Kokemuksia Albatross 26 veneestä

Eepi

Onko kokemuksia otsikon veneestä ja millaisia? Merikelpoisuus, tilat yms.

Myyjän ilmoittamaa:

Moottori täyskorjattu 2003, nopeus 8 solmua, Origo keitin, jääkaappi, Wallas lämmitin, kompassi, sähkökompassi, Autohelm Seatalk loki/kaiku, 2akkujärjestelmä, hydraulinenohjaus, radiokasettisoitin, kem.wc, ym...

Hintapyyntö 11500 OK?

15

10404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sam

      Terve!

      Kuulostaa halvalta hinnalta. Se vene on Syrjäsuon veistämön varmaankin alkukappaleita, mutta laadukas veistämö on kyseessä. Erittäin laadukkaita veneitä tuo veistämö tekee Piikkiössä. 11500 ei saa kunnnollista pulpettivenettä edes............

      • Eepi

        on aivan eri vene tietääkseni. Sellaisen kai ostaisinkin, mutta hinta linee käytettynäkin 35000 - 45000 iästä riippuen.


    • Timo

      Meillä oli samanlainen vene vuosina 1996-2000. Vene on kokoisekseen todellinen tilaihme. Jos vene on tehty syrjäsuolla valmiiksi asti, niin se on todella vahva ja melko siistiä puutyötä. Merikelpoisuus on makuasia, tokihan se rullaa mutta sen kaltaiset veneet rullaa kaikki,

      Itse peruskunnostin veneeni ja vaihdoin myös moottorin.

      Jos veneessä on Volvo MD2 B niin se on täysin arvoton kokkare, vaikka se olisi kunnostettukin. 26:ssa on käytetty myös Perkins 49hv konetta aika paljon, se on jo parempi kuin edellämainittu Volvo mutta ei sekään ihna tämän päivän koneita ole.

      Albatrossin pentry on heti kajuutan oven pielessä, Origoa käyttäessä kaikki käryt tulee sisälle pienenkin tuulen vireen mukana, unohda se keitin ja asenna kaasuketin tilalle. Se on paljon nopeampi ja hajuton. Pullon saat säiliöineen mahtumaan avotilan penkin alle.

      HP. tuntuu melko edulliselta, niistä pyydettiin kesällä 16-21000€

      • Eepi

        on Yanmarin diesel teho 33 hv. Kelpo kone kai?


      • Silmällä pitänyt
        Eepi kirjoitti:

        on Yanmarin diesel teho 33 hv. Kelpo kone kai?

        Sitä 33 hv Yanmaria on sekä suoralla että epäsuoralla jäähdytyksellä. Suorajäähdytteisen sylinterikansi kestää merioloissa n. 20 vuotta.

        Flying Albatrossin edeltäjä oli Albatross 29. Syrjäsuon tekemänä siisti ja hyvin arvonsa pitävä vene. Pienempää Albatross 26:tta en tunne senkään vertaa, mutta eiköhän sama päde periaatteessa siihenkin.


    • Jussi

      Etippä käsiisi Kippari-lehden olisko ollut kesäkuun 2004 numero ? Siinä oli kuitenkin "minun veneeni" juttusarjassa kyseisestä veneestä pitkähkö juttu.

    • Aurora

      Meillä on ollut tämän kesän Albatross 29,joka on
      26:sta seuraava malli.Muuten melkein samanlainen paitsi pituutta wc:n verran lisää.
      Hyvä ja tukeva vene ja rullaa uppoama runkoiseksi
      kohtuullisen vähän mikä ei ole vika vaan ominaisuus.Hinta on halpa koska kaikki pyynnit viime vuoden ajalta ovat olleet yli 15000 euroa.
      Omaamme olemme tosi tyytyväisiä ja nuut albatrossin omistajat joita olen tavannut ovat olleet samoilla linjoilla.

      • albatrossi

        Toistakymmentä vuotta meitä palveli 26 tosi hyvin. Lapset takana ja vanhemmat edessä. Hyvä piirre että punkat käytössä kaiken aikaa. Vene hidas, matkaan lähdettiin aamuvarhaisella lasten nukkuessa ja täten voitiin mennä satamaan jo iltapäivän ensimmäisinä tunteina ennekuin lapset kyllästyivät ajeluun. Moottorina oli Yanmar
        30QM hieman äänekäs, pakosarjan jatke syöpyi puhki, uusi maksoi 1800 mk, muuten toimi moitteettomasti. Hehkutuksen puute koneessa pisti "sahaamaan" keväisin ja myöhään syksyllä. Matkanopeus oli vain 6.8 solmua vaikka myyjä väitti veneen kulkevan 9 solmua.


      • Matti
        albatrossi kirjoitti:

        Toistakymmentä vuotta meitä palveli 26 tosi hyvin. Lapset takana ja vanhemmat edessä. Hyvä piirre että punkat käytössä kaiken aikaa. Vene hidas, matkaan lähdettiin aamuvarhaisella lasten nukkuessa ja täten voitiin mennä satamaan jo iltapäivän ensimmäisinä tunteina ennekuin lapset kyllästyivät ajeluun. Moottorina oli Yanmar
        30QM hieman äänekäs, pakosarjan jatke syöpyi puhki, uusi maksoi 1800 mk, muuten toimi moitteettomasti. Hehkutuksen puute koneessa pisti "sahaamaan" keväisin ja myöhään syksyllä. Matkanopeus oli vain 6.8 solmua vaikka myyjä väitti veneen kulkevan 9 solmua.

        Tuota väkisinkin halusti vertaa Fodimariin.
        Niissäkin käytännön vauhti jää 7 solmuun,
        vaikka puhutaan yleisesti 11 kulkevistakin.
        Niiden koneteho on 45-60 hv eli jotenkin
        "välikoon kone", ja jota on huonosti
        saatavilla - sopivaan rahaan ainaskin.

        3-syl. Bukh on hieno kone tämmöisiin.


      • Put Put
        Matti kirjoitti:

        Tuota väkisinkin halusti vertaa Fodimariin.
        Niissäkin käytännön vauhti jää 7 solmuun,
        vaikka puhutaan yleisesti 11 kulkevistakin.
        Niiden koneteho on 45-60 hv eli jotenkin
        "välikoon kone", ja jota on huonosti
        saatavilla - sopivaan rahaan ainaskin.

        3-syl. Bukh on hieno kone tämmöisiin.

        Kaikkihan toki tietävät, että veneiden ilmoitettuun huippunopeuteen on suhtaudeuttava varauksin.

        Fodimarin esitteissä luvattiin 50 hv:n teholla huipunopeudeksi 12-14 solmua.

        Edellinen veneeni oli Fodimar -82 varustettuna 52 hv:n koneella (Peugeot Indenor / Status Marine). Tunneliperäsin. Varustusta/painoa jonkin verran. Sain huipuksi keveällä kuormalla noin 10,5 solmua. Vähänkin pidempään tuota vauhtia ajettaessa alkoivat lämmöt nousta liikaa.

        Marssivauhtina pidin n. 8,5 solmua. Kulutus silloin noin 8 litraa / h.

        33 hv olisi mielestäni alakanttiin Fodimarissa ja olettaisin samaa tuon Albatross 26:n suhteen. Luontevaa matkanopeutta haettaessa joudutaan jo turhan lähelle huipputehoa. Nimellisteho 50-60 hv OK.


    • jallu

      Jos vene muuten kunnossa ja ei home haise. Varustetasokin runsas ja kattava. Hintahan on syrjäsuon laatutuotteesta sanoisinko edullinen.
      Ota kuitenkin mukaan vaikka jonkun veneseuran katsastaja.
      Itsellä Flying kaksi kesää ja katsastajan uraa 10 vuotta. Ja joka vuosi katsottu useita albatrosseja.
      Ei niissä ole ollut sanomista, kaikki tehty asiallisesti ja merikelpoiseksi.

    • tekoa

      Syrjäsuon työn laadusta voisi kertoa sen kun kyseisen veistämön isompi malli putosi nosturin rikkouduttua puolitoistametriä betonilaiturille ja siitä kyljelleen veteen..geeliin naarmuja, vessassa pönttö irti ja ylärakenteissa vaurioita päälle rysähtäneestä nosturin puomista. siis runko kesti tuon taysin kunnossa!
      laiturista putkikaide lysyyn ja vene oli vedessä uudelleen kuukauden kuluttua..
      osta ihmeessä.

      • Franco

        Hinta on kyllä todella halpa, osta äkkiä pois vaikka olisi huonossakin kunnossa. Normaalikuntoisten hinnat liikkuvat 15-19 tuhatta.


      • kotkan poika
        Franco kirjoitti:

        Hinta on kyllä todella halpa, osta äkkiä pois vaikka olisi huonossakin kunnossa. Normaalikuntoisten hinnat liikkuvat 15-19 tuhatta.

        Olen ostamassa Albatross 26:ta. Minua hieman huolettaa moottorin pieni koko, vain 22 hp. Olisko jollain kokemusta ko. moottorista ja sen riittävyydestä? Vene on vm.-82 ja siihen aikaan wc ei kuulunut varusteisiin? En ole vielä venettä nähnyt...


    • jytky

      se on - muistan uutisen jostain reilu 10 vuoden takaa, joku pariskunta jäi kakskutosella Albatrossillaan rahtilaivan mankeloimaksi; paatti kulki koko kölin pituuden rahtilaivan alla, raapien meren pohjaakin jossain vaiheessa (paatin sisältä löydettiin jotain pohjaötököitä)mutta pulpahti pintaan kellumaan runko ehjänä joskin tietysti huolellisesti rusikoituna, kajuutan katto vain lysyssä. Alban kyydissä olleet selvisivät sukelluksesta henkisillä vaurioilla, runko suojasi kolhuilta. Uutista pidettiin kai jossain vaiheessa ankkanakin kun eihän tuollaisesta kukaan _voi_ selvitä hengissä, mutta tutkijalautakuntakin tapauksen selvitti, totesivat että suuri syy (onnen lisäksi) miehistön hengissä selviämiseen oli syrjäsuolaisen tolkuttoman vahva runko.

      Eli ahtaammissakin paikoissa voi ruotsinlaivan kanssa ottaa matsia, kumpi väistää ensin...

      Enolla oli pitkään kakskutonen, hankki sen joskus 70-luvun puolivälissä muistaakseni (-74 tais tulla markkinoille, aika pian sen jälkeen eno puolivalmisteensa hommas) ja paatilla seilattiin muistaakseni yli 10 vuotta. Ite olin sillon kouluikänen joten pitkinä kesälomina tuli kierrettyä Turun saaristo aika huolellisesti. Paatti toimi aina hianosti, Volvo Penta (ei mitään hajua tyypistä) raksutti tasaiset 7,5 solmua matkavauhtia, täydellä paakilla tais irrota jopa yli 9 knoppia... Muistan joskus ku jossain ajettiin tolkuttomaan, partaankorkuseen myötäaaltoon, Penta huusi ylikierroksilla, eno ruuvasi myötäisessä huonosti ohjaavaa ruoria kuin karusellia, VDO naputti toppariin 12,5 solmun kohdalla ja koko runko tärisi kuin olis osia pois =D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3315
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3137
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2518
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      2468
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1933
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1830
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1445
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1310
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1169
    Aihe