näkökenttäpuutos

minä

tietääkö kukaan voiko näkökenttäpuutos
parantua?

3

5090

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

Näkökenttäpuutosten mahdollinen paraneminen riippuu sen aiheuttavasta syystä.

Esim. hapenpuute voi aiheuttaa näkökentän kavenemista, joka paranee aivojen hapensaannin parantuessa. Samoin psyykkiset tekijät (pelko, hysteria, ahdistus jne) voivat aiheuttaa näkökentän kavenemista, joka ei siis ole elimellistä ja nämä paranevat em. tekijän parantuessa.

Aivokasvaimet, aivojen verenkiertohäiriöt, aivoinfarktit ja aivoverenvuodot voivat myös aiheuttaa näkökenttäpuutoksia, jotka tilanteen parantuessa/leikkauksen/hoidon jälkeen voivat parantua kokonaan tai osittain riippuen siitä, mitä aivoratoja ja/tai aivohermoja on vaurioitunut. Usein näissä tilanteissa jää jonkinlainen näkökenttäpuutos jäljelle, joka on jonkin verran pienempi kuin akuutin vaiheen näkökenttäpuutos.

Näköhermovaurion aiheuttama näkökenttäpuutos (esim. glaukooma, silmävamma, verenkiertohäiriö) on yleensä pysyvä tai jopa etenevä (glaukooma). Myös verkkokalvon sairaudet (makuladegeneraatio, perifeeriset degeneraatiot, retinoskiisi, verkkokalvon irtauma) aiheuttavat näkökenttäpuutoksia, jotka ovat usein pysyviä.

Myös mykiön sairaudet voivat aiheuttaa ns. relatiivisen näkökenttäpuutoksen, eli tässä mykiön samentuma vähentää silmään pääsevän valon määrää, jolloin näkökenttä voi tästä syystä kaventua. Tämä on hoidettavissa kaihileikkauksella.

Lasiaissairaudet (verenvuodot, samentumat) voivat myös joissakin tapauksissa kaventaa näkökenttää. Useammin on kuitenkin kyse enemmänkin näön huononemisesta yleisesti näissä sairauksissa.

• minä

voiko paraneminen tapahtua vielä parin vuoden jälkeen? minä etotan puutos alueilta liikettä ja valoa... ja voiko paranemista edesauttaa esim.
        treenaamalla silmää ja yrittämällä seurata liikettä ja valoa puutos alueella?
        Minun puutoksen aiheutti kasvain.

• silmälääkäri
        minä kirjoitti:

voiko paraneminen tapahtua vielä parin vuoden jälkeen? minä etotan puutos alueilta liikettä ja valoa... ja voiko paranemista edesauttaa esim.
        treenaamalla silmää ja yrittämällä seurata liikettä ja valoa puutos alueella?
        Minun puutoksen aiheutti kasvain.

Kun tapahtumasta on jo pari vuotta aikaa, ei paranemista enää ole odotettavissa. Itse näkökenttäpuutosta ei treenaamalla saa paremmaksi, mahdollisesti voit kyllä oppia käyttämään vielä jäljellä olevia resursseja paremmin hyödyksi, mutta en kuitenkaan haluaisi herättää turhia odotuksia. Varsinaista paranemista ei siis ole enää odotettavissa. Leikkausten, aivoinfarktien jne. jälkeen tapahtuva paraneminen tapahtuu yleensä noin kuukauden-parin kuluessa, sen jälkeen ei yleensä merkittäviä paranemisia enää tapahdu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe