Pakkoruotsi/Tvångssvenska..

från SE till FIN

...har varit under diskussion i Finland. Själv har jar inte deltagit i den, jag har varit mycket neutral och undvikit att säga något. Kanske för att jag inte hade något att säga.

Nu, när jag såg en gammal debatt från youtube, måste jag skriva några ord och meningen med det här hela är att väcka mer diskussion om saken.

En sak som jag la märke i, var att denne person, som talade för att hålla den sk. "tvångssvenskan", sa flera gånger att de känner sig ovälkomna i Finland osv.
Varför tar ni det så personligt? Finland är ju ert hemland, inte sant?

Jag är också tvåspråkig, jag har bott i Sverige hela mitt liv, förutom de 5 sista åren som jag har bott här i Finland. Jag är finsk medborgare, har klarat av militären, lumpen, och pratar finska för det mesta, men hemma pratar jag svenska för mina barn ifall det skulle hända så att vi flyttar till Sverige. Det kan man inte veta. Jag vill att de ska ha samma rikedom som jag själv har, jag är lycklig över att jag kan prata båda språken.

Som jag har hört och tagit reda på, så tycker jag att många av er finlandsvenskarna är lite arroganta och själviska.
Varför använder ni som motargument ett så idiotisk sak, att "tvångsfinskan" ska också bli frivillig att studera?

Är inte vi, svenskspråkiga, ett minoritet i Finland, lika som Samerna också är?
Hur kan vi säga till 95% av Finska folket att ni ska lära er Svenska med tvång?
Att säga "men vi måste ju också lära Finska" är ingen motargument.

Jag vet, att "maassa maan tavalla" stämmer, inte pratar jag heller Finska i Sverige, inte krävde jag då när jag bodde där att Finskan är ett språk som alla andra i Sverige ska studera.

Sluta grina, lär svenska åt era barn, sätt upp Svenskspråkiga skolor lika som Samerna har sina egna skolor, men försök inte att tvinga resten av befolkningen att lära sig emot deras egen vilja.
Att de inte vill lära, är inte kränkande, inte nedrande. Allt beror på hur vi ser på saken. Vi är minoriteten, vi måste ändra på attityden, för att de skall kunna.

VI HAR INTE NÅGON STÖRRE STATUS PGA ATT VI PRATAR OCH KAN SVENSKA!! Vi är på samma linje allihop. Vi är Finländare.

13

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jagärintfinlandssveskmen

      Jag inte förstår den hela discussion över tvångssvenska. Varför talar vi inte om tvångsmatematik, tvångsmodersmål eller tvångsbiologi? Vad gör dessa ämner mer viktiga? Grundskolens tavoite är att lära folk hyödyllisiä saker och jag huomaan även när jag skriver den här text att det kunde vara bra för mig att lärä mig litet mera svenska. Det är hyödyllistä för barn att lära sig svenska, just liksom det är att lära mathe eller alla andra saker. Om vi talar av någonting, ämnet borde vara tvångsskola. Allt annat är turhaa.

    • birgitta k.

      Jag tycker det är OK att slopa den oblgatoriska skolsvenskan.Det som jag inte godkänner är alla påhopp mot den svenskspråkiga befolkningen som har följt med den här pakkoruotsifrågan.Det är politikerna (den finskspråkiga majoriteten )riksdagen som har verktygen att besluta vad som skall göras.En vanlig svenskspråkig finländare skall inte behöva vara någon "syndabock",man kan inte välja om man föds i en svenskspråkig eller finskspråkig familj.
      En svenskspråkig person skall inte heller behöva vara rädd att använda sitt modersmål,det förekommer mycket otrevliga anfall mot svenskspråkiga som "vågar " tala svenska utanför hemmets väggar. (har själv råkat ut för )Det talas det bara inte om.

    • från SE till FIN

      Helt enkelt, att studera olika språk är bra, ingen kan neka det.
      Men vad gör svenskan viktigare än t.ex engelskan i den moderna världen?
      Låt mig fråga, varför är inte matematiken/biologin osv mer viktiga än svenskan?
      Dessa ämnen behövs i flera olika yrken, det är helt en annan än svenskan.

      Om en person kommer att behöva mer engelska i sin framtid, nog borde han/hon ha möjlighet att välja vad han/hon vill studera, inte sant?

      Jag har inget vilja att göra någon som "syndabock", inte kunde jag heller välja att jag föddes i Sverige i en Finsk-språkig familj.
      Men det som jag inte kan fatta, är att svenskspråkiga i Finland tycker att det är majoritetens uppgift att "stödja" den svenska språken.
      Det är ju deras uppgift att ge möjligheten och nycklarna åt oss att behålla våran språk.

      Man ska inte behöva vara rädd att använda sitt modersmål, var man än befinner sig i världen, det har ni helt rätt i. Attityden spelar en stor roll, och jag menar att båda sidorna har något som man kan ändra i sig själv.
      Jag har själv också varit med om det; jag bodde i Sverige och mitt andra språk är Finska. Jag vet, att hur det känns att vara som minoritet. Men, även om jag inte fick service på finska, så jag klarade mig utan problem. Inte för att jag någonsin tänkte kräva service på finska.

      Jag själv, jag har inget emot tvångsvenskan, men jag förstår inte varför svenskan är bättre än t.ex engelska? Om någon kan upplysa mig med saker som känns vettiga, tackar jag så mycket. Men hittils har jag inte fått några "vattentäta" argument.

      • pensionär1946

        Kanske vi som är svenskspråkiga och vars släkter har bott i Finland i hundratals tycker att svenska ÄR viktigare än engelska på tvåspråkiga orter.Förstås är man som svenskspråkig jävig.för mig får pakkoruotsi gärna slopas,men ändå borde det vara möjligt att få servce på svenska hos myndigheter och liknande.
        Alla svenskspråkiga klarar inte av att sköta krångligare ärenden på finska även om nu vardagslivet fungerar.
        Det är skrämmande att ringa nödnumret,man är kanske svårt sjuk,skadad ,chockad, då talas det bara finska ,det är ibland svårt att redogöra varför man behöver hjälp,även om man får tala sitt modersmål .


      • nattugglan
        pensionär1946 kirjoitti:

        Kanske vi som är svenskspråkiga och vars släkter har bott i Finland i hundratals tycker att svenska ÄR viktigare än engelska på tvåspråkiga orter.Förstås är man som svenskspråkig jävig.för mig får pakkoruotsi gärna slopas,men ändå borde det vara möjligt att få servce på svenska hos myndigheter och liknande.
        Alla svenskspråkiga klarar inte av att sköta krångligare ärenden på finska även om nu vardagslivet fungerar.
        Det är skrämmande att ringa nödnumret,man är kanske svårt sjuk,skadad ,chockad, då talas det bara finska ,det är ibland svårt att redogöra varför man behöver hjälp,även om man får tala sitt modersmål .

        Man kan ju inte alla termer och ord på "byråkratifinskan " och då kan det bli missförstånd som kan stå en dyrt.


      • naturmetoden
        nattugglan kirjoitti:

        Man kan ju inte alla termer och ord på "byråkratifinskan " och då kan det bli missförstånd som kan stå en dyrt.

        Någon större nytta har väl ingen av pakkoruotsi,två timmar i veckan är alldeles för litet för att lära sig att föra ett samtal.Dessutom påbörjas undervisningen alldeles för sent,barn på sjätte ,sjunde klassen har så mycket annat som intresserar mera.
        Språkbadsskolor är bra,där där lär sig barnen faktiskt svenska.


    • huusiann

      Ruotsi ei ole kehittynyt Suomessa vaan se on maahanmuuttaja kieli. Siksi se ei ole juurtunut Suomeen ja väitteet sen kuulumisesta sisämaahan on suoranaista valehtelua. Ruotsi on ollut vain paikallinen kieli Suomessa jolla on jonkinlainen historia osaa rannikosta.

      Nylander on huomannut kuinka vääristynyt kielipolitiikka on Suomessa.

      Enää ei riitä että vedotaan kansalliskielen asemaan pakkoruotsin puolustamisessa ymmärtämättä että ruotsin kielen asema pitää muuttaa jos kansalliskielen ehdot eivät täyty.

      Mikaela Nylander (RKP) :
      "Tässä ei ole kyse pelkästä kouluaineesta, vaan maan kaksikielisyyden perustasta. Suomen ruotsinkielinen väestö on täysin riippuvainen kouluruotsin asemasta pakollisena kielenä."

      HS uutinen
      http://www.hs.fi/m/politiikka/Nylander Pakkoruotsikeskustelu on jo aikakin k%C3%A4yd%C3%A4 korkeimmalla tasolla/a1376184581312
      I-..-. Ruotsin asema kansalliskielenä on siis Nylanderinkin mielestä kyseenalainen. Kieli joka ei säily ilman enemmistön tukea ei voi olla kansalliskielen asemassa.

      Ruotsinkieli ei ole koskaan kuulunut sisämaan kieliin siksi on harhautusta väittää että ruotsin kieli olisi kuulunut Suomeen. Ruotsin kieli on ollut vain rannikolla ja sielläkin vain joitain satoja vuosia.

      Suomi on kehittynyt Suomessa ja Viro on kehittynyt samasta muinaiskielestä Virossa. Olemme ollet näillä alueilla virolaisten kanssa niin kauan että kielemme ovat ehtineet erkaantumaan toisistaan niin paljon että suomi ja viro eivät ole enää ymmärrettäviä keskenään.

      Kieli joka on kehittynyt muualla ei voi olla kansallinen kieli. Se on maahamuuttajakieli. Ruotsi ei ole Suomen alueella kehittynyt kieli ja siksi se on vieraskieli Suomessa.

      Suomenruotsin avulla voi ymmärtää norjaa, tanskaa, ruotsia, fääriä. Monesti on suomenruotsalaisten taholta tullut todistetuksi että suomenruotsi on sama kieli kuin Ruotsissa puhuttu kieli.

      Ruotsin kielen osuus 5% on niin alhainen että se muodostuu ongelmaksi kun sitä yritetään väkisin pitää tasavertaisena suomen kielen kanssa. Asia jonka siis Nylanderkin huomaa mutta ei mainitse.

      • Fennoskandia

        Anteeksi nyt, mutta miltä vuodelta Suomen alueen historia mielestäsi alkaa? Kyllähän suomen kieli on todella uusi kieli eikä sitä ole näillä seuduilla puhuttu aina.


    • Oikallissuomenmaa

      Låt människor studera det dom vill, om Impivaaraborna känner att di hör hemma österut då ska di förstås få studera ryska ! ...... Salig far krigsinvalid vänder nog sig i graven inför de tankegångarna :(

      • dada77

        Absolut ,de känner stor dragning till Ryssland så varför inte.Många fd.ungkarlar har ju skaffat fruar åt sig därifrån så det är självklart att ryska är viktigare än svenska..


    • KirjatonKarjatonMies

      Finlandssvenskar talar ofta om att deras släkter har bott i Finland i hundratals år och att svenska språket funnits i landet lika länge , och detta används som argument för att finnar ska lära sig svenska.

      Men faktum är att i Svenska Norrbotten fanns det också i hundratals år en helt finskspråkig befolkning, och i mitten av 1800-talet gick också folkskoleundervisningen där helt på finska. Men mot slutet av 1800 och i början av 1900-talet påverkades Sverige av "en stat - ett språk"-tanken, och med metoder som kan kallas psykisk misshandel tvingades denna minoritet byta språk, och Finlandssvenskarna sprang inte till deras undsättning direkt. Ideellt organiserade finnar försökte få Sverige att ändra sin språkpolitik och krävde att den finskspråkiga undervisningen skulle åter börja användas, men utan resultat.

      Finladssvenskarna har aldrig råkat ut för något liknande, p.g.a att de historiskt har varit (och fortfarande är) en stark grupp socioekonomiskt, och detta är förklaringen till att svenskan i Finland har en så stark ställning och Finskan i Sverige har ingen ställning alls.

      Jag är sverigefinne, bott i Sverige större delen av mitt långa liv, och jag säger av erfarenhet att det är så här: Att vara Finne i Sverige är samma som att vara Turk eller Ryss. (Inget fel med Turkar eller Ryssar men i officiella sammanhang äälskar svenska politiker att tala om det Nordiska samarbetet, vår gemensamma historia och blää, blää, blää.) Men det ska alltid vara finnar som kommer till mötes. Har mött många svenskar men inte en enda som skulle kunna ens lite finska, deras kunskaper i Finlands kultur är ett stort svart hål. Ingen svensk jag mött har vetat vad ordet Kalevala betyder.

      Vad har Sveriges språkpolitik med Finlandssvenskar och pakkoruotsi/tvångssvenska att göra då? Svaret är: Allt! Finlandssvenskarna undrar varför finnar är så motvilliga, att inte säga t.o.m. fientligt inställda mot svenskatvånget i skolorna. Svaret finns i känslorna, i historien och i Sveriges mycket förtryckande attityd mot den Norrbottensfinska minoriteten. Finlandsvenskarna får skylla på Sverige och Sveriges språkpolitik för den finska majoritetens motvilliga attityd till svenskundervisningen. Om man som finne ser sitt eget folk förtryckas i grannlandet, ökar det inte motivationen att lära sig svenska i sitt eget land direkt.

      Så sammanfattningsvis: Om ni Finlandsvenskar vill öka finnarnas motivation att lära sig svenska, så bör ni blicka västerut, inte gnälla på de sura finnarna. Finskan är ett lika historiskt språk i Sverige som svenskan är i Finland, och man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Båda minoriteterna förtjänar lika bra behandling. Om ni Finlandssvenskar verkligen vill så har ni möjligheten att påverka svenskarnas attityder gentemot det finska språket och kulturen, och om miraklet inträffar att de bättrar sig, så förändras också finnarnas inställning gentemot er och ert språk.

      • OkontsenPoots

        Sveriges skam och nesa.- 1809 gav man östra rikshalvan till ryssara och avsatte den sista svennekungen Gustav IV Adolf.- Sedan vart det fritt fram för "invandrare" :-D


    • Det handlar om att prioritera. Jag har bott i Finland men bor nu i Sverige. Det är inte korrekt att jämföra ett litet språk med universalla ämnen som biologi eller dylikt. Att ett land är tvåspråkigt eller trespråkigt, betyder inte att alla kan de två eller tre språken, det har andra betydelser. I mitt hemland har vi två språk men alla kan inte dem.

      Det är bra faktiskt att kunna språk, men jag kan förstå varför många kanske väljer att lära sig andra språk. Jag kan förmoda att de vet att finska är ett litet språk, svenska är också ett litet språk, därför kanske de vill lära sig de stora språken. Visst det går att lära flera språk, men det kan vara svårare.

      Jag tror det är viktigt att komma ihåg att det faktiskt är finskspråkiga politiker som beslutat om svenska språket i skolorna. Om det blir ett frivilligt språk, jag tror inte et försvinner. Ni vet Pakistan, hur många talar urdu och engelska som modersmål? Bara några procent, ändå dem är landets officiella språk. Kanske 60 eller 65% talar punjabi/panjabi som modersmål.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      424
      2962
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2286
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      349
      1996
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1903
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1757
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1052
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe