Ilman takavaloja päivällä

Moni moittii uutta valoasetusta, kun ei huomiovalojen yhteydessä tarvitse palaa takavalojen. Miksi?????

Sopii kysyä, että kuka on ajanut päivällä takavalotonta autoa perään?

70

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • > Sopii kysyä, että kuka on ajanut päivällä takavalotonta autoa perään?

      Sanoisin, että suhteellisesti aika paljon useampi kuin sellaista, jonka peräpäässä palaa valot.

      Kirkkaana päivänä tuosta ei juuri muuta haittaa ole, kuin mahdollisuus sekoittaa auto pysähtyneeseen ensisilmäyksellä. Pieni haitta, mutta turha sekin.

      Pimeällä, lumituiskussa, sumussa... Aika paljon vaarallisempaa.

      Ja omana suosikki-inhokkinani: kun tuollainen auto ajaa tunnneliin niin perään syttyy hirveä määrä punaista. Tulee ensimäiseksi jarrutettua jonossa, kun tuollaista tapahtuu. Sitten tajuaa, että kuski vain yrittää noudattaa lakia ja lyö ajovalot päälle (tai automatiikka tekee sen jossain vaiheessa tunnelia).

      Takavalot eivät kuluta sähköä merkittäväsit, eivät juuri kulu ja eivät haittaa ketään. Hyötyä niistä on kaikille. Miksi siis pitää ne pimeinä? Minulla on, oman terveyteni ja kanssaliikkujien mukavuuden ja turvallisuuden takia, ehdottomana sääntönä, että omissa autoissani takana palaa valot aina kun auto on liikenteessä. Aina.

      • Eli koitat sönköttää että suomessa ollaan TOTUTTU siihen että etu- ja takavalot on päällä aina... ja siksi tulee ongelmia?

        Eihän monessa maassa ole lainkaan ajovalopakkoa päivällä


      • kärpäset perseessä
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Eli koitat sönköttää että suomessa ollaan TOTUTTU siihen että etu- ja takavalot on päällä aina... ja siksi tulee ongelmia?

        Eihän monessa maassa ole lainkaan ajovalopakkoa päivällä

        Rotan todellinen ongelma on perskärpästen ongelma.

        Kun edellä ajava auto ajaa tunneliin ja hämäräkytkinautomatiikka sytyttää takavalot, perskärpänen säikähtää luulleen jarruvalojen syttyneen. Vähänkö kiirus jarruttaa, kun ajetaan 0,3 s turvavälillä....


      • Rotta presidentiksi!
        kärpäset perseessä kirjoitti:

        Rotan todellinen ongelma on perskärpästen ongelma.

        Kun edellä ajava auto ajaa tunneliin ja hämäräkytkinautomatiikka sytyttää takavalot, perskärpänen säikähtää luulleen jarruvalojen syttyneen. Vähänkö kiirus jarruttaa, kun ajetaan 0,3 s turvavälillä....

        Mutta Rotallahan on villieläimen vaistot ja reaktiokyky. ; )


      • paljon on ollut
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Eli koitat sönköttää että suomessa ollaan TOTUTTU siihen että etu- ja takavalot on päällä aina... ja siksi tulee ongelmia?

        Eihän monessa maassa ole lainkaan ajovalopakkoa päivällä

        "Eli koitat sönköttää..."
        "Rekattu pankkiautomaatti" oliko tämä 601:nen ylivertainen aivopierusi?


      • pankkiautomaatti kirjoitti:

        Eli koitat sönköttää että suomessa ollaan TOTUTTU siihen että etu- ja takavalot on päällä aina... ja siksi tulee ongelmia?

        Eihän monessa maassa ole lainkaan ajovalopakkoa päivällä

        Monessa maassa on esim. tunnelin jälkeen muistutus, että muistitko sammuttaa valot


    • pimeänä

      On syytä miettiä, kannattaako ajaa ollenkaan jos sekoitat edessä ajavan auton pysäköityyn autoon! Itselleni ei ainakaan tuota mitään ongelmia. Lähinnä typerännäköistä ajaa valot päällä päivällä.

      • typerää?

        Olkoon kuinka typerän näköistä tahansa, Suomessa se on laki. Siitä ei tarvitse tykätä, mutta sen mukaan pitää toimia.

        Poliisi sitten huomioi ne, joille tämä on ylivoimaisen vaikeaa.

        Saisivat muuten huomioida selvästi enemmän niitä, jotka ajelevat näillä "huomiovaloilla" pimeässä, sumussa, sateessa...


      • Onko kuvassa oikealla edessä oleva auto pysäköity vai ajossa?
        https://goo.gl/maps/6BaPq

        Mistä voit sen päätellä nopeasti vilkaisten?


      • 330d ja hajis
        typerää? kirjoitti:

        Olkoon kuinka typerän näköistä tahansa, Suomessa se on laki. Siitä ei tarvitse tykätä, mutta sen mukaan pitää toimia.

        Poliisi sitten huomioi ne, joille tämä on ylivoimaisen vaikeaa.

        Saisivat muuten huomioida selvästi enemmän niitä, jotka ajelevat näillä "huomiovaloilla" pimeässä, sumussa, sateessa...

        Suomi on täynnä tosi typeriä lakeja ja eikös perkele ne typerinmät osu liikenteeseen niinkuin talvi nopeudet ja ratti juopumus raja mutta silti löytyy mulkkuja joiden mielestä tilanne on hyvä vaikka päättäjien tavoite on vaan kyykyttää ja rahan keruu !


      • kuinka noloa
        The_Rat kirjoitti:

        Onko kuvassa oikealla edessä oleva auto pysäköity vai ajossa?
        https://goo.gl/maps/6BaPq

        Mistä voit sen päätellä nopeasti vilkaisten?

        valot voi palaa myös paikallaan olevassa autossa tai olla pimeänä.
        Töppäsit juttusi kanssa oikein huolella ja koitat kehitellä hyvää selitystä ja ulos pääsyä, ei muuten onnistu.
        Noloa mieheltä joka uskoo olevansa fiksukin autoilija, mutta luuloksi se jää.


      • kuinka noloa kirjoitti:

        valot voi palaa myös paikallaan olevassa autossa tai olla pimeänä.
        Töppäsit juttusi kanssa oikein huolella ja koitat kehitellä hyvää selitystä ja ulos pääsyä, ei muuten onnistu.
        Noloa mieheltä joka uskoo olevansa fiksukin autoilija, mutta luuloksi se jää.

        Voivat, mutta tuossa ne ovat pimeänä. Tuo on siis paikallaan.


      • "342"
        The_Rat kirjoitti:

        Voivat, mutta tuossa ne ovat pimeänä. Tuo on siis paikallaan.

        Mitä väliä on tietää, onko tuollaisessa tilanteessa auto ajossa vai pysäköity? Vai meinaatko, että jos auto ei olisikaan pysäköity vaan ajossa ilman takavaloja niin se olisi joku ongelma.
        Jos ei tuota pysty käytännössä havainnoimaan, niin sokeakin ajaa turvallisemmin kuin rotta.


      • "342" kirjoitti:

        Mitä väliä on tietää, onko tuollaisessa tilanteessa auto ajossa vai pysäköity? Vai meinaatko, että jos auto ei olisikaan pysäköity vaan ajossa ilman takavaloja niin se olisi joku ongelma.
        Jos ei tuota pysty käytännössä havainnoimaan, niin sokeakin ajaa turvallisemmin kuin rotta.

        Jos se on pysäköity, niin se lähtökohtaisesti oihitetaan oikealta. Jos se on liikenteessä, lähtökohtaisesti ajetaan sen perässä.

        On sillä minusta aika iso merkitys.

        Käytännössä? Pystyyhän sen havainnoimaan. Se on vain vaikeampaa kuin oikein valoja käyttävän havainnoiminen. Toisin sanoen, havainnon tekee vähän myöhemmin, mikä johtaa siihen että kaistanvaihto vasemmalle tapahtuu vähän myöhemmin, mikä tarkoittaa että on vähän vähemmän aikaa tarkkailla muuta liikennettä, mikä tarkoittaa että liikenne on vähän turvattomampaa.

        Ymmärrän, että tämä ei kaikille avaudu, mutta ennakoitavuus luo turvallisuutta ja sujuvuutta. Ja ennakoitavuuden kannalta on tärkeää, että autossa palaa valot aina kun se liikkuu. Niin edessä, kuin takanakin.


      • typerää, kyllä
        330d ja hajis kirjoitti:

        Suomi on täynnä tosi typeriä lakeja ja eikös perkele ne typerinmät osu liikenteeseen niinkuin talvi nopeudet ja ratti juopumus raja mutta silti löytyy mulkkuja joiden mielestä tilanne on hyvä vaikka päättäjien tavoite on vaan kyykyttää ja rahan keruu !

        Aina yhtä perusteltuja ja tyylikkäitä vastauksia. Onko sulla vielä ajokortti tallella?

        Juuri nuo kaksi sääntöä ovat säästäneet eniten ihmishenkiä, koska poliisi oikeasti voi niiden perusteella erotella liikenteestä ne todella vaaralliset...


      • Rotta the valopää
        The_Rat kirjoitti:

        Jos se on pysäköity, niin se lähtökohtaisesti oihitetaan oikealta. Jos se on liikenteessä, lähtökohtaisesti ajetaan sen perässä.

        On sillä minusta aika iso merkitys.

        Käytännössä? Pystyyhän sen havainnoimaan. Se on vain vaikeampaa kuin oikein valoja käyttävän havainnoiminen. Toisin sanoen, havainnon tekee vähän myöhemmin, mikä johtaa siihen että kaistanvaihto vasemmalle tapahtuu vähän myöhemmin, mikä tarkoittaa että on vähän vähemmän aikaa tarkkailla muuta liikennettä, mikä tarkoittaa että liikenne on vähän turvattomampaa.

        Ymmärrän, että tämä ei kaikille avaudu, mutta ennakoitavuus luo turvallisuutta ja sujuvuutta. Ja ennakoitavuuden kannalta on tärkeää, että autossa palaa valot aina kun se liikkuu. Niin edessä, kuin takanakin.

        Kiitoksia, oi suuri Valistaja!
        Nyt osaamme ohittaa pysäköidyt autot aina oikealta. Merkitys on iso kaikkien mielestä todellakin.


      • Rotta the valopää kirjoitti:

        Kiitoksia, oi suuri Valistaja!
        Nyt osaamme ohittaa pysäköidyt autot aina oikealta. Merkitys on iso kaikkien mielestä todellakin.

        Hei, minulla on vallankumouksellinen idea!

        Mitäpä jos yrittäisit ymmärtää mitä on tarkoitettu, sen sijaan että tartut selkeisiin virheisiin ulosannissa? Jos ei onnistu, niin voit pyytää tarkentamaan.

        Eli tässä tapauksessa tietenkin pysäköidyt autot ohitetaan vasemmalta.


      • Rotta the valopää
        The_Rat kirjoitti:

        Hei, minulla on vallankumouksellinen idea!

        Mitäpä jos yrittäisit ymmärtää mitä on tarkoitettu, sen sijaan että tartut selkeisiin virheisiin ulosannissa? Jos ei onnistu, niin voit pyytää tarkentamaan.

        Eli tässä tapauksessa tietenkin pysäköidyt autot ohitetaan vasemmalta.

        Ok, käytän ideaasi. Tarkoitit siis, että auton liikkeelläolon voi päätellä siitä, ovatko takavalot pimeinä vai ei? Tarkoitit siis todella!
        Varmaan ihan ensimmäinen ja tärkein asia, tuskin sitä mistään muusta voisi tietääkään.
        Ei tuollaisen jälkeen kukaan enää ihmettele vaikka ohittaisitkin pysäköidyt autot oikealta ihan oikeasti - yhtä nerokkaita ajatuksia molemmat!


      • Rotta the valopää kirjoitti:

        Ok, käytän ideaasi. Tarkoitit siis, että auton liikkeelläolon voi päätellä siitä, ovatko takavalot pimeinä vai ei? Tarkoitit siis todella!
        Varmaan ihan ensimmäinen ja tärkein asia, tuskin sitä mistään muusta voisi tietääkään.
        Ei tuollaisen jälkeen kukaan enää ihmettele vaikka ohittaisitkin pysäköidyt autot oikealta ihan oikeasti - yhtä nerokkaita ajatuksia molemmat!

        > Tarkoitit siis, että auton liikkeelläolon voi päätellä
        > siitä, ovatko takavalot pimeinä vai ei?

        En. Auton liikkeelläolemattomuus pitäisi voida päätellä siitä, että takavalot ovat pimeänä. Tämä on nykyään haastavaa, eli resursseja pitää tuhlata enemmän asian selvittämiseen.


      • 330d ja hajis
        typerää, kyllä kirjoitti:

        Aina yhtä perusteltuja ja tyylikkäitä vastauksia. Onko sulla vielä ajokortti tallella?

        Juuri nuo kaksi sääntöä ovat säästäneet eniten ihmishenkiä, koska poliisi oikeasti voi niiden perusteella erotella liikenteestä ne todella vaaralliset...

        No kerroppa pelle sitten niitä tapauksia joissa muuten olisi ihmisiä kuollut mutta noiden sääntöjen ansiosta ei sitten kuollutkaan ?


      • Rotta the valopää
        The_Rat kirjoitti:

        > Tarkoitit siis, että auton liikkeelläolon voi päätellä
        > siitä, ovatko takavalot pimeinä vai ei?

        En. Auton liikkeelläolemattomuus pitäisi voida päätellä siitä, että takavalot ovat pimeänä. Tämä on nykyään haastavaa, eli resursseja pitää tuhlata enemmän asian selvittämiseen.

        Hienoa, muut päättelevät auton liikkeelläolemattomuuden ihan jostakin muusta.
        Kun joku on pysäköinyt kadun reunaan vaikka puhelissa puhumista varten ja takavalot palavat, niin varmaankin odottelet sen takana puhelun päättymistä ja auton liikkellöolemisen jatkuvuutta.
        Sopii hyvin sinun ajatusmaailmaasi.


      • Rotta the valopää kirjoitti:

        Hienoa, muut päättelevät auton liikkeelläolemattomuuden ihan jostakin muusta.
        Kun joku on pysäköinyt kadun reunaan vaikka puhelissa puhumista varten ja takavalot palavat, niin varmaankin odottelet sen takana puhelun päättymistä ja auton liikkellöolemisen jatkuvuutta.
        Sopii hyvin sinun ajatusmaailmaasi.

        Lue uudestaan se äskeinen viesti. Täsmälleen päinvastoin kuin kirjoitit.

        Auton liikkumista ei voi päätellä siitä, että valot ovat päällä. Auton liikkumattomuus pitäisi voida päätellä siitä, että valot eivät ole päällä.

        Onneksi etuvaloista voi vielä päätellä paljon.


      • helppo päätellä
        The_Rat kirjoitti:

        Lue uudestaan se äskeinen viesti. Täsmälleen päinvastoin kuin kirjoitit.

        Auton liikkumista ei voi päätellä siitä, että valot ovat päällä. Auton liikkumattomuus pitäisi voida päätellä siitä, että valot eivät ole päällä.

        Onneksi etuvaloista voi vielä päätellä paljon.

        Autossa voi valot palaa edessä ja takana tai pelkästään edessä liikkui se tai ei, auto voi liikkua palaa siinä valot edessä ja takana tai pelkästään takana, eivät ne korreloi toisiaan.


    • ei muuta

      Aloitus hakee typeryydessään vertaistaan, loppuunkaluttu aihe, mutta kun tietää aloituksen tekijän typeryyden niin ei hämminkiä.

    • näen teidät kaikki

      Lähtökohtana kannattaa miettiä Ranskaa, Saksaa ja Espanjaa. Siellä sytytettiin nyt huomiovalot eteen aina kun auto on liikenteessä, ja ihan kuten ennenkin sytytetään ajovalot tarpeen mukaan. Kun tarve tulee syttyy samalla takavalotkin. Tunneleissahan on ajovalopakko, huomiovalot eivät pykälien perusteella riitä vaikka niiden yhteydessä takavalot olisikin aktivoitu.

      Henkilökohtaisesti en toisten valottomuutta koe minkäänlaiseksi ongelmaksi, mutta uskon että aika moni ajelee ilman silmälaseja vaikkei näkisikään tarkasti. Jos turvallisuus ja perillepääsy olisi tärkeysjärjestyksessä numero 1, niin turvavälien pitäminen olisi nykyistä yleisempää.

    • ---

      No ainakin voi ajaa hämärällä pelkillä huomiovaloilla, kun tietää että takana palaa takavalot..

    • automaatti hoitaa

      The_Rat on useaan otteeseen kertonut ajavansa Mersulla.
      En tiedä minkä ikäinen kulkine hänellä on, mutta ainakaan uudemmissa Mersuissa takavalot ei pala päivävalojen yhteydessä.
      Toki ajovalot voi pitää aina päällä, jolloin takavalot palaa, mutta miksi?
      Hämärä, tunneli ym. sen kaltainen olosuhde, valoautomatiikka hoitaa tilanteen mallikkaasti.
      Eiköhän peräänajot johdu jostakin aivan muusta, kuin etummaisen takavalottomuudesta.

      • .,.,.,.

        Uusissa Mersuissa ei ole mitään päiväajovaloja, vaan huomiovalot...
        Ja sitä paitsi näiden päiväajovalojen ( Ajovaloautomaatti ) kanssahan parkkejen pitää palaa !!!!


      • Ajovaloautomatiikka ei osaa yhdessäkään autossa hoitaa noita tilanteita mallikkaasti, se kun ei useimmiten erota edes sumua, saati sitten lumipöllyä tai liikennemerkkejä...

        Minä olen säätänyt mersuni ajovaloautomatiikan toimimaan oikein. Eli aina kun moottorin käynnistää, syttyvät ajovalot ja tietysti takavalot.


      • noloa taas
        The_Rat kirjoitti:

        Ajovaloautomatiikka ei osaa yhdessäkään autossa hoitaa noita tilanteita mallikkaasti, se kun ei useimmiten erota edes sumua, saati sitten lumipöllyä tai liikennemerkkejä...

        Minä olen säätänyt mersuni ajovaloautomatiikan toimimaan oikein. Eli aina kun moottorin käynnistää, syttyvät ajovalot ja tietysti takavalot.

        noinhan ne valot toimii wanhassa kalustossa, onnea.


      • automaatti hoitaa
        The_Rat kirjoitti:

        Ajovaloautomatiikka ei osaa yhdessäkään autossa hoitaa noita tilanteita mallikkaasti, se kun ei useimmiten erota edes sumua, saati sitten lumipöllyä tai liikennemerkkejä...

        Minä olen säätänyt mersuni ajovaloautomatiikan toimimaan oikein. Eli aina kun moottorin käynnistää, syttyvät ajovalot ja tietysti takavalot.

        "Ajovaloautomatiikka ei osaa yhdessäkään autossa hoitaa noita tilanteita mallikkaasti, se kun ei useimmiten erota edes sumua, saati sitten lumipöllyä tai liikennemerkkejä..."

        Merkillistä!!!
        Kokemukseni mukaan lähes kaikki uudempien autojen ajovaloautomatiikka hoitaa ko. tilanteet todella mallikkaasti.
        Eli reagoivat kiitettävästi sumuun, hämärään, yms.
        Mitkä valot muuten reagoi liikennemerkkeihin?
        Jos sinulla on uudempi mersu niin automatiikka toimii oikein ilman kuskin kyseenalaisia "säätämisiä".
        Jos tuntee pakonomaista tarvetta polttaa takavaloja, niin mikäpä siinä, valokatkaisin vaan pois automaatiasennosta ja takanakin valot...aina...
        Tosin useimmiten silloin menettää valojen vaihtumisen automaatisesti lyhyet/pitkät, mutta ei se mitään. Palaahan takana valot aina... tarpeettomastikin...


      • automaatti hoitaa kirjoitti:

        "Ajovaloautomatiikka ei osaa yhdessäkään autossa hoitaa noita tilanteita mallikkaasti, se kun ei useimmiten erota edes sumua, saati sitten lumipöllyä tai liikennemerkkejä..."

        Merkillistä!!!
        Kokemukseni mukaan lähes kaikki uudempien autojen ajovaloautomatiikka hoitaa ko. tilanteet todella mallikkaasti.
        Eli reagoivat kiitettävästi sumuun, hämärään, yms.
        Mitkä valot muuten reagoi liikennemerkkeihin?
        Jos sinulla on uudempi mersu niin automatiikka toimii oikein ilman kuskin kyseenalaisia "säätämisiä".
        Jos tuntee pakonomaista tarvetta polttaa takavaloja, niin mikäpä siinä, valokatkaisin vaan pois automaatiasennosta ja takanakin valot...aina...
        Tosin useimmiten silloin menettää valojen vaihtumisen automaatisesti lyhyet/pitkät, mutta ei se mitään. Palaahan takana valot aina... tarpeettomastikin...

        > Kokemukseni mukaan lähes kaikki
        > uudempien autojen ajovaloautomatiikka
        > hoitaa ko. tilanteet todella mallikkaasti.

        Vaatii vähintään kamerat eteen ja taakse. Mutta ehkä niitä alkaa jo olla? En tosin ole kuullut vielä yhdestäkään autosta, joka tuon tekisi hyvin. Kerro merkki ja malli, niin yritän vilkuilla liikenteessä miten valot palavat.

        > Mitkä valot muuten reagoi liikennemerkkeihin?

        Tietääkseni eivät mitkään. Mutta pitäisi. Vai etkö tiennyt, että liikennemerkit vaikuttavat vaadittaviin valoihin?

        > Jos sinulla on uudempi mersu niin automatiikka toimii
        > oikein ilman kuskin kyseenalaisia "säätämisiä".

        Ei ainakaan vielä 2010 -vuoden malleissa. Uudemmista ei ole kokemusta.

        > Tosin useimmiten silloin menettää valojen
        > vaihtumisen automaatisesti lyhyet/pitkät

        Tuota tuskin jäisin kaipaamaan. Pitkiä tarvitsee täällä etelässä lähinnä kun ilmoittaa vastaantulijoille vaarasta / häiriöstä / yms.


      • automaati hoitaa
        The_Rat kirjoitti:

        > Kokemukseni mukaan lähes kaikki
        > uudempien autojen ajovaloautomatiikka
        > hoitaa ko. tilanteet todella mallikkaasti.

        Vaatii vähintään kamerat eteen ja taakse. Mutta ehkä niitä alkaa jo olla? En tosin ole kuullut vielä yhdestäkään autosta, joka tuon tekisi hyvin. Kerro merkki ja malli, niin yritän vilkuilla liikenteessä miten valot palavat.

        > Mitkä valot muuten reagoi liikennemerkkeihin?

        Tietääkseni eivät mitkään. Mutta pitäisi. Vai etkö tiennyt, että liikennemerkit vaikuttavat vaadittaviin valoihin?

        > Jos sinulla on uudempi mersu niin automatiikka toimii
        > oikein ilman kuskin kyseenalaisia "säätämisiä".

        Ei ainakaan vielä 2010 -vuoden malleissa. Uudemmista ei ole kokemusta.

        > Tosin useimmiten silloin menettää valojen
        > vaihtumisen automaatisesti lyhyet/pitkät

        Tuota tuskin jäisin kaipaamaan. Pitkiä tarvitsee täällä etelässä lähinnä kun ilmoittaa vastaantulijoille vaarasta / häiriöstä / yms.

        >Vaatii vähintään kamerat eteen ja taakse. Mutta ehkä niitä alkaa jo olla? En tosin ole kuullut vielä yhdestäkään autosta, joka tuon tekisi hyvin. Kerro merkki ja malli, niin yritän vilkuilla liikenteessä miten valot palavat.

        En tiedä tarkoin onko valoautomatiikka toteutettu kameroin vai hämärä tms. sensoreilla, muutta hyvin toimii jo nykyisinkin ja tekniikan kehittyessä aina vaan paremmin.
        Vilkuileppa uudempia esim. audeja ja mersuja, muitakin toki on.

        >Tietääkseni eivät mitkään. Mutta pitäisi. Vai etkö tiennyt, että liikennemerkit vaikuttavat vaadittaviin valoihin?

        ON niin paljon kun "pitäisi" mut kun vaan ei ole.
        Liikennemerkit, kyllä esim. tunneli, mutta valoautomatiikka hoitaa kun ajaa sinne tunneliin.

        >Ei ainakaan vielä 2010 -vuoden malleissa. Uudemmista ei ole kokemusta.
        Minulla on.
        Käypä kokeilemassa.

        >Tuota tuskin jäisin kaipaamaan. Pitkiä tarvitsee täällä etelässä lähinnä kun ilmoittaa vastaantulijoille vaarasta /
        häiriöstä / yms.

        Oletko tietoinen, että autoilla ajetaan muuallakin kuin etelässä?
        Tosin täällä "etelässäkin" on paljon valaisemattomia teitä joilla liikutaan myös pimeän aikaan, jolloin pitkiä tarvitaan ihan näkemiseen ei pelkästään "varoitusvaloiksi".
        Lyhyet/pitkät automatiikka on varsin mukava varuste vallankin kun ajaa muuallakin kuin "etelässä".


    • vieno huttunen

      Kun ajaa kiinni toisen takaluukussa, niin ei tule kovaa törmäystä, vaikka edellä ajava joutuisikin jarruttamaan äkisti. Hyvä vain, ettei siinä ole häiritseviä takavaloja paistamassa silmään.............

    • ,,,,,,,,,

      Ei pitäisi haitata ketään jos takavalot palaa aina auton käydessä ja suomen surin ongelma on itsekeskeiset ylimieliset mulkut !

    • Redneck Baboons

      "suomen suurin ongelma on itsekeskeiset ylimieliset mulkut !"

      Totta. Oletko huomannut kuinka paljon enemmän heitä on koko ajan? Ihan sama miten valot palaa, kunhan omaa "kiirettä" saa ylläpitää.

      Mitä hyötyä autojen takavalojen niin sanotusta päivävaloautomatiikasta on ollut?

      • turha on turhaa

        Päivävaloautomatiikkaa sinänsä säästää xenon polttimoita merkittävästi ja turhaa energian kulutusta myös takavalojen osalta.

        Kertoisitko sinä, mitä haittaa autojen takavalojen ns päivävaloautomatiikasta on ollut - aikuisten oikeasti?!


    • turhaa kulutusta

      Takavalot kuluttaa nykyautoissa sähköä useita kymmeniä watteja sanotaanko vaikka 30w joka tarkoittaa että generaattori hihnakäyttöineen kuormittaa moottoria varmaan n. 100w teholla koska sen hyötysuhde on heikko.

      moottori tarvitsee polttoainetta vähintään 300w tehon edestä koska senkin hyötysuhde on surkea. tekee 0,03l/h. kymmenessä autossa 0,3l/h, sadassa 3l/h, tuhannessa 30l/h jne.

      ihmeellistä ettei ole tehty vielä mitään muita rajoitteita kulutuksen hillitsemiseksi? esim. jokin tietty maksimi kiihtyvyys millä autoa saa kiihdyttää polttoaineen kulutuksen hillitsemiseksi. ohjelmoitaisiin tietysti valmiiksi että vaikka kuljettaja painaa kaasun pohjaan niin elektroniikka hillitsee menoa.

      tai muiden lisälaitteiden käytöstä. esim. ilmastointi niin määriteltäisiin asetus että miten sitä saa käyttää esim. ulkolämpötila ylittää 27c niin silloin saa alkaa jäähdyttämään auton niin että autossa 2c vähemmän kuin ulkona. ulkona 30c niin autossa 28c jne.

      ja ohjelmoitaisiin uusiin autoihin tehtalla valmiiksi ilman kuljettajan vaikutusmahdollisuuksia jne. vaikutus olisi paljon suurempi kuin takavaloilla.

      • Generaattorin hyötysuhde on yli 90%. Ainakin yleensä. Mutta sanotaan, että takavalaistus kuluttaisi vaikkapa 50 w. Bensassa on 9 kWh/l, mutta hävikeiden jälkeen oikeampi lukema lienee noin 2,5 kWh/l. Litralla bensaa takavalot palavat siis 2500 / 50 = 50 tuntia. Keskimääräisellä kuskilla tuo on luokkaa puolet kuukauden ajosta.

        Olen valmis maksamaan 2-3 euroa kuukaudessa siitä ilosta, että liikenne on kaikille sujuvampaa ja turvallisempaa.

        Ai niin, ellen ihan väärin muista, niin omassa autossani takavalot ovat 5 wattiset. Niitä on peräti kaksi. Siis kolmasosa tuosta mitä arvioit.


      • historic-sarjalainen
        The_Rat kirjoitti:

        Generaattorin hyötysuhde on yli 90%. Ainakin yleensä. Mutta sanotaan, että takavalaistus kuluttaisi vaikkapa 50 w. Bensassa on 9 kWh/l, mutta hävikeiden jälkeen oikeampi lukema lienee noin 2,5 kWh/l. Litralla bensaa takavalot palavat siis 2500 / 50 = 50 tuntia. Keskimääräisellä kuskilla tuo on luokkaa puolet kuukauden ajosta.

        Olen valmis maksamaan 2-3 euroa kuukaudessa siitä ilosta, että liikenne on kaikille sujuvampaa ja turvallisempaa.

        Ai niin, ellen ihan väärin muista, niin omassa autossani takavalot ovat 5 wattiset. Niitä on peräti kaksi. Siis kolmasosa tuosta mitä arvioit.

        No jo vähän polttimoita, yleensä on useita.


      • lämpöä syntyy
        The_Rat kirjoitti:

        Generaattorin hyötysuhde on yli 90%. Ainakin yleensä. Mutta sanotaan, että takavalaistus kuluttaisi vaikkapa 50 w. Bensassa on 9 kWh/l, mutta hävikeiden jälkeen oikeampi lukema lienee noin 2,5 kWh/l. Litralla bensaa takavalot palavat siis 2500 / 50 = 50 tuntia. Keskimääräisellä kuskilla tuo on luokkaa puolet kuukauden ajosta.

        Olen valmis maksamaan 2-3 euroa kuukaudessa siitä ilosta, että liikenne on kaikille sujuvampaa ja turvallisempaa.

        Ai niin, ellen ihan väärin muista, niin omassa autossani takavalot ovat 5 wattiset. Niitä on peräti kaksi. Siis kolmasosa tuosta mitä arvioit.

        Tuossa jonkin ilmeisesti 100a vaihtovirtageneraattorin käyrästö: http://www.intechopen.com/source/html/38166/media/image3_w.png

        jos välitys generaattoriin on 2,5x ja moottori käy ajossa 1500rpm keskimäärin niin generaattori pyörii 3750rpm niin hyötysuhde näyttää olevan vajaa 45%

        pätee täydellä kuormituksella jollaisella generaattori ei koskaan toimi paitsi ehkä joitain sekunteja käynnistyksen jälkeen tai apuvirran annossa tms. hyötysuhde vajaakuormalla vielä heikompi.

        50% on jo optimistista. jos hyötysuhde olisi yli 90% niin eihän siihen tarvitsisi edes tuuletinta.


      • historic-sarjalainen kirjoitti:

        No jo vähän polttimoita, yleensä on useita.

        Ledeissä ehkä, mutta silloin tuskin ollaan noissa wattilukemissa.

        Vanhemmassa kalustossa on yleensä pari "parkkia", muutama jarruvalo, parit vilkut, peruutusvalot ja sumuvalot.


      • watteja nekin
        The_Rat kirjoitti:

        Ledeissä ehkä, mutta silloin tuskin ollaan noissa wattilukemissa.

        Vanhemmassa kalustossa on yleensä pari "parkkia", muutama jarruvalo, parit vilkut, peruutusvalot ja sumuvalot.

        Entä rekisterikilven valot?


      • lämpöä syntyy kirjoitti:

        Tuossa jonkin ilmeisesti 100a vaihtovirtageneraattorin käyrästö: http://www.intechopen.com/source/html/38166/media/image3_w.png

        jos välitys generaattoriin on 2,5x ja moottori käy ajossa 1500rpm keskimäärin niin generaattori pyörii 3750rpm niin hyötysuhde näyttää olevan vajaa 45%

        pätee täydellä kuormituksella jollaisella generaattori ei koskaan toimi paitsi ehkä joitain sekunteja käynnistyksen jälkeen tai apuvirran annossa tms. hyötysuhde vajaakuormalla vielä heikompi.

        50% on jo optimistista. jos hyötysuhde olisi yli 90% niin eihän siihen tarvitsisi edes tuuletinta.

        Yritin vielä löytää tietoa auton generaattorien hyötysuhteista.

        Ei löytynyt.

        Yli 90% perustui wikin artikkeliin, muttei ilmeisesti tarkoittanut auton generaattoreita, vaan pikemminkin isompia laitteita.

        Autoista en löytänyt muuta mainintaa, kuin joltain keskustelufoorumilta 0,8 kertoimen ( 0,8 akulle ja 0,8 muille häviöille = 0,512).

        Tuo linkki on vaihtovirtageneraattoriin, mutta tuskin tasavirtageneraattori ainakaan tehokkaampi on. Samapa tuo.


      • ei kuulu sinulle
        The_Rat kirjoitti:

        Yritin vielä löytää tietoa auton generaattorien hyötysuhteista.

        Ei löytynyt.

        Yli 90% perustui wikin artikkeliin, muttei ilmeisesti tarkoittanut auton generaattoreita, vaan pikemminkin isompia laitteita.

        Autoista en löytänyt muuta mainintaa, kuin joltain keskustelufoorumilta 0,8 kertoimen ( 0,8 akulle ja 0,8 muille häviöille = 0,512).

        Tuo linkki on vaihtovirtageneraattoriin, mutta tuskin tasavirtageneraattori ainakaan tehokkaampi on. Samapa tuo.

        Älä sinä sekaannu asioihin mistä et ymmärrä mitään.


      • tasavirtainenko?
        The_Rat kirjoitti:

        Yritin vielä löytää tietoa auton generaattorien hyötysuhteista.

        Ei löytynyt.

        Yli 90% perustui wikin artikkeliin, muttei ilmeisesti tarkoittanut auton generaattoreita, vaan pikemminkin isompia laitteita.

        Autoista en löytänyt muuta mainintaa, kuin joltain keskustelufoorumilta 0,8 kertoimen ( 0,8 akulle ja 0,8 muille häviöille = 0,512).

        Tuo linkki on vaihtovirtageneraattoriin, mutta tuskin tasavirtageneraattori ainakaan tehokkaampi on. Samapa tuo.

        Millähän tavalla olet päätellyt että akun latautumishäviöt liittyy mitenkään moottorin käydessä generaattorilta syötettäviin kuormiin?

        Uskotko vakavissasi siihen, että autostasi löytyy tasavirtageneraattori?


      • tasavirtainenko? kirjoitti:

        Millähän tavalla olet päätellyt että akun latautumishäviöt liittyy mitenkään moottorin käydessä generaattorilta syötettäviin kuormiin?

        Uskotko vakavissasi siihen, että autostasi löytyy tasavirtageneraattori?

        > Millähän tavalla olet päätellyt että akun
        > latautumishäviöt liittyy mitenkään moottorin
        > käydessä generaattorilta syötettäviin kuormiin?

        Sillä tavalla, että arvelin näin olevan, kun tässä vain laturin häviöistä on puhuttu.

        > Uskotko vakavissasi siihen, että autostasi
        > löytyy tasavirtageneraattori?

        Tasavirtageneraattoriksi olen nähnyt nimitettävän laitteita, joissa "normaaliin" generaattoriin yhdistyy joko hiilet tai (nykyään) diodi, joka muuntaa vaihtovirran tasavirraksi. Kun se toivottavasti samassa paketissa on, niin kyllä minä sitä tasavirtageneraattoriksi kutsuisin.


      • tasavirtainenko?
        The_Rat kirjoitti:

        > Millähän tavalla olet päätellyt että akun
        > latautumishäviöt liittyy mitenkään moottorin
        > käydessä generaattorilta syötettäviin kuormiin?

        Sillä tavalla, että arvelin näin olevan, kun tässä vain laturin häviöistä on puhuttu.

        > Uskotko vakavissasi siihen, että autostasi
        > löytyy tasavirtageneraattori?

        Tasavirtageneraattoriksi olen nähnyt nimitettävän laitteita, joissa "normaaliin" generaattoriin yhdistyy joko hiilet tai (nykyään) diodi, joka muuntaa vaihtovirran tasavirraksi. Kun se toivottavasti samassa paketissa on, niin kyllä minä sitä tasavirtageneraattoriksi kutsuisin.

        Arvelemalla ei voi olla oikeassa ja sen kyllä huomaa.


    • Redneck Baboons

      "Mutta sanotaan, että takavalaistus kuluttaisi vaikkapa 50 w."

      Tuossa unohtunee ainakin se, ettei ne ledvalot joista tässä on kyse, ole tehonkulutukseltaan noin korkeita. Siksi niitä autoihin alettiin asentamaan ja samalla ainakin teoreettinen kestävyys parani huomattavasti.

      Sitten joku höhlä meni keksimään turhaakin turhemman automatiikan ohjaamaan niitä. Joskus aikoinaan lankapolttimoissa tuo automatiikka olisi ollut enemmän perusteltu juuri esimerkiksi tehonkulutuksensa ja kestävyytensä vuoksi. Ei enää.

    • Kyllä on niin hirvittävää katseltavaa kun iltahämärässä vedetään perä pimeenä,ei luulis niin vaikeeta olevan laittaa ne takavalot toimiin myös niiden huomiovalojen kanssa.

      • punainen lippuko

        Hyvin tuo kelpaa koko Euroopassa, vaan ei kelpaa jerelle kun kerran aina ennenkin...!


    • jema2

      Jokaisessa autossa saa ne takavalot toimimaan päiväajovalojen kanssa jos vaan haluaa.Minulla on jo kolmas auto jossa on laitettu päiväajovalojen kanssa toimimaan myös takavalot.
      Toisilla merkeillä menee softalla ja toisilla pienellä sähkävirityksellä.

      • auto päättää

        Miksi ne pitää saada palamaan, ne syttyy sitten automaattisesti kun auto sen päättää.


      • ? ? ?

        Miksi noi pakkoajovalot (päiväajovalot) on taas pitäny tähäki keskusteluu sotkea????


      • auto päättää kirjoitti:

        Miksi ne pitää saada palamaan, ne syttyy sitten automaattisesti kun auto sen päättää.

        Missä autossa takavalot syttyy automaattisesti kun auto sen päättää?


      • ---
        auto päättää kirjoitti:

        Miksi ne pitää saada palamaan, ne syttyy sitten automaattisesti kun auto sen päättää.

        "Miksi ne pitää saada palamaan, ne syttyy sitten automaattisesti kun auto sen päättää."

        ei todellakaan syty. ja juuri näis mis käsin pitää sytyttää ajovalot, niin naiset on ihan pihalla ja ajelee ilman takavaloja


    • käyttövirhe

      Jos niitä valoja osattaisiin käyttää oikein, olisi tämä vain parannus. Päivänvalossa jarruvalot kiinnittävät paremmin huomiota, kun takavalot eivät turhaan pala. Mutta kun niillä "päiväajovaloilla" (DLR, daylight running lights) eli suomeksi huomiovaloilla ei saa ajaa pimeällä, hämärässä, vesi-, lumi- tai räntäsateessa, sumussa eikä lumen pöllytessä tiellä ja tämä ei monille tunnu menevän jakeluun. Suurimmassa osassa uusiakaan autoja ei ole mitään automatiikkaa, vaan kuljettajan on itse kytkettävä huomiovaloilta ajovaloille. Vasta kalliimman hintaluokan autoissa tämä alkaa olla automatisoitu. Niin kauan kun jotenkin itse eteensä näkee, mennään perä pimeänä. Useammalle tällaiselle on tullut pitkiä vilkuteltua, mutta yleensä eivät siinäkään kohtaa ymmärrä laittaa valoja päälle.

      • päivävalon ajovalo

        DRL = Daytime Running Lights


    • Redneck Baboons

      "Jos niitä valoja osattaisiin käyttää oikein, olisi tämä vain parannus."

      Isoa jossittelua tuollainen, vaikkei itse asiassa koko homma parane oikeastaan ollenkaan. Suomessa ei ole kovinkaan montaa päivää vuodessa jolloin tuo systeemi oikeasti toimisi. Se aika lienee kesä - elokuussa, jonka ajan ne takaledit voisivat kuitenkin olla päälläkin. Merkityksetön, jopa monimutkainenkin keksintö, vaikkei jossiteltaisi yhtään.

    • Ihmetteleva asentaja

      EU on p...stä juurikin tuon takavalosäännön ja esim. päästönormien mukaan.

      Hyvä esimerkki mm. uusien autojen päästönormien aiheuttamasta ongelmasta on jos autossa esim. webasto tms. polttoainelämmitin niin riesana tullut esiin mm. sellainen että kun haluat lämmittää moottoria ennen lähtöäsi niin monen auton systeemi sekoaa.

      Tämä johtuu usein siitä kun moottorissa lämmintä nestettä ja sitten käynnistetään niin saattaa saada jäähdyttäjästä hieman viileämpää jolloin anturit kertovat nesteen hetkeksi viilenneen "yllättävästi" ja systeemi sekoaa.

      Sama tilanne tullut vastaa myös lohko- tai letkulämmitimillä. Eli EU:n mielestä ei tarvitse lämmittää vaan revitään se kylmä moottori vain käyntiin ja sitten voi ehkä lämmittää...

      Moni maa sallii ja toteuttaa omat poikkeukset mutta nämä suomen nuoleskelevat poliitikot eivät voi sallia yhtäkään kansallista poikkeusta jotka olisivat todella tarpeellisia esim. talvella kun suomessa hieman kylmempää kuin siellä EU:n konttorissa!

    • drl vitun homot

      Itsehän laitoin vanhaan autoon päivävalot ja ajelen perse pimeänä. Mikä sen parempaa kuin nostattaa kyttääjien verenpainetta.

      • ,.,.,.

        Mitä vittuu, sul niiku palaa ajovalot, mut perä on kuitenki pimeenä??? Mitä järkee siinä sit on???


      • laki on laki
        ,.,.,. kirjoitti:

        Mitä vittuu, sul niiku palaa ajovalot, mut perä on kuitenki pimeenä??? Mitä järkee siinä sit on???

        Varmaan kun se on LAILLISTA nykyisin. ja suomalainen tekee kaikkea mikä on LAILLISTA. jos saa säästää takavaloja 10W/ 10vuodessa,

        ja yht`äkkiä SAA laittaa lyhyet päälle, jotta näyttää siltä että jarruttaa niin perkeleen lujasti takana olijalle päin. on pakko melkein tehdä SE, kun se on LAILLISTA. Onhan se isänmaallinen teko tehdä mitä saa tehdä.


      • Sitä vittuu
        ,.,.,. kirjoitti:

        Mitä vittuu, sul niiku palaa ajovalot, mut perä on kuitenki pimeenä??? Mitä järkee siinä sit on???

        Älä nyt pilkunussija yritä viisastella. Virallisesti lakitekstin mukaan kysymyksessä ovat huomiovalot. Kansainvälisesti ne ovat Daytime Runnin Lights, eli suomennettuna päiväajovalot.
        Päiväajovalot tai päivävalot on kansan suuhun tarttunut nimitys huomiovaloille, aivan samoin kuin esim. parkkivalot yms.
        Ne muinaiset alennetulla jännitteellä palaneet pakkoajovalot, eivät ne olleet nimeltään päiväajovalot nekään, joten älä tee itsestäsi tyhmempää kuin muuten olet.


      • Kjell Pippelström

        Kyllä se sun perse on kaikkea muuta kuin pimeänä...


      • olen samaamieltä
        laki on laki kirjoitti:

        Varmaan kun se on LAILLISTA nykyisin. ja suomalainen tekee kaikkea mikä on LAILLISTA. jos saa säästää takavaloja 10W/ 10vuodessa,

        ja yht`äkkiä SAA laittaa lyhyet päälle, jotta näyttää siltä että jarruttaa niin perkeleen lujasti takana olijalle päin. on pakko melkein tehdä SE, kun se on LAILLISTA. Onhan se isänmaallinen teko tehdä mitä saa tehdä.

        Juuri näin :)


    • MJK.

      Kysyin VW:ltä takavalojen koodaamista palamaan päiväajovalojen kanssa, niin ei kuulemma saa tehdä, tehdas kieltänyt, koska päästöt on mitattu ilman takavaloja.

      • Takavalot pimeäksi

        Ja maailma pelastuu. Voi wittu mitä pskaa.


    • MJK.

      Nyt kysyin toiselta korjaamolta. Sama vastaus VW:n maahantuja kieltää

      • ---

        Kyl joku yksityinen tekee ilmaseksikin www.vagarena.fi
        sieltä vaan foorumilta kyselemään


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      132
      2071
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      375
      1538
    3. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1146
    4. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      108
      962
    5. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      126
      949
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      92
      923
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      55
      908
    8. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      848
    9. Vastaa nyt kun kuitenkin valvot!

      Vai pelkäätkö että miehesi herää? Ppm:lle 😉
      Ikävä
      111
      788
    10. Seksuaalinen halukkuus ja kyvykkyys

      Tulee mieleeni kysyä, onko palstalla enää ihmisiä joilla olisi se voimakas seksuaalinen halukkuus vastakkaiseen sukupuol
      Sinkut
      99
      691
    Aihe