Kokemuksia Vuolukiviuunista

lämmittäjä

onko kellään KOKEMUKSIA miten vuolukivinen uuni/takka toimii vapaa-ajanasunnossa jossa peruslämpö lasketaan lähelle nollaa tai päästetään jopa pakkaselle...suunnitelmissa kuitenkin myös talvikäyttö viikonloppuisin.
Onko hikoilu, halkeilu, yms. ongelmaa???

11

4018

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvelija

Ei luulisi vuolukiven olevan sen herkempää kylmälle tai vaikka pakkaselle kuin muunkaan kiven tai vaikka tiilen. Kyllähän ne kivet pärjäävät luonnossakin ilman lämmitystä talven yli... Kylmän uunin (ja hormin) lämmittäminen kannattaa tietysti aloittaa varovasti olipa kyseessä millainen uuni hyvänsä. KOKEMUSTA

• mökkeilijä

Meillä on ollut 10 vuotta tulikiven takka mökillä. Emme pidä peruslämpöjä talvellakaan päällä. Kun menemme mökille kylmällä vuodenajalla niin laitamme sähköpatterit päälle ja uuniin kovat tulet. Ei hikoile, vähän saumat elää lämmitysvaiheessa kuten piippukin, mutta tulikiven uuni on kasattu sellaisella elastisella massalla. 10 vuoden kovan lämmityksen jälkeen uuni ja piippu on täysin kunnossa joten lämmityksellä ei tartte pihistellä.

• lämmittäjä

terve..kiitos kommenteistasi. mikä merkki /malli.
        kuinka nopeesti alkaa puskemaan lämpöä jos alat lämmittelemään vaikka muutaman asteen pakkasella (sisäilma)....toisin sanoen onko myös ylöslämmitystehoa?

• Mökkeilijä
        lämmittäjä kirjoitti:

terve..kiitos kommenteistasi. mikä merkki /malli.
        kuinka nopeesti alkaa puskemaan lämpöä jos alat lämmittelemään vaikka muutaman asteen pakkasella (sisäilma)....toisin sanoen onko myös ylöslämmitystehoa?

En muista tarkkaa mallia mutta se oli muistaakseni silloin ainut malli tulikivellä missä on se "pikalämpö". Eli siinä on sellainen ilmakouru rakennettu sisälle mikä työntää pikalämpöä uunin päällä olevasta ritilästä. Eli lämpöä alkaa virrata melkein heti kun saa tulet palamaan. Mutta uuni itsessään alkaa antamaan lämpöä vähän myöhässä, tulee lämmitettyä pakkasilla helposti liikaa esim. edellisenä iltana ja sitten on yöllä tukalan kuuma.Uunin paino on jotain n.1400 kiloa.
        En tiedä mistä ovat keksineet että tulikiviuuni hikoilisi?? Ei ole hikoillut sen jälkeen kun muurauksen jälkeen lämmitimme kuivaksi. Ja 10 vuoden aikana on erilaisia lämmitys olosuhteita ollut paljon.

• harkitseva
        Mökkeilijä kirjoitti:

En muista tarkkaa mallia mutta se oli muistaakseni silloin ainut malli tulikivellä missä on se "pikalämpö". Eli siinä on sellainen ilmakouru rakennettu sisälle mikä työntää pikalämpöä uunin päällä olevasta ritilästä. Eli lämpöä alkaa virrata melkein heti kun saa tulet palamaan. Mutta uuni itsessään alkaa antamaan lämpöä vähän myöhässä, tulee lämmitettyä pakkasilla helposti liikaa esim. edellisenä iltana ja sitten on yöllä tukalan kuuma.Uunin paino on jotain n.1400 kiloa.
        En tiedä mistä ovat keksineet että tulikiviuuni hikoilisi?? Ei ole hikoillut sen jälkeen kun muurauksen jälkeen lämmitimme kuivaksi. Ja 10 vuoden aikana on erilaisia lämmitys olosuhteita ollut paljon.

Niin, olen myöskin harkinnut vuolukivi takan hankintaa mökille, mutta kun olen katsellut malleja, niistä en ole löytänyt niinsanottua kesäpeltiä lainkaa, (eli se pelti suoraan savuhormiin tulipesän yläosasta) jonka voi avata vedon paratamiseksi sytytettäessä takkaan tulta.
        Onko jossain Tulikivi takka mallissa sellainen?

• Mökkeilijä
        harkitseva kirjoitti:

Niin, olen myöskin harkinnut vuolukivi takan hankintaa mökille, mutta kun olen katsellut malleja, niistä en ole löytänyt niinsanottua kesäpeltiä lainkaa, (eli se pelti suoraan savuhormiin tulipesän yläosasta) jonka voi avata vedon paratamiseksi sytytettäessä takkaan tulta.

Olisi siihen saanut "kesäpellin", mutta meillä ei sitä ole. Kun joskus syksyllä ei piippu vedä niin annan piipulle alkuvedon tukankuivaajalla lämmittämällä piippua, piipun alaosassa olevasta nuohousluukusta.

• lämmittäjä
        harkitseva kirjoitti:

mun käsityksen mukaan kesäpellin saa melkein kaikkiin takkoihin ja takkaleivinuuneihin.
        systeemissähän yläpalotilasta aukaistaan lisäaukko hormiin.....jä tähän ilmeisesti laitetaan sitten sulkupelti.
        Tulikivitehtaan tekninen asiantuntija soitteli just tänään ja suositteli kyseistä kesäpeltiä mökki olosuhteisiin.
        tulikiveltä kannattaa kysyä suoraan tehtaalta teknisissä ongelmissa. paikalliset myyjät tuppaavat vaan myymään ja tiedot on mitä on.

• Anni
        harkitseva kirjoitti:

Eikös sen mahda saada lähes kaikkiin Tulikiven malleihin? Itselläni on se tavallisin 1450.

• timo
        Anni kirjoitti:

Eikös sen mahda saada lähes kaikkiin Tulikiven malleihin? Itselläni on se tavallisin 1450.

Pikku vinkkinä kokemuksesta,jos mökillä on sähköt ja talvellakin viikonloput siellä,niin sähkövastus erittäin kiva lisävaruste.massiivinen uuni varaa hyvin ja pikku lämpö on aina päällä.Sähkönkulutus aika mitätöntä...

• tiili
        Anni kirjoitti:

itse olen ostanut vähän käytetyn vuolukivi uunin paikasta jota on käytetty kesämökkinä. eivät pitäneet uunia kesämökille suotuisana.heillä ei ollut perus lämpöä joten huone kosteus kerääntyy vuolukiven pintaan... koska vuolu kivi ei ime kosteutta!siitä johtuu hikoilu.mutta jos on perus lämpö en usko näin käyvän.ja uuni alkaa vetämään kun pinta on kuiva.entisen vuonna 1997 tehdyn tiili uunin purin pois!vuolukivi on jees...

• kaasua uuniin
        tiili kirjoitti:

itse olen ostanut vähän käytetyn vuolukivi uunin paikasta jota on käytetty kesämökkinä. eivät pitäneet uunia kesämökille suotuisana.heillä ei ollut perus lämpöä joten huone kosteus kerääntyy vuolukiven pintaan... koska vuolu kivi ei ime kosteutta!siitä johtuu hikoilu.mutta jos on perus lämpö en usko näin käyvän.ja uuni alkaa vetämään kun pinta on kuiva.entisen vuonna 1997 tehdyn tiili uunin purin pois!vuolukivi on jees...

jos ei meinaa kylmänä vetää niin sytytä puut tohun avulla. tosi helppoo ja piippu saa heti lämpöä ja alkaa vetään heti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      2571
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      205
      1198
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66