AWD toiminta ????

AWD

Tuota noin miten tuo Volvon neliveto käytännössä toimii. Eli jos autolla jää kiinni, vaikka lumeen niin sutivatko takapyörät. Tuli vaan mieleen, kun joku tässä puheli että jos auto jää kiinni niin jollei sitä saa liikkeelle niin taka ei mene vetoa. Eli kysymyksessä oli se viskoneliveto.

Joten eikö se vanha systeemi Volvolla ollut visko ja nyt tämä uusi haldex eli miten nuo eroavat toisistaan. Joten jos auto jää lumeen kiinni niin miten erilailla käyttäytyy visko ja haldex. Eli eikö se riitä että etupyörät sutii niin silloin vetoa menee myös taakse vai pitääkö auton myös liikkua.

19

26203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -t5-

      Jos jäät hankeen kiinni niin molemmissa malleissa sutii sekä etu- että takapyörät. Jos sudittelet pitemmän tovin siinä umpihangessa niin visko alkaa lämmitä eikä päästä voimaa enään takapyörille. Haldex sitävastoin sutii molemmista päistä siihen saakka kun bensaa riittää tankissa. Sillä ei ole sutimiseen vaikutusta liikkuuko auto vai ei. Aina sutii.

      • erwerw

        Haldex myös kuumenee ja veto loppuu takapyöriltä.


      • kiitosKovin

        Kiitos vinkistä, tätä minä odottewlin 12 vuotta ja nyt sain valaistuksen.


      • werqwrqwr
        kiitosKovin kirjoitti:

        Kiitos vinkistä, tätä minä odottewlin 12 vuotta ja nyt sain valaistuksen.

        Ole hyvä. Moni Volvon omistaja ei edes tiedä millainen nelivetojärjestelmä autossa on ja luulee sen olevan jotenkin ylivertainen...ja jos tietää sen olevan Haldex niin ei kuulemma ole niin huono kuin esim. VAGgilaisten. Vaikka tosiasiassa on jopa paskempi toteutus.


    • Jonne

      AWD/Haldex-kytkin on järjestelmä, joka yhdistää kaksivedon ja nelivedon etuja aika hyvin. Normaalisti kaksivetoisena kulkeva AWD-auto ei kuluta juurikaan kaksivetoista enempää polttoainetta, sillä voimansiirtohäviöt ovat samaa luokkaa. AWD ei myöskään tunnu sen kankeammalta, kun kaksivetoinen. Jos vetävällä akselilla jompi kumpi pyörä alkaa luistaa, ohjaa tietokoneen ohjaama hydraulisesti toimiva
      Haldex-kytkin välittömästi vetoa vapaana pyörineelle akselille.

      Haldexin etu verrattuna viskoon (Syncro) on nopeudessa: pyörä ei ehdi 80 km/h vauhdissa sutaista puolta kierrosta, kun auto
      on jo 100% nelivetoinen. Kytkin voisi olla herkempikin, mutta sitten takapyörät jo hannaisivat vastaan, kun auto
      kaartaa tiukasti pitävällä pinnalla, jolloin fillarit pyörivät luonnostaan eri nopeuksilla. Eikä muuten vetele pätkääkään kiihdytyksissä, kuten tavallinen etuvetoinen kinneri tekee.
      Esimerkiksi kaistanvaihtotilanteessa, kun mennään loskavallin yli, AWD käyttäytyy lähes yhtä vakaasti kuin kiinteä neliveto.

      Haldexiin liittyy aina paitsi se nopea kytkin,
      myös luistonestojärjestelmä. Se jarruttaa eniten luistavia pyöriä, jolloin tasauspyörästöt ohjaavat enemmän voimaa pitävällä pinnalla oleville pyörille. Siten auto sutii oikealla jalalla käskettäessä kaikilla neljällä pyörällä, toisin kuin Syncrot tai lukottomat japanilaismalliset nelivedot, jotka oikeasti ovat korkeintaan kaksivetoja. Kestävyyttä on kokeillut muuten Suomen armeja aina lavakalustoa myöten.
      ---
      Niin olikos sulla muuta kysyttävää? ;-))

      • PeePee

        Ei taida sulla olla hallussa noiden eri automerkkien AWD-systeemit, joten jätä noi mutu opit vaikkapa duunikavereille.
        Oikea AWD vetää koko ajan, siis ei kytkeytymisviiveitä ja jarrutuksia eri pyörille.


      • Jonne
        PeePee kirjoitti:

        Ei taida sulla olla hallussa noiden eri automerkkien AWD-systeemit, joten jätä noi mutu opit vaikkapa duunikavereille.
        Oikea AWD vetää koko ajan, siis ei kytkeytymisviiveitä ja jarrutuksia eri pyörille.

        Ilman muutahan se on noin! Perustelit varsin tarkkaan. Olet varmaan alan miehiä kun hallitset jutut laaja-alaisesti.
        Sulle olisi duunia täällä,
        http://www.haldex-traction.com/news_center/news_archive/000928.htm
        Laita hakemus sisään! Parhaita poikia tarvitaan aina!

        "Volvo's Haldex all-wheel-drive system is standard. The electronically-controlled system reacts to wheel slippage, routing power to the wheels with greater traction."


      • Jussi

        Olen nähnyt paikanpäällä kun XC70 yrittää saada venekärryn järvestä ja ei noussut kun toinen etunen alkoi pyöriä tyhjää.
        Samoin toimi xc90 jäätyään paksuun lumeen
        Miksi kaikki pyörät ei pyörineet


      • PeePee
        Jonne kirjoitti:

        Ilman muutahan se on noin! Perustelit varsin tarkkaan. Olet varmaan alan miehiä kun hallitset jutut laaja-alaisesti.
        Sulle olisi duunia täällä,
        http://www.haldex-traction.com/news_center/news_archive/000928.htm
        Laita hakemus sisään! Parhaita poikia tarvitaan aina!

        "Volvo's Haldex all-wheel-drive system is standard. The electronically-controlled system reacts to wheel slippage, routing power to the wheels with greater traction."

        Mitäänsanomaton mainos toi linkki. Sorry vaan,mutta toi Volvon mainostama AWD ei ole viivetön ja juuri tämän takia pyörät ehtivät sutia ennen kuin Haldex tulee mukaan liian myöhään.


      • Anonyymi
        Jussi kirjoitti:

        Olen nähnyt paikanpäällä kun XC70 yrittää saada venekärryn järvestä ja ei noussut kun toinen etunen alkoi pyöriä tyhjää.
        Samoin toimi xc90 jäätyään paksuun lumeen
        Miksi kaikki pyörät ei pyörineet

        Jäin xc 60 mallilla kiinni hankeen niin oikea etupyörä ja vasen takapyörä pyöri tyhjää. Toiset kaksi eivät osallistuneet .


    • PONSSES

      Mun volvos ei pyöri takapyörät ollenkaa mikä mahtta olla hinailla piti mettäs pois onneks oli mehtäkone ponsse ni kyll pomppas volovo mättäästä

    • frendiasentaja

      paras nelikko järjestelmä on haldex
      esim 07 vm volvossa on aivan eri haldexi/pumppu kuin vanhemmissa malleissa.toimii kuin ajatus ilman viiveitä ja ääniä,kesto on myös huippuua verrattuna ensimmäisiin versioihin,turhaan on parjattu tätä nelikko järjestelmää!se on muuten yleensä kulmavaihteen boori holkki,joka saattaa mennä/ruostua piloille,maksaa peräti 160e!mut jos ajelet liian pitkään etuvetoisena,menee akselista myös boorit,sit maksaa vähän enemmän!huolloissa kusetetaan asiakasta tuon haldexin suhteen,maksatetaan turhasta(koko haldex täytyy uusia)siksipä näitä kalliita korjaus juttuja tänne nettiin ilmenee,ja haukut päälle.pyytäkää huollossa vaihtamaan haldex pumpun öljyt suod edes joskus,vaivatonta ajoa ilman vikoja,huoltamattomat on sitten vajaavetoisia!!!!!

    • Anonyymi

      Tää on vanha juttu mutta laitan silti. Mulla xc70 2016 d4 awd ja se talvella kulki hangessa pohja 5 cm auraten eikä mitään ongelmaa. Ainoastaan jyrkkä mutka otti koville ja jouduin hiukan peruuttamaan. Mulla ollut pajero jeep ja land cruiser mutta tää on mielestäni paras vetoauto asuntovaunulle. Tosin en ole mikään pro maasto ajelija.

      • Anonyymi

        Taitaa kuvastaa enempi auton ikää kuin mallia tuo sinun kokemus.

        Käys kokeilee miten 2016 volvon ikäiset pajerot ja land cuirserit vetää. Kyllä ne on parantuneet ihan samassa suhteessa kuin henkilöautotkin.

        Vetohommissa paino vetävillä pyörillä on eduksi, ja koska autojen paino on noussut, niin toki ne vetävät paremmin. ;)

        Hitaassa vauhdissa painon ja nelivedon jälkeen tulee sitten voimansiitro ja moottori.


    • Anonyymi

      Kytekytyvä neliveto on kaikissa uuissa paitti Mersussa ja Subarussa ja tietysti täyssähköisissä ja oikeissa maastoautoissa. Myös BMW on kytkeytyvä kuten myös audin uusin.

      Onko bemarin neliveto sitten huono koska on kytkeytyvä ja onko Mersun ylivoimainen koska on aidosti jatkuva?

    • Anonyymi

      Volovo kinoksee jäi piti soittaa traktor vetää sit lähti. Kyllä vaihtuu merkki onneton peli on

      • Anonyymi

        Taidat olla maalta?


    • Anonyymi

      Joo.. Volvo xc90 AUTOMaatiN vm 2005 ostin. Paska ostos. Heti laukes neliveto mykäksi. Ei päässy pikkusen lätäkön yli metsätiellä. Siihen jäi kaivamaan etupyörillä kuoppaa..
      Miten tuon saa katsastuksestakaan läpi ilman nelivetoa... Prkl.. Saa.. Tana...

      • Anonyymi

        mitä helvettiä sinä noin vanhoja autoja ostat höhlä idiootti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Järkyttävä tieto Purrasta

      Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      225
      4532
    2. Näin asia on

      Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      22
      3399
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

      Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      262
      1955
    4. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

      Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      7
      1696
    5. Aavistan tai oikeastaan

      tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      38
      1237
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

      Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      161
      1199
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

      https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      100
      924
    8. Sulla on upeat pakarahalihakset

      todella hyvä muoto...
      Ikävä
      30
      757
    9. Uskotko että halaatko

      Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      63
      755
    10. Tiistaipäivää pakkastakin on

      Hyvää päivää huomentakin. Olin vähän kaupungilla käymässä 😊❤️🌞❄️☕
      Ikävä
      176
      740
    Aihe