Anemia ja vajaatoiminta

ei rautainen olo

Pienensin vajaatoiminta lääkitystä hieman ja 4kk päästä seerumin rauta fS-Fe tippunut arvoon 4.6 ja olen mies, eli rauta tulisi olla korkeampi kuin naisilla. Koskaan aikaisemmin ei tosin ole rautaa edes katsottu. Se tulisi olla yli 20, että olisi hyvä. Lab. viitteet ovat 10-30. Voisikohan tuo lääkityksen tiputtaminen aiheuttaa tämän ? Oireita on esim. kova väsymys. Lääkäri käski vain syödä rautatabletteja.

12

3068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anemiaa ei päätellä seerumin rauta-arvosta. Anemiassa Hb on matala. Rautavarastojen määrä näkyy seerumin ferritiiniarvossa. Se mitataan, kun flunssaa tai muuta tulehdusta ei ole päällä, koska se nousee tulehduksen aikana.

      • ei rautainen olo

        En kysynyt näistä mitä vastasit, mutta itseasiassa anemiaa ja sen syitä ei päätellä Hb tai ferritiiniarvojen perusteella. Tarvitaan paljon perusteellisimpia ja luotettavampia tutkimuksia. Näin kerrotaan aivan lääkäreille ja hoitohenkilökunnalle suunnatuissa ohjeistuksissa. Samoin kerrotaan, että anemiaa ei hoideta raudalla, vaan syy on selvitettävä.


      • ei rautainen olo kirjoitti:

        En kysynyt näistä mitä vastasit, mutta itseasiassa anemiaa ja sen syitä ei päätellä Hb tai ferritiiniarvojen perusteella. Tarvitaan paljon perusteellisimpia ja luotettavampia tutkimuksia. Näin kerrotaan aivan lääkäreille ja hoitohenkilökunnalle suunnatuissa ohjeistuksissa. Samoin kerrotaan, että anemiaa ei hoideta raudalla, vaan syy on selvitettävä.

        Anemian määritelmä on matala Hb tai matala hematokritti. Syy voi olla hyvin moninainen. Rautavarastot hematologit tutkivat keskussairaalassa ilman luuydinnäytettä seerumin ferritiinin avulla. Raudanpuute on vain yksi anemian syy. Mutta anemialla siis tarkoitetaan matalaa hemoglobiinia tai matalaa hematokriittia.


    • mietiskelijä

      Olisikohan alkuperäisellä liian matala kilpirauhaslääkitys ja suoraan sen vuoksi väsymystä?

      Minulla on kilpirauhaslääkitys, väsymystä minulla ei ole. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi vaikuttaa monilla raudan saantiin siten, että heillä mahalaukun limakalvo tuottaa lliian vähän happoa. Raudan imeytyminen ohutsuolen alkuosassa vaatii happaman ympäristön. Mahalukusta pitäisi tulla sinne riittävästi hppoa..

      Perusverenkuvasta voi katsoa hemoglobiinin lisäksi, että onko MCV, eli punasolujen koko pieni ja ovatko punasolut kalpeita (MCH matala). Minulla ovat nämä molemmat pieniä (voisi olla mikrosyyttinen anemia). Ne kertovat ehkä raudan puutteesta. Jos punasolut ovat erityisen isoja (makrosyyttinen anemia), voisi olla kysymyksessä B12- tai folaatinpuute. Tällaisetkin puutteet voivat johtua välillisesti kilpirauhasen vajaatoiminnan vaikutuksesta mahan limakalvoon.

      Seerumin liukoinen transferriinireseptori olisi hyvä katsoa alkuperäiselläkin henkilöllä. Sen sanotaan olevan luotettavampi mittari kuin kuin ferritiini. Jos se on viitearvojen yläpuolella, niin silloin voisi olla raudanpuute. Minulla on poikkeuksellisen mutkikas ja ristiriitainen rautatilanne. Minulla on krooninen tulehdustila, ferritiini ei välttämättä anna oikeaa tietoa. Transferriinireseptorin mittauksen perusteella minulla ei olisi raudanpuutetta. Kroonisen taudin ja raudanpuuteanemian erottamiseksi voisi mittauttaa hepsidiinin (S-Hepsid.).

      Hemoglobiinini on hyvä ja punasoluja joskus jopa yli viitteen pienestä MCV:stä ja MCH:sta huolimatta. Syytä siihen voisi etsiä. On katsottu punasolumorfologia ja tutkitutin itse mahdollisen hemoglobinopatian, kun lääkäri sellaista epäili. Asia ei selvinnyt sillä tutkimuksella, mutta jotakin talassemiaa ei pystytty sillä kokeella edes selvittämään. En usko talassemiaa, mutta lääkäri arvelee, että minulla on kuitenkin jonkin sortin muutos hemoglobiinimolekyylissä, koska rautatilannettani kuvaavat arvot ovat ristiriitaiset..

      Itse epäilen, että minulla elimistön kuivumiset aiheuttavat korkean punasolulukumäärän ja hematokriitin. Kuivuminen voi johtua lisäkilpirauhasen liikatoiminnastani tai sitten hypotalamisesta diabetes insipiduksesta (vesitystauti). Sitä ei ole voitu kohdallani poissulkea. Jos plasmatilavuus on pienentynyt kuivumisen takia, niin silloin laskennalliset suureet MCV ja MCH voivat tulla virheelliseksi. Tällä lailla minä yritän selvittää rautatilannettani, en tiedä olenko oikeassa.

      Minulla pieni punasolukoko ja punasolujen kalpeus voisivat kuitenkin mielestäni johtua osittain kroonisesta infektiostani. Antibiootti nimittäin nosti selvästi MCV:n hyväksi. Olen tehnyt kokeita raudalla. Raudan ottaminen nosti MCV:n, mutta ilman sitä se putoaa taas alarajalle tai alle. Lääkäri on sanonut minulle, että en tarvitse rautaa ja raudan ottaminen ei auttaisi tilanteessani.

      Lopulta päättelen, että minulla on pienoinen raudanpuute ja krooninen tautini osaksi vaikuttaa rautatilanteeseeni. Lieneekö sitten totta se jonkin sortin hemoglobinopatia. Ainakin harvinainen ominaisuus se yleensä on.

      Nämä asiat ovat monimutkaisia, ja virhelähteitäkin on rautatilanteen arvioinnissa. Olen maallikko vain.

      • Jos on mirkosytäärinen anemia, ensiksi tehdään gastroskopia ja kolonoskopia ennen kuin jatketaan tutkimuksia. Niistä aloitetaan.


      • mietiskelijä
        boxi kirjoitti:

        Jos on mirkosytäärinen anemia, ensiksi tehdään gastroskopia ja kolonoskopia ennen kuin jatketaan tutkimuksia. Niistä aloitetaan.

        Hematologi ehdotti hemoglobinopatiaa. Helpompi hänen olisi ollut sanoa, että ota rautaa, sulla on raudan puute. Rautatilanteeni on ristiriitainen, ei oikeastaan ole anemiaa lainkaan, kun ei ole Hb matala. On vain mikrosytoosi ja kalpeat punasolut.


    • Yleensä aina anemia

      Anemia ja kilpirauhasen vajaatoiminta

      Kilpirauhanen on elimistön termostaatti, kun se toimii hyvin, elimistön lämpötila on lähes 37 astetta, mutta kun se toimii huonosti, ihminen kärsii alilämmöstä eli lämpö on usein alle 36 astetta, joskus jopa alle 35 astetta. Punaisten verisolujen tuottamiseen luuytimessä tarvitaan riittävän korkea kehon lämpötila ja tästä johtuen kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivillä on usein anemiaa. Heidän kehonsa lämpötila on liian alhainen, jotta luuydin pystyisi tuottamaan riittävästi punasoluja.

      • mietiskelijä

        Eri menetelmillä mittaamalla saadaan erilaisia lämpötiloja. Menetelmät pitäisi vakioida.

        Minulla on vanhanaikaisella mittarilla mitattu kielenaluslämpötila vähän aikaa iltapäivällä 37: n paikkeilla, Illasta aamuun se on kielen alta 36,3. Kainalolämmöt ovat epämääräisiä, koska ne vaihtelevat monesta syystä. Minulla on punasoluja lukumääräisesti kyllä ihan riittävästi, välillä yli viitteen.


    • hgioaröbn

      Mulla on huonot raudat ja isot punasolut. Foliaatti yli viitteen ja b12 viitteissä. Oireet viittaavat b12 anemiaan. Aktiivisen b12 mittaaminen on ilmeisesti ainoa luotettava mittaus?

      • Mikähänkuka

        Sinun pitäisi kokeilla metyylikobalamiinia syankobalamiinin (B12) sijaan ja metyylifolaattia. Minä olen löytänyt luontaiskaupasta metryylikobalamiinia, mutta en -folaattia. Joillakin henkilöillä nuo "tavalliset" vitamiinit mieluummin pahentavat tilannetta.

        Minulla (entinen Mietiskelijä) Mycoplasmainfektio taas pudotti MCV:n ja pudotti jonkin verran myös hemoglobiinia ja punasolumäärää. Itse infektion aikana punasoluja oli yli viitteen samoin verihiutaleita, MCV normaali. Nyt on taas MCV alle viitteen.

        Jos käytän antibioottia, niin MCV nousee normaaliin, samoin jos käytän Maltoferia raudan saamiseksi. En uskalla koko ajan kläyttää sitä, koska pelkään liikoja punasoluja.

        Ferritiinini on joskus ollut n. 45-50 (minulla on kroonisia infektioita!), mutta mycoplasman jälkeen putosi 38:aan. Plasman Fe on ollut v. 2011 17, transferriinireseptori aina OK. Ristiriitaa on koko ajan.

        B12 ja akltiivinen ovat B12 ihan ok samoin folaatti kuulemma hyvä. Minulla on jatkuvasti vuodesta toiseen suun limnakalvo-oireita. Tänäänkin kävin hammalääkäripoatologilla niitä ihmettelemässä. Kai ne kipeät alueet, jotka toistuvat perioidena monta kertaa vuodessa ja erityisesti nyt Mycplasman jälkeen ovat aftoja. Kielen päällä on kummallista valkoista, joka ei kuuelmma ole sieni-infektiota hammaslääkärin mukaan. Aftaiset periodit jatkuvat usein koko suoliston tulehduksena. Keliakiaa ja Crohnin tautia ei ole. Olisi kiva, jos joku keksisi tähän sekasotkuuni selityksen.


    • hgioaröbn

      ''Mikähänkuka'', sulla on mielenkiintoinen tilanne. Seerumista otetun b12-vit arvo oli hyvä (128), joten tällä hetkellä ei pitäisi olla puutetta. Syön Solgarin vitamiineja (B ja C) ja rautalisää, joitten olen ymmärtänyt olevan laadukkaita verrattuna moneen muuhun merkkiin. Pienoista takapakkia oli tullut kilpirauhasarvoihin joulukuu - maaliskuu välisenä aikana esim. t4v oli laskenut arvosta 19 arvoon 14 ja tsh alle viitteen molemmissa mittauksissa. Samoin ferritiin ei ollut noussut rautalisästä huolimatta - miksiköhän? Yksi vaihtoehto voi olla, että aikaisemmin on ollut tulehdusta kropassa, jolloin ferrit on ollut ns. koholla tulehduksen vuoksi ja ei suinkaan rautalisän syömisen seurauksena. Sittemmin olisi tulehdus rauhoittunut, jolloin ferritiini olisi laskeutunut omalla tasolle.

      Mutta toinen seikka on sitten se, että miksi varastot eivät täyty rautalisästä huolimatta? Imeytyminen on tietenkin yksi syy, mutta vitamiinit labrojen mukaan ainakin imeytyy, niin miksi ei rauta.

      Anemia minulla ei ole, koska hb viitteissä, mutta selkeästi minulla on piilevä raudanpuute (Kilpi-lehti, helmikuu 2015, Esa Soppi).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      690
      5294
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3554
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      157
      3337
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2583
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2399
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1497
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      101
      1409
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1160
    Aihe