Mitä ''perinteistä'' ruokaa jouluksi, apuva?

Hätä.

Laittelemme mieheni kanssa ensimmäistä joulua itse, ja haluaisimme ns. perinteisen joulun. Mitä ruokia teidän perinne jouluunne kuuluu? Itse osaan jotain laatikoita tehdä, samoin kinkun, mutta jos viitsitte vaivautua, niin raapustakaa melko tarkka lista sapuskoistanne, myös herkuista. Kiitos jo nyt!

14

3843

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mörri

Ruuat:
      Kinkkua
      Kalkkunaa
      Peruna-, porkkana- ja lanttulaatikkoa
      Herneitä, luumuja, paprikaa, viinirypäleitä
      Sinihome- ja porkkanajuustoa
      Leipäjuustoa
      Lakkahilloa
      Leikkeleitä
      Lohta, silakkaa, muikkua
      Maitoa
      Mehua
      Kotikaljaa
      Riisipuuroa
      Victoria kiisseliä
      Sekahedelmä keittoa

Herkut:
      Kaksi kuivakakkua
      Piparkakkuja
      Torttuja
      Hanna tädin kakkuja
      Pullaa
      Konvehteja
      Karkkia
      Täytekakkua
      Piirakkaa
      Rahkaa
      Kiisseliä

Jotain jäi varmaan vielä uupumaan...

• Mie vain

Yritänpäs muistella... tästä tulee todennäköisesti hyvin vajaavaista. Olen itse oikein nirso jouluruokailija enkä ehkä muista kaikkia sellaisia mitä en itse koskaan syö =)

Jouluaterialle: kinkku, perunalaatikko, lanttulaatikko, porkkanalaatikko, rosolli, italiansalaatti, perunasalaatti, graavilohi, joku kastike (ehkä punaviinikastike?), karpalohyytelö (lihan mausteeksi)... ööh... keitettyjä herneitä? Ehkä. Tietysti joululeipää (jota kukaan ei kuitenkaan syö) ja riisipiirakoita ja munavoita.

Valitettavasti en muista muuta... jälkiruoaksi meillä on aina ollut piparkakkujäädyke, aivan mielettömän hyvää ja (hämäävästi) kevyemmän oloista kuin esim. tortut. Tosin yhtenä jouluna oli glögissä keitettyjä päärynöitä, nekin oli hyviä.

Jouluun kuuluu tietysti myös riisipuuro, joko joulupäivän aamuun tai vaikka jollekin adventtisunnuntaille. Ja piparkakkutalo on ehdoton!

Netistä ja monista perusruokakirjoista löytyy ns. täydellinen joulumenuu... ja varmasti jos on 7e ylimääräistä rahaa niin löydät mistä tahansa marketista jonkun "Me Naiset" tms. joka mainostaa sisältänsä ohjeet kaikista perinteisistä jouluruoista.

Ps. Älkää masentuko jos kinkku ei onnistu ekalla kertaa. En tunne yhtään pariskuntaa jolla niin olisi käynyt =)

• Joulusta nauttiva

kertoisitko ohjeen tähän piparkakkujäädykkeeseen.

• Mie vain
        Joulusta nauttiva kirjoitti:

kertoisitko ohjeen tähän piparkakkujäädykkeeseen.

Tämä ohje on nyt sitten suoraan keittokirjasta. Tarkistan vielä äidiltä kuuluuko tähän ohjeeseen lisäksi jotain poppakonsteja, kunhan näen häntä tässä lähipäivinä. Lisäilen sitten tänne jos tulee ylläreitä =)

4 dl kuohukermaa vaahdotettuna
        2 tl piparkakkumaustetta (tai himppu enemmän, maun mukaan)

2 kananmunaa
        1,25 dl sokeria
        3 tl vaniljasokeria

=> vaahdota munat, sokeri, vaniljasokeri

Yhdistä vaahdot varovasti tasaiseksi vaahdoksi. Valele kakkuvuokaa (pienehkö kuivakakkuvuoka) kylmässä vedessä ja ravista vesi vuoasta. Kaada seos vuokaan ja peitä kelmulla. Pakasta 5-6 tuntia. Ennen kumoamista valele vuokaa nopeasta kuumalla vedellä. Kumoa lautaselle, anna hieman pehmetä ja koristele piparkakuilla.

Huom! Jäädykkeenhän voi siis tehdä pakastimeen valmiiksi vaikka viikkoja ennen joulua, siinä mielessä helppo jälkiruoka. En osaa sanoa kauanko pitää antaa pehmetä ennen tarjoilua, ehkä 15-20 min? Tehkää vaikka pikkujouluksi kokeiluerä =)

• joulu

Hei, sehän on teidän joulu, pankaahan kynttilät palamaan ja paperia eteen ja muistelette lapsuuden jouluja, mitä siellä olisi sellaista, mitä itse haluaisitte omaan joulupöytään, sitten listaatte omat herkkunne ja sen mukaisen joulun teette. Jos jotain et osaa, katso keittokirjasta tai netistä. Lanttulaatikot ja porkkanalaatikot voit jo nyt tehdä pakkaseen. Tehkää oma teidännäköinen joulu. Muuten, listasta voi tulla niin pitkä, että joudut karsimaan jotain.

• Sanna

Hae kirjastosta joulukirjoja ja lue niitä. Itselläni on pari jouluruokiin keskittynyttä keittokirjaa (harmi ettei nimet tuu mieleen)ja niistä löytyy kattavasti uusia ja vanhoja ruokia. Melkein joka aikakauslehdessä on jossain vaiheessa ns. perinteinen joulu-juttu resepteineen. Iloista kokkailuhetkiä!!!

• Joulumuori 25 v.

Tässä joitakin perinteisiä jouluherkkuja:

Nro. 1: KINKKU!

Käytä lihalämpömittaria ja paista kinkkua tunti per kilo, niin onnistuu varmasti. Ainakin minun ja mieheni kinkun paisto onnistui ensimmäisellä kerralla. Tarkemmat ohjeet: http://www.karjaportti.fi/makuportti/kinkku.shtml

- porkkana-, lanttu- ja maksalaatikko (kaupasta)
      - keitetyt perunat tai perunamuusi
      - herneet, babyporkkanat
      - joululimppu (kaupasta)
      - joulupulla, joulutortut, piparkakut, maustekakku
      - pasteijat
      - graavilohi
      - rosolli
      - juustoja (Aurajuusto piparkakun päällä on taivaallista!)
      - joulupuuro
      - luumukiisseli tai luumurahka

Olen hankkinut Valiolta Tervetuloa joulu – kirjasen, jossa on juuri noita perinteisiä joulun ruokia ja leivonnaisia. En tiedä onko sitä enää saatavilla, mutta kannattaa vaikka tiedustella Valiolta sitä. Se ei ollut kovin kallis. Ohjeita löytyy kyllä joka lehdestä joulun alla. Internetistäkin löytyy ohjeita valtavasti. Käy esim. seuraavilla sivuilla:

http://www.santaclausplaza.com/
      http://www.kotiaidit.net/joulu/joulu.htm

• hassua

Maksalaatikko? En ole koskaan tuollaisesta kuullut =) Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää.

Imellytetty perunalaatikko kuuluu joulupöytään!

• Joulumuori 25 v.
        hassua kirjoitti:

Maksalaatikko? En ole koskaan tuollaisesta kuullut =) Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää.

Imellytetty perunalaatikko kuuluu joulupöytään!

Arvasin, että joku ihmettelee maksalaatikkoani! Täällä meillä (Pohjois-Pohjanmaa) se todellakin kuuluu joulupöytään, aivan kuten jossain muualla imelletty perunalaatikko.

En tiedä mistä tuo maksalaatikko on joulupöytiimme tullut, mutta löytyy sen ohje muuten tuosta Tervetuloa joulu -kirjasestakin. Nyt ajattelin tehdä kokeeksi itse laatikot, ja saattaa olla, että kokeilen myös perunalaatikkoa. :)

• ihmetystä
        Joulumuori 25 v. kirjoitti:

Arvasin, että joku ihmettelee maksalaatikkoani! Täällä meillä (Pohjois-Pohjanmaa) se todellakin kuuluu joulupöytään, aivan kuten jossain muualla imelletty perunalaatikko.

En tiedä mistä tuo maksalaatikko on joulupöytiimme tullut, mutta löytyy sen ohje muuten tuosta Tervetuloa joulu -kirjasestakin. Nyt ajattelin tehdä kokeeksi itse laatikot, ja saattaa olla, että kokeilen myös perunalaatikkoa. :)

Kyllä minäkin ensin olin ymmällä täällä Pohjanmaalla, että maksalaatikkoa, mutta niin se vain on. Perunamuusin korvaan nykyään perunalaatikolla ja keitän vähän perunoita, sillin ja kalan kanssa syötäväksi.

• Viktorian puuro

Viktorian joulupuuro: Keitetään aivan tavallinen riisipuuro, jäähdytetään ja lisätään vatkaten, voimakkaasti vaniljalla maustettu kermavaahto ja manteli. Syödään rusinasopan tai puolukkakeiton kanssaa aatto-aamuna. Lapset ovat vieneet omaan kotiinsa saman perinteen.

• theba

Itse tässä juuri pohdiskelin samaa ja löysin marttaliiton sivuilta http://www.marttaliitto.fi/frame13.htm Jouluaaton ruokalistaehdotuksia ja mikä parasta, niissä on myös reseptit mukana.

• harmaa kinkku
    • JK

KINKKUA

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1013
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe