Trafin ohje? mitähh?

valoa kansalle

Siis kysymys kuuluu, kun tuossa lukee että; ";Huomiovalot tulee asentaa vähintään 25 cm korkeudelle yli 60 cm päähän toisistaan."
niin saako ne asentaa auton katolle? kun sieltä ne näkyisi paremmin.


http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/1284/uusiin_ajoneuvoihin_tulossa_enemman_valaisimia

"Huomiovalot myös jälkikäteen

Kaikkiin autoihin saa asentaa jälkikäteen huomiovalot. Asennuksen yhteydessä tulee olla tarkkana kytkentöjen ja asennuspaikan vaatimustenmukaisuudesta. Huomiovalaisimien tulee syttyä automaattisesti käynnistyksen yhteydessä, eivätkä ne saa palaa samanaikaisesti sumuvalojen tai lähivalojen kanssa. Huomiovalaisimien yhteydessä saa palaa seuraava valoryhmä: takavalot, rekisterikilven valo, etuvalot (parkit). Huomiovalot tulee asentaa vähintään 25 cm korkeudelle yli 60 cm päähän toisistaan.

Uusilla LED-valaisimilla voi olla myös kaksoishyväksyntä, jolloin valo himmeämmin palaessaan toimii etuvalona ja kirkkaammin palaessaan huomiovalona. Tällaisten valaisimien tulee palaa aina, eikä niiden yhteydessä saa olla toisia etuvaloja. Yhdistelmävalaisimen hyväksyntämerkinnässä on RL-merkinnän lisäksi etuvalon A-merkintä. ""

26

688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................
      • valoa kansalle

        kun auton korkeus on (FORD) 1,41m ja valon saa asentaa 1,5m korkeuteen.
        Joten katolle taitaa tulla valot. kun sieltähän valo näkyy mm. lumivallien yli.

        Kiitos todella hyvästä linkist :)


      • ei ole ei
        valoa kansalle kirjoitti:

        kun auton korkeus on (FORD) 1,41m ja valon saa asentaa 1,5m korkeuteen.
        Joten katolle taitaa tulla valot. kun sieltähän valo näkyy mm. lumivallien yli.

        Kiitos todella hyvästä linkist :)

        Nyt olet pahasti erehtynyt, ei voorti ole auto.


      • essonvaarit

        Essonvaarit puhuu huomiovaloista, kun virallinen termi on päiväajovalot.

        Juurikin siksi, ettei tulisi sekaannuksia muinaisten Talmujen kanssa. Joita essonvaarit aina haikailee ja joihin vedotaan


      • ....................
        essonvaarit kirjoitti:

        Essonvaarit puhuu huomiovaloista, kun virallinen termi on päiväajovalot.

        Juurikin siksi, ettei tulisi sekaannuksia muinaisten Talmujen kanssa. Joita essonvaarit aina haikailee ja joihin vedotaan

        Höpö höpö, oikea nimi on juurikin huomiovalot ! Päiväajovalot on suomalaisen ajovalopakon myötä tulleet 0- asennossa palavat pakkoajovalot !!

        Talmut ei eroa nykyisistä, muuten ku niissä on 21w polttimo ja nykyiset on suurinosa ledeillä !!


      • essonvaarit
        .................... kirjoitti:

        Höpö höpö, oikea nimi on juurikin huomiovalot ! Päiväajovalot on suomalaisen ajovalopakon myötä tulleet 0- asennossa palavat pakkoajovalot !!

        Talmut ei eroa nykyisistä, muuten ku niissä on 21w polttimo ja nykyiset on suurinosa ledeillä !!

        Noniin, juuri tällaisen essonvaarien sekoilun vuoksi pitää asioista puhua oikeilla nimillä. Aika yleisesti päiväajovalotkin on toteutettu 21 W hehkulampuilla. Näitä on etenkin citiokoissa ja Skodissa. Viimeksi mainituissa valot ovat vielä etuhelmassa, jolloin essonvaarit kuvittelevat niiden olevan sumuvaloja.


      • pimeenä on
        essonvaarit kirjoitti:

        Noniin, juuri tällaisen essonvaarien sekoilun vuoksi pitää asioista puhua oikeilla nimillä. Aika yleisesti päiväajovalotkin on toteutettu 21 W hehkulampuilla. Näitä on etenkin citiokoissa ja Skodissa. Viimeksi mainituissa valot ovat vielä etuhelmassa, jolloin essonvaarit kuvittelevat niiden olevan sumuvaloja.

        Minulle tuli juuri katsastuksessa korjauskehotus : oikeanpuoleinen huomiovalo korjattava kuukauden kuluessa. Kulkuneuvo Saab , vuosimallia 1973.


      • pimee oot
        pimeenä on kirjoitti:

        Minulle tuli juuri katsastuksessa korjauskehotus : oikeanpuoleinen huomiovalo korjattava kuukauden kuluessa. Kulkuneuvo Saab , vuosimallia 1973.

        Siinä onkin ne keltaiset talmut, mutta 2012 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyissä pitää olla päiväajovalot (DRL). Niiden toiminalle on ihan erilaiset vaatimukset, mistä syystä nimikin on eri.


    • oikein hyvät

      Kyllä on sitten virityksiä nuo jälkiasenteiset päiväajovalot, asennettu miten sattuu, palaa miten sattuu, ei hyvä. Samoin muutamia alkuperäisiä päiväajovalojakin on ihmeellisen typerästi laitettu. Mutta tosi hyvin on esim Insignian päiväajovalot, tarpeeksi korkealla ja kulmissa. Ainoa oikea paikka.

      • ....................

        Mites se luetun ymmärtäminen???
        Nyt ei puhuta mistää ajovaloista, vaan huomiovaloista, joka autossa on ajovalot ihan vakiovarusteena !!!


      • oikein hyvät
        .................... kirjoitti:

        Mites se luetun ymmärtäminen???
        Nyt ei puhuta mistää ajovaloista, vaan huomiovaloista, joka autossa on ajovalot ihan vakiovarusteena !!!

        Niin tarkoitat päiväajovaloja, useissa autoissa ne ovat kirkkaammin palavat etuvalot, siis päiväajovalot eli DRL


      • ....................
        oikein hyvät kirjoitti:

        Niin tarkoitat päiväajovaloja, useissa autoissa ne ovat kirkkaammin palavat etuvalot, siis päiväajovalot eli DRL

        Useimmissa autoissa päiväajovalot palaa kylläkin alennetulla jännitteellä.
        DRL valot = HUOMIOVALOT suomeksi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        MIkä jäi epäselväksi vielä???


      • essonvaarit hoitoon
        .................... kirjoitti:

        Useimmissa autoissa päiväajovalot palaa kylläkin alennetulla jännitteellä.
        DRL valot = HUOMIOVALOT suomeksi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        MIkä jäi epäselväksi vielä???

        Essonvaarille jäi epäselväksi suunnilleen ihan kaikki.

        Lähivalot, jotka palavat päivällä alennetulla jännitteellä ovat edelleen lähivalot.

        Uusissa autoissa pakolliset päiväajovalot (DRL) palavat, kun 1) moottori on käynnissä ja 2) lähivalot pois päältä.

        Periaatteessa päiväajovalonen palaessa ei muita valoja pitäisi palaa, mutta Suomessa on hyväksytty sekin, että takavalot palavat samanaikaisesti.

        Yleensä, ei aina, sama valaisin toimii etuvalona ja päiväajovaloa. Päiväajovalon virkaa toimittaessaan valaisin toimii täydellä teholla ja etuvalon/pysäköintivalon virkaa toimittaessaan himmennettynä. Etu- ja takavalojen tulee palaa, kun ajovalot tai sumuvalot ovat päällä.


      • huomio valoa
        essonvaarit hoitoon kirjoitti:

        Essonvaarille jäi epäselväksi suunnilleen ihan kaikki.

        Lähivalot, jotka palavat päivällä alennetulla jännitteellä ovat edelleen lähivalot.

        Uusissa autoissa pakolliset päiväajovalot (DRL) palavat, kun 1) moottori on käynnissä ja 2) lähivalot pois päältä.

        Periaatteessa päiväajovalonen palaessa ei muita valoja pitäisi palaa, mutta Suomessa on hyväksytty sekin, että takavalot palavat samanaikaisesti.

        Yleensä, ei aina, sama valaisin toimii etuvalona ja päiväajovaloa. Päiväajovalon virkaa toimittaessaan valaisin toimii täydellä teholla ja etuvalon/pysäköintivalon virkaa toimittaessaan himmennettynä. Etu- ja takavalojen tulee palaa, kun ajovalot tai sumuvalot ovat päällä.

        Mitä se essonvaari väittelee??
        Yritä nyt päättää puhutko ajovaloista, vai huomiovaloista, mitä tarkotat tolla päiväajovalot nimityksellä ???


      • essonvaarit hoitoon
        huomio valoa kirjoitti:

        Mitä se essonvaari väittelee??
        Yritä nyt päättää puhutko ajovaloista, vai huomiovaloista, mitä tarkotat tolla päiväajovalot nimityksellä ???

        Lähivalot ja päiväajovalot ovat molemmat ajovaloja. Päivänvalossa kummat vaan käy, mutta hämärässä tai näkyvyyden ollessa heikko (vesisade tms) pitää käyttää lähivaloja.

        PS. on kivaa kiusata essonvaaria, joka on sekaisin kuin seinäkello essonbaarissa opiskellun / ihan itse keksityn terminologiansa kanssa.

        Fingerporissa oli vähän samanlainen tapaus. Kerro asiasta omin sanoin - > Heimo Vesa kehitti tilanteeseen ihan omat sanat, tyyliin appupapöö uagh klööö...


      • drl-mies
        .................... kirjoitti:

        Useimmissa autoissa päiväajovalot palaa kylläkin alennetulla jännitteellä.
        DRL valot = HUOMIOVALOT suomeksi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        MIkä jäi epäselväksi vielä???

        Ei kuule jäänyt mitään epäselväksi. Sinä vain näytät olevan hakoteillä. Päiväajovalot ovat DRL-hyväksytyt valot joita EU vaatii. Ne eivät todellakaan ole huomiovalot. Itsellä ne ovat palaneet jo useamman vuoden ja säästöä löytyy. Ei pala bensaa turhaan, eikä tarvitse vaihdella H7:a. Ajovalot kuluttavat polttoainetta n. 0,25 - 0,3 dl tunissa, siis tunnissa. Laske siitä säästö, jos suomalaiset siirtyisivät päiväajovalolinjalle polttoainesäästö olsi melkoinen ja hiilidioksiidia tulisi ilmaan huomattavasti vähemmän. Käytä sinäkin järkeä ja ota päiväajovalot käyttöön.


    • tietoa vailla

      Mitä valoja autossa saa olla keulassa? ja miten toimii?

      kun autossa saa olla keulassa;
      -alasumuvalot
      -huomiovalot/päivävalot**
      -
      -lyhyet valot
      -kaukovalot

      -parkkivalot
      -suuntavilkku

      -lisä kaukovalot

      kun on umpiossa jo vilkku, kaukovalo, lyhyet valot, parkkivalo/äärivalo.
      mitä valoja huomiovalo korvaa? kun ei takavalot ei syty?.

      siis sammuuko äärivalot/parkkivalot kun huomiovalot on päällä?

      on vähän epäselvää miten tuo toimii, kun kaikissa muissa lisä valoissa palaa äärivalot. ja parkki valo vain kun ajovalot sammuttaa.

      siis 0 (nolla) asennossa palaa huomiovalot kun virta on päällä.

    • oikein hyvät

      Siis nämä päiväajovalot ovat kirkkaammin palavat etuvalot. Näin Opelissa jossa ne sijaitsevat oikeassa paikassa näkyvyyden kannalta.

    • tietoa?

      Onko entinen "pohjavalo", nykyisin nimellä Korjausvalot tai Lähestymisvalot?

      • ON on

        ON


    • vitun kyrpä valot

      Voi persee pakkivalo perävaunuun, urpolandiassa taas ollaan kuka sillä takaperin ajelee?

      • joopa joo

        Kun et osaa peruuttaa perävaunun kanssa, et tietenkään tarvitse sitä valoa. Minä peruuttelen joka yö perävaunun kanssa. Kyllä valot ovat tarpeelliset.


    • huh huh

      Ihana EU-lainsäädäntö, kaikki on niin monimutkaiseksi tehty. huh huh

    • fuck fuck fuck

      Kyllä on perseestä suomen valot!

    • Valoa pimeyteen

      Sumuvalo on pakollinen kun päättäjät on sumussa!

      • 4x4+10

        Sumovalo on homppeleitten valo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3573
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      162
      2191
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      209
      1891
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1782
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      362
      1211
    6. 80
      1185
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1125
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1051
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      53
      964
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      940
    Aihe