Elisan päätöksestä asentaa kupari valokuidun sijasta

tuukka3

Moikka,

Onko kenelläkään mitään ajatusta millä periaatteella alueelle arvotaan kuparin vs. valokuidun asentaminen? Vanhan omakotitalomme ympärille ollaan rakentamassa Tampereen Pispalassa (33250) rivitaloa ja useampaa omakotitaloa (= Pispalan tiivistyminen käynnissä :) ) mutta kuitenkin Elisalta sanotaan ettei alueelle saa valokuitua vaan asennetaan kuparikaapeleita. Tuntuu erikoiselta päätökseltä nykyaikana asentaa enää mihinkään uudiskohteeseen kupareita kun ne kuitenkin joudutaan "lähiaikoina" uusimaan ja uusien talojen rakentajatkin ovat vielä ilmaisseet kiinnostuksensa liittyä valokuidun piiriin

- Tuukka

6

482

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elisan kupariverkko alueella sen verran tuoretta, että toimivuus voidaan taata. On kannattavampaa vetää hieman lisää kuparia vs. rakentaa alueelle kokonaan uusi kuituverkko. Etenkin kun sinne toteutetaan nuo mainitut uudet kaapit, joilla saadaan sitten noita max. 100M nopeuksia.

Jarkko / Palstatiimi
      http://palsta.elisa.fi http://palsta.saunalahti.fi

• tuukka3

Moikka,

Kiitos vastauksistanne! Tällä hetkellä yhteytemme toimii n. 4megan nopeudella. Lisäksi yhteys antaa sen verran häiriöitä, että ADSL-modeemia saa uudelleenkäynnistellä lähestulkoon päivittäin (olen varmistanut asian kolmella eri modeemilla ja kysellyt naapureilta ja kaikilla samaa ongelmaa). Itselleni tämä ei täytä tarpeeksi hyvin toimivan yhteyden kriteereitä.

Voitko vielä kertoa mitä tarkoitit tuolla "toteutetaan nuo mainitut uudet kaapit"?

Kiitos,
      - Tuukka

• Terve Tuukka3,

Mainitsin kieltämättä epäselvästi näistä uusista kaapeista.
      Eli aktiivilaitteet tuodaan lähemmäksi asukkaita ja tästä toteutetaan VDSL tekniikalla se loppumatka. VDSL siis toimii vielä kupareissa. Aktiivilaitteet eli nämä uudet kaapit, kun ovat tarpeeksi lähellä, niin ei tarvitse vetää koko Pispalaa auki ja rakentaa kuitua, kun voidaan tuoda samat nopeudet kuparillakin. Nopeudet ovat tällä hetkellä meillä kuidussa ja VDSL:ssä 100/10. Kuidun maksiminopeudet ovat toki sitten myöhemmin korkeammat, mutta vaatisi isoja investointeja verrattuna siihen mitä olisi nyt saatavilla pienemmilläkin investoinneilla.

Jarkko / Palstatiimi
      http://elisa.fi/palsta

• Pelaaja92966

Hei! Onko tuo aktiivilaitteiden tuominen lähemmäksi toteutettu jo? Onko vielä ollut aloituspostaajalla ongelmia internetin kanssa? terveisin pian ehkä pispalaan muuttamassa, kunhan varma toimiva nettiyhteys on taattu..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      35
      2226
    2. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1303
    3. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      56
      1288
    4. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      36
      1226
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1171
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      39
      884
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      122
      769
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      721
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      21
      572
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      55
      565
    Aihe