Tulee yleistymään suomessakin.

...

Keskustelut junnaavat samoja asioita, koko ajan.

No jatketaanpayhdestä vakiaiheesta, eutanasiasta. Sen kieltäminenhän on suomessa eräs suurimmista yksilöön kohdistuvista asioista, mikä pitää muuttaa.

Koska eutanasia kielletty, varakkaammat matkustavat ulkomaille kuolemaan, loput kituvat kuoliaiksi, tai tekevät itsemurhan. Väestön vanhetessa ongelma tulee vakavammaksi koko ajan. Vanhusten itsemurhista ei paljoa puhuta, kuten ei vanhusten alkoholiongelmista, tai vanhusten seksiongelmista.

Mutta olemassa TI- vaihtoehto eutanasialle, tätäkö eitanasian vastustajat haluavat:

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/vanhusten-kaksoisitsemurhat-kauhistuttavat-ranskassa/4554014

Lässytyskommentit voi lährttää vaikapa päivi räsäselle.Että niikuin kommenttia tästä vaihtoehdosta, minkä käyttäminen voi yleistyä suomessa paljonkin lähiaikoina. Että pitääkö eläkeläisten aseenkantolupien saamista helpottaa, vaiko tehdä syanidista reseptivapaata?

=DW=

42

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmiselämä on hieno olotila kun on terve ja nuori, sit tulee vanhuus ja sairauret ja pilaa pippalot.
      Kun yhteiskunta ei pysty takaamaan sellaista vanhuutta joka on ihmisarvoinen niin tämä avustettu vauhtoehto pitäis olla olemassa.
      Ihminen kestää paljon kaikenlaista mutt jos se on toivoton se menettää pelin.
      Jos vaivojen ja kipujen keskellä on tieto että on pakotie surkeudesta niin ihminen voi aina kokeilla onko huominen parempi kaikesta huolimatta.
      Uskon avustetun vaihtoehdon saavan monenkin ihmisen elämään pahojakin päiviä ,elämään kun se tietää voivansa itse lopettaa sen kivun halutessaan.

      • Pirre*

        Katsoitko ohjelman omaishoitajasta tänään, siinä vaimo toivoi että olisipa eutanasia oikeus jo voimassa, mies sairastui vielä syöpään kaiken muun surkeuden lisäksi, eli halvaantuneena 14 vuotta ja sitten vielä syöpä..


    • reppuriika

      Kun usko Jumalaan loppuu, ihminen ei jaksa elää.

      • Pakko kysyä, oletko koskaan ollut sinulle rakkaan ihmisen ,esim oman lapsesi kuolinvuoteen vierellä?
        Kuunellut sen sanoja mis se toivoo kuoleman vapauttavan sen kivuista ja sitä armoa ei mistään tuu.
        Voin vakuuttaa et siinä kipujen keskellä et jouda ajattelemaan herran armoa, pirän rienauksena tollaisia kommenteja jos ne sanotaan kivun runtelemalle ihmiselle.
        En millään jaksa uskoa että ihminen pystyy psyykkaamaan ittensä niin syvälle jumalan rakkauteen ettei kipuaja tuntis.


    • .Siilimuori

      Hyväksyisit siis sen, että joku toinen auttaisi sinut kuolemaan mutta et sitä että itse elämäsi lopettaisit?

      • ...

        Et sitten edes lukenut linkkiä Siinä tehtiin eutanasia ja itsemurha samalla kertaa. Varmasti tulee yleistymään suomessakin. Paitsi niillä, joilla ei ole ketään, kuka auttaisi kuolemaan. Net vaan kituvat kuoliaaksi.

        Keskittyisit asiakysymyksiin, että aina alkaisi menemään kirjoittajien henkilöihin. Mitä mieltä muuten olet sukupuolineutraalista avioliitosta, eikös se olisi hyvä asia vanhustenkin kannalta?

        =DW=


      • .Siilimuori
        ... kirjoitti:

        Et sitten edes lukenut linkkiä Siinä tehtiin eutanasia ja itsemurha samalla kertaa. Varmasti tulee yleistymään suomessakin. Paitsi niillä, joilla ei ole ketään, kuka auttaisi kuolemaan. Net vaan kituvat kuoliaaksi.

        Keskittyisit asiakysymyksiin, että aina alkaisi menemään kirjoittajien henkilöihin. Mitä mieltä muuten olet sukupuolineutraalista avioliitosta, eikös se olisi hyvä asia vanhustenkin kannalta?

        =DW=

        Menin hekilökohtaan vain sinun kiinnostuksenkohteesi takia. Söpöä että olet loispummien asialla ;). Seksialoituksesi ei myöskään kirvoita kielenkantojani, mulle ihan sama kuka kenetkin nai.


    • €--

      Tästä on tullu kuoleman vakava palsta, minkä takia ei nuorempi ikäluokka mieti näitä asioita.

      • Kuka täs vakavana on?koko ajan jäätävä hymy naamalla.


      • ||__

        Kuin toinen jalka jo jokaisella montussa.


      • .Siilimuori

        Eutanasia on viikatemieheksi haluavan DW:n lempiaihe.


      • €--
        .Siilimuori kirjoitti:

        Eutanasia on viikatemieheksi haluavan DW:n lempiaihe.

        Jaa ootellaan joulua ilman hengenahdistusta


      • .Siilimuori
        €-- kirjoitti:

        Jaa ootellaan joulua ilman hengenahdistusta

        Mites Se tuntuu et joka vuosi joulutunnelmaan pääsy vaatii vuosi vuodelta entistä enemmän paneutumista.. Ei kuiteskaa ole vielä henkeä ahdistanu vaikka siihen perimää onkin valmiina geeneissä.


      • .Siilimuori
        .Siilimuori kirjoitti:

        Mites Se tuntuu et joka vuosi joulutunnelmaan pääsy vaatii vuosi vuodelta entistä enemmän paneutumista.. Ei kuiteskaa ole vielä henkeä ahdistanu vaikka siihen perimää onkin valmiina geeneissä.

        Siisminenoota.


      • :(((((
        €-- kirjoitti:

        Jaa ootellaan joulua ilman hengenahdistusta

        Mitä vi*ittuilet hengenahdistuksesta?
        Idioottimaista.


    • .mollis

      Niin, olisihan se tieto siitä, että tarvittaessa tulisi "pyöveli" kotiin tai voisi mennä "pyövelin" luo ottamaan siirtopiikin. Kaunis huone, kaunis musiikki, ensin kivut pois ja sitten himmeä, pumpulimainen vaippa ottaa pehmeään syliinsä.

      Siis kannatan eutanasiaa tai että saisi tappavan annoken käyttöönsä jos ei "pyöveliä" laki salli.

      • .Siilimuori

        Moni perustelee eutanasiaa sillä kun kipuja ei saada pois. Pelkonen sanoo et jos saattohoito olisi Suomessa kunnossa eutanasiasta ei tarvitsisi keskustella.


      • €--
        .Siilimuori kirjoitti:

        Moni perustelee eutanasiaa sillä kun kipuja ei saada pois. Pelkonen sanoo et jos saattohoito olisi Suomessa kunnossa eutanasiasta ei tarvitsisi keskustella.

        Paljonko eutanasia maksaa jos olis niiku tarvetta


      • ...

        Lekurilla mahdollista avustaa itsemurhassa, just antamalla tappava määrä lääkettä potilaalle. Ongelma, hankala löytää lääkäri, jonka tietää näin toimivan. Ja jos ei itse pysty sitä pistämään tai laittamaan suuhinsa, se siitä, Eutanasiaa kun ei ole sallittu. Ja kyse nimenomaan eutanasiasta, ei avustetusta itsemurhasta.

        =DW=


      • .Siilimuori kirjoitti:

        Moni perustelee eutanasiaa sillä kun kipuja ei saada pois. Pelkonen sanoo et jos saattohoito olisi Suomessa kunnossa eutanasiasta ei tarvitsisi keskustella.

        Siilimuori.
        Kuten kirjoitin,ellei yhteiskunta pysty takamaan.
        Tää kärsimyksiä ihannoiva yhteiskunta ei osaa ei halua lievittää kärsimyksiä.
        Erittäin irvokasta sanoa 85v kivuliaalle että tulet vielä riippuvaiseksi kipulääkkeestä,ei voira antaa.


      • .Siilimuori
        €-- kirjoitti:

        Paljonko eutanasia maksaa jos olis niiku tarvetta

        Hyi, en tiiä. Minusta ihmiselämä on aina niin arvokas ja ainutlaatuinen, jotta tuntuu uskomattomalta er toiset sen lopettaisivat. Joku muu keino tulee olla.


      • .mollis
        .Siilimuori kirjoitti:

        Moni perustelee eutanasiaa sillä kun kipuja ei saada pois. Pelkonen sanoo et jos saattohoito olisi Suomessa kunnossa eutanasiasta ei tarvitsisi keskustella.

        Mä olen tullut niin kyyniseksi, että nuo saattohoidot kivunlievityksineen ikäihmiselle ei ole se paras vaihtoehto.
        Itse en ainakaan haluais makoilla puolitiedottomana vaan kertalaakista hutspojoloo.


      • .Siilimuori
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Siilimuori.
        Kuten kirjoitin,ellei yhteiskunta pysty takamaan.
        Tää kärsimyksiä ihannoiva yhteiskunta ei osaa ei halua lievittää kärsimyksiä.
        Erittäin irvokasta sanoa 85v kivuliaalle että tulet vielä riippuvaiseksi kipulääkkeestä,ei voira antaa.

        Kyllä kivun ja kuolevan hoidossa on kehitys mennyt kuitenkin eteenpäin. Riippunee vieläkin ilmeisesti hoitopaikasta.


      • ???
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Siilimuori.
        Kuten kirjoitin,ellei yhteiskunta pysty takamaan.
        Tää kärsimyksiä ihannoiva yhteiskunta ei osaa ei halua lievittää kärsimyksiä.
        Erittäin irvokasta sanoa 85v kivuliaalle että tulet vielä riippuvaiseksi kipulääkkeestä,ei voira antaa.

        Eikö tuon pitänyt olla jo mennyttä aikaa. Onhan sitä kauan ihmetelty.


      • .Siilimuori
        .mollis kirjoitti:

        Mä olen tullut niin kyyniseksi, että nuo saattohoidot kivunlievityksineen ikäihmiselle ei ole se paras vaihtoehto.
        Itse en ainakaan haluais makoilla puolitiedottomana vaan kertalaakista hutspojoloo.

        Kuinkas paljon .mollis sinulla on käytännön koemusta totetetusta saattohoidosta, mietin vaan kun olet kyynistynyt?


      • .Siilimuori
        ??? kirjoitti:

        Eikö tuon pitänyt olla jo mennyttä aikaa. Onhan sitä kauan ihmetelty.

        Juu, ennen oli et jotai morfiinia ei annettu kuin neljän tunnin välein, nykyisin saattohoidossa tarpeen mukaan, jopa nukutetaan.


      • .mollis
        .Siilimuori kirjoitti:

        Kuinkas paljon .mollis sinulla on käytännön koemusta totetetusta saattohoidosta, mietin vaan kun olet kyynistynyt?

        Onpa sitä muutaman nuorenkin ihmisen syöpään menehtymistä kattonut. Vanhusten saattohoidosta en tiedä.


      • .mollis
        .Siilimuori kirjoitti:

        Hyi, en tiiä. Minusta ihmiselämä on aina niin arvokas ja ainutlaatuinen, jotta tuntuu uskomattomalta er toiset sen lopettaisivat. Joku muu keino tulee olla.

        En mä toisen elämää kun ei siihen ole valtuuksia, mutta ehkä mä sitten oman nirrini viime kädessä.


      • .Siilimuori
        .mollis kirjoitti:

        En mä toisen elämää kun ei siihen ole valtuuksia, mutta ehkä mä sitten oman nirrini viime kädessä.

        Mää oon niin jänishiusu et musta ei ois naista ihtiäni hävittään. Vaikka en sillain ole mikää uskovainen,elämä sinällään on syystä tai toisesta arvokas ja pyhä että sen lopettaminen aktiivisesti tuntuu kaikissa tilanteissa kuvottavalta.


      • .Siilimuori
        .mollis kirjoitti:

        Onpa sitä muutaman nuorenkin ihmisen syöpään menehtymistä kattonut. Vanhusten saattohoidosta en tiedä.

        Menikös heidän kohdallaan sitten epätyydyttävästi loppuvaiheen hoito, oisitkos voinut suosittaa aktiivista eutanasiaa?


      • .mollis
        .Siilimuori kirjoitti:

        Menikös heidän kohdallaan sitten epätyydyttävästi loppuvaiheen hoito, oisitkos voinut suosittaa aktiivista eutanasiaa?

        Kyllä eräa mieshenkilö n. 45 v. ja nuori alle 30 v nainen olisivat molemmat halunneet pois aiemmin. Enhän minä pysty kenellekään suosituksia antamaan.

        Ei ole kaasu-uniakaan, että se oma nirrikin voi jäädä rimpuilemaan.


      • .Siilimuori
        .mollis kirjoitti:

        Kyllä eräa mieshenkilö n. 45 v. ja nuori alle 30 v nainen olisivat molemmat halunneet pois aiemmin. Enhän minä pysty kenellekään suosituksia antamaan.

        Ei ole kaasu-uniakaan, että se oma nirrikin voi jäädä rimpuilemaan.

        Onneksi en ole siinä asemassa et eutanasian sallimisesta joutuisin päättämään. Ja osallistuakkaan ei tarvitse. Ja monille eutanasia tuntuu hyvältä ratkaisulta niin kauan kun Se ei tule itseä tai omia läheisiä liki.


      • ...
        €-- kirjoitti:

        Paljonko eutanasia maksaa jos olis niiku tarvetta

        Tonnistoa, koska joutuu matkustamaan ulkomaille, melko paljonkin tonnistoa, jos pitempi saattovaihe. Suomessa maksaisi satasia sallittuna. Enkä usko minkään sairasvakuutuksen korvaavan hoitoa ulkomailla. Epätasa-arvoa tässäkin asiassa, persaukinen joutuu kitumaan pitkäänkin yhteiskunnan piikkiin, varakkaampi ei kidu, maksaa siitä.

        =DW=


    • .mollis

      Muutamalla kymppitonnilla Sveitsissä pääsee kuolemaan.

      • €--

        Kyllä taidan tyytyä koti konsteihin, ei tarvii kuin lukea Arto Paasilinnaa


      • .mollis
        €-- kirjoitti:

        Kyllä taidan tyytyä koti konsteihin, ei tarvii kuin lukea Arto Paasilinnaa

        On se kotimaassa kuoleminen kuitenkin, saa maat vähän ravinteita.


    • i.p.

      Totta maar, tulee yleistymään.

      "Älä elämää pelkää", mutta nyt kun se on pelottavaa, ei muuta kuin kuollaan.
      Jos tuskaa ei pystytä laantamaan, se on hoitohenkilöstön ja viranomisten vika.
      Miten se tehdään, jotta potilas on vielä mukana maailmassa, josko mitenkään?

    • ei saa pelotella

      Hui mua alko pelottaa teiän jutut.

    • Korppis*

      Kuulin eräältä hollantilaiselta reumaa sairastalta seuraavaa.

      Hänen fysioterapeutti kertoi, jos potilaan kivut lisääntyy eikä hoidot auta ja potilas haluaa kuolla, on hänen mentävä jonnekin mistä häntä ei heti löydetä. Esim. hotelliin. Parikymmentä buranaa tyhjään mahaa ja se on siinä,

      Ei voi olla totta, sanoin, ylittikö fysioterapeutti valtuutuksensa. No, kyseinen asian kertonut henkilö ei halua kuolla, mutta sanoi, että aika helpolta se kuulosti.

      Elämän lopettaminen.... avustavan lääkärin avulla tai itse aiheutettuna on oman tahdon toteuttamista.

      • vanha ah

        Mä joskus vähän kyynisesti ajattelen
        että onko tarapeutit j hoitajat niin uupuneita potilaisiinsa että toivovat vain
        heidän kuolemaansa, varsinkin iäkkäiden.

        Ihmissieluista uskonlahkot taistelevat ja eri puljut jäämistöistä -
        ihan kuin liukuhihnalle koko ajan oltais poppoota patistamassa.

        Kipu ja kärsimys eivät ole onnellinenasia kenenkään elämässä, mutta jos koko aiempi elämä on ollut kärsimyksen täyteistä, niin onpahan yksilöt kehittäneet myös omaa sietokykyään ja selviytymiskeinoja kivun kanssa.

        Minusta on typerää että saattohoidossa aina ekänä tuodaan esiin joku mo-kipulääkitys, niin kuin se muka olisi ainut autuaaksitekevä elämys ihmiselossa. Paljon parempiakin vaihtoehtoja on mielestäni mistä ihminen
        voisi vanhetessaan vielä nauttia raskaan työuransa päätyttyä.

        Vai onko se suuri synti joittenkin mielestä, että vanhukset ja sairaatkin joskus saisi kokea nautintoa millä elämänalueella tahansa?


      • ...

        Tiedä buranasta, asperiinillä ainakin pääsee pois kitumasta. Ihan siis apteekkikamaakin saatavilla.

        Jenkeissä ihmettelevät, kun eivät saa tapetuksi myrkyllä teloitettavaksi määrättyjä rikollisia. Hö, olettaisi nyt maailmassa myrkkyjä piisaavan, ihmisä kuolee niihin jatkuvasti.

        =DW=


    • Viaton sivullinen

      Kuolema on viimeinen suuri elämänkokemus. Jätätkö filmin katsomatta, minä en.
      Jos olet jo koko elämän jaksanut kokea, kyllä jaksat kuolemankin.
      Siinä on mielestäni jotain sankarillista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      433
      3130
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2512
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      370
      2359
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1857
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1265
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe