Kysynpä vielä täältäkin.
Helsingissä on eläinkauppa josta saa raakoja broilerin siipiä,eilen heräsi kiihkeä keskustelu siitä, että on vaarallista syöttää siipiä koiralle salmonella vaaran takia.
Osaako kukaan kertoa ketään broileri kasvattajaa,että voisin kysyä asiaa suoraan asiantuntijalta.
salmonella ja broileri?
5
810
Vastaukset
- tieto
löytyy EELAsta tai eläinlääkäriltä.
Tietenkään kukaan alkutuottaja ei sahaa omaa oksaansa ja kehu runsaalla salmonellalla eli sen puutteella. Omavalvontaohjelmat tiloilla ja eläinlääkärien tarkastukset pitää tilanteen hallinnassa. Itse en kuitenkaan syöttäisi kypsentämätöntä lintua kotieläimelle. - töpsö
Ainahan on olemassa riski, joka kuitenkin on tässä tapauksessa aika minimaalinen. Suomen salmonellatilanne on niin hyvä, käytännössä 0 %, että olemme jopa saaneet EU:lta erityisluvan pitää tiukempaa valvontaa (mm. kananmunien tuonti kielletty). Siipikarjatiloilta otetaan säännöllisin väliajoin salmonellanäyte, ja jos poikkeavaa havaitaan, toimenpiteisiin ryhdytään heti (siipikarja tuhotaan, tila desinfioidaan...). Lisäksi monista salmonellalajeista vain pari on vaarallisia.
Mutta olisivatko nuo siivet voineet olla ulkomailta peräisin? Monissa muissa maissa salmonella on ryöstäytynyt niin pahasti käsistä, että sitä ei enää edes yritetä vastustaa. Jos haluaa olla täysin varma, niin paras kypsentää. - pasi
moikka!!!!mulla on broilereita ja jos ne on kotimaisia niin niissä ei ole salmonellaa...
- Ella Salmon
Suomessa tehdään salmonellatutkimukset kaikista broilerinkasvatuseristä ja vain muutamasta löytyy vuosittain salmonellaa. Yleensä lähes poikkeuksetta salmonellaerät tuhotaan.
Asiasta löytyy virallista faktaa esim. Eläinlääkintä- ja elintarviketutkimuslaitos EELAn vuosikertomuksista jotka on nähtävillä myös netissä. - Riva
Asia vaivasi minua niin paljon että otin yhteyttä Atriaan,jonka siipiä meillä syötetään. Vastaus oli että voi syöttää huoletta raakana,salmonella vaaraa ei ole.
Ja nimenomaan kyseessä on kotimainen broilerin liha,ulkomaista en syöttäisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30311669
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425309- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304289On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145