Huoli rahankäyttöongelmista

toivotonta

Olen huolissani mieheni rahan käytöstä, sillä hänellä on velkoja ja lainaa. Minulle hän on kyllä maksanut aina takaisin kun olen lainannut muutamia kymppejä, mutta itse joudun maksamaan yhteiset laskumme, sillä hänellä ei ole ikinä sillä hetkellä varaa maksaa mitään. Olen huono tuloisempi, mutta miehelläni menee joka kuukausi suurin osa rahoista velkoihin ja lainoihin. Olen itse välillä rahaton, kun olen lainannut hänellekin rahaa. Mieheni on myös useasti "unohtanut" (eli ei ole ollut varaa) maksaa puhelinlaskunsa ja karhukirjeitä on tullut sieltäkin. Nyt hän on alkanut käyttää luottokorttia ja olen todella huolissani tästä. Sanoin miehelleni, että eihän hänen pitänyt käyttää kyseistä korttia ja sain vastaukseksi että "En aio tuhlata rahoja, eriasia jos ostaisin jotain kallista sillä" Ikäänkuin hän ei ymmärrä, että pienistäkin ostoksista kertyy iso summa aika nopeasti? Miten saan hänet uskomaan, että luottokortin käyttö ei kannatta hänen tilanteessaan? Pelottaa, että sekin lähtee hallinnasta, kun hänellä on ollut peliongelmia ja joskus saattoi mennä kuukauden sisällä satoja euroja pelaamiseen.

17

391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika tyypillistä

Holtiton rahankäyttö on kuin alkoholismi. Paapomalla ylläpidät ja mahdollistat sen. Ensiksi kaikkein tärkeintä on suojata itsensä. Eli hoidat asiat niin, ettet itse joudu vaikeuksiin tuon käytöksen takia. Äläkä anna rahaa äläkä maksa hänen osuuksia omistasi.

Sen jälkeen voit koittaa auttaa miestäsi. MUTTA se on lähes mahdotonta, jos mies ei itse myönnä ongelmaa. Kuinka voit suunnitella tuolle pohjalle yhteistä elämää ja seim. jossain vaiheessa lapsia tai omistusasuntoa (autoa, matkoja, kesämökkiä, lasten harrastuksia, puskurirahastoa pahan päivän varalle?).

• 18+18

Ukolle aika velkaneuvontaan ja sinä tapaamiseen mukaan tai lusikat jakoon..niin mä tekisin..

• .äpå

Älä ole huolissasi luottokortin käytöstä, sillä kohta se loppuu. Ja sitten onkin lystin maksun aika. Muistat vaan olla tiukkana ukollesi etkö maksa sen velkoja. Ei se muuten tavolle opi.

• yksinyskin

Kannattaa veivata mies pihalle ennenkuin menetät omasi.

• Miehelläsi on peliongelma päällä. Onko aikoinaan edes "hoidettu" ongelmaa millään tavalla? Käyttäytymismalli sama kuin alkoholismissa, ilman omaa tahtoa ei muutosta käyttäytymiseen tule. Jahka kuluttaa luottonsa tappiin, ei pysty maksamaan enää velkojaan edes sinulle, astuu kuvioihin perintätoimistot. Tuskin tulloinkaan enää ole rahaa mistä maksaa eräännytettyjä velkoja joten käräjien kautta ulosottoon ja maksuhäiriömerkintöihin tulee tuo tie johtamaan.
      Siirtyminen vinguttamaan luottokorttia viittaisi siihen että rahat (palkkatulosta) eivät enää riitä kaikkiin velkoihin vaan hän paikkaa nyt velkaa uudella velalla.

Vinkki: lopetat rahan lainaamisen hänelle, ei edes 5€ anna. Huutoa ja raivoa tulet tuosta hyvästä kohtaamaan, pysy kovana. Omat rahat pois yhteisiltä tileiltä. Verkkopankkitunnarit yms omat korttisi piilotat etkä varsinkaan ota lainoja/vippejä omalla nimelläsi hänelle.

• 11+13

Jos olette naimisissa, sinulla on velvollisuus huolehtia aviopuolisostasi. Näin sanoo laki.

• Juuhpuuh
        11+13 kirjoitti:

Jos olette naimisissa, sinulla on velvollisuus huolehtia aviopuolisostasi. Näin sanoo laki.

Elatusvelvollisuus on molemminpuolinen. Parempituloinen on tässä omat rahansa hassannut ja enemmänkin. Parempituloisella olisi mun mielestä se elatusvelvollisuus.

Rahan lainaamiseen ei mikään sinua velvoita, ruokaa voit tarjota oman budjettisi rajoissa. Mieshän voisi osallistua ruokakuluihin noutamalla vaikka leipäjonosta ruokakassin silloin tällöin. ÄLÄ VAAN ITSE VELKAANNU TAI MAKSA HÄNEN LAINOJAAN!!

Usein kun rahat loppuu, niin loppuu rakkauskin. Kannattaa miettiä haluatko todella kohdata sen syvimmän pohjan miehesi kanssa?

• Mikä viranomainen?
        11+13 kirjoitti:

Haluaisinpa nähdä sen viranomaisen, joka tulee oven taakse sanomaan vaimolle: sun pitää maksaa miehesi laskut. Sun pitää antaa sille viikkorahaa. Sun pitää antaa sen käyttää visakorttia.

Elatusvelvollisuus on vain tyhjä sana, ja sitä ei valvo kukaan.

Avioliitosta on myös laki, jossa sanotaan, että aviopuoliso on vastuussa vain omissa nimissä olevista veloista ja omaisuudestaan. Sama pätee myös avoliitossa.

• 11+13
        Mikä viranomainen? kirjoitti:

Haluaisinpa nähdä sen viranomaisen, joka tulee oven taakse sanomaan vaimolle: sun pitää maksaa miehesi laskut. Sun pitää antaa sille viikkorahaa. Sun pitää antaa sen käyttää visakorttia.

Elatusvelvollisuus on vain tyhjä sana, ja sitä ei valvo kukaan.

Avioliitosta on myös laki, jossa sanotaan, että aviopuoliso on vastuussa vain omissa nimissä olevista veloista ja omaisuudestaan. Sama pätee myös avoliitossa.

Väestöliiton sivulla sanotaan:

"Avioliitto tuo mukanaan velvollisuuden huolehtia paitsi yhteisistä lapsista myös puolisosta mutta se ei vaikuta puolisoiden omistussuhteisiin tai velkoihin. Kumpikin omistaa oman omaisuutensa myös avioliiton aikana ja vastaa yksin omista veloistaan. Puolisot ovat toistensa lähimmät sukulaiset ja heillä on siten oikeus saada tietoa puolison terveydentilasta ja päättää tämän hoidosta, jos tämä ei siihen itse pysty. Aviopuolison suostumus vaaditaan perheen asuntoa koskeviin oikeustoimiin, vaikka hän ei olisi omistaja. Lesken asema pesän muita osakkaita vastaan on hyvin suojattu. Puolisoiden taloudellista asemaa on pyritty turvaamaan avioliiton päättyessä. Aviopuolisoiden perintöverotus on avopuolisoita huomattavasti alhaisempi."

• 11+13
        11+13 kirjoitti:

Väestöliiton sivulla sanotaan:

"Avioliitto tuo mukanaan velvollisuuden huolehtia paitsi yhteisistä lapsista myös puolisosta mutta se ei vaikuta puolisoiden omistussuhteisiin tai velkoihin. Kumpikin omistaa oman omaisuutensa myös avioliiton aikana ja vastaa yksin omista veloistaan. Puolisot ovat toistensa lähimmät sukulaiset ja heillä on siten oikeus saada tietoa puolison terveydentilasta ja päättää tämän hoidosta, jos tämä ei siihen itse pysty. Aviopuolison suostumus vaaditaan perheen asuntoa koskeviin oikeustoimiin, vaikka hän ei olisi omistaja. Lesken asema pesän muita osakkaita vastaan on hyvin suojattu. Puolisoiden taloudellista asemaa on pyritty turvaamaan avioliiton päättyessä. Aviopuolisoiden perintöverotus on avopuolisoita huomattavasti alhaisempi."

"Avioliiton aikana kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Tarvittaessa voidaan myös avioliiton aikana vahvistaa, että toisen puolisoista on maksettava toiselle elatusapua. Elatusavun määrä ja sen maksutapa voidaan vahvistaa joko sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä."

http://www.oikeus.fi/fi/index/esitteet/avioliittolaki/puolisoidenoikeudetjavelvollisuudetavioliitossa.html

• mikä viranomainen2
        11+13 kirjoitti:

"Avioliiton aikana kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Tarvittaessa voidaan myös avioliiton aikana vahvistaa, että toisen puolisoista on maksettava toiselle elatusapua. Elatusavun määrä ja sen maksutapa voidaan vahvistaa joko sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä."

http://www.oikeus.fi/fi/index/esitteet/avioliittolaki/puolisoidenoikeudetjavelvollisuudetavioliitossa.html

Joo, edelleen, kauniita periaatteita lakiteksteissä, mutta tunteeko teistä kukaan yhtäkään paria, jossa VIRANOMAINEN olisi puuttunut liittoon sen aikana, ja VAATINUT, että hei, sun vaimon/miehen pitää maksaa osa sun kuluista. Poislukien jäkismiljonaarit ja mallivaimot.

Tunteeko kukaan oikeaa, normaalielämän paria, joka olisi vaatinut liiton aikana, että miehen pitää maksaa osa vaimon kuluista, koska on raskaana? Ja olisivat edelleen naimisissa.

Itse en tunne yhtäkään tällaista paria, enkä ole koskaan kuullut tällaisista onnellisista, jotka olisivat käyneet tästä oikeutta.

Kertokaa siis nyt, mikä on sellainen käytännön elämän lasku, joka esim. minun pitäisi avioliiton elatusvelvollisuuden mukaan maksaa mieheni puolesta, aina, tai vähintään 2 vuoden ajan? Jos ette osaa, niin kyseessä on vain tyhjä lain kohta.

- vuokrasta 100%?
        - asuntolainan lyhennys kummaltakin100%?
        - bussikortti 100%?

Ja ihan selvyydeksi, meillä menee kummankin palkkarahat samalle tilille, josta maksetaan kaikki talouden laskut, omat ja toisen.

Emme tosiaan tee tätä sen takia, että olen lain mukaan elatusvastuussa miehestäni tai hän minusta.

• Sanokoot laki
        11+13 kirjoitti:

vaikka mitä, mutta itse nostin kytkintä kun mies ei lakannut pelaamasta kaikkia rahojamme.
        Miksi olisin elättänyt häntä kun kummallakin oli suurin piirtein samat tulot?
        Pätisikö se silloinkin jos minä tuhlaisin omat rahani kampaajalle & meikkeihin eikä laskuihin jäisi mitään?

• yksinyskin

Rakkaudessa on kummalisia luonnolakeja.

Uskotaan, että toinen kaikessa taitava ja nyt huono tila ei ole kuin tässä hetkessä.

Itse olen seurannut suomi24 palstoja vuosia ja varmaa kaikki tietää miten paljon on maksuvaikeuksissa olevia ja rahassa väliinpitämättömiä, mutta silti kukaan ei usko, että omassa elämässä voi olla se taloudellinen elefantti joka tuhoaa kaiken kun siirtää asentoaan..... ja todellisuudessa hänellä ei ole aikomustakaan hoitaa asioita kuntoon, sillä kyllä aika korjaa.

Pahinta tässä on se, että ulkopuolinen joka joutuu tähän talous elefantin viereen, niin ei ole keinoa kuin ottaa itse velkaa selviämiseen, ja kierre on valmis.

Ei kenenkää tarvi olla siinä tilanteessa. Se on vaan harmi, että kukaan yksityinen ei voi soittaa asiakastietoon ja kysyä toisen yksityisen ihmisen luottotietoja. Se pelastas monelta. Toisaalta niinkuin sanoin, niin eihän kukaa usko törmäävänsä sellaiseen joka on luonteeltaan rypäleammus.

Kyllähän kaikki menee niin pitkää hyvin kun ei ole lapsia. Ja jos huomaa tuollaisen persoonan liian iholla, niin pitäs kuitenkin olla joku sosiaali ja terveyspalvelu josta tälle hakea apua niin, että itse pääsee siitä tilanteesta eroon. PAhimmillaan patologinen ylieläjä alkaa elämään jo toistenkin ihmisten elämää.

En tiedä onko olemassa mitää kunnallista talousneuvontaa ennen kuin tarvitaan kaikenpäälle velkaneuvontaa. Ei kaikki pääse telkkariin kirsin ja homosippaajan
      lailla talouskirjaa pitämään.

Mut oikeesti.

• voitpas tarkistaa

Voipas, ihan jokainen voi tarkistaa 30 eurolla ihan kenen vaan luottotiedot tässä maassa.

https://www.omatieto.fi/luottotiedot/actValitseRaportti3.do

Muiden luottotiedot
        Muiden luottotiedot –raportti sisältää
        Malliraportti »
        luottotietomerkinnät
        kappalemäärä
        tyyppi
        mahdollinen euromäärä
        mahdollinen velkoja
        merkinnän poistumisajankohta
        tai tiedon siitä, että luottotietomerkintöjä ei ole
        maininta oikeustoimikelpoisuudesta

Miten saan raportin
        Varmista kohteen henkilöllisyys
        Anna hakutekijät ja tiedon käyttötarkoitus
        Tunnistaudu pankkitunnuksillasi
        Maksa raportti verkkopankissa, puhelimella, luottokortilla tai laskulla
        Muiden luottotiedot -raportti avautuu selaimellesi maksusuorituksen jälkeen

Muiden luottotiedot 29,97 € (sis. alv)

• voitpas tarkistaa kirjoitti:

Voipas, ihan jokainen voi tarkistaa 30 eurolla ihan kenen vaan luottotiedot tässä maassa.

https://www.omatieto.fi/luottotiedot/actValitseRaportti3.do

Muiden luottotiedot
        Muiden luottotiedot –raportti sisältää
        Malliraportti »
        luottotietomerkinnät
        kappalemäärä
        tyyppi
        mahdollinen euromäärä
        mahdollinen velkoja
        merkinnän poistumisajankohta
        tai tiedon siitä, että luottotietomerkintöjä ei ole
        maininta oikeustoimikelpoisuudesta

Miten saan raportin
        Varmista kohteen henkilöllisyys
        Anna hakutekijät ja tiedon käyttötarkoitus
        Tunnistaudu pankkitunnuksillasi
        Maksa raportti verkkopankissa, puhelimella, luottokortilla tai laskulla
        Muiden luottotiedot -raportti avautuu selaimellesi maksusuorituksen jälkeen

Muiden luottotiedot 29,97 € (sis. alv)

Kiva selitellä sitten asianomaiselle miksi on hänen tietojan tonkinut. Kaikki kyselythän tallentuu ja asianomainen saa niistgä tiedon.

• Juuhpuuh

Itse pääsin loispummista eroon kun ostin asunnon ja sanoin, että herra ei ole sinne enää tervetullut (vuokra-asunnosta)..Kun ei siltä meinannut tuo vuokranmaksu onnistua ja hölmönä lainasin vähän rahaakin vippilaskuihin. No se oli halpa oppitunti loppujen lopuksi.

• Saa katsoa

Ihan laillisesti saa toisen luottotiedot tilata, jos on vuokraamassa asuntoa tai lainaamassa rahaa ja oli joitakin muita tilanteita. Joten siitä vaan laillisesti, mutta lukekaa ne ehdot ensin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2408
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1848
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      71
      1690
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1285
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      63
      1184
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1158
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1048
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1040
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      894
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      872
    Aihe