Windows 8.1 (Näytönohjain ongelma)

Elikkäs onko muilla ollut kyseisen käyttöjärjestelmän kanssa ongelmia asentaa näytönohjaimen ajureita? Itselläni on Radeon hd 4800 serieksin kanssa joten osaisiko joku auttaa vai mistä vika mahtaa johtua???????

4

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23+2

      win 8.1 on peestä, laita win10.

    • VMPSK

      Törmäsin tänään samaan ongelmaan, kun olin päivittänyt koneeseen Windows 7:n rinnalle Windows 8.1. Näytönohjain on ATI HD 4870. Näytönohjaimelle on kyllä (Microsoftin) ajuri, mutta se ei toimi ATI/AMD Catalyst hallintaohjelman kanssa. AMD tukee enää malleja HD5000-sarjasta ylöspäin. Pahinta mulle tässä on se, ettei underscan-skaalausta saa ilmeisesti mistään pois. Mun piti erityisesti käyttää konetta olohuoneen telkkuun HDMI:llä liitettynä, mutta nyt mustat reunukset tekee sen mahdottomaksi.

      Ainoat vaihtoehdot ovat OSTAA UUSI NÄYTÖNOHJAIN TAI TYYTYÄ AIEMPAAN WINDOWSIIN. Erityinen syy 8.1:lle oli sille saatava Neflix App, jolla pitäisi näkyä SuperHD-kuva ja 5.1-äänet. V.ttu että v.tuttaa....

      Onneks kuitenkin Windows 7 on mulla vielä käyttövalmiina vanhalla levyllä (tai ainakin luulen niin). Tää kasi on monella tapaa aivan uskomattoman idioottimainen. Ei enää tunnu yhtään oudolta, että koneen sammutus tapahtui Käynnistä-nappulan kautta, kun se nyt näyttää tapahtuvan Asetukset-valikon kautta. Siis WTF?? Inhoan myös minimalistista käyttöliittymää, yksivärisyyttä, tekstipohjaisuutta yms. paskaa. Nykyään on joka koneessa 3D-näytönohjaimet ja nyt ei sitten käytetäkään niitä?? Olen tietokoneita aika pitkään käyttänyt, mutta esim. mulle ei vielä selvinnyt, mistä 8.1:een asennetut "työpöytäohjelmat" löytyvät. Ohjelmien asennukseen asti en päässyt, kun homma jämähti heti ekaan ajuriasennukseen.... Aiemmin tykkäsin paljon enemmän Windowsista kuin Macistä, mutta nyt Macbook tuntuukin jo mieluiselta, vaikka pahat vikansa on tässäkin.

      • ???

        "Näytönohjain on ATI HD 4870. Näytönohjaimelle on kyllä (Microsoftin) ajuri, mutta se ei toimi ATI/AMD Catalyst hallintaohjelman kanssa."

        Pelaatko koneella? Jos et, niin jonkun käytetyn, räättivän tehoisen uudemman sarjan näyttiksen saa varmaan parilla kympillä.

        "enää tunnu yhtään oudolta, että koneen sammutus tapahtui Käynnistä-nappulan kautta, kun se nyt näyttää tapahtuvan Asetukset-valikon kautta. Siis WTF??"

        Klikkaa sitä vasemman alanurkan Windows-logoa hiiren oikealla nappulalla ja hämmästy. Siellä on monta erittäin kätevää oikopolkua ja mahdollisuus sammuttaa kone. Tai sitten siellä "tiilinäkymän" puolella yläoikealla käyttäkuvasi ja -nimesi vieressä on nappula mistä voit buutata/sammuttaa koneen. Nämä kaksi keinoa tulivat 8->8.1 -päiovityksessä, jos et ole sitä vielä tehnyt niin tee se.

        Tai sitten vaan painat Alt F4 ollessasi työpöydällä. Se toimii joka tapauksessa.

        "Nykyään on joka koneessa 3D-näytönohjaimet ja nyt ei sitten käytetäkään niitä??"

        Minusta ainakin on ihan kiva, että laitteiston tehot käytetään sovellusohjelmien pyörittämiseen eikä käyttöjärjestelmän karkkeihin.

        "mistä 8.1:een asennetut "työpöytäohjelmat" löytyvät"

        No ihan sieltä samasta paikkaa mistä aiemmissakin Windowseissa? Jos työpöydälle tai starttinäkymään ei tullut kuvaketta, niin sitten pitää tehdä se pikakuvake itse.

        Ohjelman kyllä pitäisi ilmaantua sinne starttinäkymän kaikki ohjelmat näyttävään "alavalikkoon" mihin pääsee sitä pientä alaspäin osoittavaa nuolta painamalla. Jos kuvake on siellä, niin klikkaa sitä hiiren oikealla ja pinnaa se joko starttinäkymään tai työpöydälle. Tai vaikka molempiin, jos siltä tuntuu.

        "Ohjelmien asennukseen asti en päässyt, kun homma jämähti heti ekaan ajuriasennukseen"

        Oletko nyt ihan varmasti ladannut oikean ajuripaketin?


      • aloitattaja
        ??? kirjoitti:

        "Näytönohjain on ATI HD 4870. Näytönohjaimelle on kyllä (Microsoftin) ajuri, mutta se ei toimi ATI/AMD Catalyst hallintaohjelman kanssa."

        Pelaatko koneella? Jos et, niin jonkun käytetyn, räättivän tehoisen uudemman sarjan näyttiksen saa varmaan parilla kympillä.

        "enää tunnu yhtään oudolta, että koneen sammutus tapahtui Käynnistä-nappulan kautta, kun se nyt näyttää tapahtuvan Asetukset-valikon kautta. Siis WTF??"

        Klikkaa sitä vasemman alanurkan Windows-logoa hiiren oikealla nappulalla ja hämmästy. Siellä on monta erittäin kätevää oikopolkua ja mahdollisuus sammuttaa kone. Tai sitten siellä "tiilinäkymän" puolella yläoikealla käyttäkuvasi ja -nimesi vieressä on nappula mistä voit buutata/sammuttaa koneen. Nämä kaksi keinoa tulivat 8->8.1 -päiovityksessä, jos et ole sitä vielä tehnyt niin tee se.

        Tai sitten vaan painat Alt F4 ollessasi työpöydällä. Se toimii joka tapauksessa.

        "Nykyään on joka koneessa 3D-näytönohjaimet ja nyt ei sitten käytetäkään niitä??"

        Minusta ainakin on ihan kiva, että laitteiston tehot käytetään sovellusohjelmien pyörittämiseen eikä käyttöjärjestelmän karkkeihin.

        "mistä 8.1:een asennetut "työpöytäohjelmat" löytyvät"

        No ihan sieltä samasta paikkaa mistä aiemmissakin Windowseissa? Jos työpöydälle tai starttinäkymään ei tullut kuvaketta, niin sitten pitää tehdä se pikakuvake itse.

        Ohjelman kyllä pitäisi ilmaantua sinne starttinäkymän kaikki ohjelmat näyttävään "alavalikkoon" mihin pääsee sitä pientä alaspäin osoittavaa nuolta painamalla. Jos kuvake on siellä, niin klikkaa sitä hiiren oikealla ja pinnaa se joko starttinäkymään tai työpöydälle. Tai vaikka molempiin, jos siltä tuntuu.

        "Ohjelmien asennukseen asti en päässyt, kun homma jämähti heti ekaan ajuriasennukseen"

        Oletko nyt ihan varmasti ladannut oikean ajuripaketin?

        Sama ongelma ja mulla se häiritsee pelaamista esim Company of heroes ei toimi vaan kaatuu aina peliä pelatessa ja kun koitan asentaa korjattua ajuria niin tulee error: /


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe