Käytkö kuinka usein siellä?
Minun kirkkoni on tuolla omassa metsässäni, sen korkeimmalla kalliolla.
siellä minä käyn hakemassa rauhaa
siellä silmä ja mieli lepää katsellessani järven selälle
siellä ajattelen toiveitani ja muistelen iloja ja pettymyksiä
siellä voin olla sisin avoinna itseni kanssa
sillä pystyn arvioimaan itseni ja tekoni
ei minulla ole siellä mitään jumalaa
minulla on siellä Luonto
uskoni on Luonnossa
metsissä, järvissä, kallioissa, kasveissa, eläimissä
luonnossa mitä ihminen ei ole mieleisekseen muokannut
minun kirkkoni ei ota, ei odota käsi ojossa
minun Luontoni antaa, se antaa sylinsä täydeltä
Missä on sinun kirkkosi?
25
97
Vastaukset
- +++
Minun kirkkoni auttaa vähäosaisia, lapsia, työttömiä, vanhuksia. Haluan kuulua siihen, vaikken sen palveluja käytäkään.
Tulee mieleen myös seurakunnan leirikeskukset, johon naapurin kehitysvammainen nuori aina menee mielellään.
Suurta tietämättömyyttä kirkon hyväntekeväisyydestä.
Ei se kiellä minua nauttimasta luonnon aarteista.- kirkkoni ei verota
En tiedä sinun kirkostasi, mutta sen tiedän että valtion kirkollemme maksetuista verorahoista menee vain pieni osa mainitsemiisi avustustarkoituksiin, valtaosa menee sen valtavan koneiston pyörittämiseen, kiinteistöihin ja henkilökuntakuluihin.
Itse olen päätynyt laittamaan avustukseni suoraan pienille järjestöille jotka toimivat pienellä organisaatiolla lähes kokonaan vapaaehtoistyön pohjalta.
Avustuskohteet meillä on aika samat, kanavat eri. - +++
kirkkoni ei verota kirjoitti:
En tiedä sinun kirkostasi, mutta sen tiedän että valtion kirkollemme maksetuista verorahoista menee vain pieni osa mainitsemiisi avustustarkoituksiin, valtaosa menee sen valtavan koneiston pyörittämiseen, kiinteistöihin ja henkilökuntakuluihin.
Itse olen päätynyt laittamaan avustukseni suoraan pienille järjestöille jotka toimivat pienellä organisaatiolla lähes kokonaan vapaaehtoistyön pohjalta.
Avustuskohteet meillä on aika samat, kanavat eri.Minä kun epäilen, että omien rupisten eurojen säästö on loppujen lopulta useimpien se oikea syy kirkostaeroamiseen.
Saahan tekosyitä keksiä, kuka mitäkin.
Tällaiset joukkoeroamiset naurattavat. Kuinka helposti ihmiset ovat manipuloitavissa. - Ihmetellään yhdessä
+++ kirjoitti:
Minä kun epäilen, että omien rupisten eurojen säästö on loppujen lopulta useimpien se oikea syy kirkostaeroamiseen.
Tällaiset joukkoeroamiset naurattavat. Kuinka helposti ihmiset ovat manipuloitavissa.myös minä ihmettelen miten kirkko on pystynyt manipuloimaan ihmisiltä miljuunia euroja vuosittain, ihmisiltä ja yrityksiltä jotka eivät edes usko mihinkään Jumalan olemassaoloon
- +++
Ihmetellään yhdessä kirjoitti:
myös minä ihmettelen miten kirkko on pystynyt manipuloimaan ihmisiltä miljuunia euroja vuosittain, ihmisiltä ja yrityksiltä jotka eivät edes usko mihinkään Jumalan olemassaoloon
Mikseivät ihmiset ole muuten jo eronneet paikasta, johon heillä ei ole mitään kiinnikkeitä?
Sitten ravataan yhdessä peräkkäin Viertolan sonnit. - joukossa voimaa
+++ kirjoitti:
Mikseivät ihmiset ole muuten jo eronneet paikasta, johon heillä ei ole mitään kiinnikkeitä?
Sitten ravataan yhdessä peräkkäin Viertolan sonnit... no parempi myöhään kuin ei silloinkaan, nyt tänään jo 4586
- HetskuN
+++ kirjoitti:
Minä kun epäilen, että omien rupisten eurojen säästö on loppujen lopulta useimpien se oikea syy kirkostaeroamiseen.
Tällaiset joukkoeroamiset naurattavat. Kuinka helposti ihmiset ovat manipuloitavissa.Hyvin ovat homojenkin veroeurot kirkolle kelvanneet, sikamaisen ahne on maamme syrjivä kirkko.
"kirkkoni ei verota"
Muuten samaa mieltä kanssasi. Kuljen metsässä ja pidän luonnosta.
Mutta mielestäni Jumala on kaiken luonut.
Voihan uskoa mihin vaan, vaikkapa Jumalaan tai olla uskomattakin. - kulkee mukana
Minun kirkkoni on siellä missä minä olen. Eli sydämessäni.
- Armo suuri
Minun kirkkoni on vapaakirkko. Uskon Jeesukseen Kristukseen ja hänen täytettyyn työhönsä ristin puulla. Hänen ansiostaan pääsen taivaan kotiin, kun kuolen. Joh.3:16
- 14+14
Armo suuri kirjoitti:
Minun kirkkoni on vapaakirkko. Uskon Jeesukseen Kristukseen ja hänen täytettyyn työhönsä ristin puulla. Hänen ansiostaan pääsen taivaan kotiin, kun kuolen. Joh.3:16
Taivaan kotiin? Tarkoitat varmaan hautaan?
- Armo suuri ihmeinen,
14+14 kirjoitti:
Taivaan kotiin? Tarkoitat varmaan hautaan?
Ruumis lasketaan hautaan, mutta ihmisellä on ikuinen henki. Meille on varattu kaksi paikkaa Helvetti ja Taivas, Jeesuksen valitsemalla elämänsä Herraksi pääsemme taivaan kotiin. Syntisiä olemme kaikki ja itse emme voi niitä sovittaa. Ota sinäkin Jeesus Kristus vastaan pelastajanasi ja syntiesi sovittajana, samalla tekemällä parannus. Minä en ainakaan uskaltaisi lähteä täältä ilman Jeesusta. Rukoilen minäkin metsässä, töissä ja jokapaikassa, milloin siltä tuntuu.
- Sieluja ei vain ole
Armo suuri ihmeinen, kirjoitti:
Ruumis lasketaan hautaan, mutta ihmisellä on ikuinen henki. Meille on varattu kaksi paikkaa Helvetti ja Taivas, Jeesuksen valitsemalla elämänsä Herraksi pääsemme taivaan kotiin. Syntisiä olemme kaikki ja itse emme voi niitä sovittaa. Ota sinäkin Jeesus Kristus vastaan pelastajanasi ja syntiesi sovittajana, samalla tekemällä parannus. Minä en ainakaan uskaltaisi lähteä täältä ilman Jeesusta. Rukoilen minäkin metsässä, töissä ja jokapaikassa, milloin siltä tuntuu.
Eli uskot sielunvaellukseen: jokin sisäinen sinä irtautuu kuolleesta ja hajoavasta kehosta ja lentää liihottaa uskontosi mukaiseen uuteen paikkaan? No, tuostapa moni saa lohtua kun ei jaksa taistella elämänsä vastoinkäymisissä vaikka monissakin uskonnoissa sitä taistelua juuri vaaditaankin kutsumalla niitä koettelemuksiksi.
Minä en usko sielun olemassaoloon, mikään minusta ei kuoleman jälkeen liitele yhtään minnekään ja aivotoiminta lakkaa siihen paikkaan. Ihmisen on tehtävä parhaansa elämänsä aikana, kohdeltava muita kuten itseään haluaisi kohdeltavan ja se riittää ihan kaikkiin tilanteisiin. - Saan elää yksin armosta
Sieluja ei vain ole kirjoitti:
Eli uskot sielunvaellukseen: jokin sisäinen sinä irtautuu kuolleesta ja hajoavasta kehosta ja lentää liihottaa uskontosi mukaiseen uuteen paikkaan? No, tuostapa moni saa lohtua kun ei jaksa taistella elämänsä vastoinkäymisissä vaikka monissakin uskonnoissa sitä taistelua juuri vaaditaankin kutsumalla niitä koettelemuksiksi.
Minä en usko sielun olemassaoloon, mikään minusta ei kuoleman jälkeen liitele yhtään minnekään ja aivotoiminta lakkaa siihen paikkaan. Ihmisen on tehtävä parhaansa elämänsä aikana, kohdeltava muita kuten itseään haluaisi kohdeltavan ja se riittää ihan kaikkiin tilanteisiin.En usko sielun vaellukseen, vaan iankaikkisern elämään Jeesuksessa Kristuksessa. Sielun vaellusoppi on jotakin itämaista hölynpölyä ja harhaoppia jota saatana käyttää hyväkseen pettääkseen ihmisen. Usko Jeesukseen ei ole mitään uskontoa. Uskonto orjuutta, mutta usko Jeesukseen vapauttaa.
- just joo :D
Saan elää yksin armosta kirjoitti:
En usko sielun vaellukseen, vaan iankaikkisern elämään Jeesuksessa Kristuksessa. Sielun vaellusoppi on jotakin itämaista hölynpölyä ja harhaoppia jota saatana käyttää hyväkseen pettääkseen ihmisen. Usko Jeesukseen ei ole mitään uskontoa. Uskonto orjuutta, mutta usko Jeesukseen vapauttaa.
Jos siis sielu ei vaella niin miten se pääsee taivaan kotiin kuten sanot? Raamatun mukaan jeesus meni sinne jo joten ....?
- Luojan lapsi
Hyvä aloitus. Itsekin olen aina ajatellut marja- yms. reissuilla metsässä, että tämä on se oikea kirkko. Se, jonka on luonut, tehnyt ja muovannut joku muu kuin ihminen, joka on jo niin kaukana Luojastaan, että minkäänlaista yhteyttä on vaikea saada, kun kaikki on muuttunut luonnottomaksi.
- entinen miäs
Minun kirkkoni verottaa. Tietyn määrän klapeja ja hieman vaivaa se vaatii, ennenkuin antaa palveluksiaan. Sieltä sitä sitten saa rauhaa ja lepoa mielelle raskaan päivän jälkeen. Terveisiä vaan saunasta.
No, on se minun kirkkoni muutakin, ihan samaa kuin sinunkin kirkkosi. Tuskin enää hienommin olisit voinut asiaa ilmaista;)
Hyvää itsenäisyyspäivää! - .Siilimuori
Minun kirkkoni on minun sydämmessäni, se ei tarvitse mitään erityistä paikkaa tai porkkaa vaan se kulkee aina mukanani.
- reppuriika
Minun kirkkoni, hengellinen kotini on vapaissa suunnissa. En mainosta sen tarkemmin. Kirkkokunnan nimi kun ei ole sen tärkein vaan seurakunnan Herra, Jeesus Kristus.
Tuo oli kaunis kirjoitus lukea.
Sinun kirkkosi on juuri sitä "jumaluutta" minulle.
Ja tuossa alempana kun on tuosta verottamisesta niin sanompa että itse maksan veroja siksi että kaikilla olisi yhtäläinen oikeus päiväkoteihin,kouluihin,hoitoon yms. vastuulliseen toimintaan! Valitettavasti vain sitä verorahaa menee myös turhuuteen ja ahneuteen!- mitäkä mies
Tässä nyt ja kaikkialla..Mitä tarkoitetaan kirkolla,ainakin se on yleensä keskellä kylää tai kaupunkia..
- kirkkoni ei verota
Terveisiä kirkostani.
Hienosti soivat honkaurut.
Siellä korkealla kaivoin eväsrepustani ruisleipä evääni ja kaadoin termoksesta höyryävän mukillisen vahvaa tummapaahtoista kahvia, presidenttiä näin itsenäisyyspäivän afteriksi.
Siellä lepuuttaessani silmiäni luonnon taideteosten keskellä minua suretti kuinka media mässäilee kunnioituksen puutteella. Tulipa mieleeni ehdottaa jonkun saarirypäksen lahjoittamista anarkisteille, voisivat mennä sinne elämään omien arvojensa mukaista elämää, tuhoisivat siellä toistensa aikaansaannoksia.
Hienon räpin oli Ela sorvannut itsenäisyydestä, sitä mielessäni kertailin oman kirkkoreissuni päätteeksi.
Kolehtipussiini kertyi jäkälää, naavaa ja sammalta, sekä pari kaunista oksaa joulukukka-asetelmaani. - Paimentyttö
Nyt metsä kirkkoni olla saa.......
- jakolasku
Niin saa olla, siellä se on pellolla, metsissä, kalliolla ja joen rannalla.
Todella kauniisti kirjoitat ja olen myös samaa mieltä että parhaan tunteen ja suuren voiman saa luonnosta.
Luonto on myös minun kirkkoni.
Muttaa silti maksan veroni myös tälle ns. kirkolle. Tai oikeastaan maksan ne diakonia työlle. Koska se toteuttaa sitä oikeaa asiaa.
Työtään tekee diakonit / diakonissat. Lapsityön, vanhusten , päihdetyön, kehitysvammaisten ja muuten vammaisten ja monen muun ihmisen jonka sielu on rikki, eikä jaksa kanssa. Niin ja on siellä muitakin jotka tätä hiljaista työtä tekee juuri näissä mainituissa asioissa. Lapsityön tekijät ei kuitenkaan täällä ole diakone mutta seurakunna työntekijöitä kuitenkin. Eli seurakunta on paljon kuitenkin paljon laajempi käsite kaikkine työntekijöineen.
Itse olin itsenäisyyspäivänä ristiäisissä ja kummina.
Mutta voiman paikka on minulle luonto.
Eli sinun ja myös nimimerkin kanssa molemmissa paikoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 871885
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee141661- 931588
Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen931306Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole31116Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol162984- 64896
- 76870
- 52837
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi123828