Opiskelija + työtön yhteenmuutto

ei_voi_tajuta

Eli millaista asumistukea saamme kun poikaystävä on työtön ja minä opiskelija. Hän saa työmarkkinatukea ja minä opintotukea (opintoraha, asumislisä ja opintolaina). Hänellä on myös lapsi joka toinen viikonloppu, joten muuttaisimme kolmioon. Jos lasketaan vaikka vuokran olevan 750€ ja neliöitä esim. 65, niin MITEN voimme laskea kuinka paljon asumistukea saamme? Minä saan asumislisän, se on selvä, mutta kuinka paljon HÄN saa asumistukea?

4

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laske itse

      Uusi asumistukilaskuri tulee Kelan sivuille 13.12.2014

      Odottele siihen saakka että saat laskettua mitä tulette saamaan ensivuonna.

      Tälle vuodelle ei enää kannata hakea.

      Tässä sinulle kuitenkin laskukaava jos haluat itse laskeskella etukäteen:

      Ruokakunnan yhteenlasketut tulot määrittelevät perusomavastuun määrän.

      Perusomavastuun laskennassa otetaan käyttöön kaava.

      Vuoden 2015 tasossa kaava on

      0,4 x [T - (605 100 x A 222 x L)], jossa

      T = ruokakunnan yhteenlasketut tulot
      A = aikuisten lukumäärä
      L = lasten lukumäärä

      605 euroa on vakiomäärä, ja tämä tuloraja oikeuttaa täysimääräiseen tukeen

      Esimerkki: Ruokakunnassa on yksi aikuinen ja kaksi lasta. Ruokakunnan tulot ovat 1 460 €/kk. Perusomavastuu lasketaan seuraavasti:

      0,4 x [1 460 - (605 100x1 222x2)] = 0,4 x (1 460 – 1 151)= 0,4 x 309 = 123,60.

      Perusomavastuun määrään vaikuttavat siis tulot sekä ruokakunnan aikuisten ja lasten lukumäärä.

      Samalla tulotasolla omavastuu pienenee ruokakunnan koon ja alaikäisten lasten lukumäärän kasvaessa.

      Kaavan lähtökohta on, että jos henkilö asuu yksin ja saa täyttä työmarkkinatukea, hänellä ei ole perusomavastuuta.

      Perusomavastuu määräytyy samalla tavalla koko maassa. Niinpä tulonmuutoksen vaikutus on sama kaikilla riippumatta tuloista tai asunnon sijaintikunnasta.

    • Tuloja vain

      Jos poikakaverisi asuisi yksin hänellä ei olisi lainkaan omavastuuta eli hän saisi hyväksytystä vuokrasta 80% tukea. Yhdelle hengelle hyväksytty vuokra on on 411 e/kk esim. Tampereella.

      Mutta koska sinun opintotukesi lasketaan tuloihin lisäksi, teille tulee omavastuu osuus, joka pienentää asumistukeanne.

      Kahden hengen taloudessa tulot saavat olla vain n. 100 euroa enemmän kuin yksinasuvalla, niin ettei omavastuuta tule. Yhdellä tulot 705 e/kk kahdella 805 e/kk tai jotain sinne päin.

      Hyvä puoli on ettei enää ole mitään väliä minkä kokoinen kämppä on eikä mitään koska se on rakennettu tai onko siinä keskuslämmitystä ym.

      Eli kannattaa ottaa vanha ja iso vuokrakämppä jossa on sama tai jopa pienempi vuokra kuin uudessa mutta pienessä kämpässä.

    • ei_voi_tajuta

      Selvä, pitääpä odotella tuota uutta laskuria. Vähän kyllä ihmettelen miksei KELASSA kerrottu tästä uudesta asumistukijutusta kun kävin kysymässä asiasta. Virkailijan vastaus oli vain, että laske laskurilla poikaystävän asumistuki PUOLITTAEN vuokran ja neliömäärän. No niinpä sitten tein ja hän saisi yli 300€ asumistukea mitä en ihan usko, eli saisimme muka yli 500€ asumistukea yhteensä. Kiitos KELAN virkailija! Täältäkin saa paremmin apua näköjään.

      • Laske kumpikin

        Syy miks ne ei kerro on se että suurimmalla osalla tukea saavista tuki NOUSEE ensivuonna.

        Mutta jos kerkeet hakeen tänä vuonna niin se muutos tulee vasta vuositarkistuksessa eli ne voi maksaa vuoden PIENEMPÄÄ tukea kuin mihin olisi oikeus jos tuki olisi laskettu ensivuoden uuden lain perusteella.

        Tämä tosin sillä varauksella että osalla yksinelävistä tuki pienenee, eli heille olisi edullista ettei tuki vielä vuoden vaihteessa muutu vaan että he saisivat vielä vuoden suurempaa tukea.

        Se mitä juuri teidän kannattaa tehdä riippuu täysin teidän tilanteestanne.

        Toisen siis kannattaa hakea tukea vasta ensivuonna jolloin saa isompaa tukea välittömästi, mutta toisten ei kannata.

        Koita laskea mikä tukenne olisi vanhan lain mukaan ja mikä uuden, ja jos se on isompi vanhan lain mukaan niin hae sitä tän vuoden puolella ja jos taas isompi ensivuonna niin haet sitten vasta tammikuulle.

        Joissain tuissa saattaa hyöty/haitta olla satoja jopa tuhansia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe