Elikkäs ongelma on seuraavanlainen. Löylyyn kun menee ja on siellä jonkin aikaa niin ihoa alkaa kutiamaan niin että pitää raapia tosissaan. Kutina on etupäässä kävivarret ja jalat sekä kainaloiden alta kyljet. Rasvailtu on perusvoiteilla säännöllisen epäsäänöllisesti. Onko muita neuvoja?
Kutinaa saunassa
3
5819
Vastaukset
- akneaarne
se mikä kutiaa on kuollutta ihosolukkoa, joka on jäänyt pesemättä/kuorimatta pois ja sitten lisäksi ihan puhdasta pa..aa, joka tullut pesujen välillä.
Neuvo;
- varaa saunaan/kylpyyn luonnonmateriaalista valmistettu kahvallinen jämäkkä harjaksinen harja.
- hajusteetonta, mutta EI kosteusvoidetta sisältävää saippuaa(pala).
-ämpäriin niin lämmintä vettä, kun iho kestää
Ja eikun saunaan. Ensin kunnon löylyt, että alkaa kutista. sitten ulos löylystä ja kuumaa vettä sankoon. Harja sinne pehmiämään.sitten harjaan hierotaan reilusti saippuaa. aloitat hankaamisen käsistä ja sitten alaspäin(reilulla otteella ja joka paikka huolella). kasta välillä harjaa kuumaan veteen ja lisää saippuaa. Kun olet valmis niin luonnollisesti suihkuun ;)
katso ämpärin vettä ennenkuin kaadat sen pois(huomaat mikä määrä peetä ihostasi on lähtenyt.
NAISILLE TIEDOKSI että on mainio selluliitin torjunta keino.- varovaisia
Terveen ihmisen kuollut ihosolu irtoaa itsestään osuessaan esim. vaatteisiin. Atoopikolla näin ei jostain syystä käy, vaan kuolleet solut jäävät ihon pintaan muodostaen päivien kuluessa kutiavan kerroksen.
Itse atoopikkona en menisi hankaamaan itseäni jämäkällä harjalla varsinkaan saippuan kanssa, koska saippua vain kuivattaa ihoa poistamalla sille elintärkeän rasvan. Ja harja on mielestäni aika kovakourainen väline.
Itse kutian saunassa kamalasti juuri tuon iholle jääneen kuolleen ihosolukon takia. Otan pehmoisia löylyjä jonkin aikaa, kunnes kuollut iho alkaa selvästi irrota. Vältän kynsien käyttöä niin paljon kuin vain kutinan lievittämisen halulta pystyn, ja hankaan etupäässä sormenpäillä ihon irti. Näin alla oleva "terve" iho ei mene rikki.
Jos rikot terveen ihon kovalla raapimisella tai harjaamalla, on saunakutinakierre vain pahempi. Kun terve iho rikkoutuu, se kuolee myös nopeammin. Kutiset, raavit, rikot ihon, kutiset enemmän, raavit kovempaa, rikot taas ihon... Kierre on loputon. Jos ihon hankaamisen jälkeen puhdas vesi suihkussa kirvelee, iho on mennyt rikki, mikä ei ole hyvä juttu. - varovaisia
varovaisia kirjoitti:
Terveen ihmisen kuollut ihosolu irtoaa itsestään osuessaan esim. vaatteisiin. Atoopikolla näin ei jostain syystä käy, vaan kuolleet solut jäävät ihon pintaan muodostaen päivien kuluessa kutiavan kerroksen.
Itse atoopikkona en menisi hankaamaan itseäni jämäkällä harjalla varsinkaan saippuan kanssa, koska saippua vain kuivattaa ihoa poistamalla sille elintärkeän rasvan. Ja harja on mielestäni aika kovakourainen väline.
Itse kutian saunassa kamalasti juuri tuon iholle jääneen kuolleen ihosolukon takia. Otan pehmoisia löylyjä jonkin aikaa, kunnes kuollut iho alkaa selvästi irrota. Vältän kynsien käyttöä niin paljon kuin vain kutinan lievittämisen halulta pystyn, ja hankaan etupäässä sormenpäillä ihon irti. Näin alla oleva "terve" iho ei mene rikki.
Jos rikot terveen ihon kovalla raapimisella tai harjaamalla, on saunakutinakierre vain pahempi. Kun terve iho rikkoutuu, se kuolee myös nopeammin. Kutiset, raavit, rikot ihon, kutiset enemmän, raavit kovempaa, rikot taas ihon... Kierre on loputon. Jos ihon hankaamisen jälkeen puhdas vesi suihkussa kirvelee, iho on mennyt rikki, mikä ei ole hyvä juttu.Ja tuota kuumaa vettä kehottaisin myös välttämään, se kun poistaa rasvaa iholta tehokkaammin kuin haalea vesi.
Epäilemättä nuo ensimmäisen vastaajan ohjeet toimivat akneihoon, koska aknessa ihon ongelma on liika rasvaisuus. Atoopikolla ongelma on aivan päinvastainen!!!!
Saippuapesun jälkeen atoopikon iholta voi mennä monta vuorokautta shokista toipumiseen, iho kun ei tuota suojaavaa rasvaa siinä määrin kuin terveillä. Jos joka ilta pestään saippualla, iho ei ehdi missään välissä kehittää tarpeeksi rasvaa. Tämän vuoksi en itse käytä saippuaa kuin kainaloihin ja pottuvarpaiden väliin. Vartalon pesen perusvoiteella, joka puhdistaa aivan yhtä hyvin kuin saippua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645160Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662347- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362339Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191574Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191438Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927