Nielemisvaikeudet

vaikea syödä..

Onko kenelläkään muulla ahdistukseen liittyvää nielemisvaikeutta? Itsellä vaikeus niellä julkisilla paikoilla. Joutuu tukemaan kädellä päätä ja ymmärrätte varmaan että ruoka jää syömättä. Jostain syystä nesteen juominen on pahin ja usein en pysty juomaan sitä ollenkaan.

12

6953

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1643

Minulla aivan sama ongelma... syöminen jostain syystä onnistuu helpommin kuin juominen, sillä neste menee helpommin väärään kurkkuun. Minulla on myös muita ahdistus oireita joihin vastikään olen hakenut apua.

• ap..

Millasia muita ahdistusoireita sulla on? Mulla on monien fyysisten oireiden lisäksi sairauspelkoja ja pahin on psykoosin pelko

• syömishäiriötönkö

Mulla taas on varmaan kahdeksan vuotta ollut ongelmaa nielemisen kanssa. Juoma putoo kyllä helposti, mutta ruuan kanssa sit ongelmia. Sekin kyllä menee alas kun hörppää vettä jokaisen suupalan painikkeeksi, mutta syöminen on hidasta ja vaivalloista.. Pelkään myös että ihmiset huomaavat mun juovan kokoajan ja pitävät jotenkin outona. Outo olenkin kun en niellä osaa, mutta silti.
      Niin, ja mulle on aina siis sanottu, että toi on psyykkistä, ahdistuneisuuteen ja sellaseen liittyvää. Onhan mulla paniikkihäiriökin todettu.

• Paniikkihäiriö

Ruokatorven sulkijalihas kiristyy jännittämisestä, siinä syy nielemisvaikeuksiin, on ollut myös itselläni mutta olen vuosiensaatossa päässyt jotakuinkin siitä eroon, en kokonaan mutta en enää pelkää niin paljon, kun tiedän mistä on kysymys.

• hmmw

On minulla, olen alkanut miettiä, että mihin nämä nielemisvaikeudet ja puristava tunne kurkussa ja toisinaan rinnassa voisivat liittyä. Olen yrittänyt itse selittää oireiluani esim. närästyksellä, jota on myös ollut. En tiedä, ehkä se pää pitäisi tutkituttaa. Onhan tuota stressiä ja murehtimista muutenkin sen verran, ettei monikaan tätä normaalina pidä varmaan.

• Minäpä

Tuttua juttua. Pelottava tunne..

• Lemoneer

Toivottavasti joku vielä lukee tätä ketjua. Itselläni kaikki alkoin 11/14 ja siitä lähtien on ollut pelkkää alamäkeä. Aluksi en uskaltanut niellä omaa sylkeänikään. Olen aina ollut hoikka, mutta nyt olen liian laiha. Ruoka menee helpommin alas. Juominen on pahin ongelma.. minulla siis todettu paniikkihäiriö ja paha ahdistuneisuus. Onko täällä joku selättänyt tämän ongelman jotenkin ? Miten nykyään menee ? Koko ajan hiipii mieleen joku uusi sairaus väkisinkin..

• apapapapap

Täällä sama ongelma edelleen lisäyksellä että ongelma laajentunut kotiympäristöönkin, onneksi lievänä..

• Stressiongelma

Tuota...voisiko myös pitkäkestoisesta stressistä (ei varsinaisesta ahdistuksesta) aiheutua tämä ruokatorven sulkijalihaksen kiristyminen niin, ettei ruoka pääse sieltä alas ja menee vähän väliä väärään kurkkuun ?

• 1424

Todellakin jännittämisestä / ashdistuksesta / stressistä johtuvaa. Kokemusta on!
      Silloin kuin mikään ei paina mieltä niin homma toimii, mutta taas toisin päin niin jopas on nieleminen hankalaa.

• kassuliini

Tähän on olemassa ihan diagnoosikin jonka nimi on ''pala kurkussa''. Etsikää netistä, tuolla hakusanalla. Melkein aina syynä on ahdistus tai paniikkihäiriö - ihminen usein reagoi asioihin sekä psyykkisesti että fyysisesti. Hyvä uutinen tässä on se ettei mistään vakavasta fyysisestä sairaudesta ole kyse.

• Tip7

Tuttua on!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      491
      8547
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      120
      5852
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      269
      4815
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      58
      4625
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      71
      4166
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3940
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      172
      3768
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      90
      1708
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      96