Pää jumissa

Duunari-ukko

Vuosi sitten kävin testauttamassa kaikki mahdolliset arvot itsestäni ja löytyi vain hieman kohonnut se kilpirauhasarvo. En muista mitä se lukema oli, mutta kuulema sen verran että "voi kokeille ottaa sitä thyroksin-lääkettä".(tais olla yli 4). No kokeilin sitä pari viikkoa pienellä annoksella(0.25), mutta se teki mulle sen että mulla tuli aina kamala kylmä ja minun mielestä sykekin nousi korkeemmalle.
No en ole sitten ottanut mitään ja olen saanut kärsiä edelleen siitä että väsyttää niin saamaristi ja minun mielestä sykekin on liian korkea..ja sitten hikoilenkin normaalia enemmän. Aina on väsynyt olo ja en siitä huolimatta saa unenpäästä kiinni ellen käytä nukahtamislääkettä.

Nyt olen vaihtanut yö/iltarytmin päivärytmiin ja olo sen mukaan on pahentunut. Vaikka menisin ilta kasin jälkeen nukkumaan, olen aamulla täysin väsynyt, pelottaa että nukahdan joku kerta auton rattiin töihin mennessä...pidän autoradiota kovalla siltä varalta etten nukahda. Töissä on myös täyttä helvettiä. Nyt viimesen viikon ajan olo on ollut jo semmoinen että meinaan nukahtaa töissäkin. Pää on aivan jumissa, en muista enää mitään, uutta asiaa on mahdoton oppia.

Nyt pari päivää olen miettinyt vakavasti että pitäs mennä lääkäriin, mutta kun ei ne viimeksikään mitään syytä löytänyt tähän, niin ei kai nytkään.
Mistä voi siis johtua tämmöinen väsymys? Se on ihan sama nukunko 8 vai 20h, aina väsyttää. Ennen kun oli yörytmi, niin olin sentään yöllä muutaman tunnin suht pirteä.
Tietääkö kukaan muita sairauksia väsymykseen kun kilpirauhasen vajaatoiminta? Vai voiko minulla olla se, jos niistä lääkkeistä tulee vaan huonompi olo?

Sen tiedän että jos tälläinen jatkuu, niin en voi tehdä töitä. Tänään oli pakko lähteä jo aikasemmin duunista kun pää oli jumissa. Tämä on nyt vaan päivä päivältä pahentunut ja alkaa jo itteenikin pelottaa tälläinen väsymys.

28

10347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on !!!!

se auttaa vasta kuukausien päästä, ei siis heti !! se on tullut sulle hiljakseen niin lääkkeen vaikutuskin tuntuu vasta myöhemmin !eli se kaks viikkoa ei riitä näkemään onko lääke auttanut vai ei.. käy verikokeissa uudelleen niin näkee ne arvot mitkä ovat tällä hetkellä..lääkitys saattaa muuttua !
      Toinen vaihtoehto on uupumus töistä,liian kiirettä,et kerkiä tarpeeksi levätä levollisesti ja palautua riittävästi töistäsi..
      mene lääkäriin ja kerro olotilastasi ja pyydä siihen apua,sairaslomaa suosittelisin sinulle ehdottomasti,jotta saisit itsesi kuntoon!!!siinä saattaa kestää 2viikosta yli kuukauteen, mutta se kannattaa, ja taas jaksaa tehdä töitä uusin silmin.. ei muuta ku tsemppiä !

• Duunari-ukko

Otin nyt thyroksinin ja aion ottaa jatkossakin ja katella paraneeko olo. Eikö sen lääkkeen vaikutus pitäs huomata aika nopeasti, eikä vasta kuukausien kuluttua?
        Mulla ainakin silloin vuos sitten tuo lääke vaikutti suht nopeaan(tyhjään mahaan), mutta olotila siitä tosin huononi ja kun en jaksanut olla kylmissäni, niin lopetin koko lääkkeen.

Nämä oireet minulla on alkanut joku 4-5v sitten ja voihan tämä ollakin kilpirauhasen vajaatoimintaa, toivottavasti oliskin niin olis syy selvä ja lääkkeet valmiina.

Ajattelin nyt popsia näitä lääkkeitä ja mennä joskus kuukauden päästä ottaa ne verikokeet. Tosin jos olo huononee niin menen jo ensi viikolla ottaa kaikki testit itestäni.

• KOKEMUSTA
        Duunari-ukko kirjoitti:

Otin nyt thyroksinin ja aion ottaa jatkossakin ja katella paraneeko olo. Eikö sen lääkkeen vaikutus pitäs huomata aika nopeasti, eikä vasta kuukausien kuluttua?
        Mulla ainakin silloin vuos sitten tuo lääke vaikutti suht nopeaan(tyhjään mahaan), mutta olotila siitä tosin huononi ja kun en jaksanut olla kylmissäni, niin lopetin koko lääkkeen.

Nämä oireet minulla on alkanut joku 4-5v sitten ja voihan tämä ollakin kilpirauhasen vajaatoimintaa, toivottavasti oliskin niin olis syy selvä ja lääkkeet valmiina.

Ajattelin nyt popsia näitä lääkkeitä ja mennä joskus kuukauden päästä ottaa ne verikokeet. Tosin jos olo huononee niin menen jo ensi viikolla ottaa kaikki testit itestäni.

Olen käyttänyt jo 10v.lääkettä vajaatoimintaan.Itse sain avun viikon sisällä kun aloitin.Arvot on pysytellyt aika alhaalla ja lääkettä ei tarvi lisätä.Kokeissa kävin kolmen kk.välein ainaki kaksi vuotta.Sitä ei tänä pivänä ehkä enään pääse niin usein.
        Nyt kuulin että ei saa ottaa vitamiinia neljään tuntiin kun ottaa tyroxit.Ja olen alkanut ottaa tyroxit maamu yöllä ja vitamiinit aamu päivällä.Väsymyksen takana voi olla hiiva ja suosittelen jäättämään vaaleat leivät ja muutenki leipä vähiin ,kaikki sokeri tuotteet ja makeat.Oikeastaan kasvisruokaa ja proteiinia niin olo paranee.
        Olen ollut monta kertaa tiukalla dietillä ja saanut elämää piristymään.
        Minä olen kohta viis kymppinen ja koko elämä mennyt taistellen jonkun vaivan kans.
        Toivon että saat apua.Minä en ole ollut viiteen vuoteen töissä ja lähinnä tämä väsymys ja säryt syynä.

• Duunari-ukko
        KOKEMUSTA kirjoitti:

Olen käyttänyt jo 10v.lääkettä vajaatoimintaan.Itse sain avun viikon sisällä kun aloitin.Arvot on pysytellyt aika alhaalla ja lääkettä ei tarvi lisätä.Kokeissa kävin kolmen kk.välein ainaki kaksi vuotta.Sitä ei tänä pivänä ehkä enään pääse niin usein.
        Nyt kuulin että ei saa ottaa vitamiinia neljään tuntiin kun ottaa tyroxit.Ja olen alkanut ottaa tyroxit maamu yöllä ja vitamiinit aamu päivällä.Väsymyksen takana voi olla hiiva ja suosittelen jäättämään vaaleat leivät ja muutenki leipä vähiin ,kaikki sokeri tuotteet ja makeat.Oikeastaan kasvisruokaa ja proteiinia niin olo paranee.
        Olen ollut monta kertaa tiukalla dietillä ja saanut elämää piristymään.
        Minä olen kohta viis kymppinen ja koko elämä mennyt taistellen jonkun vaivan kans.
        Toivon että saat apua.Minä en ole ollut viiteen vuoteen töissä ja lähinnä tämä väsymys ja säryt syynä.

Kun alkaa tarkemmin miettii, niin minulla on noita kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyviä oireita. mm. hiukset on ohentuneet ja painoa on kertynyt nyt vuodessa muutama ylikilo vaikka olen vähentänyt syömistä ja nykyään syön todella vähän. Naama ja vatsa on ihan turvoksissa, tullut tän vuoden aikana vaikka kaljottelemisenkin lopetin. Ennen olin hoikka mies, myt muistutan jotain äidin pullamössöpoikaa. Sitten tietenkin tuo väsymys on alkanut mietityttää.
        Syön noita tyroxeja ja katon lähteekö piristymään tämä olotila.
        Vuos sitten oli muuten samat oireet, mutta ylipainoa ei ollut vielä ehtinyt kertyä...tai oikeestaan painoindeksi on vieläkin ok, mutta olen vain turvonnut.

• junnu
        Duunari-ukko kirjoitti:

Kun alkaa tarkemmin miettii, niin minulla on noita kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyviä oireita. mm. hiukset on ohentuneet ja painoa on kertynyt nyt vuodessa muutama ylikilo vaikka olen vähentänyt syömistä ja nykyään syön todella vähän. Naama ja vatsa on ihan turvoksissa, tullut tän vuoden aikana vaikka kaljottelemisenkin lopetin. Ennen olin hoikka mies, myt muistutan jotain äidin pullamössöpoikaa. Sitten tietenkin tuo väsymys on alkanut mietityttää.
        Syön noita tyroxeja ja katon lähteekö piristymään tämä olotila.
        Vuos sitten oli muuten samat oireet, mutta ylipainoa ei ollut vielä ehtinyt kertyä...tai oikeestaan painoindeksi on vieläkin ok, mutta olen vain turvonnut.

oli minullakin , ja kaikenlaista muuta , sitten tyroksiinilääkitys ja olo alkoi kohentua . Kesti vain viikkoja ennenkuin havaitsin muutoksia .

• bag_gie
        Duunari-ukko kirjoitti:

kait ottaa lääkkeen ennen aamiaista ainakin 1/2 tuntia, mieluummin kait tunti

Lääkitys tosiaan tehoaa vähän viiveellä varsinkin jos olet oireista kärsinyt monta vuotta. Elimistöllä vie aikaa totuttautua uuten tilanteeseen. Ja voihan se palelu johtua siitä elimistön reaktiosta.
        Sairasloma olisi hyvä jos lääkäri ymmärtäisi määrätä, saisit toipua rauhassa.

Joillekin ei ilmeisesti thyroxin (joka on synteettinen valmiste) sovi, silloin pitäisi saada lääkäri kokeilemaan Thyroid- nimistä valmistetta joka on orgaaninen valmiste. Sen saaminen tuntuu olevan hankalaa Suomessa, vaatii erikoisluvan Lääkelaitokselta

Mutta jos tahdot lisää tietoa kilpirauhasen sairauksista tai vajaatoiminnasta etsi vaikka Googlella hakusnoilla
        kilpirauhanen tai "kilpirauhasen vajaatoiminta"

Jos voimia riittää kannattaa tutustua omiin vaivoihinsa ja sieltä voi löytyä apua

tsemppiä ja jaksamista

• Laura

Kylläpä tutulta kuulostaa tuo sun tarinasi.
      Minua hoidettiin masentuneena ja burn outtisena, mutta kun sain tyroxinin niin alkoi auttaa oloon. MUTTA se 0.25 mikrog annos ei minua auttanut vielä, vasta sitten alkoi tapahtuu kun lääkemäärää nostettiin. Nyt on olo jo ihan jees!

Yritä nyt ottaa ne lääkkeet ja katso miten alkaa pelittää. Muista että lääke otetaan aamulla tyhjään vatsaan ja aamupala vasta puolen tunnin päästä. Minä otan lääkkeen klo6.

Kyllä se siitä. Tsemiä :)

• Yx vajis

Ja sitte kun menet sinne kokeisiin, kokeet on otettava kello 8-10 välillä aamulla ja ennen koetta et saa ottaa sitä thyroxiniä (vaan heti kokeen jälkeen)
        Jatkoja sulle.

• Kiitos kaikille vastanneille

Luin eilen netistä kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja viime kerralla kun vuos sitten kokeilin lääkettä, niin ei se varmaan ollut edes ehtinyt vaikuttaa ja se palelu ite asiassa varmaan johtu siitä kilpirauhasen vajaatoiminnasta eikä lääkkeestä.
        On minuakin hoidettu psykiatrissa näiden kaikkien vaivojeni takia ja tuputettu ties mitä lääkkeitä jotka ei kuitenkaan auttanut. Lopetin aikoinaan kaikki mielenterveyslääkkeet kun eivät ne auttaneet. Nyt syön päivässä 2 x 0.25 thyroxinia ja kattelen mihin suuntaan olo menee.
        Oon menossa myös labraan testaa arvot kuhan sinne pääsee.

• bag_gie
        Kiitos kaikille vastanneille kirjoitti:

Luin eilen netistä kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja viime kerralla kun vuos sitten kokeilin lääkettä, niin ei se varmaan ollut edes ehtinyt vaikuttaa ja se palelu ite asiassa varmaan johtu siitä kilpirauhasen vajaatoiminnasta eikä lääkkeestä.
        On minuakin hoidettu psykiatrissa näiden kaikkien vaivojeni takia ja tuputettu ties mitä lääkkeitä jotka ei kuitenkaan auttanut. Lopetin aikoinaan kaikki mielenterveyslääkkeet kun eivät ne auttaneet. Nyt syön päivässä 2 x 0.25 thyroxinia ja kattelen mihin suuntaan olo menee.
        Oon menossa myös labraan testaa arvot kuhan sinne pääsee.

syödä lääkkeitä 4-6 vkoa ennen uusia labroja niin ehtivät vaikuttaa. Sittenhän sitä näkee mihin suuntaan olet menossa.

Kannattaa reippaasti kertoa lääkärille minkälainen olo on, vajista kun pitäis hoitaa etupäässä potilaan olon mukaan.
        Jotkut lääkärit tuntuvat olevan haluttomia säätämään lääkitystä jos vain arvot löytyvät rajojen sisäpuolelta.

Ja ole kärsivällinen, kun lääkitystä rukataan se kannattaa tehdä pienin askelin ei liian suurta annostuksen nostoa kerralla ettei kroppa kapinoi

• Duunari-ukko
        bag_gie kirjoitti:

syödä lääkkeitä 4-6 vkoa ennen uusia labroja niin ehtivät vaikuttaa. Sittenhän sitä näkee mihin suuntaan olet menossa.

Kannattaa reippaasti kertoa lääkärille minkälainen olo on, vajista kun pitäis hoitaa etupäässä potilaan olon mukaan.
        Jotkut lääkärit tuntuvat olevan haluttomia säätämään lääkitystä jos vain arvot löytyvät rajojen sisäpuolelta.

Ja ole kärsivällinen, kun lääkitystä rukataan se kannattaa tehdä pienin askelin ei liian suurta annostuksen nostoa kerralla ettei kroppa kapinoi

Aloitin lääkkeen syönnin siis torstaina ja nyt sunnuntaina olo on parempi, eli ei väsytä enää niin paljoa ja päivällä jopa tunsin itteni hyvinkin pirteeksi. Mutta pää on kipeä, buranalla lähtee pääkipu. Pääkipu johtunee varmaan tuosta lääkkeestä kun on alkanut vaikuttaa, eikö? Onko teil muilla ollut pääkipua tässä alkuvaiheessa kun lääkettä on alettu ottaa ja kuinka kauan tätä kestää. Luulis ainakin että ei viikkoa kauempaa.

• Hoitsu
        Duunari-ukko kirjoitti:

Aloitin lääkkeen syönnin siis torstaina ja nyt sunnuntaina olo on parempi, eli ei väsytä enää niin paljoa ja päivällä jopa tunsin itteni hyvinkin pirteeksi. Mutta pää on kipeä, buranalla lähtee pääkipu. Pääkipu johtunee varmaan tuosta lääkkeestä kun on alkanut vaikuttaa, eikö? Onko teil muilla ollut pääkipua tässä alkuvaiheessa kun lääkettä on alettu ottaa ja kuinka kauan tätä kestää. Luulis ainakin että ei viikkoa kauempaa.

Kilpirauhashormoni eli thyroxin on yleensä erittäin hyvin siedetty eikä se aiheuta juurikaan mitään sivuoireita. Thyroxin kun ei ole mikään varsinainen "lääke" vaan se on ihan samaa hormonia mitä omasta elimistöstäsikin löytyy mutta on nyt vaan laitettu tabletin muotoon koska aivolisäkkeesi ei sitä hormoonia syystä tai toisesta pysty tällä hetkellä tarpeeksi tuottamaan.
        Joskus kyllä tosin on mahdollista ettei henkilö tuota kyseistä korvaushoitoa (thyroxin) välttämättä siedä mutta siihenkin löytyy vastaavanlainen korvaava lääkitys.
        Burana on ihan hyvä särkylääke väliaikaiseen käyttöön pään särkyysi mutta pitkäaikaiseen käyttöön se ei sovellu.
        Pää pystyyn duunari-ukko ja hoidata itsesi kuntoon ja vaadi asiantuntevaa hoitoa itsellesi =)

• Hapsiainen
        Duunari-ukko kirjoitti:

...muutamien viikkojen kuluessa.Mulla oli aloittaessa vatsa sekaisin ja lieviä rytmihäiriöitä.

Vajaatoiminnassahan kaikki elintoiminnot on vajaita ja hitaita.Esim.sydämen syke on hitaampi kuin normaalisti,samoin suoliston toiminta.
        Elintoiminnot on hitaita koska elimistössä on tyroksiinivajausta.Tyroksiini säätelee aineenvaihdunnan toimintaa.

Lääkityksellä korjataan vajaus ja tästä voi tulla kaikenlaisia sivuvaikutuksia kun elimistön toiminta kiihtyy/normalisoituu.

Ota selvää sairaudesta esim.googlettamalla,kirjoista,lehdistä.

Muista myös käydä seurantakokeissa.

Mulle voi myös mailailla osoitteeseen [email protected]

• Duunari-ukko
        Hapsiainen kirjoitti:

...muutamien viikkojen kuluessa.Mulla oli aloittaessa vatsa sekaisin ja lieviä rytmihäiriöitä.

Vajaatoiminnassahan kaikki elintoiminnot on vajaita ja hitaita.Esim.sydämen syke on hitaampi kuin normaalisti,samoin suoliston toiminta.
        Elintoiminnot on hitaita koska elimistössä on tyroksiinivajausta.Tyroksiini säätelee aineenvaihdunnan toimintaa.

Lääkityksellä korjataan vajaus ja tästä voi tulla kaikenlaisia sivuvaikutuksia kun elimistön toiminta kiihtyy/normalisoituu.

Ota selvää sairaudesta esim.googlettamalla,kirjoista,lehdistä.

Muista myös käydä seurantakokeissa.

Mulle voi myös mailailla osoitteeseen [email protected]

Päänsärky loppui jo onneksi. Mutta lääkäripula on tosi ärsyttävää. Soitin lääkärille(piti odottaa liki viikko että sain hälle edes puhelinajan) ja kerroin tilanteeni, jossa tämä ulkomaalainen hoonoa soomea puhuva lääkäri älähti että en olisi saanut ottaa mitään(thyroxini) lääkkeitä vaan mun olisi pitänyt tulla ensin lääkärille ja kokeisiin. No älähdin takaisin että eihän vastaanotollesi pääse kun ei ole lääkäreitä tarpeeksi!
        Minun mielestäni tein ihan oikein että otan nämä thyroxinit naamaan, en nyt jumaliuta rupea odottamaan kädet ristissä että pääsen joskus vuoden päästä lääkärille. Pakko oli kokeilla noita lääkkeitä ja hyvä niin, sillä tunnen oloni jo hieman paremmaksi.
        Noh, siis tällä lääkärillä ei ole aikaa ottaa minua vastaan ja labraan pääsen parin viikon kuluttua. Labraan onneksi ei nyt heti viel olisi tarvinnut mennäkään kun pitää oottaa että tuo lääke vaikuttaa jne. Mutta ihmetyttää tämä että miksi terveydenhoito on ajettu suomessa näin alas! Mitä nyt olen terveyskeskusta tarvinnut viimeisen kahden vuoden aikana, en ole kertaakaan päässyt henk.kohtaisesti lääkärille, vaan ainostaan olen saanut hälle soittaa puhelimella tiettyyn aikaan ja kertoa minuutissa oireeni.

Mietin vain, että jos ihmisellä on joku sairaus, niin eihän lääkärit pysty diagnosoimaan sairautta jos niillä on yhdelle potilaalle minuutin mittainen puhelinaika. Mun tapauksessani kyseessä on varmasti tää kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta pelottaa tulla vanhaksi ja raihnaiseksi jos hoitoa ei saa kirveelläkään.

• Muuan Vajis
        Duunari-ukko kirjoitti:

Päänsärky loppui jo onneksi. Mutta lääkäripula on tosi ärsyttävää. Soitin lääkärille(piti odottaa liki viikko että sain hälle edes puhelinajan) ja kerroin tilanteeni, jossa tämä ulkomaalainen hoonoa soomea puhuva lääkäri älähti että en olisi saanut ottaa mitään(thyroxini) lääkkeitä vaan mun olisi pitänyt tulla ensin lääkärille ja kokeisiin. No älähdin takaisin että eihän vastaanotollesi pääse kun ei ole lääkäreitä tarpeeksi!
        Minun mielestäni tein ihan oikein että otan nämä thyroxinit naamaan, en nyt jumaliuta rupea odottamaan kädet ristissä että pääsen joskus vuoden päästä lääkärille. Pakko oli kokeilla noita lääkkeitä ja hyvä niin, sillä tunnen oloni jo hieman paremmaksi.
        Noh, siis tällä lääkärillä ei ole aikaa ottaa minua vastaan ja labraan pääsen parin viikon kuluttua. Labraan onneksi ei nyt heti viel olisi tarvinnut mennäkään kun pitää oottaa että tuo lääke vaikuttaa jne. Mutta ihmetyttää tämä että miksi terveydenhoito on ajettu suomessa näin alas! Mitä nyt olen terveyskeskusta tarvinnut viimeisen kahden vuoden aikana, en ole kertaakaan päässyt henk.kohtaisesti lääkärille, vaan ainostaan olen saanut hälle soittaa puhelimella tiettyyn aikaan ja kertoa minuutissa oireeni.

Mietin vain, että jos ihmisellä on joku sairaus, niin eihän lääkärit pysty diagnosoimaan sairautta jos niillä on yhdelle potilaalle minuutin mittainen puhelinaika. Mun tapauksessani kyseessä on varmasti tää kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta pelottaa tulla vanhaksi ja raihnaiseksi jos hoitoa ei saa kirveelläkään.

Varaa itsellesi aika yksityiseltä sisätautileksalta tai endokrinologilta,arvauskeskuksien tieto näissä kilppariasioissa on nollan tasoa.

• Duunari-ukko
        Muuan Vajis kirjoitti:

Varaa itsellesi aika yksityiseltä sisätautileksalta tai endokrinologilta,arvauskeskuksien tieto näissä kilppariasioissa on nollan tasoa.

Rahalla kyllä varmaan hoitoa saa, Maksaa varmaan aika paljon yksityisellä hoidattaa itteensä. En oikein sulata sitä että maksan veroja ja en saa edes kunnallista terveydenhoitoa. Kyllä niitten pitää hoitaa, se on niiden velvollisuus.

• Anni
        Duunari-ukko kirjoitti:

Rahalla kyllä varmaan hoitoa saa, Maksaa varmaan aika paljon yksityisellä hoidattaa itteensä. En oikein sulata sitä että maksan veroja ja en saa edes kunnallista terveydenhoitoa. Kyllä niitten pitää hoitaa, se on niiden velvollisuus.

Se on kyllä hassua, että kuulemma lääkäreitä on enemmän kuin koskaan Suomenmaassa, mutta silti ei lääkäriin tahdo päästä, siis terveyskeskuksessa. EIkös teillä pääse jonottamallakaan? Kukas niitä aikoja oikein saa?

• Duunari-ukko
        Anni kirjoitti:

Se on kyllä hassua, että kuulemma lääkäreitä on enemmän kuin koskaan Suomenmaassa, mutta silti ei lääkäriin tahdo päästä, siis terveyskeskuksessa. EIkös teillä pääse jonottamallakaan? Kukas niitä aikoja oikein saa?

Ei pääse jonottamalla..tai no jono kuulema on ns. omalle lääkärilleni yli kuukauden. Kai sinne vastaanotolle pääsee ne jotka on kuolemankielissä. Jos on esim jotain flunssantapaista, niin ei toivookaan että pääsis..ei ne edes ehdota mihin voisi mennä kun oma lääkäri on varattu kuukaudeksi eteenpäin. Ilmoittivat nyt viimeksikin että "ei ole aikoja" ..ja sillä siisti.

• Hapsiainen
        Duunari-ukko kirjoitti:

Eli jos paikkakunnalta löytyy erikoislääkäri niin yritä päästä sinne.Maksaa jonkun verran joo,mutta käynti maksaa itsesnsä takaisin.

• bag_gie
        Duunari-ukko kirjoitti:

olen täsmälleen samaa mieltä

Tosin on todella rasittavaa kun pitää vaatia/kiristää/tehdä kaikki temput että saisi hoitoa.
        Meillä pätevöityneelle lääkärille ei pääse, ei vaikka mikä olis
        Eli kun aika vähän olen t-keskuksen palveluja tarvinnut en saa edes sitäkään lekuria kun tarttisin:o(
        Mutta kun vaan itellä on tietoa ja mieluummin mustaa valkoisella, niin kyllä lääkärien on pakko kuunnella potilastakin

• Anni
        Duunari-ukko kirjoitti:

Ei pääse jonottamalla..tai no jono kuulema on ns. omalle lääkärilleni yli kuukauden. Kai sinne vastaanotolle pääsee ne jotka on kuolemankielissä. Jos on esim jotain flunssantapaista, niin ei toivookaan että pääsis..ei ne edes ehdota mihin voisi mennä kun oma lääkäri on varattu kuukaudeksi eteenpäin. Ilmoittivat nyt viimeksikin että "ei ole aikoja" ..ja sillä siisti.

No mitäs sitä flunssaa lääkärille tarvii näyttää. Ei se sille osaa mitään tehdä.
        Hoidat vaan itse ittees kotona. Syö auringonhattu-uutetta ja sipulia ja valkosipulia (raakana), ne on ainoot konstit.
        En ole eläissäni käynyt flunssan takia lääkärissä. Ei ihme jos ajat on tukossa.

• Heikkumaakku
        Duunari-ukko kirjoitti:

Moi Duunari-ukko,

sun tilanne on voinut jo moneen kertaan kohentua, mutta tässä vielä mun kommentit:

Ensinnäkin jos sulla epäillään kilpirauhasongelmia, vaadi välittömästi lähetettä erikoissairaanhoitoon, siis (keskus)sairaalaan sisätautipolille. Siellä ollaan tämän asian asiantuntijoita, terveyskeskuslääkärit ovat eivät todellakaan ole. Mutta ennen sitä pitää ottaa ne testit, niiden jälkeen sitten vaan endokrinologin puheille, jos niissä on vähänkin jotain epäilyksen alaista. Sun ei suinkaan tarvitse mennä yksityiselle puolelle, paitsi jos et saa muuten lähetettä. Hoito tapahtuu joka tapauksessa siellä sairaalassa, joten yksityislääkärikin voi kirjoittaa lähetteen sinne.

Ja muuten. Jos kilpparista ei löydy mitään häikkää, on olemassa muitakin autoimmuunisairauksia, jotka aiheuttaa sietämätöntä uupumusta, kuten Myastenia Gravis (neurologinen sairaus).

Sitten päänsärystä. Mun kilpirauhasen ylitoiminta havaittiin reilu 10 vuotta sitten, kun menin lääkäriin sietämättömän päänsäryn vuoksi. Lääkäri väitti kiven kovaan vuosia, ettei päänsäryllä ole mitään tekemistä tämän taudin kanssa, mutta nyt se on joutunut taipumaan, kun mulla tulee aina aivan karmeita hedareita, jos kilppariarvot heittelee rajusti (yleensä ylitoimintavaiheessa). Että sen puoleen se on tuttua, vaikkei lääketiede sitä miksikään oireeksi tunnustakaan.

Toivottavasti voit jo paremmin ja olet päässyt lääkärin pakeille. Lämpöistä joulunodotusta..

• Duunari-ukko
        Heikkumaakku kirjoitti:

Moi Duunari-ukko,

sun tilanne on voinut jo moneen kertaan kohentua, mutta tässä vielä mun kommentit:

Ensinnäkin jos sulla epäillään kilpirauhasongelmia, vaadi välittömästi lähetettä erikoissairaanhoitoon, siis (keskus)sairaalaan sisätautipolille. Siellä ollaan tämän asian asiantuntijoita, terveyskeskuslääkärit ovat eivät todellakaan ole. Mutta ennen sitä pitää ottaa ne testit, niiden jälkeen sitten vaan endokrinologin puheille, jos niissä on vähänkin jotain epäilyksen alaista. Sun ei suinkaan tarvitse mennä yksityiselle puolelle, paitsi jos et saa muuten lähetettä. Hoito tapahtuu joka tapauksessa siellä sairaalassa, joten yksityislääkärikin voi kirjoittaa lähetteen sinne.

Ja muuten. Jos kilpparista ei löydy mitään häikkää, on olemassa muitakin autoimmuunisairauksia, jotka aiheuttaa sietämätöntä uupumusta, kuten Myastenia Gravis (neurologinen sairaus).

Sitten päänsärystä. Mun kilpirauhasen ylitoiminta havaittiin reilu 10 vuotta sitten, kun menin lääkäriin sietämättömän päänsäryn vuoksi. Lääkäri väitti kiven kovaan vuosia, ettei päänsäryllä ole mitään tekemistä tämän taudin kanssa, mutta nyt se on joutunut taipumaan, kun mulla tulee aina aivan karmeita hedareita, jos kilppariarvot heittelee rajusti (yleensä ylitoimintavaiheessa). Että sen puoleen se on tuttua, vaikkei lääketiede sitä miksikään oireeksi tunnustakaan.

Toivottavasti voit jo paremmin ja olet päässyt lääkärin pakeille. Lämpöistä joulunodotusta..

Veriarvot oli kohillaan. Pitää seurata ajan kanssa kun tuo thyroxinin vaikutus(oloon) näkyy niin hitaasti. Mut kai tässä vähän parempi olo jo on, vaikkakaan ei vieläkään ns. normaali.
        Seuraavat verikokeet vasta 3kk:n päästä.

Joulun odotuksia vaan kaikille!

• Nukkuisin 24 h vuorokaudessa
        Anni kirjoitti:

No mitäs sitä flunssaa lääkärille tarvii näyttää. Ei se sille osaa mitään tehdä.
        Hoidat vaan itse ittees kotona. Syö auringonhattu-uutetta ja sipulia ja valkosipulia (raakana), ne on ainoot konstit.
        En ole eläissäni käynyt flunssan takia lääkärissä. Ei ihme jos ajat on tukossa.

Minulla on kolme psyykenlääkettä, jotka sopivat erityisen hyvin. Olen päivisin erittäin pirteä ja nukun yöni hyvin.
        Nyt sitten todettiin, että sairastan kilpirauhasen subkliinistä vajaatoimintaa eli arvot TSH 5,6 ja T4V 10 ilman lääkitystä ja sain
        lääkityksen ja minulla on nyt 50 mikrogrammaa, jonka otan aamuisin tyhjään vatsaan ja pidän 20 min. tauon aamupalan kanssa.
        Kerroin jo, että olin Thyroxiniin asti erittäin pirteä, mutta nyt nukkuisin koko päivän ja pää on ihan turtunut ja en saa mitään aikaieksi eikä mikään kiinnosta. Välillä lopetin thyroxinin käytön, kun en pysynyt pystyssä ja päätä särki ja nukuin koko ajan ja silmät eivät pysyneet auki, määrä oli 0,1 mg.
        Tämää pienikin annos tekee elämästä sietämätöntä.
        En tajua syytä. Minulla oli vasta-aineet 319 eli niihinhän ei thyroxin auta koska on autoimmuunithyreodiitti kyseessä.
        Jos jätän tabut, olen taas pirteä, normaali yöni ja saan aikaiseksi ja elämä on elämisen arvoista eli onko ketään samanlaista ihmistä.
        Kyselin jo apteekin palvelusta, josko nämä psyykenlääkkeet eivät sopisi thyroxini kanssa yhteen, mutta ei siitä ole kyse. Olen vissiin allerginen thyroxinille.
        Tietääkö kukaan, koska olen 60 v, että voiko tämän loppuelämän elää ilman thyroxinia koska ilman voin hyvin lihavuutta lukuunottamatta vai mitä pitäisi tehdä.

• tirehtööri
        Duunari-ukko kirjoitti:

Veriarvot oli kohillaan. Pitää seurata ajan kanssa kun tuo thyroxinin vaikutus(oloon) näkyy niin hitaasti. Mut kai tässä vähän parempi olo jo on, vaikkakaan ei vieläkään ns. normaali.
        Seuraavat verikokeet vasta 3kk:n päästä.

Joulun odotuksia vaan kaikille!

Hei duunari. Minkä kokoista tyroksin annosta syöt?

• Haloo!
        tirehtööri kirjoitti:

Hei duunari. Minkä kokoista tyroksin annosta syöt?

Et kai sä kuvittele, että Duunari-ukko vielä seuraa tätä keskustelua? Se on 10 vuotta vanha!

• mieLevi
        Haloo! kirjoitti:

Et kai sä kuvittele, että Duunari-ukko vielä seuraa tätä keskustelua? Se on 10 vuotta vanha!

Kilpirauhasvaivoista kärsivät saattavat hyvinkin seurata ketjuja vaikka kuinka pitkään. Älä ole noin negatiivinen.

• Haloo!
        mieLevi kirjoitti:

Kilpirauhasvaivoista kärsivät saattavat hyvinkin seurata ketjuja vaikka kuinka pitkään. Älä ole noin negatiivinen.

En olekaan, vaan olen realisti. :)

Ei näitä keskusteluja kukaan jaksa seurata vuosikausia. Olisi todella ihme, jos aito alkuperäinen Duunari-ukko lukisi juuri tällä viikolla tätä palstaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1390
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1115
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      975
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      68
      866
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe