissa.

• minä

voiko paraneminen tapahtua vielä parin vuoden jälkeen? minä etotan puutos alueilta liikettä ja valoa... ja voiko paranemista edesauttaa esim.
        treenaamalla silmää ja yrittämällä seurata liikettä ja valoa puutos alueella?
        Minun puutoksen aiheutti kasvain.

• silmälääkäri
        minä kirjoitti:

voiko paraneminen tapahtua vielä parin vuoden jälkeen? minä etotan puutos alueilta liikettä ja valoa... ja voiko paranemista edesauttaa esim.
        treenaamalla silmää ja yrittämällä seurata liikettä ja valoa puutos alueella?
        Minun puutoksen aiheutti kasvain.

Kun tapahtumasta on jo pari vuotta aikaa, ei paranemista enää ole odotettavissa. Itse näkökenttäpuutosta ei treenaamalla saa paremmaksi, mahdollisesti voit kyllä oppia käyttämään vielä jäljellä olevia resursseja paremmin hyödyksi, mutta en kuitenkaan haluaisi herättää turhia odotuksia. Varsinaista paranemista ei siis ole enää odotettavissa. Leikkausten, aivoinfarktien jne. jälkeen tapahtuva paraneminen tapahtuu yleensä noin kuukauden-parin kuluessa, sen jälkeen ei yleensä merkittäviä paranemisia enää tapahdu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      63
      2132
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      5
      1785
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      236
      1278
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      950
    5. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      87
      935
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      21
      855
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      112
      762
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      38
      708
    9. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      706
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      689
    Aihe