miten moottoria pitää vahvistaa ku asennetaan turbo?

turpottaja

otsikos on kysymys. mieluiten asiallisia vastauksia...

10

2461

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akseli

      Ei sitä moottoria turbon takia tarvitse vahvistaa, vaan tehojen nousun. Eli maltillisilla tehonlisäyksillä ei mitään vahvistuksia tarvita.

      Kysymys on niin ympäripyöreä ja mitäänsanomaton että asiallisia vastauksia lienee turha odottaa. Kerrohan mistä moottorista on kyse ja paljonko siitä pitäisi saada tehoa niin helpottaa jo kummasti.

      • turpottaja

        lada tonnikuussatasta aattelin, ei mul viel oo sitä mut jos ostas, vähä himottas... ei siitä ny nii hirveästi tehoja tarttis irti ottaa, mut jonkun verran kuitenkin... jos joku viittis kertoo miten sitä moottoria vahvistettas.


      • vw hemmo
        turpottaja kirjoitti:

        lada tonnikuussatasta aattelin, ei mul viel oo sitä mut jos ostas, vähä himottas... ei siitä ny nii hirveästi tehoja tarttis irti ottaa, mut jonkun verran kuitenkin... jos joku viittis kertoo miten sitä moottoria vahvistettas.

        moottoria ei vahvistettu mitenkään silloin kun "onnelassa" niitä teetettiin,edes puristussuhdetta ei alennettu.siistiä ajoa ne kesti,mutta revitettäessä leikkaa helposti kiinni, tai mäntä sulaa puhki.sisuskalujen lämpörasitus nousee yli sietorajan.jälkiasennusahtimen laitto on nykyisin käytännössä kielletty


      • Akseli
        vw hemmo kirjoitti:

        moottoria ei vahvistettu mitenkään silloin kun "onnelassa" niitä teetettiin,edes puristussuhdetta ei alennettu.siistiä ajoa ne kesti,mutta revitettäessä leikkaa helposti kiinni, tai mäntä sulaa puhki.sisuskalujen lämpörasitus nousee yli sietorajan.jälkiasennusahtimen laitto on nykyisin käytännössä kielletty

        Eli kunnon cooleri ja riittävän iso ahdin niin vältytään noilta lämpöongelmilta. Jos hyvän haluaa niin kunnolliset matalapuristeiset männät. Tuskin kaipaa muuta vahvistamista, jos tosiaan pysyt maltillisissa tehoissa.

        Vanhoihin autoihin saa vielä nykyäänkin laittaa jälkiasennusahtimen ihan niin kuin ennenkin. Kunhan pysytään tehoissa alle 20% mallisarjan tehokkaimman mallin tehoista.


      • Yrittänyttä
        Akseli kirjoitti:

        Eli kunnon cooleri ja riittävän iso ahdin niin vältytään noilta lämpöongelmilta. Jos hyvän haluaa niin kunnolliset matalapuristeiset männät. Tuskin kaipaa muuta vahvistamista, jos tosiaan pysyt maltillisissa tehoissa.

        Vanhoihin autoihin saa vielä nykyäänkin laittaa jälkiasennusahtimen ihan niin kuin ennenkin. Kunhan pysytään tehoissa alle 20% mallisarjan tehokkaimman mallin tehoista.

        Laita turbo Ladaan ja aja sillä, niin huomaat missä pitää olla muutokset.
        Ensin lentää kannentiiviste!
        alkuperäinen moottori ei kestä kun 200 gr. ylipainetta!


      • turpottaja
        Akseli kirjoitti:

        Eli kunnon cooleri ja riittävän iso ahdin niin vältytään noilta lämpöongelmilta. Jos hyvän haluaa niin kunnolliset matalapuristeiset männät. Tuskin kaipaa muuta vahvistamista, jos tosiaan pysyt maltillisissa tehoissa.

        Vanhoihin autoihin saa vielä nykyäänkin laittaa jälkiasennusahtimen ihan niin kuin ennenkin. Kunhan pysytään tehoissa alle 20% mallisarjan tehokkaimman mallin tehoista.

        no entäs jos 1600 ladasta ottaa tehoja irti 250 heppaa... mites sitten vahvistetaan moottoria?


      • Akseli
        Yrittänyttä kirjoitti:

        Laita turbo Ladaan ja aja sillä, niin huomaat missä pitää olla muutokset.
        Ensin lentää kannentiiviste!
        alkuperäinen moottori ei kestä kun 200 gr. ylipainetta!

        Ei oo tapana ollu laittaa turboa mihinkään autoon, vaan rakentaa turbokone.

        Ladan kone on viritysmielessä mulle oudompi tapaus, joten en osaa sanoa mitkä ovat heikot kohdat. Pitäs tieten kysyä sukulaismieheltä kun se ajo aikanaan ralliakin ladalla.

        250hp vaatinee jo männänvaihdot, kunnon kansityöt, ison coolerin ja ahtimen ja kunnon moottorinohjausjärjestelmän.(joo joo saa sen pelaamaan kaasareilla ja tavallisella virranjakajallakin)

        Tärkeintä bensaturbokoneessa on pitää palolämpötilat riittävän alhaisena(hyvä cooleri, riittävän iso turbo ja avara pakoputkisto, seokset riittävän rikkaalla...) ja käyttää osia, jotka kestää niitä lämpöjä. Nyt kun asiaa ajattelen, niin en oo koskaan polttanu kansipahvia turbokoneistani, vaikka muuten romua on tullut. :)

        Suosittelen etsimään vaikkapa paikallisesta kirjastosta ahtamista koskevan opuksen niin saa perusasiat selville. Netissä kyselemällä kun tahtoo saada niin monenlaista tietoa, suurin osa tulee jannuilta jotka ei koskaan oo konetta rakentanu.


      • minä ite
        turpottaja kirjoitti:

        no entäs jos 1600 ladasta ottaa tehoja irti 250 heppaa... mites sitten vahvistetaan moottoria?

        Vai että 250 heppaa?

        Luulisin että tuossa vaiheessa pitää kaikki liikkuvat osat vaihtaa länsimaisiin laatutuotteisiin, lisäksi ehkä kampilaakereille tehdä kunnon pukit. Lohkon ja kannen väliin kuparinen kansipahvi liekkirenkailla. Ts. unohda koko juttu, mikäli et halua varata joitakin tonneja nykyrahaa...


      • keimoileva
        minä ite kirjoitti:

        Vai että 250 heppaa?

        Luulisin että tuossa vaiheessa pitää kaikki liikkuvat osat vaihtaa länsimaisiin laatutuotteisiin, lisäksi ehkä kampilaakereille tehdä kunnon pukit. Lohkon ja kannen väliin kuparinen kansipahvi liekkirenkailla. Ts. unohda koko juttu, mikäli et halua varata joitakin tonneja nykyrahaa...

        Itsehän otin ladan koneen pois,laitoin tilalle bmw:n 2.0 L kutos koneen ja sit piti vielä lisätä turbolla tehoja toki on enemmän ku 250 heppaa,eikä varmaan rekisteriin saa. Rahaa ei mennyt juuri mitään koska turbon jo omistinkin ja koneen ostin purkaamolta.


    • jonilix

      KATSO Bamse´s turbounderbands kaikki jaksot niin tiedät pitkälle kaiken : )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1439
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      67
      1225
    3. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      202
      1213
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      219
      1204
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1049
    6. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      999
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      926
    8. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      913
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

      Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      798
    10. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      78
      783
    Aihe