Hyödyllinen lahja?

kätevä emäntä

Nyt laittakaa ideoita hyödyllisistä lahjoista. Monelle aion koostaa ns kassin\korin, johon kokoan hyöddyllistä käyttötavaraa. Eli kaipaan vinkkejä, mitä ne asiat voisi olla. Einyt ihan mitään vessapaperia :) ja ei mielellään made on China tyylistä kamaa..kiitos!

41

3066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muutamia ehdotuksia

      -Kynttilöitä
      -Erikoiskahveja tai teetä
      -Lasinalusia
      -Servettejä (jouluisia)
      -kertakäyttöastioita(jouluisia)
      -Esiliina
      -patakintaat
      -salaattiottimet
      -luontaistuote saippuaa shampoota
      -hunajaa
      -pitkiä takkatulitikkuja
      -kynttilänsammuttaja

      Tässähän näitä vaihtoehtoja koriin.

      • Omat suosikit

        1 pullo koskenkorvaa
        1 pullo wiskiä
        1 pullo konjakkia vsop
        1 pullo shamppanjaa
        1 pullo punkkua, puolimakea
        1 pullo valkkaria, kuivaa
        1 pullo jägermeisteriä
        24 pulloa karhu olutta.

        Mikä tahansa noista yksinkin riittää, mutta jos korissasi on tilaa niin tuon mukaisesti.


      • sdfsdf

        En ole ikinä ymmärtänyt sitä, kun jotkut antavat jouluna lahjaksi jotain joulukrääsää. Ne paketista ilmestyneet poroservetit ja tonttukynttilät menevät suoraan varastoon, josta ne sitten ehkä muistetaan napata seuraavaksi jouluksi.


      • 22+9
        sdfsdf kirjoitti:

        En ole ikinä ymmärtänyt sitä, kun jotkut antavat jouluna lahjaksi jotain joulukrääsää. Ne paketista ilmestyneet poroservetit ja tonttukynttilät menevät suoraan varastoon, josta ne sitten ehkä muistetaan napata seuraavaksi jouluksi.

        sdfsdf,
        jossain päin Etelä-Eurooppaa on tapana lahjoittaa naapureille "joulukakkuja", joita kukaan ei syö, lahjoittaa avaamattomana seuraavana jouluna toiselle naapurille :)


      • makuasioita

        Tässä on tietenkin kyse makuasioista, mutta listastasi ei löydy kuin pari käyttökelpoista tavaraa minulle, enkä iloitsisi niistäkään, koska niitäkään en tarvitse usein. En ylipäätään ole kiinnostunut kynttilöistä, olen heittänyt vuosien ikäisiä käyttämättömiä kynttilöitä roskiinkin (eli myös kynttilänsammuttaja on turha), kertakäyttöesineitä yritän välttää, joten servetit, lasinaluset ja kertakäyttöastiat jäisivät lojumaan kaappiin, esiliinasta en välitä, patakintaat voisivat olla käyttökelpoiset, mutta ei tarpeelliset jne.

        Oikeastaan pitäisi tietää henkilö aika tarkkaan, jos tavarakoria kasaa. Huonolla onnella korista ei löydy ainuttakaan käyttökelpoista tavaraa. Vähän paremmalla tuurilla yli puolet saattaa olla hyviä, mutta suurella todennäköisyydellä suuresta korista suuri osa on hyödyttömiä lahjan saajalle.


    • miehellex

      -Victorinox (monitoimityökalu)
      -Leathermann (monitoimityökalu)
      -Parker (kynä)
      -Fenix (led valaisin)
      - Zippo (sytytin)
      - Rajala lahjakortti (esim. kuvauskurssi)
      - omaa aikaa ja/tai aikaa kavereiden kanssa :D

    • lahjatonttu

      itse en lähtisi ostamaan mitään käyttötavaroita, kun en olisi varma, mistä kukakin pitää, makuja kun on monia, ja toisen tarpeistakaan ei tiedä. joillekkin ei kelpaa halpistuotemerkit, joku käyttää vain tiettyjä saippuaoita/shamppoita, tykkää tai kerää tietynlaisia astioita, tekstiileitä jne..

      tuikkukipot ja kynttilät on kivoja joo, mutta aika tavanomainen ja ehkä hieman tylsä?
      jos on vaikea keksiä, mitä ostaisi, niin herkkukori on melkein takuuvarma valinta. niitä löytyy monista kaupoista jo valmiina, mutta toki sellaisen voi itsekkin koota ja hankkia
      sinappia, piparipakkaus/itsetehtyjä tai valmiita, marmeladimakeisia, suklaamakeisia, maustekahvia ja teetä, tai glögiä, ekstrana ehkä pari kivaa mukia, lämpöiset sukat jokaiselle, mitä nyt keksiikään.

      joku hemmottelupakkaus, jos saaja on vaikka kova saunomaan? pari pyyhettä, tohvelit, saunahunajaa, löylytuoksuja, kiukaalle saunanhenki tmv.

      yksinkertainen lahjapakkaus syntyy esim. makukahvista/teestä tai lumiukkosoppa-aineksista, isosta mukista ja halutessa jotain pientä kivaa mukaan, teesihti, erikoissuklaata, se lahjakortti, miniraastin, muumi(tmv)lusikka jne.. saajasta riippuen.


      pitää muistaa, että ei se lahjan iso koko ole tärkeintä, pienelläkin lahjalla voi ilahduttaa toista, eli ylilyöntejä kannattaa välttää.
      ja monet jopa vaivautuvat jos saavat kauhean runsaan lahjan, koska voi olla, että saajalla ei ole ollut varaa ihan niin runsaaseen vastalahjaan, ja monelle se on kova paikka varsinkin jouluna. kauhealla lahjarunsaudella voi siis nolostuttaa saajan, tai saattaa hänet ikävään asemaan.
      mieluummin siis jokin pienempi mutta tarpeellisempi kuin paljon mahd. osittain turhaa sälää, jolle saajan on vaikea keksiä käyttöä.

      aina voi antaa myös lahjakortin, jolla saaja voi itse ostaa tarvitsemaansa, vaikka glögipullon, suklaarasian tai joulukukan kylkiäisenä...
      esim. perheelle voi yhteiseksi lahjaksi antaa elokuvalippupaketin, tai esim.pala-tai lautapelin(iästä riippuen vaikeustaso).

      tokihan joulu on antamisen ja kuluttamisen juhla, ja jokaisella oikeus tehdä se tavallaan, mutta tosiaan ylilyöntejä kannattaa välttää.

      • 22+9

        Lahjatontulla oli asiaa, lisävinkkejä:
        Lahjakortit hierontaan/ johonkin hemmotteluhoitoon tai vaikka elokuva/ teatteri/ konsertti/ oopperaliput? (tai omalahjakortti: "Lupaan hieroa sinua/ tehdä jalkahoidon/ pestä matot tms. / tulen auttamaan xx...)
        Kuntosalikortti huonokuntoiselle/ laihdutusfirman jäsenyys ylipainoiselle/ robotti-imuri sotkuiselle ehkä liian osoittelevia?

        Ja tosiaan, lahjan merkitys ei ole sen arvosta kiinni. Parhaita lahjoja, mitä itse olen saanut ovat olleet esim. kotitekoiset leivonnaiset, sinapit, villasukat.

        Jos tuntee ihmisen hyvin, tietää mistä hän pitää?


      • älkää loukatko sentä
        22+9 kirjoitti:

        Lahjatontulla oli asiaa, lisävinkkejä:
        Lahjakortit hierontaan/ johonkin hemmotteluhoitoon tai vaikka elokuva/ teatteri/ konsertti/ oopperaliput? (tai omalahjakortti: "Lupaan hieroa sinua/ tehdä jalkahoidon/ pestä matot tms. / tulen auttamaan xx...)
        Kuntosalikortti huonokuntoiselle/ laihdutusfirman jäsenyys ylipainoiselle/ robotti-imuri sotkuiselle ehkä liian osoittelevia?

        Ja tosiaan, lahjan merkitys ei ole sen arvosta kiinni. Parhaita lahjoja, mitä itse olen saanut ovat olleet esim. kotitekoiset leivonnaiset, sinapit, villasukat.

        Jos tuntee ihmisen hyvin, tietää mistä hän pitää?

        Et taida tuntea ihmisiä kovin hyvin. Varmasti ehdottaisit kauneussalongin lahjakorttia rumalle?


      • Iloa lahjakortista
        älkää loukatko sentä kirjoitti:

        Et taida tuntea ihmisiä kovin hyvin. Varmasti ehdottaisit kauneussalongin lahjakorttia rumalle?

        Eihän kauneussalonkiin mennä aina sen takia, että on ruma. Eikä siellä varsinaisell rumuudelle voida ihmeitä edes tehdä. Ei siellä tehdä kauneusleikkauksia.
        Siellä lähinnä hoidetaan vain, ihoa, jalkoja ja käsiä.
        Huoltavat hoidot saavat aikaan hyvää oloa. Sinne mennään siis monenlaisiin rentouttaviin hoitoihin. Ihon ja käsien ja jalkojenhoito on jollekkin säännöllinen ja tärkeä tapa.
        Monet tekevät sen itse. Mutta on nautinnollista mennä hoitolaan ja antaa joskus ammattilaisen tehdä nämä ja sillä aikaa itse, vain rentoutua. Joten jokainen tälläinen, itseään huoltava ihminen varmasti ilahtuu kauneushoitolan lahjakortista.


      • Joululahjan idea
        Iloa lahjakortista kirjoitti:

        Eihän kauneussalonkiin mennä aina sen takia, että on ruma. Eikä siellä varsinaisell rumuudelle voida ihmeitä edes tehdä. Ei siellä tehdä kauneusleikkauksia.
        Siellä lähinnä hoidetaan vain, ihoa, jalkoja ja käsiä.
        Huoltavat hoidot saavat aikaan hyvää oloa. Sinne mennään siis monenlaisiin rentouttaviin hoitoihin. Ihon ja käsien ja jalkojenhoito on jollekkin säännöllinen ja tärkeä tapa.
        Monet tekevät sen itse. Mutta on nautinnollista mennä hoitolaan ja antaa joskus ammattilaisen tehdä nämä ja sillä aikaa itse, vain rentoutua. Joten jokainen tälläinen, itseään huoltava ihminen varmasti ilahtuu kauneushoitolan lahjakortista.

        Lahjakorteista joululahjoina sanoisin. Joulunahan lahjojen antamisen idea on se, että, suomessa lahjat annetaan ja saadaan jouluaattona.
        Periaatteessa, saatuasi kirjekuoressa lahajkortin, et tee mitään juuri jouluaattoiltana. Sama asia, jos saat setelin kuoressa.
        Ajatus, hankkia, tai tehdä niillä myöhemmin jotain mieleistä, ainoastaan lämmittää mieltä.
        Joulun mentyä, pääset vasta käyttämään lahjakorttiasi, tai rahaasi. Saamaan sillä varsinaisen lahjasi.
        Et siis saa jouluaattona konkreettisesti oikeastaan yhtään mitään lahjaa.
        Vain, persoonattoman palan paperia ja pahvia.
        Lahjakortin, jos annat, jota saaja ei voi käyttää jouluaattona. Eikö silloin ole ihan sama, milloin annat lahjasi, vaikkapa, marras, tai tammi-helmikuussa.
        Lahjominen on nykyään mennyt sellaiseksi. Että kaikki katsovat nykyään lahjahevosen suuhun. Eihän niin pitäisi tehdä.
        Lahjanantamisen perustehan on. Toisen hyvästäsydämestään hankkima ja sinulle antama lahja. Siitä huolimatta, mitä lahjapakkaus sisältää, Joululahjasta pitäisi oppia olemaan kiitollinen. Jo siitä pelkästä ajatuksesta, että toinen on sinulle jotakin halunnut hankkia ja lahjaksi antaa ja sinua huomioinut.
        Vaikka se ei ole sinulle mieleinen ja vaikka itse et olisi juuri sellaista valinnut.
        Koeta ymmärtää, ettei kaikilla voi olla sama maku, kuin sinulla.
        Siksi suhtautukaamme kunnioittavasti ja kiitollisuudella, toisten meille valitsemiin joululahjoihin. Lahjanantajan tarkoitus on aina kuitenkin hyvä.
        Keksimme saamillemme lahjoille myöhemmin varmasti jotain käyttötarvetta, ellemme niitä itse tarvitse. Pääasia on, ettemme pahoita lahjanantajajien mieltä kiittämättömyydellämme.
        Esimerkkinä. Voin nyt pitää vaikka. Lasten joskus lahjoiksi antamien. Itse kudottujen, patalappujen, tai pöytäliinojen, tai puutöiden lahja-arvoa. Joita ei aikuiset välttämättä tarvitse. Saatuamme tälläisen lahjan. Olemmeko lapselle tahdittomia ja näytämme selvästi, pettymyksemme ja epäkiitollisuutemme? Emme. Yhtä fiksulla ja huomaavaisiella tavalla, voimme suhtautua aikuistenkin antamiin lahjoihin. Miksi meidän pitäisi saada valita lahjamme itse?
        Miksi määräillä lahjanantajia?
        Kääreistä paljastuvien lahjojenhan pitäisi olla meille yllätyksiä.Ei ennalta arvattuja. Eikä pettymyksiä, vain siksi ettei ne miellytä meitä. Mitä yllätyksiä sellaiset on, jotka arvaamme saavamme? Joita olemme itse, ehdottaneet, tai määränneet meille lahjaksi ostettavaksi? Ne on ehkä mieluisia. Mutta yllätyksiä ne ei ole.


      • kiitollisia ollaan
        Iloa lahjakortista kirjoitti:

        Eihän kauneussalonkiin mennä aina sen takia, että on ruma. Eikä siellä varsinaisell rumuudelle voida ihmeitä edes tehdä. Ei siellä tehdä kauneusleikkauksia.
        Siellä lähinnä hoidetaan vain, ihoa, jalkoja ja käsiä.
        Huoltavat hoidot saavat aikaan hyvää oloa. Sinne mennään siis monenlaisiin rentouttaviin hoitoihin. Ihon ja käsien ja jalkojenhoito on jollekkin säännöllinen ja tärkeä tapa.
        Monet tekevät sen itse. Mutta on nautinnollista mennä hoitolaan ja antaa joskus ammattilaisen tehdä nämä ja sillä aikaa itse, vain rentoutua. Joten jokainen tälläinen, itseään huoltava ihminen varmasti ilahtuu kauneushoitolan lahjakortista.

        Pienipiliselle voi ostaa penispumpun.


      • ....
        Joululahjan idea kirjoitti:

        Lahjakorteista joululahjoina sanoisin. Joulunahan lahjojen antamisen idea on se, että, suomessa lahjat annetaan ja saadaan jouluaattona.
        Periaatteessa, saatuasi kirjekuoressa lahajkortin, et tee mitään juuri jouluaattoiltana. Sama asia, jos saat setelin kuoressa.
        Ajatus, hankkia, tai tehdä niillä myöhemmin jotain mieleistä, ainoastaan lämmittää mieltä.
        Joulun mentyä, pääset vasta käyttämään lahjakorttiasi, tai rahaasi. Saamaan sillä varsinaisen lahjasi.
        Et siis saa jouluaattona konkreettisesti oikeastaan yhtään mitään lahjaa.
        Vain, persoonattoman palan paperia ja pahvia.
        Lahjakortin, jos annat, jota saaja ei voi käyttää jouluaattona. Eikö silloin ole ihan sama, milloin annat lahjasi, vaikkapa, marras, tai tammi-helmikuussa.
        Lahjominen on nykyään mennyt sellaiseksi. Että kaikki katsovat nykyään lahjahevosen suuhun. Eihän niin pitäisi tehdä.
        Lahjanantamisen perustehan on. Toisen hyvästäsydämestään hankkima ja sinulle antama lahja. Siitä huolimatta, mitä lahjapakkaus sisältää, Joululahjasta pitäisi oppia olemaan kiitollinen. Jo siitä pelkästä ajatuksesta, että toinen on sinulle jotakin halunnut hankkia ja lahjaksi antaa ja sinua huomioinut.
        Vaikka se ei ole sinulle mieleinen ja vaikka itse et olisi juuri sellaista valinnut.
        Koeta ymmärtää, ettei kaikilla voi olla sama maku, kuin sinulla.
        Siksi suhtautukaamme kunnioittavasti ja kiitollisuudella, toisten meille valitsemiin joululahjoihin. Lahjanantajan tarkoitus on aina kuitenkin hyvä.
        Keksimme saamillemme lahjoille myöhemmin varmasti jotain käyttötarvetta, ellemme niitä itse tarvitse. Pääasia on, ettemme pahoita lahjanantajajien mieltä kiittämättömyydellämme.
        Esimerkkinä. Voin nyt pitää vaikka. Lasten joskus lahjoiksi antamien. Itse kudottujen, patalappujen, tai pöytäliinojen, tai puutöiden lahja-arvoa. Joita ei aikuiset välttämättä tarvitse. Saatuamme tälläisen lahjan. Olemmeko lapselle tahdittomia ja näytämme selvästi, pettymyksemme ja epäkiitollisuutemme? Emme. Yhtä fiksulla ja huomaavaisiella tavalla, voimme suhtautua aikuistenkin antamiin lahjoihin. Miksi meidän pitäisi saada valita lahjamme itse?
        Miksi määräillä lahjanantajia?
        Kääreistä paljastuvien lahjojenhan pitäisi olla meille yllätyksiä.Ei ennalta arvattuja. Eikä pettymyksiä, vain siksi ettei ne miellytä meitä. Mitä yllätyksiä sellaiset on, jotka arvaamme saavamme? Joita olemme itse, ehdottaneet, tai määränneet meille lahjaksi ostettavaksi? Ne on ehkä mieluisia. Mutta yllätyksiä ne ei ole.

        Ainakin minulle lahjakortti on mieluisampi lahja kuin turha tavara, mikä hautautuu kaapin pohjalle. Lahjakortti johonkin sellaiseen paikkaa, missä tykkään käydä. Lahjaa antaessa tulee miettiä mikä olisi saajan mieleen, ei sitä mitä itse lahjaksi haluaisi (eihän sitä itselle osteta).


      • miksi näin
        Joululahjan idea kirjoitti:

        Lahjakorteista joululahjoina sanoisin. Joulunahan lahjojen antamisen idea on se, että, suomessa lahjat annetaan ja saadaan jouluaattona.
        Periaatteessa, saatuasi kirjekuoressa lahajkortin, et tee mitään juuri jouluaattoiltana. Sama asia, jos saat setelin kuoressa.
        Ajatus, hankkia, tai tehdä niillä myöhemmin jotain mieleistä, ainoastaan lämmittää mieltä.
        Joulun mentyä, pääset vasta käyttämään lahjakorttiasi, tai rahaasi. Saamaan sillä varsinaisen lahjasi.
        Et siis saa jouluaattona konkreettisesti oikeastaan yhtään mitään lahjaa.
        Vain, persoonattoman palan paperia ja pahvia.
        Lahjakortin, jos annat, jota saaja ei voi käyttää jouluaattona. Eikö silloin ole ihan sama, milloin annat lahjasi, vaikkapa, marras, tai tammi-helmikuussa.
        Lahjominen on nykyään mennyt sellaiseksi. Että kaikki katsovat nykyään lahjahevosen suuhun. Eihän niin pitäisi tehdä.
        Lahjanantamisen perustehan on. Toisen hyvästäsydämestään hankkima ja sinulle antama lahja. Siitä huolimatta, mitä lahjapakkaus sisältää, Joululahjasta pitäisi oppia olemaan kiitollinen. Jo siitä pelkästä ajatuksesta, että toinen on sinulle jotakin halunnut hankkia ja lahjaksi antaa ja sinua huomioinut.
        Vaikka se ei ole sinulle mieleinen ja vaikka itse et olisi juuri sellaista valinnut.
        Koeta ymmärtää, ettei kaikilla voi olla sama maku, kuin sinulla.
        Siksi suhtautukaamme kunnioittavasti ja kiitollisuudella, toisten meille valitsemiin joululahjoihin. Lahjanantajan tarkoitus on aina kuitenkin hyvä.
        Keksimme saamillemme lahjoille myöhemmin varmasti jotain käyttötarvetta, ellemme niitä itse tarvitse. Pääasia on, ettemme pahoita lahjanantajajien mieltä kiittämättömyydellämme.
        Esimerkkinä. Voin nyt pitää vaikka. Lasten joskus lahjoiksi antamien. Itse kudottujen, patalappujen, tai pöytäliinojen, tai puutöiden lahja-arvoa. Joita ei aikuiset välttämättä tarvitse. Saatuamme tälläisen lahjan. Olemmeko lapselle tahdittomia ja näytämme selvästi, pettymyksemme ja epäkiitollisuutemme? Emme. Yhtä fiksulla ja huomaavaisiella tavalla, voimme suhtautua aikuistenkin antamiin lahjoihin. Miksi meidän pitäisi saada valita lahjamme itse?
        Miksi määräillä lahjanantajia?
        Kääreistä paljastuvien lahjojenhan pitäisi olla meille yllätyksiä.Ei ennalta arvattuja. Eikä pettymyksiä, vain siksi ettei ne miellytä meitä. Mitä yllätyksiä sellaiset on, jotka arvaamme saavamme? Joita olemme itse, ehdottaneet, tai määränneet meille lahjaksi ostettavaksi? Ne on ehkä mieluisia. Mutta yllätyksiä ne ei ole.

        Miksi lahjojen ylipäätään pitäisi olla yllätyksiä? Itse ainakin kysyn etukäteen ostaessani lahjaa lapselle hänen vanhemmiltaan, mitä lahjaa hän toivoisi. Aikuisille en jouluna lahjoja yleensä anna, mutta jos antaisin, kysyisin suoraan mitä he haluavat saada lahjaksi. Yllättäminen on merkityksetöntä, lahjojen pitää olla aina hyödyllisiä. Lahjakortissa tai edes rahassa ei ole mitään vikaa, se on aivan yhtä arvokas lahja kuin mikä tahansa. Ja jos kyseessä on köyhä perhe, heille raha on nimen omaan parhaita lahjoja, typerä krääsä voidaan heittää suoraan roskiin.

        Ja onko se kiittämättömyyttä, jos päätän, että en anna lahjoja kenellekään aikuiselle, enkä halua mitään lahjoja itselleni? Typerää krääsää on nurkat täynnä muutenkin, joten en yksinkertaisesti halua yhtään mitään. Olen yleensä poissa syntymäpäivätkin ulkomailla yksin lomalla, jotta pääsen noista typeristä lahjomisista.

        Olet toki oikeassa siinä, että lahjoja voisikin antaa milloin itseä vain huvittaa. Jos huomaa esineen lokakuussa, jonka haluaisi antaa toiselle, voisi sen ostaa silloin ja antaa sen myös heti. Aivan turhaa laittaa tavaroita säilöön ja antaa sen vain yhtenä päivänä. Lahjan voi antaa vaikka vain sen takia, että juuri nyt teki mieli antaa lahja ilman mitään sen kummempaa syytä. Voihan vaikka antaa lahjan maanantaipäivän kunniaksi. Joulu on vain yksi päivä vuodesta, ei sen kummempi minusta kuin normaali maanantai.


      • Lisäys äskeiseen
        miksi näin kirjoitti:

        Miksi lahjojen ylipäätään pitäisi olla yllätyksiä? Itse ainakin kysyn etukäteen ostaessani lahjaa lapselle hänen vanhemmiltaan, mitä lahjaa hän toivoisi. Aikuisille en jouluna lahjoja yleensä anna, mutta jos antaisin, kysyisin suoraan mitä he haluavat saada lahjaksi. Yllättäminen on merkityksetöntä, lahjojen pitää olla aina hyödyllisiä. Lahjakortissa tai edes rahassa ei ole mitään vikaa, se on aivan yhtä arvokas lahja kuin mikä tahansa. Ja jos kyseessä on köyhä perhe, heille raha on nimen omaan parhaita lahjoja, typerä krääsä voidaan heittää suoraan roskiin.

        Ja onko se kiittämättömyyttä, jos päätän, että en anna lahjoja kenellekään aikuiselle, enkä halua mitään lahjoja itselleni? Typerää krääsää on nurkat täynnä muutenkin, joten en yksinkertaisesti halua yhtään mitään. Olen yleensä poissa syntymäpäivätkin ulkomailla yksin lomalla, jotta pääsen noista typeristä lahjomisista.

        Olet toki oikeassa siinä, että lahjoja voisikin antaa milloin itseä vain huvittaa. Jos huomaa esineen lokakuussa, jonka haluaisi antaa toiselle, voisi sen ostaa silloin ja antaa sen myös heti. Aivan turhaa laittaa tavaroita säilöön ja antaa sen vain yhtenä päivänä. Lahjan voi antaa vaikka vain sen takia, että juuri nyt teki mieli antaa lahja ilman mitään sen kummempaa syytä. Voihan vaikka antaa lahjan maanantaipäivän kunniaksi. Joulu on vain yksi päivä vuodesta, ei sen kummempi minusta kuin normaali maanantai.

        Olen toisinaan antanut lahjan jo päiviä etukäteen tai päiviä myöhässä. Minusta päivällä sinänsä ei ole mitään väliä, ajatushan on tärkein. Parhaimmillaan olen todellakin antanut joululahjan jo marraskuussa, joskus vasta tammikuun puolella. Nämä on toki johtuneet aikatauluista, mutta ei se ole koskaan tuntunut haittaavan.


      • joulutonttunen
        miksi näin kirjoitti:

        Miksi lahjojen ylipäätään pitäisi olla yllätyksiä? Itse ainakin kysyn etukäteen ostaessani lahjaa lapselle hänen vanhemmiltaan, mitä lahjaa hän toivoisi. Aikuisille en jouluna lahjoja yleensä anna, mutta jos antaisin, kysyisin suoraan mitä he haluavat saada lahjaksi. Yllättäminen on merkityksetöntä, lahjojen pitää olla aina hyödyllisiä. Lahjakortissa tai edes rahassa ei ole mitään vikaa, se on aivan yhtä arvokas lahja kuin mikä tahansa. Ja jos kyseessä on köyhä perhe, heille raha on nimen omaan parhaita lahjoja, typerä krääsä voidaan heittää suoraan roskiin.

        Ja onko se kiittämättömyyttä, jos päätän, että en anna lahjoja kenellekään aikuiselle, enkä halua mitään lahjoja itselleni? Typerää krääsää on nurkat täynnä muutenkin, joten en yksinkertaisesti halua yhtään mitään. Olen yleensä poissa syntymäpäivätkin ulkomailla yksin lomalla, jotta pääsen noista typeristä lahjomisista.

        Olet toki oikeassa siinä, että lahjoja voisikin antaa milloin itseä vain huvittaa. Jos huomaa esineen lokakuussa, jonka haluaisi antaa toiselle, voisi sen ostaa silloin ja antaa sen myös heti. Aivan turhaa laittaa tavaroita säilöön ja antaa sen vain yhtenä päivänä. Lahjan voi antaa vaikka vain sen takia, että juuri nyt teki mieli antaa lahja ilman mitään sen kummempaa syytä. Voihan vaikka antaa lahjan maanantaipäivän kunniaksi. Joulu on vain yksi päivä vuodesta, ei sen kummempi minusta kuin normaali maanantai.

        Voihan suvun ja ystävien kesken sopia, ettei lahjoja osteta kuin lapsille, näin säästyy päänvaivalta, rahan säästöltä, ja niiltä ei toivotuilta lahjoilta.
        Yhdessä voidaan myös sopia esim. lahjan hinnasta, eli ettei kukaan osta kalliimpaa kuin vaikka 5,10 tai 15 eurolla (summan voi toki määritellä itse, 1e-20e väli on varmaan ihan järkevä). lahjan ostamisesta tai itsetekemisestä tulee mukava haaste, ja joutuu hieman sitä mielukuvituskin käyttämään, että lahjan arvo ei ylitä sovittua. myös kun itse saa lahjan, on hauska nähdä, mitä toinen on keksinyt.

        Suomalaisilla on usein ongelmana juurikin se, että on pakko ostaa niitä joululahjoja; miehelle ostetaan ne iänikuiset pitkät kalsarit, kerrasto tai järkyttävät jarrupörrösukat, kravatti tai jotain muuta yhtä mielikuvituksetonta, kun jotain ON PAKKO ostaa, ja kuitenkaan ei mitään keksitä.
        samaan sarjaan luen itse ainaiset pandan juhlapöydänkonvehdit joita jokainen kaupoissa käyvä tietää saatavan kympillä 3. Ehkä jos haluaa suklaalla muistaa niin voisi sitten hieman santsata siihen ja ostaa jotain harvinaisempaa/erikoisempaa, käsintehtyjä konvehteja tmv..hintaa on tietysti enemmän, mutta ei niitä montaa tarvitse ollakkaan.

        lahjakorteista tykkään itse, niin saada, kuin antaakkin. eikä haittaa vaikka lahjaa ei pääse heti käyttämään, koska ethän välttämättä ala heti käyttämään sitä sähkövatkaintakaan tai mene suihkuun kokeilemaan suihkusaippuua, tai ala partaa ajamaan, jos vaikka saat jonkun noista lahjaksi.

        Aikuisten ihmisten ei siis pitäisi kauhean vakavasti niihin lahjoihin suhtautua, vaikka niitä on kiva antaa ja saada.
        Itse muistan läheisiä tänä vuonna mm. Sos lapsikylän ja luontoliiton "pehmeillä" paketeilla, eli lahjoituksilla, Suomen apua tarvitsevia lapsia, sekä suomen luontoa ja sen uhanalaisia eläimiä ajatellen. eihän sellaistakaan lahjaa käytetä itse, mutta hyvän tekeminen antaa hyvän mielen.

        Hyvä lahja ei siis aina tarkoita sitä materiaa, vaan todellakin myös se ajatus on kaunis.


      • Järki käteen
        Joululahjan idea kirjoitti:

        Lahjakorteista joululahjoina sanoisin. Joulunahan lahjojen antamisen idea on se, että, suomessa lahjat annetaan ja saadaan jouluaattona.
        Periaatteessa, saatuasi kirjekuoressa lahajkortin, et tee mitään juuri jouluaattoiltana. Sama asia, jos saat setelin kuoressa.
        Ajatus, hankkia, tai tehdä niillä myöhemmin jotain mieleistä, ainoastaan lämmittää mieltä.
        Joulun mentyä, pääset vasta käyttämään lahjakorttiasi, tai rahaasi. Saamaan sillä varsinaisen lahjasi.
        Et siis saa jouluaattona konkreettisesti oikeastaan yhtään mitään lahjaa.
        Vain, persoonattoman palan paperia ja pahvia.
        Lahjakortin, jos annat, jota saaja ei voi käyttää jouluaattona. Eikö silloin ole ihan sama, milloin annat lahjasi, vaikkapa, marras, tai tammi-helmikuussa.
        Lahjominen on nykyään mennyt sellaiseksi. Että kaikki katsovat nykyään lahjahevosen suuhun. Eihän niin pitäisi tehdä.
        Lahjanantamisen perustehan on. Toisen hyvästäsydämestään hankkima ja sinulle antama lahja. Siitä huolimatta, mitä lahjapakkaus sisältää, Joululahjasta pitäisi oppia olemaan kiitollinen. Jo siitä pelkästä ajatuksesta, että toinen on sinulle jotakin halunnut hankkia ja lahjaksi antaa ja sinua huomioinut.
        Vaikka se ei ole sinulle mieleinen ja vaikka itse et olisi juuri sellaista valinnut.
        Koeta ymmärtää, ettei kaikilla voi olla sama maku, kuin sinulla.
        Siksi suhtautukaamme kunnioittavasti ja kiitollisuudella, toisten meille valitsemiin joululahjoihin. Lahjanantajan tarkoitus on aina kuitenkin hyvä.
        Keksimme saamillemme lahjoille myöhemmin varmasti jotain käyttötarvetta, ellemme niitä itse tarvitse. Pääasia on, ettemme pahoita lahjanantajajien mieltä kiittämättömyydellämme.
        Esimerkkinä. Voin nyt pitää vaikka. Lasten joskus lahjoiksi antamien. Itse kudottujen, patalappujen, tai pöytäliinojen, tai puutöiden lahja-arvoa. Joita ei aikuiset välttämättä tarvitse. Saatuamme tälläisen lahjan. Olemmeko lapselle tahdittomia ja näytämme selvästi, pettymyksemme ja epäkiitollisuutemme? Emme. Yhtä fiksulla ja huomaavaisiella tavalla, voimme suhtautua aikuistenkin antamiin lahjoihin. Miksi meidän pitäisi saada valita lahjamme itse?
        Miksi määräillä lahjanantajia?
        Kääreistä paljastuvien lahjojenhan pitäisi olla meille yllätyksiä.Ei ennalta arvattuja. Eikä pettymyksiä, vain siksi ettei ne miellytä meitä. Mitä yllätyksiä sellaiset on, jotka arvaamme saavamme? Joita olemme itse, ehdottaneet, tai määränneet meille lahjaksi ostettavaksi? Ne on ehkä mieluisia. Mutta yllätyksiä ne ei ole.

        Ettäkö pitää antaa lahja josta itse pitää,ei se noin voi mennä..Tai lahjan saaminen lämmittää mieltä,no ei einakaan lahjan saajan mieltä lämmitä jos saa jotain sellaista,mistä ei todellakaan pidä, tai suorastaan inhoaa.Onko sinusta kivaa ,että pinnistää jouluna kaikki voimansa ja yrittää näyttää iloiselta,se ei kuule keneltäkään onnistu.Kyllä ilmeet kertoo ,menikö se lahjaostos ihaan pieleen,tai jokin omatekoinen väkerrrys.
        Jouluaattona ei voi iloita siitä pelkästään ,että lahjat antaa ja saa YLLÄTYKSEN.
        ITSE KYSYN KYLLÄ LÄHEISILTÄ,MIKÄ ON MIELUISTA.Mitä toinen tarvitsee tänä aikana,kun kaikilla on jo niin paljon.
        Kysyin eimerkiksi fiksulta empaattiselta lapsenlapseltani ,joka täyttää joulukuussa 12v,mitä hän tarvitsee.Vastaus oli ,että kun mulla on sopivasti kaikkkea,mitä tarvitsen,älä osta mitään tavaroita,mutta anna rahaa ,kun tarvitsen vaatteita,voin ostaa sit mieleisiäni,netstä ,kun sielt saa edullisesti tai kun tulee joulu alennukset.
        Että näin ,järkevä lapsi.Jouluna saa lahjan ,josta on mainuta jo vuoden aikana.


      • Ei ylläreitä
        miksi näin kirjoitti:

        Miksi lahjojen ylipäätään pitäisi olla yllätyksiä? Itse ainakin kysyn etukäteen ostaessani lahjaa lapselle hänen vanhemmiltaan, mitä lahjaa hän toivoisi. Aikuisille en jouluna lahjoja yleensä anna, mutta jos antaisin, kysyisin suoraan mitä he haluavat saada lahjaksi. Yllättäminen on merkityksetöntä, lahjojen pitää olla aina hyödyllisiä. Lahjakortissa tai edes rahassa ei ole mitään vikaa, se on aivan yhtä arvokas lahja kuin mikä tahansa. Ja jos kyseessä on köyhä perhe, heille raha on nimen omaan parhaita lahjoja, typerä krääsä voidaan heittää suoraan roskiin.

        Ja onko se kiittämättömyyttä, jos päätän, että en anna lahjoja kenellekään aikuiselle, enkä halua mitään lahjoja itselleni? Typerää krääsää on nurkat täynnä muutenkin, joten en yksinkertaisesti halua yhtään mitään. Olen yleensä poissa syntymäpäivätkin ulkomailla yksin lomalla, jotta pääsen noista typeristä lahjomisista.

        Olet toki oikeassa siinä, että lahjoja voisikin antaa milloin itseä vain huvittaa. Jos huomaa esineen lokakuussa, jonka haluaisi antaa toiselle, voisi sen ostaa silloin ja antaa sen myös heti. Aivan turhaa laittaa tavaroita säilöön ja antaa sen vain yhtenä päivänä. Lahjan voi antaa vaikka vain sen takia, että juuri nyt teki mieli antaa lahja ilman mitään sen kummempaa syytä. Voihan vaikka antaa lahjan maanantaipäivän kunniaksi. Joulu on vain yksi päivä vuodesta, ei sen kummempi minusta kuin normaali maanantai.

        Ellei lahjat ole yllätyksiä. Miksi ne sitten laitetaan edes pakettiin? Miksi niistä ei kerrota etukäteen. Niitä kuitenkin hiukan salaillaan.


    • Saempoo

      Jos koria olet suunnitellut niin itse ilahtuisin juomakorista, johon on koottu eri merkkejä juomia

      • joulukalenteriiiiiii

        kori kossua............24 pulloo.........1 per päivä......jouluhölmöily ja akan nalkutus unohtuu!!!!!!!


    • osta itsellesi

      Miksi hyödyllistä käyttötavaraa? Voihan sen paistinpannun tai ruuvimeisselin ostaa, mutta ei se tunnu kovin juhlalliselta. Enemmänkin arkiselta. Jos tuolle linjalle on pakko lähteä, niin sitten jokin herkkukori.

    • Skodisti

      Turpea temmi suuhun, namskis...
      Meillä ja naapurissa toiminut aina :)

      • Ällö asiattomuus

        Pidät itse varmasti kovasti ko. mausta? Minusta kommenttisi ei liity mitenkään jouluun, vaan pervessioihin.


    • purojannu

      savisorsa

    • Romanttista :)

      Miksi lahjan pitäis olla jotenkin juhlallinen, jos sillä ei sitten ole käyttöä?
      Olen kerran ostanut ukolle niinkin romanttisen lahjan kuin huopakumisaappaat, kun oli sellaisista jo pitkään puhunut. Oli sen verran kalliit lantsarit ettei raaskinut itse ostaa :) Mutta käyttöä on ollut ja oli niistä enemmän kuin hyvillään.
      Eli meillä ainakin suositaan juurikin käytännöllisiä lahjoja eikä niinkään juhlallisia, ennen kaikkea sellaisia, joista toiselle on oikeasti iloa pitemmäksikin aikaa.
      Kun vielä ei tarvitse ostaa muille lahjoja kuin toisillemme niin voi satsata siihen lahjaan sitten vähän enemmän.

      • tasasesti vaan

        No mitä sitten kyselet osta vaan ne kalsarit ja sukat kuten ennenkin niin ei tule mitään sokkia.


      • ........
        tasasesti vaan kirjoitti:

        No mitä sitten kyselet osta vaan ne kalsarit ja sukat kuten ennenkin niin ei tule mitään sokkia.

        Villasekoitenilkkasukat on hyvä lahja, bambuhuivi ym.


    • köyhä joulu mulla

      Käsipyyhkeet ja saippuaa.
      Itse leivottu kakku ja itsetehtyjä pipareita.
      Leffalippu ja leffaherkut.
      Ruokakaupasta söilyviä ruokia.
      Ämpäri ja pesuaineita.

    • Repe.

      pierutyyny on kiva lahja.

    • Toinen kiitollinen

      paras lahja on pippelin kasvatusleikkaus. Sain sellaisen itse toissa jouluna ja siinä jäi kuulkaa penismumput unholaan.

    • ent.tallityttö

      Jos on lapsia listallasi, niin Satukustannuksen Miina ja Manu Tallilla on aivan ihana ja todenperäinen kirjanen elämästä tallilla, ja yleensäkin maaseudulla, törmäsin kirjastossa ja ihastuin suvussa on pikkuratsastajia, ja aion hankkia,suosittelen lämpimästi, yritän vaan selvittää kuka myy tätä kirjasta.

    • Theo2013

      Kaupan tai kauppaketjun lahja kortti jota ei tarvitse käyttää kerralla on paras.Syy miksi on se ettei toisen tarpeita voi tietää,ne näkyvät Joulun jälkeen tuolla pien-jäte asemilla,täysin uutta tavaraa jopa joukinkku yhtenä vuotenä lahja kääreissä.

    • lahjapukki

      - paristoja
      - hehkulamppuja
      - biojätepusseja
      - hammasharja
      - mäntysuopaa/wc-ankkaa/kodinputkimiestä/tms.
      - hakaneuloja
      - huulirasvaa

      kyllä se hyvä joulumieli tommosesta lahjasta sukeutuu!!

    • Perinnejoulu

      Ajatuksena lahjakori vaikuttaa oikein kivalta, ongelmaksi tosin muodostuu kuka mitäkin pitää hyödyllisenä. Aivan viestiketjun alussa ollut listaus vaikutti ihanalta yhdistelmältä, mutta jos vastaavanlaisen korin saisin itse, jäisi suurin osa käyttötavaroista käyttämättä. Olen 25v perheellinen nainen ja meille ao listalta käyttöön tulisivat vain kynttilät, kahvi/tee, hunaja ja ehkä shampoo:
      -Kynttilöitä

    • palkko
    • karkkiritari

      Musta hyödyllinen lahja on esimerkiksi suoja kännykkään tai tablettiin. Senhän voi vaikka itse virkata tai sitten ostaa valmis. Sekin on nykyään mahdollista, että voi 'teettää' juuri semmoisen suojakuoren tai kotelon kuin vaan haluaa esim http://www.designskins.fi - sivuilla ainakin. Saapa sitten lahjansaaja juuri semmoisen näköisen kuoren kuin on itsensä näköinen :)

    • vitsimieliset
    • tiina951

      Hola.

      Mietin itsekkin tota hyödyllinen mutta silti mieluinen ja vähän erikoinen lahja yhdistelmää ja tulin siihen tulokseen että ostin siskolle 3dwhiten hamapidenvalkaisu paketin. Olen itse käyttänyt sitä jo vuosia ja se Professionalin paketti on todella riittoisa. Se kestää monta kuukautta, se valkaisee tosi hyvin ja on silti hyvin edullinen. Sisko rakastuu isihen aivan varmasti yhtäpaljon kuin itsekkin. Ja se on aina ihaillut mun valkoista hymyäkin niin nyt saa sellaisen itsekkin.
      Tuolla niiden sivuilla oli jotain hyviä tarjouksiakin jouluksi, kuten toi paketti, jonka ajattelin itse hankkia.

      http://3dwhite.fi/hampaiden-valkaisu/3D-White-Professional-Effects-LUXE

    • väinö h
    • Huulirasvad

      Myöhässä mutta esimerkiksi huulirasva:)

    • Anonyymi

      Käsipyyhe, astioita ja leipää

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe