Edullista pakettia odotellessa!

työssäkäyväpariskunt

Koskahan mahtaa tulla sellaisia pienenperheen pienenhinnan valmistaloja, kun jotenkin tuntuu noissa nykyisissä olevan liikaa hintaa meidän budjettiin..

Luulisi nykyisen taloustilanteen ja yhtynevän maailman mukana tulevan keksintöjä, jolla valmistaminen tulee edullisemmaksi, kuten jollain elementti tekniikalla??
Eikös niitä jopa tehdä eestissä??.

Nim. Perheen lisäystä odotellessa:)

18

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näköpiirissä ei ole mitään sellaista, joka laskisi valmistalojen hintaa. Päinvastaista kehitystä mieluummin luvassa, kun esimerkiksi energianormien jatkuva tiukentaminen asettaa aina vaan uusia kustannuspaineita alalle.

      • lastulevy

        Olenko väärässä vai Onko joku tai jotkut talofirmat tehneet sellaisia pelkistettyjä taloja jolla olis saaneet edullisempia vaihtoehtoja valikoimaansa?

        Olin myös jostain lukevinani, että tuollaisella tilaelementillä saadaan nopeasti tehtyä jopa kerrostaloja... mutta jos nyt puhutaan ok taloista niin olikohan joku firma joka hommasi elementinsä virosta..


      • lastulevy kirjoitti:

        Olenko väärässä vai Onko joku tai jotkut talofirmat tehneet sellaisia pelkistettyjä taloja jolla olis saaneet edullisempia vaihtoehtoja valikoimaansa?

        Olin myös jostain lukevinani, että tuollaisella tilaelementillä saadaan nopeasti tehtyä jopa kerrostaloja... mutta jos nyt puhutaan ok taloista niin olikohan joku firma joka hommasi elementinsä virosta..

        Et ole väärässä. Markkinoilla on jo yrityksiä, jotka joutuvat venyttävät normien minimilaatua alaspäin, jotta niiden tuotteet täyttääkseen ne minimivaatimukset. Ja juuri siksi, että normien puitteessa mahdollisimman edullisia taloja tehdään jo, on turha odottaa valmistalopakettien merkittävää hinnanlaskua lähitulevaisuudessa - etenkin, kun normit ovat koko ajan kiristymään päin.


      • lastulevy kirjoitti:

        Olenko väärässä vai Onko joku tai jotkut talofirmat tehneet sellaisia pelkistettyjä taloja jolla olis saaneet edullisempia vaihtoehtoja valikoimaansa?

        Olin myös jostain lukevinani, että tuollaisella tilaelementillä saadaan nopeasti tehtyä jopa kerrostaloja... mutta jos nyt puhutaan ok taloista niin olikohan joku firma joka hommasi elementinsä virosta..

        Ja Virostakin tuodaan elementtejä Suomeen, joten siitäkään reseptistä ei kannata ihmeitä odottaa.


    • tjeu2
      • lastulevy

        Tälläisillä saadaan nopeasti tehtyä asasuntoja varsinkin sellaiselle alueelle missä on asunto pulaa, mutta onko nämä sitten rivitaloja??,
        Tarkoitatko, että omakoti puolellekin olisi tulossa taloja? vai että näitä aökaisi tulla laajemmalle?


      • tilatalo

        Ei ole vielä noita aktiv hus systeemejä??


    • onhan noita

      mm. heikiushus tehdas on virosta.

      Ei ne materiaalit ole yhtään halvempia virossa, ainoa ero on työvoiman hinnassa. Mutta Suomessa suurin osa talotehtaita sijaitsee maalla ja siellä on palkat myös huomattavasti matalammat eli ero ei ole suuri.

      Kannattaa kuitenkin valita toimija tunnettu ja vakavarainen toimija. Muutama tuhat euroa ei siinä kokoluokassa ole merkitsevää. Talo rakennetaan vähintään 50 vuodeksi sijoilleen eikä ole sama miten se on tehty. Myös takuu ja niiden hoito on tärkeää, eli kannattaa selvittää ensin vähän tehtaiden taustoja.

    • kysyjämansesta

      Tuli vain mieleen, jos tulisi tälläinen edullinen valmistalo, niin voidaanko nykypäivänä rakentaa vaatimuksien mukainen ja halvalla?, että sitä olisiko siinä mahdollista tehdä sutta rahankiilto silmissä??

    • jotenkinturhaa

      Niin eikös rakentaminen ole laskenut jo neljättä vuotta?, eli varmaan on kilpailua niistä asiakkaista jotka vielä rakentavat/suunnittelevat?? Tuossa kävin kävelyllä ns. Uudella alueella täällä meidän kylillä, niin huomasin moniataloja oli rakennettu pienen oloiseksi ainakin ulkoisesti, mahtaako olla ettei moni tarvi tai uskalla rakentaa palatseja, siis tälläiset tavikset palkansaajat:).
      Eiköhän vanhaan aikaan 70-80-luvuilla tehty pitkästä taloja varmaan jo säästämisen vuoksi tai ei niitä tainut paketteja hirveesti olla?? Varsinkaan täysin valmiita??
      Mahtaako nykypäivänä ihmisillä olla sellaista valmiutta rakentaa pitkästä??

    • stylist

      Taloyhtiöiden mökkimallistosta löytyy yleensä talomalleja, jotka sopii pienelle perheelle ja joista on karsittu tyypillisesti seuraavia juttuja:

      - ei ole vaatehuoneita
      - ei ole kodinhoitohuonetta tai on vain paikka pesukoneelle ja ehkä yhdelle kaapille pesuaineita varten
      - ei ole kahta wc:tä
      - keittiökaappien määrä on vähäisempi
      - on takkavaraus, mutta sitä ei ole välttämättä pakko asentaa heti alkuvaiheessa
      - ei ole sisääntulon yhteydessä yleensä lämmintä lasitettua kuistia, vaan pelkkä katos
      - ei ole katettua terassia, vaan avoterassi
      - makuuhuoneiden neliömäärästä ja vaatekaappimäärästä tingitty

      Toisaalta jos noita kriteereitä tarkastelee, niin yksi hyvä vaihtoehto olisi muutaman vuosikymmenen vanhat omakotitalot, jotka voisi rempata perusteellisesti, niin silloin saisi saman asumistason esim. ei kodinhoitohuoneita jne.

    • viilu

      Niin mikä taloyhtiöiden mökkimallisto vai tarkoitatko ns.kesäasumuksia mutta niitä ei kaippa käyttää tavalliseen asumiseen. Ja itse ainakin tarvitsee khh ja vanhasta talosta en enään ala mitää väsää sen verran siitä kokemuksia:).

      Tuossa joku mainitsi Viron tuotantoa.. Tästä mieleen juolahti yhdellä Viron reissulla törmäsin muovi ikkunoihin siis ihan ikkunan näköisiä mutta onko nämä yleisiä muuten Virossa??

    • 100+100

      Siis, kun asut kerrostalossa niin sulla on tilava asunto n. 60m2. Vuokra n. 700 € vesilaskut sähkö jne.

      Rakennat oman talon nii siinä pitää olla tilaa n 150-200 m2 kodihoitohuone tilava saunaosasto verannat jne.

      Miksi ei kelpaa aluksi pieni omakotitalo ja kohtuulliset asumismenot n. 150-200 €/kk ja sopu perheessä. Jahka se on maksettu niin tekee sitten isomman ja huhuilee siellä eläkepäivillä.

    • viilu.

      Joo meille kelpais vaikka 86m2 ja siihen päälle yläkertavaraus niin avot:)
      Mutta siltä tämäkin maksaa, jos ei sitten itse tee kaikkia.....

    • Pensaskerttu

      Mitäpä sitä eläkepäivinä enää isolla talolla tekee, kahdestaan mahtuu pienempäänkin.

      • viilu.

        Meilläkin on 3hengen perhe ja tällähetkellä vielä riittäisi 3h,k,khh,ph ja s. Toi ylä kerta olisi hyvä vara.. Sitä tuossa mietin että tosiaan jos ei tulevaisuudessa tarvitsisi enään yläkertaa niin voiko sen jättää kylmillee jos se olisi ilmansululla ja ekoeristeellä?


    • vintillinen

      meillä ok-talossa 3hengen perhe asui 73m2, yläkertavarauskin on, mutta ollut lähinnä kylmänä varastona , nyt kahdestaan ei enää asuinhuoneita lisää tarvitse mutta yläkertaa varastokäytössä en pois antaisi vieläkään ja lämmityskuluja siitä ei ole ollut. Jonkun vuoden oli vähän ahdasta, mutta toisaalta kun kaikki oli lähekkäin yhdessä, näki ja kuuli mitä kukakin teki

    • rakentajaehkä

      Niin olihan Rintamamiestalo järkevä keksintö, tosin nykypäivän khh,ph,s asuin tasoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2048
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      233
      1800
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1403
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1085
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      940
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      811
    Aihe