Munuaiskoe.

munuainen

Mikä koe pitää ottaa Jos haluaa tietää onko munuaisen uupumus tai muuta häikkää munuaisessa. Yksityisellä käyn kun tk:ssa eivät taida näitä ottaa vaikka oireita on. Yksityisellä ottais fP-Krea kokeen, mutta mikä s-korsol koe on? Kumpi on tärkeempi?

11

733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puhtaasti laskettu virtsa ja virsan anlyysi: onko proteinia tai punasoluja. Sen lisäksi juuri tuo Krea. S-korsol ei kerro munnuaisen toiminnasta.

    • lisis

      S-korsol puolestaan kertoo lisämunuaisen toiminnasta.

      • s-korsol

        Ja se onkin tärkein koe jos on kyseessä myös kilpirauhasen sairaus, uupumus tai ns. masennus. Tyroxin paketin ohjeessa lukee että ennenkun tyroxin lääke alotetaan on S-korsol otettava , kuinkahan monella on otettu veikkaan ettei 95% ole otettu.


      • ei osaa
        s-korsol kirjoitti:

        Ja se onkin tärkein koe jos on kyseessä myös kilpirauhasen sairaus, uupumus tai ns. masennus. Tyroxin paketin ohjeessa lukee että ennenkun tyroxin lääke alotetaan on S-korsol otettava , kuinkahan monella on otettu veikkaan ettei 95% ole otettu.

        Minulla ei otettu tuota S-korsolia. Tää on taas tätä..


    • ihme38

      mulla se otettiin, lääkäri sanoi ihan heti että ennen ei aloiteta tyroksia ennen kuin lisämunuaisjuttu on tutkittu. Ja tää oli ihan tk:ssa. Harvinaista kyllä. =)

      • arvauskeskus

        tuota en usko


    • jryjtyjt

      AUTTAKAA!!! olen epäillyt että mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, arvot kyllä vaihtelee viitearvojen sisällä. mulla otettiin just 2 kertaa kortisoli P-Korsol joka oli kOHOLLA yli 700 kun viitearvon yläraja oli 540. MIKÄ mulla on? Deksamethason lyhyt kokeella poissuljettiin Cushingin tauti KAI tai jotain, en okein ymmärrä näitä asioita.
      Neuvokaa kun lääkäri vähättelee eikä auta eikä hoida, mua ei enää auteta sisätautipuolella!!!
      Paljon oireita, hiukset lähtee, kylmä, matala verenpaine, pulssi, matala ruumiinlämpö, väsymys, jne.

      • Tyypillinen stressikorsol. Jos dexametasonikoe on normaali, ei ole kasvainta eikä Cushingia. Rauhoitu ja kävele. Rentoutusharjoituksia ja liikuntaa. terv bx. Ei ole vähättelyä, ei se muulla korjaannu.


      • kohtuus

    • Jäinmiettimään

      Mulle lääkäri sano että ennen munuaisjuttuihin liittyvää verikoetta pitää paastota kuusi tuntia, mutta ei kerrottu enkä huomannut kysyä, että kun on kanssa se virtsakoe niin saako aamulla käydä ihan normaalisti vessassa? Ja jäin miettimään sitäkin, kun lääkäri sanoi, että munaisvirtsakoe on jotenkin erilainen.

      • kokemasta

        On vähintään kaksi virtsakoetta: U-Korsol ja dU-Korsol, jotka on tehty meikäläiselle.
        U-Korsol on kertaluonteinen, jossa käydään normaalisti vessassa, kuten monet muutkin virtsakokeet. Jos tuossa kokeessa tarvitaan kuuden tunnin paasto, niin sehän toteutuu helpoimmin aamuvirtsalla yön jälkeen.
        dU-Korsol toteutetaan useamman kerran vuorokauden aikana. Siinä virtsa koottiin kanisteriin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2435
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      271
      2058
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2040
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1767
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1544
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1238
    Aihe