Hou hou hou,
Nyt pitäisi löytää hyviä lahjaideoita Jouluksi. Erityisesti kiinnostaa purjehdusaiheinen kirjallisuus kotimaisilla kielillä (suomi, ruåtsi, englanti, tanska ja norjakin taipuu riittävästi).
Purjehduksen alalajeista kiinnostaa seuraavat:
* Matkapurjehdus: reissukertomukset, pallonkierrot...
* Purjeveneet: rakenne, tekniikka, historia...
* Purjehdus: kuinka purjehtia nopeammin, kilpapurjehdus...
Kaikki ehdotukset otetaan kiitollisuudella vastaan (jodlarille : Melgesin kirja on jo tiedossa).
Joulupukki kysyy: Mitä purjehtijalle konttiin laitettavaksi?
36
362
Vastaukset
- 23+22
Purjehtia joka osaa tee kirjoilla mitään. Paljon kivempi lahja on litra vodkaa.
- Vanha Ohlson
oletko jo tsekannut John Nurmisen säätiön julkaisut ?
- en oo
Vanha Ohlson kirjoitti:
Bookcrossarin aviomiehenä olen sitä mieltä, että kohtuullinen viinan juonti on järkevämpää kuin kirjojen kerääminen kirjahyllyyn pölyttymään.
- JolluPuki
Vanha Ohlson kirjoitti:
Juuri tsekkasin, kiitti vinkistä. Olisko jotain ihan omakohtaisia suosikkikirjoja?
- Vanha Ohlson
JolluPuki kirjoitti:
Juuri tsekkasin, kiitti vinkistä. Olisko jotain ihan omakohtaisia suosikkikirjoja?
Joo, se Navigoinnin historia on meille plotteriajan seiloreille mielenkiintoista ja myös hyödyllistä luettavaa.
- 5+7
Tämä on minusta yksi parhaita matkapurjehduksesta kirjoitettuja kirjoja joita olen lukenut:
http://www.amazon.co.uk/Passion-Sea-Jimmy-Cornell/dp/1408122685/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1417207303&sr=8-5&keywords=jimmy cornell
Myös tämä on huikea klassikko
http://www.amazon.co.uk/World-My-Own-Non-stop-Voyage/dp/0713668997/ref=pd_sim_b_13?ie=UTF8&refRID=06GRNQ68BDZGM7ERCMH2
Näin siis suosittelen, jos vaan englannin kieli taipuu Käyn säännöllisesti Helsingin Yrjönkatu 21:ssä sijaitsevassa antikvariaatissa ("Kirjava Lintu") ja löydän sieltä jokseenkin joka kerran yhden tai useampia purjehdus- tai merenkulkuaiheisia teoksia - ja paljon halvemmalla kuin tavallisesta kirjakaupasta. Viimeksi ostin sieltä mm. kuunari Bluenosen historiikin (englanninkielinen) ja 1943 julkaistun "Under segel" (ruotsinkielinen), joka on kuvitettu amiraali Jacob Häggin upeilla taideteoksilla ja yksityiskohtaisilla purjealusten rakennepiirroksilla (ei ollut halpa mutta oli hintansa arvoinen).
Purjehdus- ja merenkulkukirjastoni (runsaat 200 teosta) olen hankkinut suurimmaksi osaksi antikvariaateista. Suosittelen!
(Mutta älkää käykö Yrjönkatu 21:ssä, muuten minulle ei jää mitään!)- 23+2
Mistä ihmeestä te voisitte tietää, mikä lahjan saajaa kiinnostaa. Turhaa touhua on palautella kirjaa kauppaan ja vaihtaa vaikka uuteen merikarttaan.
- Bossu
Tätä hänellä ei ehkä vielä ole.
http://www.litorale.fi/book_desc.php?id=77 - ettei totuus unohtui
Mies ei oikeasti halua muuta kuin suihinoton ja ja verisen pihvin.
Muu on lillukanvarsia.- A sailor
Nyt ei taida kukaan provosoitua, sorry !
- yhdessä tekemistä
A sailor kirjoitti:
Nyt ei taida kukaan provosoitua, sorry !
Tohon on oikeesti vaikea sanoa vastaan. Mun oli pakko kirjoittaa se koska se on totuus. Sitä paitsi se on aika halpa lahja koska molemmat voi nauttia yhdessä :D
- Kkh
Mikä muu purjehdukseen tai veneilyyn liittyvä voisi olla hyvä lahjaidea? Siis jotain oikeasti hyödyllistä ja järkevää kirjojen lisäksi.
- nurmisensäätiö!
Tuokaa meille viinaa.
- 5+7
No jos ei kirja kelpaa niin mites olis purjehduskello? Noissa on yleensä ilmapuntari sään seuraamiseen ja kilpapurjehdukseen starttikello. Normaalit päivyrit, herätykset yms.
Jos lahjan kohde on nuukaa sorttia, saattaa olla ettei hän ole raatsinut elämänsä aikana investoida kunnollisiin kiikareihin. Tihrustaa vuodesta toiseen sumuisilla Bilteman tms kakkuloilla. Parilla sadalla saa kohtalaiset ja vajaalla tonnilla jo loistavat kiikarit.
- mun suositus
Pari ehdotusta teoriapuolelta niin kilpailevalle kuin matkaa tekevällekin:
C. A. Marchaj - Sail Performance
D. Houghton, F. Campbell - Wind Strategy - sy Snoopy
Onhan noita pilvin pimein, mutta nyt olis tarjous tosielämän purjehdusseikkailuista. (Tuula Vantaalta oli kyllä sitä mieltä, että liikaa karvaisia juttuja.) Katso www.snoopy.fi
Jo 8000 lukijaa ja nousee eksponentiaalisesti.- FF31
Matin tuotanto on hyvin viihdyttävää ja välillä nauraa ihan ääneen. Suosittelen.
- zd22
Löylykauha ja purjekahva. Suuret suomalaiset keksinnöt, jotka voi molemmat tunkea perseeseen
- ei vain veneilijä
Mä olen kurkkua myöten täynnä kaikkia purjehdus ja veneilyaiheisia kirjoja ja muita lahjoja. Ymmärrän, että lahjan keksiminen on joskus vaikeaa, mutta kymmenes teos solmuista alkaa olla liikaa kaikkien mittapuiden mukaan.
Koska harrastan veneilyä, minulla on kaikki tarpeellinen valittuna ja vielä sellaisena kuin ne itse haluan. En tarvitse enkä halua merikorttiaiheista tarjotinta tai villisti muotoiltua ilmapuntaria.
En ole myöskään kiinnostunut siitä, kuinka muut veneilevät tai mitä he ovat veneensä kanssa eri puolilla maapalloa tehneet. Minulla on oma vene ja käytän siihen sen ajan, kun haluan. Muun ajan käytän sopimaksi katsomallani tavalla, joka ei todellakaan ole saman toistamista muiden tekemänä.
Pihvi ja suihinotto kuulostaa paljon mukavammalta kuin ankkuriavaimenperä tai kolmannet kiikarit, ne haen kaupasta jos tarvitsen.- 18+13
Olen jokseenkin samaa mieltä. Minusta lahjat kuuluvat vain ja ainoastaan niille, jotka eivät kykene niitä itse hankkimaan, siis lapsille ja vähävaraisille. Minä en ole saanut joululahjoja vuosiin, ja olen tehnyt sen myös kaikille tiettäväksi. Krääsän säilöminen kaappeihin tai hävittäminen on järjetöntä luonnonvarojen tuhlausta. Haluan vain sellaista, josta on minulle hyötyä. Ostan mieluiten itse tarvitsemani. Sen lisäksi lahjoitan joka joulu rahaa lapsilleni sekä hyväntekeväisyyteen.
- vastaan mitä haluan
18+13 kirjoitti:
Olen jokseenkin samaa mieltä. Minusta lahjat kuuluvat vain ja ainoastaan niille, jotka eivät kykene niitä itse hankkimaan, siis lapsille ja vähävaraisille. Minä en ole saanut joululahjoja vuosiin, ja olen tehnyt sen myös kaikille tiettäväksi. Krääsän säilöminen kaappeihin tai hävittäminen on järjetöntä luonnonvarojen tuhlausta. Haluan vain sellaista, josta on minulle hyötyä. Ostan mieluiten itse tarvitsemani. Sen lisäksi lahjoitan joka joulu rahaa lapsilleni sekä hyväntekeväisyyteen.
Aika paljon käytitte energiaa mielipiteenne "perusteluihin"
Erinomaista.
- JolluPuki
Niin, siis tarkennettakoon, että Joulupukki on tässä etsimässä itselleen sitä kirjaa... Ja haluaisi kuulla ihmisten suosituksia lukemistaan ja hyviksi kokemistaan kirjoista.
Joitakin ideoita on jo tullut, muitta laittakaa lisää.- Ei tontut auttais?
Joulupukki on ollut selvästi liian kiltti. Jos olisi vähän tuhmempi, voisi saada myös piiskaa :D
- erilainen joulu
Olisi ikävää jos ei keksisi muuta joululahjaa kuin viina. En myöskään toivo sitä itselleni, sillä kaapissa on aina tilkka hyvää viskiä ja kohtuullista konjakkia - mitään niin kallista en haluaisi ihmisten tuovan ja mitään huonompaa en soisi meillä juotavan. OIkein raskain mielin arvelen että monen perheen joulu menee taas pilalle kun faija korkkaa itselleen ostamansa lahjapullon. Tätäkin palstaa kun lukee niin kyllä viina on ensimmäinen asia mikä tulee monelle mieleen veneilystäkin.
- Miksi jos et tykkää
Enemmän täällä on plottereista puhuttu kuin viinasta. Tässkin ketjussa enemmä pihvistä ja suihinotosta.
Miksi haluat nostaa viinan korostetusti esille?
Tähän asti se oli vain sivujuonne, joka oli parin rivin mittainen. Nyt annoit sille enemmän arvoa, kuin muut yhteensä - tuomio
" sillä kaapissa on aina tilkka hyvää viskiä ja kohtuullista konjakkia"
siispä on enemmän juppo ,kuin ne joilla ei ole viinaa aina varastossa. - erilainen joulu
Miksi jos et tykkää kirjoitti:
Enemmän täällä on plottereista puhuttu kuin viinasta. Tässkin ketjussa enemmä pihvistä ja suihinotosta.
Miksi haluat nostaa viinan korostetusti esille?
Tähän asti se oli vain sivujuonne, joka oli parin rivin mittainen. Nyt annoit sille enemmän arvoa, kuin muut yhteensäNo, muutama asiallinen vinkki aiheeseen liittyen, kolmessa puhuttiin viinasta ja kahdessa pihvistä ja suihinotosta. Kaikki ihan ok mutta jos kysytään lahjaa purjehtijalle eikä alkoholistille...ja pihvi ja suikkari vois olla jo pikkujoulukamaa, joulupukki tuskin paras henkilö kumpaakaan toimittamaan.
- Tavallinen joulu
erilainen joulu kirjoitti:
No, muutama asiallinen vinkki aiheeseen liittyen, kolmessa puhuttiin viinasta ja kahdessa pihvistä ja suihinotosta. Kaikki ihan ok mutta jos kysytään lahjaa purjehtijalle eikä alkoholistille...ja pihvi ja suikkari vois olla jo pikkujoulukamaa, joulupukki tuskin paras henkilö kumpaakaan toimittamaan.
Eihän joulupukki muutenkaan niitä lahjoja tee, simpsakat tontut ne tekee. Eiköhän sinne konttiin yksi tonttutyttö mahtuisi. Jos suuseksi ei käy, niin kai jouluna edes piparia saa?
- päiväunia vain
Tavallinen joulu kirjoitti:
Eihän joulupukki muutenkaan niitä lahjoja tee, simpsakat tontut ne tekee. Eiköhän sinne konttiin yksi tonttutyttö mahtuisi. Jos suuseksi ei käy, niin kai jouluna edes piparia saa?
Älä unta näe...
- No tietenkin
KARTIO!!!
Ja älyä käyttää sitä. - Pogo 36
olisi hyvä lahja monelle palstalaiselle:
http://interestingsailboats.blogspot.fi/2014/12/pogo-36-pogo-1050.html
Loppuisi skeidan jauhaminen.- aikainen herätys
Tai loppuis jodlaaminen.
- Pogo 36
aikainen herätys kirjoitti:
Tai loppuis jodlaaminen.
Juuri tuota tarkoitin ,että loppuisi skeidan jahaminen. Avuksi:
http://www.suomalainenjoulu.fi/valmistaudu-jouluun/kirje-joulupukille
"Joulupukin Pääposti
96930 NAPAPIIRI
" - yksi tai muut
Pogo 36 kirjoitti:
Juuri tuota tarkoitin ,että loppuisi skeidan jahaminen. Avuksi:
http://www.suomalainenjoulu.fi/valmistaudu-jouluun/kirje-joulupukille
"Joulupukin Pääposti
96930 NAPAPIIRI
"Meillä kaikilla, paitsi siis jodlarilla olisi joulu, jos jodlari lopettaisi skeidan jatkuvan jauhamisen. Parempi yhtä vaille kaikilla kuin ei kenelläkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417999Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432071Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252010- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811607Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 34832