Kertokaa plottereista

Nykyaikaa kohti

En ole koskaan sellaista käyttänyt. Etenkin kiinnostavat seuraavat seikat.

Saako vaaranpaikat merkittyä jotenkin etukäteen esimerkiksi kirkkaalla värillä? Olen aina ihmetellyt merikortteja, joissa kivet ovat muutama lyhyt viiva jossain järjestyksessä. Ovatko asiat tältä osin parantuneet?

Onko plottereissa millaisia hälytyksiä? Jos suunta on kivelle tai matalikolle, niin saako laitteen hälyttämään esimerkiksi 150 metriä ennen paikkaa?

25

464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monta nähnyt

      Ei niillä ole juuri mitään käyttöarvoa kun näytöt on lähes aina liian pieniä ja kartat on paikkansapitämättömiä jossain kaukoidässä tehtyjä ja vanhentuneita..

      • monta käyttänyt

        Noinhan sitä voi sanoa, jos ei ikinä plotteria ole käyttänyt. Pahimmat virheet, mitä itse olen monen vuoden aikana plotterikartoissa havainnut, on pari sijainniltaan siirrettyä viittaa. Siis niin, ettei vielä tullut omaa karttaa päivitettyä. Paperikarttojen päivitykset tuppaavat laahaamaan paljon enemmän. Enkä toisaalta olisi millään huomannut paperikartan perusteella muutaman kymmenen metrin siirtoa.

        Reitin suunnitteluun plotterien näytöt ovat liian pieniä. Mutta jos sen tekee paperikartalla, vaikka sitten isommalla yleiskartalla, niin hyvin menee. Noita aloittajan kyselemiä ominaisuuksia plottereissa ei ole. Ja kun väylät kulkevat kovin usein metrien päässä kivistä, olisi aika mahdotonta varoitella edessä olevista matalista. Kivet on merkitty samoin kuin paperikartoilla. Niitä ei kuitenkaan koskaan jää piiloon kartan taitteisiin tai nirhaumiin.


    • Alkulimaa

      Et ole montaa nähnyt tai et hiljattain.
      Näyttö valitaan tarpeen mukaan, jos ei näe, niin isompi. Näyttöjen pienuuden valittaminen on kuin valittaisi ettei saa Fiestaan sorakuormaa. Silloin vika ei ole näytössä vaan käyttötarkoituksessa.

      Jos ihmettelet merikartan (ei kortti) viivoja ja merkintöjä, et tarvitse plotteria vaan alkeistietoa veneilystä. Käy ensin vaikka saaristolaivurikurssi. Sen jälkeen, kun viivat ei hämmästytä, saat jotain plotteristakin irti. Nyt se olisi kuin partaveitsi apinalla.

      Tyylisi viittaa siihen hemmoon, joka arvosteli vakuutusyhtiöitä näkemättä sopimuksia, teräsveneen kuumuutta käymättä siinä, Marinetekin tilinpäätöstä ilman, että on nähnyt sitä ja kaiken kukkuraksi kirjoittaa eri palstoille ja kyselee veneistä kun on kuume iskenyt ja raha muka pakottaa taskussa.

    • Taivahan tosi

      Se on kyllä taivahan tosi, ettei merikarttojen kivimerkinnöissä ole järjen hiventä. Etenkin avoveneessä niiden kanssa tuulessa temppuillessa joutuu tiristämään kerran jos toisenkin, onko edessä kiviä, ja silloinkin saattaa mennä jokin kivi vesipisaran alle. Hämäryys ei tilannetta helpota.

      Väylämiehet ja muut mukavuusmatkailijat erikseen, mutta väylien ulkopuolella matalissa ajaville merikartat ovat kelvottomia.

      Tähyile nyt sitten noista. Kukakohan pässi kivimerkinnät on alunperin keksinyt?

      http://goo.gl/c5IG55

      • seppomartti

        Minusta moitittavaksi tarkoitettu esimerkki on päinvastoin harvinaisen selkeä. Luultavasti Nurmeksessa veneilyyn vaikuttavat kivetkin jo tiedetään. Ja syvyyskäyrätkin ovat paljon uskottavammat kuin Navionicsin Suomenlahden rannikon käppyrät, jotka näyttävät kompuutterin suunnittelemilta.
        Kivimerkki meillä on hyvä ja selkeämpi kuin monessa muussa ulkomaan kartastossa, missä voi olla kiven merkki ilman syvyysmerkintää. Sattaa olla 10-50 m syvälläkin. Minusta hankalimmat merkit ovat pienet pinnan yläpuolella olevat karit, jotka ovat merkitty mustalla täplällä. Väylän ulkopuolella ilman viittoja. Niitä paperikartalla sai ihmetellä, onko kari vai likatäplä.
        Toinen ihmeellisyys on sektoriloiston keksijän värivalinta vihreä/ valkoinen ja lateraalimerkkien värivalinnat. Pimeässä kun kaikki ovat värisokeita- ja 10% päivälläkin osittain.


    • 12-12

      Ei tarvita mitään hälytyksiä. Plotteria tuijotetaan koko ajan. Omilla silmillä näkee ollaanko menossa kohti hankalaa aluetta. Tarvittaessa zoomataan ja nähdään millaisesta paikasta on kyse. Matalat kohdat näkyvät suurennoksessa selvempinä kuin paperikartassa. Plotteria tulee käyttää ainoastaan paperikartan lisänä.

      • niin päin

        Juuri noin, tai pikemminkin toisinpäin, mutta siinnepäin kuitenniin.

        Paperikartta pitää olla mukana ja helposti saatavana, kun käyttää plotteria. Paperikartta on varalla ja plotteri on pääinstrumentti koska sillä liikutaan.


    • S&S

      Itse purjehdin liki 35 vuota perinteiseen tyyliin kartalla, kunnes viime kesänä päätin hankkia plotterin. Syynä oli tarve saada navigointiin lisää varmuutta. Yllykkeenä oli myös pari läheltä piti tilanneetta, joissa tarkkaavaisuus oli pitkän purjehduksen pääteeksi herpaantunut . Tuli ajettua väylältä sivuun, kun vastavalossa en huomannut merimerkkiä. Onneksi ei menty kiville! Ajattelin, että plotteri antaisi lisävarmuutta ja yhden fiksin lisää.

      Olen tottunut suunnistamaan ja suunittelemaan reitin kartan avulla ja siksi en tarvinnut suurta näyttöä. Ajatus oli, että muutama sata metriä kun näkee etennpäin, se riittää.

      Hommasin edullisen Lowrancen 5 Elite-plotterin ja siihen Navionicsin kartat. Olen ollut valintaani tyytyväinen. Yhä edelleen katson enemmän karttoja, mutta plotteri on samalla päällä tärkeänä referenssinä. Olen myös tottunut käyttämään karttoja North up-asennossa ja samoin on plotterin asetus. Itselleni ei tuota vaikeuksia kääntää maisema pään sisällä reaalisuuntaiseksi. Tärkeätä kuitenkin on, että kumpikin kuvamaisema on samassa perusasennossa.

      Omassa tapauksessani plotterin pieni viiden tuuman näyttö ei siis ole ollut mikään ongelma. Laiteesta on kuitenkin ollut selvästi hyötyä ja se on tuonut lisäturvallisuutta purjehdukseen. Olisihan sen voinut hankkia jo aikaisemminkin..

      • lovränse

        Hankin juuri samanlaisen Lowrancen varalaitteeksi. Jostain netissä luin, että näytön kirkkaus ei olisi riittävä ulkona, onko tästä omakohtaista kokemusta. Aprikoin, että asennanko sisälle vai ulos.


    • Bossu

      Kaikuluotaimiin saa matalan veden hälytyksiä. Muutaman vaaranpaikan voit merkitä jollain symbolilla ainakin jossain kartoissa. Suomen vesillä kiviä on niin paljon, ettei ole järkevää tehdä plotterista joulukuusta niiden takia.

    • Juntunen Savoista

      "Suomen vesillä kiviä on niin paljon, ettei ole järkevää tehdä plotterista joulukuusta niiden takia".

      Ei kai plotterista joulukuusta tulisi, jos se ilmoittaisi 100 metriä ennen törmäämistä keulan edessä olevasta matalasta tai kivistä. Ahtaissa paikoissa toiminnon voisi kytkeä pikanapilla pois päältä.

      • ajatusta lukeva plot

        Plotterissa esitetään veneen sijainti merikartalla. Tuon merikarttainformaation avulla veneilijän tulee itse päättää minne veneensä kuljettaa. Monesti saaristossa on kuljettava paljon 100m lähemmäs kohti saarta, karia, kiveä tms. ennenkuin taas voi muuttaa kurssin ohi tuon esteen.

        Olisihan se kätevää, jos plotteri voisi arvata veneilijän ajatukset ja hälyttää aina tarvittaessa poikkeamista :)

        Veneen sijainnin tietäminen merikartalla on valtava helpotus navigointiin etenkin silloin, kun matala liikutaan avoimemmilla vesillä matalien lähellä.


    • Monitaitoinen ihmine

      Jos suunnittelee reitin etukäteen, reittipisteille saa hälytyksiä kuten myös reitiltä poikkeamiseen.

      Ploteriinkin saa matalan veden hälytyksiä, mutta ne on vain yhtä tarkkoja kuin kartta.

      Kaiun hyöty on vähän niin ja näin. Tavallinen kaiku näyttää alaspäin ja pahimmillaan vain toiselta puolelta köliä. Sillä ei näe ennakkoon miten syvyys muuttuu, mutta sillä näkee mihin on törmännyt. Tasaisesti nousevan pohjan havainnontiin se on hyvä, mutta yksittäisten kivien etsimiseen korkeintaan välttävä.

      Eteen näyttävä kaiki kahdella anturilla on erinomainen, mutta kallis ratkaisu. Senkään kanssa ei voi mennä kovin kovaa. Kaiku näyttää usein enemmän kohteita kuin todellisuudessa on, etenkin pehmeässä pohjassa.

      Minä osaan käyttää kartalla nortuppia ja plotterissa headuppia ihan sujuvasti ristiin. Pääni osaa käännellä kuvia lennossa.

    • Matalat vedet.

      "Tuon merikarttainformaation avulla veneilijän tulee itse päättää minne veneensä kuljettaa"

      Vedet, joilla minä liikun, ovat hyvin matalia. Kiusallinen kivi voi olla keskellä selkää. En näe mitään syytä, miksi plotteri ei voisi näistä varoittaa. Jos varoitusmatkan ja sektori saisi säätää itse, mitään ongelmaa ei olisi.

    • ei dataa

      Veikkaisin, että hälytyksiä yksittäisistä kivistä ei ole koska niiden paikka on epäluotettava väylän ulkopuolella ja läheskään kaikkia kiviä ei ole merkitty.

      Jos hälytys olisi, siihen ei voi kuitenkaan luottaa. Yhden kiven paikkatieto voi olla 15m pielessä, vaikka plotterilla päästäisiin 30 cm tarkkuuteen. Matalan veden hälytys on olemassa koska tietojen tarkkuus on riittävä sille.

      Tuntuu kuitenkin omituiselta, että kukaan voisi liikkua matalikossa ilman, että tietää missä on. Jos paikkaa seuraa plotterista, kivi näkyy niin selvästi ettei se jää epäselväksi. Jos taas katsoo karttaa, niin luulisi nopeuden olevan niin pieni että voi käyttää vaikka suurennuslasia sen katseluun.

      Jos kivi voi olla useita veneenmittoja sivussa merkitystä paikastaan, niin tähystystä ei voi jättää plotterille ja vielä vähemmän kartalle koska plotteri on aina ihmistä tarkempi.

    • Miksi ei plotteria

      Plotterilla ei voi tehdä mitään muuta. Tabletit ja phabletit putoavat helposti ja menevät rikki. Järkevä valinta on taskuun mahtuva android älypuhelin gps:llä ja navionics europella.

      • seppomartti

        Sillä ei navigointi onnistu vaikka kulloisenkin paikan ja lähiympäristön tiedätkin. Pitää olla ruudussa kokoakin. Muuten ei näe kauempanaa olevaa kohdetta- ei ei voi navigoida


      • teppofartti
        seppomartti kirjoitti:

        Sillä ei navigointi onnistu vaikka kulloisenkin paikan ja lähiympäristön tiedätkin. Pitää olla ruudussa kokoakin. Muuten ei näe kauempanaa olevaa kohdetta- ei ei voi navigoida

        Digilaitteet aina tietenkin perinteisen paperikarttanavigoinnin tukena.


      • en ymmärrä
        seppomartti kirjoitti:

        Sillä ei navigointi onnistu vaikka kulloisenkin paikan ja lähiympäristön tiedätkin. Pitää olla ruudussa kokoakin. Muuten ei näe kauempanaa olevaa kohdetta- ei ei voi navigoida

        "Pitää olla ruudussa kokoakin. Muuten ei näe kauempanaa olevaa kohdetta- ei ei voi navigoida "

        Lähes koko euroopa on navinics europessa. Siitä siten valitaan noin 5 tuuman näytölle sopiva alue, jota voi vapaasti zoomata ja vierittää. Voi tehdä kymmenien mailien retin, jota seuraa.


      • seppomartti
        en ymmärrä kirjoitti:

        "Pitää olla ruudussa kokoakin. Muuten ei näe kauempanaa olevaa kohdetta- ei ei voi navigoida "

        Lähes koko euroopa on navinics europessa. Siitä siten valitaan noin 5 tuuman näytölle sopiva alue, jota voi vapaasti zoomata ja vierittää. Voi tehdä kymmenien mailien retin, jota seuraa.

        Et ymmärrä kun et ole ilmeisesti harrastanut iPhonen tai käsigepsin pikkuruudulla navigointia. Kun koetet zoomata määrittääksesi kaukaisemman kohteen niin joko yksityiskohdat katoaa tai mikäli eivät katoaisi niin ruutusi olisi täynnä ja lukukelvoton. Voit tietenkin pikkuruudulle tehdä reitin ja ajella reittiviivaa mutta sitten täytyisi ajella mieluummin moottoriveneellä.


    • Kultainen sade

      Plotterien sähköiset kartat päivitetään juurikin niistä virallisista paperikartoista joita jotkut täällä näkyvät pitävän "vanhentuneina". Itse olen huomannut tänä kesänä satoja maileja väylien ulkopuolella ajellessani, että plotterissa ei ole välttämättä merkitty samoja kiviä kuin paperikarttoihin. Näin ainakin kolme pintakiveä ja luotoa jotka kyllä paprikartassa on merkitty vaan eipä näy lähelle stuumaamallakaan plotterin kartassa. (Navionics Gold 2013 päivitetty)

      • päivitykset

        Minun omat paperikarttani ovat taloudellisuus/laiskuussyistä jatkuvasti vanhempia päivityksiä kuin plotterikartat. Navionics on vain kakkosvaralaitteena olevassa tabletissa, plotterin pari viikkoa sitten päivitettyjen Garminin karttojen missään versiossa en ole maininnan arvoisia virheitä monen vuoden kokemuksella löytänyt. Ellei virheeksi lasketa sitä kiveä, jonka karttamerkin yli olen vuosikaudet kulkenut. Kivi on tietenkin täsmälleen samassa paikassa paperikartassa, mutta siitä ei tiennyt kulkevansa ennen plotteria.


    • Täsmennys

      Sen verran pitää korjata, että paperikartat ja digitaaliset kartat on tehty samoista lähtötiedoista. Kartasta (digi tai paperi) näkee datan päivämäärän.

      Digikartaa ei tehdä paperikartasta vaan suoraan alkuperäisestä aineistosta eikä paperikarttaa jonkun toisen digikartasta. Eli aineiston päivämäärä ratkaisee eikä se tee eroa median muodolle. Tosin digikarttaa on helpompi ja nopeampi päivittää kuin painettua. Siksi plotterin kartat ovat keskimäärin tuoreempia.

      • köli vinossa

        Varmasti lähtötiedot ovat viimekädessä samat, eri asia taas on kuinka niitä tietoja "medialle" merkitään. Olipa kyse digitaalisesta tai paperisesta kartasta.

        Eräällä laajalla matalalla on tullut käytyä kalassa ja joskus olen purjehtinutkin siitä yli. Pääosin vettä on yli 4 m, mutta matalimmat kohdat ovat alle 1m. Nämä huiput ovat itselläni tarkkaan tiedossa kalastusharrastuksen vuoksi, mutta plotterilta niitä ei löydy. Matalikko on kyllä sinisellä merkitty, mutta pienin lukema on omassa Garminin kartassa (-09 ostettu) muistaakseni 4,2 m. Tänä syksynä pyörittiin samaisella alueella kaverin veneellä, jossa on tänä vuonna ostettu karttakortti ja edelleen ilmoittaa samat syvyyslukemat. Paperikartassa sen sijaan löytyy 0,9 m merkintä ja huvikseni tarkistin vanhasta, vuoden -83 kartasta ja siitäkin tämä 0,9 löytyy. Kaikki aineisto ei siis siirry digimuotoon, mutta onneksi varsinaiset "lähtötiedot" on viitoilla merkitty ja väylä (8 m) kiertää ko. matalan.

        Tällaisia oleellisia eroavaisuuksia paperikartan ja digikarttojen välillä löytyy rutkasti, toisinaan myös digikartan eduksi. Vielä enemmän löytyy kiviä, joita ei löydy mistään median muodosta. Väyliltä näitä on harvemmin, mutta suosituilla reiteillä kyllä. Taisi jokunen vuosi sitten olla kipparilehdessä oikein juttusarja näistä suosituista kivilleajokohteista.


    • kerron plotterista

      Plotteri on pienehkön televisioruudun näköinen laite, jossa merikartta rullaa automaattisesti niin, että veneen paikka on jossain keskipaikkeilla. Se näkyy ruudulla symbolina.

      Se on hyvä laite koska kartans sivuja ei tarvitse itse käännellä, kun vene liikkuu.

      Merkinnät on samat kuin kartassa, jos ne osaa, niin hyvä, jos ei osaa, niin huono.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1143
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    4. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      790
    5. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      789
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      774
    7. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    8. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      750
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    Aihe