Cellonan historiaa..

Sam

Henry Nielsenin hoitama ja Helsingfors Steamshipin omistama 2363 dw-tonnin helsinkiläinen rahtilaiva M/S Pirjo lähti täydessä 2300 tonnin märässä selluloosalastissa Hollantiin Sunilan laiturista Kotkasta puolen päivän aikaan. Luotsi jätti aluksen klo.15.30 noin kaksi mailia Orrengrundin länsipuolella ja laiva otti kurssin länttä kohden.
Pirjo kallistui lastin siirryttyä äkkiä Orrengrundin edustalla lähellä Apskärin karia noin 50 astetta, jolloin kansilasti kaatui mereen eikä laivaa voitu enää ohjata. Laivan vierellä ollut luotsikutteri otti mukaansa laivan 24 hengen miehistön, joka siirrettiin pääosin lähellä loistonrakennustöissä olleeseen tarkastusalus Suuntaan.
Klo.19.00 oli Pirjo kallistunut jo 65 astetta ja Suunta ryhtyi hinaamaan laivaa hitaasti Orrengrundin lähelle. Tätä ennen oli laivan ankkurikettinki katkaistava. Orrengrundin rantaan ne saapuivat klo. 20.50, jolloin pelastusalus Helios saapui paikalle ja otti Pirjon hinaukseensa. Miehistö tuli Suunnan mukana Kotkaan, lukuunottamatta päällikköä, konemestaria ja perämiestä, jotka jäivät Heliokselle seuraamaan pelastustöitä.
8. marraskuuta 1962 klo.22.10 keikahti Pirjo ylösalaisin ja kansilasti painui mereen, kun Helioksen vaijereita oltiin kiinnittämässä Pirjoon. Kaatunut laiva lähti ajelehtimaan, mutta vaijerit saatiin uudelleen kiinni. 9.11 klo.11.00 oli Pirjo kiinnitetty Orrengrundin luotsiaseman luona rantakiviin niin, että Helios saattoi jättää sen. Samalla levisi ympärille neliökilometrien öljylautta, tuhansia litroja polttoainetta ja voiteluöljyä. Turpoavan sellulastin pelättiin vaurioittavan laivan jopa romukuntoon.
Pirjo oli kaatuessaan vain puolen vuoden ikäinen, Valmetin Pansion telakalla huhtikuussa valmistunut, arvoltaan sen ajan rahassa mitattuna noin 300 miljoonaa markkaa. Lastin arveltiin olevan noin 14-16 miljoonan markan arvoinen. Nostotöiden laskettiin venähtävän kuukauden mittaiseksi operaatioksi, jota varten tilattiin Ruotsista ponttooneita.
Laivan päällikkö ilmoitti meriselityksessä laivan kallistumisen ”selittämättömäksi asiaksi”. Merenkulun tarkastaja Eino Koivistoinen esitti istunnon lopussa teoreettisen laskelman, jonka mukaan laivan kansilasti oli noin 50 tonnia liian suuri, ottaen huomioon, että se oli märkää selluloosaa.
Puolustus oli huomauttanut, että lasti oli peitetty, eikä kansilastin määrä vaikuttanut kallistumaan. Ennen Sunilasta lähtöä oli suoritettu kallistumiskoe lastauksen lopussa. Kansilastin kiinnittäminen suoritettiin matkalla, ja se oli laivan kallistuessa vielä tekemättä yhden luukun osalta.
13.11.1962 aloittivat pelastusalukset Helios ja Hermes Pirjon hinauksen suojaisampaan paikkaan Orrengrundissa. Merenkäynti oli voimistunut.
27.11 onnistui laivan kääntäminen oikeinpäin, jolloin havaittiin ainakin komentosillan ja savupiipun saaneen pahoja kolhuja kivikossa. Hinausta Orrengrundista ei kuitenkaan voitu vielä aloittaa, sillä laiva oli yhä vesilastin painama etenkin perän puolelta. Alukseen vedettiin ilmaletkuja ja potkuriaukon läpi kiinnitettiin vaijereita nostoa varten. Pirjo oli silloin Stora Rövaren suojassa.
Haverista huolimatta Pirjoa ei sittenkään jouduttu romuttaan, mutta huono tuuri ei loppunut vielä. 2.12.1967 myrsky katkaisi lastialus Pirjon kiinnitysvaijerit Mäntyluodon satamassa. Porin Karhu avusti ajelehtimaan joutuneen laivan takaisin laiturin ääreen. Taival jatkui Helsingfors Steamship Co Ltd:n omistuksessa samalla nimellä vuoteen 1970, jolloin se kaupattiin Ahvenanmaalaiselle Bror Husell varustamolle ja nimi muuttui M/S Cellonaksi.
Toukokuussa 1973 hieman yli kymmenen vuotta ensimmäisestä haverista sama oli toistua. Cellona lähti yöllä Norjasta Drammenin satamasta liian suuressa selluloosa kansilastissa kohti Englantia Grimsbyn satamaa. Tällöinkin kansilasti kiinnitettiin vasta laivan uloslähdön jälkeen pimeässä ja kovassa tuulessa. Myrskyisälle Pohjanmerelle päästyään oli jo osa kansilastista meressä ja laiva kallistunut useita asteita. Kaksi päivää myöhemmin Englantilaiset hinaajat hinasivat lähes ohjaukyvyttömän laivan Grimsbyn satamaan pahassa kallistumassa ja suuren osan kansilastista menettäneenä. Laivan suomalaiset vuodet päättyivät 1974 Kyprokselle myyntiin.
Entinen Pirjo/Cellona upposi viimein syksyllä 1985 libanonilaisena ja Libanonin levottomuuksien aikana.

9

2334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielenkiintoinen juttu

      Mielenkiintoinen kirjoitus.

    • Blösö

      Vielä Pirjon sisar aluksesta joka oli Suomen lipun aikana Pulbtrader nimisena ja Myrsten osti
      sen ja Seilasi Ruotsin lipunalla Gaist nimisenä
      Tuli oltua siinä mukana.

    • Rami W

      Nimimerkki "Sam", jos mahdollista, ota yhteyttä! Kirjoittamasi asia kiinnostaa...

      • Rami W

        siis sposti: wirrankoski@jippii.fi


      • Tooto
        Rami W kirjoitti:

        siis sposti: wirrankoski@jippii.fi

        Täydellin meriselitys. Hyvä.
        Varma en ole mutta.
        Vuonna 1967 osti Vaasalainen
        "Metsä-liitto" kaikki oikeudet Pirjon lastiin


    • Tämäkin

      On "kopioitu"

    • Tooto

      Myös "Wasa# tehtiin kallistus koe.
      Amiraali kielsi mokomat jutut.
      Kuinka kävi tietää kaikki

      • Katos

        Kuin pieru saharaan koko kopioitsija.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Syöksit minut syvälle masennukseen

      Olit se suurin syy suruuni, jos olen rehellinen. Mutta ethän voinut tietää. Et voinut tietää, että poljit rikkimennyttä. Mielestäni et ollut rehelline
      Ikävä
      229
      1715
    2. Entä jos me törmätään mies

      Sattumalta joskus?
      Ikävä
      46
      1034
    3. Horoskooppi: Skorpionilla maltti on valttia, rapu kohtaa muutoksia, leijonalle apua epävarmuuteen...

      Uskotko horoskooppeihin? Lue tästä päivän horoskooppi ja katso, pitääkö se paikkaansa... Klikkaa: https://www.suomi24.fi/viihde/horoskooppi-skorpion
      Viihde ja kulttuuri
      11
      933
    4. Ökymenoa Monacossa! Valtteri Bottas esittelee harvoin julkisuudessa nähdyn Tiffany-rakkaansa tv:ssä

      No nyt on ökyä… F1-kuski Valtteri Bottas kutsui Maria Veitolan yökylään luksuskohteena ja rikkaiden asuinpaikkana tunnettuun Monacoon. Tiedossa mm.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      903
    5. Yhä useammat miehet jäävät ilman seksikumppania

      Seksuaalinen yksinäisyys on myös yhteiskunnallinen ongelma: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009348479.html?share=e7236ee8014c17d4d350174fb6afe007
      Sinkut
      232
      837
    6. PERUSSUOMALAISET HALPA-HALLILLA

      On varmaa tietoa, että huomenna lauantaina on Haapaveden Halpa-Hallin edessä klo 10 alkaen tavattavissa perussuomalaisten eduskuntavaaliehdokkaita läh
      Haapavesi
      156
      749
    7. Neljä lasta! Minttu Murphy-Kaulanen rehellisenä uusperheestä Sampon kanssa: "Me ei olla pidetty..."

      Lapset on lahja. Tsemppiä suurperhe-elämään Minttu ja Sampo! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/nelja-lasta-minttu-murphy-kaulanen-rehellisena-
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      734
    8. Muistatko kun sähläsin

      Edessäsi nainen? Hienomotoriikkakin sakkasi katseestasi ♥️
      Ikävä
      47
      710
    9. Martina ei viihdy kotona!

      Montako päivää ehti Martina olla kotona ennen kuin oli taas menossa. Tällä kertaa sentään koira mukanaan mutta loput perheestä jäi taas muiden hoidet
      Kotimaiset julkkisjuorut
      258
      659
    10. Mitä jos...

      Lähdetään autoajelulle joskus. Puhutaan aamuyöhön ja katsotaan voisimmeko olla joskus "me". Sopisiko tämä miehelle? PS. Minä ajan, koska sinä ajaisit
      Ikävä
      52
      629
    Aihe