Ääntelynnästä...?

Kehrääjä

Heipsan!
Mulla on oma rotta ja toinen on siskoni. Parina päivänä kun oon pitäny sitä olkapäällä ja sylissä niin se on alkanu vähä niinkun kurnuttaa tai jotenki silleen "kehrätä" hiljaa. Välissä se loppuu ja välillä alkaa. Ei se muuten mutta silloin kun se on sylissä tai olkapäällä :D

Miksi se tekee niin..? :DD
Vastaukset ovat tervetulleita!

14

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rottarat

      Hei! Luulisin että pitävät olkapäällä ja sylissä olossa ja siksi "kurnivat" tai kehräävät.

      • Rottarat

        Se, ei "ne"


    • geh

      Rotat eivät kehrää, ne eivät ole mitään kissoja. Rotallasi on hengitystietulehdus tai muuta häikkää keuhkoissa. Näin talvella se on kohtuullisen yleinen vaiva etenkin kerrostalorotilla, kun ilmankosteus laskee.
      Rottasi tarvitsee mahdollisesti antibiootit jos ääntely ei mene ohi parissa päivässä tai jos se pahenee.

      Olkapäällä se todennäköisesti rohisee siksi että se on kiihdyksissä (tykkää hirveästi tai stressaa),

    • surhym

      Juu ei rotta ystävät kehrätä osaa. Sillon kun on kivaa aletaan vain "höpöttää", eli naksutetaan..mitään ei varsinaisesti kuulu mutta suu käy koko ajan. Varsinkin jos höpöttää takaisin niille niin innostutaan ja seurauksena höpötykselle on ainakin pienenä kauhea aivastelu ja pomppu hypyt.
      Voihan olla että rottasi alkaa hengittää nopeammin kun on sylissä joten ns.rohina ääni voimistuu. Kannattaa ehkä yrittää kuunnella sitä kun on häkissä että kuuluuko mitään ja miettiä tuota lääkäriin menoa.

      • viestin aloittaja

        Ei tuo rohinaa ole :D Se ei tule keuhkoista tai kurkusta, se ääni ei kuulu muualla, kuin välillä olkapäällä ja tuo kehrääminen oli väärä termi. Se on vähän niinkun naksutusta mutta matalampaa. Keuhkovika tuo ei ole, siitä olen varma. Ja muutenkin olen kuullut sen noin 3 kertaa vaikka olen joka päivä sen kanssa :D


    • surhym

      Se voi olla semmoista "poskinaksutusta" :) Suu ei liiku mutta pitää takahampaillaan pientä ääntä, on tosiaan vaikea selittää ääniä täällä:-o Kokeile laittaa korvasi rotan kylkeen kiinni ja jollei kuulu mitään keuhkoista niin ei hätää.
      Taisi olla ystävälläni kerran tyttö rotta mikä piti aina melkein ihmeellistä"nenä tukossa" ääntä, eikä ollut kyllä mitään ongelmaa hengityksessä. Lääkäri totesi että keuhkot on kunnossa ja muutenkin neiti on hyvä kuntoinen, ilmeisesti oli ns.nuhanenä. Vähän sama kuin ihmisillä on liian ahtaat poski ontelot. Neiti eleli terveenä vanhaksi:D

      • viestin aloittaja

        Kuulostaa juuri tuolta poskinaksutukselta :D suu ei liiku mutta takahampailla pitää pientä aika matalaa ääntä :) Tiedätkö mitä se yrittää sillä ilmaista? Hyvää oloa...? :D

        Kiitos sulle!


    • Narskuttaminen on tosiaan aika pitkälti rottien kehräystä. Oikein tyytyväinen rotta voi narskautella niin että suukin aukoo ja se saattaa myös pullautella silmiään sisään ja ulos :D On hyvä huomata että hyvin kipeä rotta saattaa myös narskuttaa, kuten myös kipeä kissa kehrätä. Rotta voi narskuttaa myös turhautuneena, sitäkin olen havainnut.

      • viedtin aloittaja

        Juu. En usko että rotta olisi turhautunut ai kipeä. Ihan terveeltä vaikuttaa! :) Olenhan sentään omistanut jyrsijöitä noin 7 vuotta! :D Kiitos sinulle, tulikirahvi, vastauksestasi.


    • surhym

      Niin, mutta en usko että olisi turhautumisesta kyse tuossa tapauksessa. Taitaa olla vain kivaa kun saa olla sylissä tai olkapäällä. Jos olis tylsää tai ketuttais niin ei varmaan olis siinä.
      Täällä turhautuminen käsitellään tapetin repimisellä tai mun varpaan tappamisella, sanoisivat jos osaisivat niinkuin lapset "mulla on tylsää, mul ei oo mitään tekemistä".

      • viestin aloittaja

        En minäkään. Niinpä, luulen että se iloinen sylissä ollessa :) Haha, hyvä vertauskuva! Kiitti sullekin! :D


      • Vili ja Laku
        viestin aloittaja kirjoitti:

        En minäkään. Niinpä, luulen että se iloinen sylissä ollessa :) Haha, hyvä vertauskuva! Kiitti sullekin! :D

        Meillä yks poika rotta pitää outoo rohinaa. Joskus kuuluu joskus ei. Mutta ei ole tuota hampaiden narskutusta. :-(


      • kolmivarvaslaiskiainen
        Vili ja Laku kirjoitti:

        Meillä yks poika rotta pitää outoo rohinaa. Joskus kuuluu joskus ei. Mutta ei ole tuota hampaiden narskutusta. :-(

        Kuuluuko keuhkoista? Ota purut pois ja laita lakana/sanomalehtiä. Siivoa mieluiten päivittäin häkki. Vie eläinlääkäriin, mahdollisimman nopeasti!


    • surhym

      Ei kannata sanomalehteä laittaa..muste ei ole kyllä hyväksi tassuille eikä kyllä hengitykselle. Kastuessaan muste on kovin voimakasta ja häkissä kyllä kastuu pissasta.
      Jos rohisee niin kannattaa suoraan lääkärille mennä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe