Kristalliyö

i.p.

Muistaako kukaan läsnäolija Oulun kristalliyötä. Alkoi ilmeisesti siitä, kun tää yks hemmo pistettiin poliisin toimesta rautoihin ja porukoilla iski anxstat päälle. Särjettiin sitte kovasti näyteikkunoita Rotuaarila? Hiukkavaarasta pyydettiin virka-apua mellakkapoliisille..Nuoremmat Oululaiset ei tunnu tietävän koko juttua kun oon kyselly..

20

17589

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mine

Olen kuullut usiamman kerran :) Milloin tämä sattuikaan?? 90 luvun alussa vai??

• 740

Joskus 80-luvun lopulla paremminkin. 1988 tai jotain sellasta. Voin olla väärässäkin.

• mp76

Joo muistetaanhan tuo vaikkei paikan päällä oltukkaan. Valtakunnallisissa uutisissakin näytettiin, sen satuin näkemään. Liekö ollut joskus 90-91. Ja asiasta kyllä puhuttiin monta vuotta jälkeenpäinkin....

• Roope Koo

Eikö ne olleet Anttilan ikkunat? Vai oliko Anttila sillon vielä Rotuaarilla?
      Ite en ollu paikalla, olin sillon vielä alakoululainen, mikä ei tosin nykyään ilmeisesti olisi minkäänmoinen este asialle.

• homma

Se taisi pitkälle olla muutaman nuorisorikollisen järjestämä koko juttu.
      Niin, siinä ei mitään hävettävää ole vaikkei koko kristalliyöstä mitään tiedäkään. Se oli raukkojen (nykyisten linnavenkuloiden) mahtailu tapaus.

• vahvasti paikalla

Tilanne lähti siita kun v-valta yritti viedä yhtä tuttavaani putkaan ja tilanne karkas vähän käsistä..

• heinäpää

vuosi mahtoi olla 1989, ja tapahtumat lähtivät liikkeelle Saaristonkadulla olleen nakkikopin edessä, siis siinä nykyisen Hotin edessä olleen nakkikopin. Poliisit tuli rauhoittelemaan pientä parin henkilön kahakkaa, mitä sitten kertyi seuraamaan sankempi joukko. Poliisit erehtyivät nostamaan maijaan suuren yleisön mielestä sen "syyttömän kaverin", ja siitä se riemu repes. Ensin kaatui poliisi saappi, ja siitä mellakka levis Isollekadulle Anttilan eteen. Näyteikkunat paskaksi, ja porukka sisään varastelemaan. Olin silloin 15v ja sattumalta istuskelin kavereiden kanssa Anttilan ikkunalaudoilla, niin kuin silloin oli tapana. Vähän aikaa tilannetta seurailin, mutta sitten järki ajoi kotia- onneksi.

• joku

Kristalliyö alkoi siitä, kun kaksi nuorta naista ja nuori mies olivat ajamassa, toinen nuori mies ajoi niitten perään punaisissa valoissa. Mies oli kännissä kuin apina, ja eikä suostunut neuvottelemaan asiasta. Kolmikko soitti poliisin paikalle, koska tilanne alkoi tulla uhkaavasti. Paikalle tuli vanginkuljetusauto ja tavallinen poliisiauto. Sillä aikaa kun Poliisit tulivat, humalointuneen kolaroijjan kavereita tuli paljon paikalle. Poliisi vei miehen poliisiautoon ja siitä kaverit eivät pitäneet, joten he alkoivat kaatamaan maijaa. Poliisi alkoi pidättää nuorisoa, ja se sai mellakan leviämään ja leviämään. Tiedän tästä asiasta siksi, koska minun sukulainen, oli siinä autossa johon kolaroitiin

Tämän verran minä tiedän. toivottavasti kelpasi :D

• Lasse82

Muistan hyvin. Olin juuri ajamassa kotiin Kempeleeseen, niin radiosta tuli tietoa. Piti tulla takaisin, mutta seurasin sivusta..

• Vincent Vega

Joo mellakka alkoi anttilan edestä ku kytät laittoi syyttömän jätkän rautoihin ja kovin ottein autoon... siitä se lähti rullaamaan koko tapahtuma.No sit poliisi maijaa kylelleen ja ikkunoita rikki! Mitä enemmän poliisi yritti väkivalloin lopettaa tilannetta sitä enemmän ne sai turpaan. Tilanne rauhoittui kun poliisit älysivät vetäytyä ylivoiman edessä,poliisit olivat noin tunnin ryhmittyneenä entisen Carrolssin edessä josta sitten apujoukkojen kera alkoivat työntyä anttilan eteen ajaen porukkaa pois. Naurettavinta tilanteessa oli se et kaikki nuoriso ketkä eivät olleet anttilan edessä vietiin putkaan (eli ei riehujat).Tämän jälkeen tilanne oli jo rauhoittunut ja poliisit seisoivat ketjussa anttilan edessä...ja jengi valui kotia kohti.Mellakasta on myös video materiaalia monta tuntia,jonka kuvasi eläkeläispariskunta anttilan kulmalla olevan apteekin yläkerrasta.Tietenkin video toimitettiin poliisille ja sitä käytettiin todisteena oikeuden käynneissä asian tiimoilta. Tämä on tosi koska näyn itse videolla ja sain tuomion virkavallan väkivaltaisesta vastustamisesta ja törkeän pahoinpitelyn yrityksestä,vaikkei se mikään yritys ollut...Näin jälkeen päin voi mainita että osaa se poliisikin valehdella oikeudessa, Poliisi väitti kuulustelupöytäkirjoissa että kaadoimme hänet maahan ja potkimme ja hypimme hänen päällään,mutta mitä näkyikään videolla, poliisi oli autoa vasten omilla jaloillaan seisten kun me häntä nyrkeillä mätkimme! Eikä ollut ainoa poliisi joka valehteli tapahtumien kulusta,tästä todisteena noin 600 sivua poliisien ja mellakoitsijoiden kuulustelupöytäkirjoja jotka ovat edelleen tallessa...joteski näin se kristalli yö meni...

• Juupa

Onkohan tuota kyseistä videota missään nähtävänä??

• joku
        Juupa kirjoitti:

Onkohan tuota kyseistä videota missään nähtävänä??

ylen arkistoista olen löytänyt siitä videon

• Vincent Vega
        joku kirjoitti:

ylen arkistoista olen löytänyt siitä videon

Viittisitkö laittaa osoitteen mistä videon löytää??

• mukanaolija

Juu. Siinähän tuota tuli seurailtua tilannetta anttilan edessä maijan vieressä kun porukka yritti kaataa sitä. Lemmun ne meinas syöttää väkisin kyttäsusikoiralle vaikka se ei tehny mitää. Sitten ku anttilan lasit rupes heliseen ja porukka kanto kamaa pihalle nii säpinät senku koveni... xD

• Mine

Elikkä ihan oikea meisinki :DD Siittäpä sitten sai Tuomontupa alkunsa :)

• ent. oppilas
        Mine kirjoitti:

Elikkä ihan oikea meisinki :DD Siittäpä sitten sai Tuomontupa alkunsa :)

jaa,a en tiiä mistä on lähtönsä saanut vaan olin ite oppilaana muuan vuoden. ei paha paikka .

• toripolliisi

Tietäsköhän kukaan mistä sais ladattua ton videon Oulun Kristalliyöstä?..DC :lla oon koittanut ettiä muttei oo löytynyt.

• jokke

• tiineizer

11.8.1990 tapahtui eli syntymäpäivänäni :)

• mah

muistan olin kaatamassa poliisi saabbia 19 v ikäisenä murtauduttiin r-kioskiin anttilan tavarataloon yms..... PS. olen tuomioni kärsinyt

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. VVM Riikka Purra ministerin asemassaan valehteli ja rikkoi perustuslakia.

Valtiovarainministeri Riikka Purra (PS) kiisti Ylen ykkösaamussa luvanneensa ennen vaaleja, ettei pienituloisilta leikat
      Politiikka
      115
      18540
    2. Me, Suomen kansa, vaadimme Riikka Purran eroa ministerin tehtävästä

Riikka Purra on toistuvalla valehtelullaan osoittanut olevansa epärehellinen henkilö. Perustuslain kohdassa 60 § edell
      Maailman menoa
      164
      7486
    3. Purra ennen vaaleja: "pienituloisten etuuksista leikkaaminen ei meille käy"

"...perussuomalaisten ero muun muassa kokoomukseen, joka haluaa leikata pienituloisten etuuksista, se ei meille käy."
      Maailman menoa
      92
      4085
    4. Toksinen persuvasemmisto

Kun toksiset ihmiset eivät kykene hallitsemaan sinua, saamaan sinua näkemään asiat niin kuin he haluaa, toimimaan niin k
      Maailman menoa
      27
      3029
    5. Rikkaiden ja yritysten veroaleen ei ole varaa

Ei pieni Suomi pysty elättämään vanhenevaa väestöä nykyisellä veroasteella. Ainakin 5-prosenttiyksikköä pitää kokonaisve
      Maailman menoa
      72
      2722
    6. Hotelli Kainuu konkurssiin

Vasta laajenivat Eskobarilla ja nyt näin https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/hotelli-kainuu-hakeutunut-konkurssiin
      Kuhmo
      102
      2510
    7. Tikkunenällä on kovat luulot itsestään

Mut ei tarjottavana muuta kuin katkeruutta, ilkeyttä ja ilkeä luonne hyih.. oikea miesten nielijä Onneksi kaivatullani
      Ikävä
      20
      2484
    8. "Minua ei kiinnosta opiskelu eikä töissä käyminen"

Voiko lausunnosta päätellä lainkaan mikä puolue saattaisi ajaa tuollaisen kansalaisen elämäntavan mahdollistamista? htt
      Maailman menoa
      106
      2199
    9. Mitä Purra oikeasti sanoi ennen vaaleja...

...pienituloisten leikkaamisesta? Tässä se on. "Esimerkiksi se, mistä aiotaan leikata, perussuomalaisten ero muun muass
      Maailman menoa
      129
      2176
    10. Huomentaaaa

Hyvää huomenta.... Tiiätkö kuinka vaikeata susta on ottaa mitään selvää ja ymmärtää yhtään mitään? Mukavaa päivää... sil
      Ikävä
      38
      2032
    Aihe