http://eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/tanaan.html
Se olisi 6,5-7 miljoonan euron lovi kirkon kassaan vuosittain.
Mäkisen (arkkipiispa) saldo 16 000 eronnutta päivän lopuksi?
143
546
Vastaukset
- lopeta jo
Arvaas mitä ?
Jokainen tarvittaesa löytää tuota erobuumia netistä, sitä ei tarvii tänne vähän väliä postata.- eroon aihetta?
Kirkon työntekijää ei kiinnosta tuleva 120-150 henkilövuoden YT:t? Hienoa tietää, että Mäkinern pääsee tästäkin livohkaan, kuin koira veräjästä.
- pää pensaassa
Mutta arkkippispa vaikeneen kuin muuri
- valhe ei lopu
Luoma oli laitettu seiskan uutisiin selittämään, että erot johtuvat eduskunnan päätöksestä ja se kanavoidaan kirkkoon kun valtiosta rk voida erota. Mitä vielä pitäisi tehdä, että kirkko myöntäisi, että eron syy on Mäkisen ja muiden piispojen luopumus ja homopeukutukset. Uskomatonta valehtelua.
- kirkonkahdetkasvot
valhe ei lopu kirjoitti:
Luoma oli laitettu seiskan uutisiin selittämään, että erot johtuvat eduskunnan päätöksestä ja se kanavoidaan kirkkoon kun valtiosta rk voida erota. Mitä vielä pitäisi tehdä, että kirkko myöntäisi, että eron syy on Mäkisen ja muiden piispojen luopumus ja homopeukutukset. Uskomatonta valehtelua.
Mäkisen homoavioliittohyväksytäänluterilaisessakirkossa-puheesta tämä johtuu. Ja siitä, että sittemmin ko. sanomisia alettiin ereivata taaksepäin.
Jokainen kirkkoon kuuluva tai siitä eronnut ihminen on kyllä itse vastuussa päätöksestään. Jos ero perustuu yhden ihmisen, edes arkkipiispan, kommentointiin, on jäsenyys alun perinkin ollut aika heikolla pohjalla.
Tänään törmäsin muuten yhteen blogitekstiin viime kesältä, jossa on aika hyviä huomautuksia kirkosta eroamiseen:
http://suomenkuvalehti.fi/rajalla/2013/07/30/kirkosta-eroamisen-teologiaa-eli-reunamerkintoja-napin-painamiseen/
"Kristitylle kirkosta eroaminen ei ole mikään vapaa kortti, joka voidaan iskeä pöytään tuosta vaan. Mikäli kirkosta eroamisen tarkoitus on kääntää protestina selkä sellaiselle lähimmäiselle, joka nyt sattuu olemaan omasta mielestä tollo, ero rikkoo jopa lähimmäisen rakkauden periaatetta."
Vilppu H.
pappi- Pahat piispat
Se pois lähteminen on monelle mielenosoitus. Koska arkkipiispa on hylännyt Raamatun, jonka oppia on luvannut pappisvalassaan puolustaa.
- lopeta jo
Vilpullakin oli aivan toinen ääni kellossa kun homoillan jälkeen oli eroaalto. Miten se papin ääni muuttuu aina tilanteen mukaan.
- häpeäkirkko
lopeta jo kirjoitti:
Vilpullakin oli aivan toinen ääni kellossa kun homoillan jälkeen oli eroaalto. Miten se papin ääni muuttuu aina tilanteen mukaan.
Se on sitä kaksinaamaisuutta. Ja suvaitsemattomuutta.
- tunnusta totuus
" Jos ero perustuu yhden ihmisen, edes arkkipiispan, kommentointiin, on jäsenyys alun perinkin ollut aika heikolla pohjalla."
Kerrankin puhut Vilppu totta. Sehän on löyhässä, kun on vain ev.lut.kirkon t a p a saada jäseniä. Jumalattomuus on se syy, kuten hyvin tiedät, jossain menee raja ja se raja oli tässä.
Kirje efesolaisille 1
1. Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli,
Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa.
2. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
3. Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,
4. niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
5. edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan,
6. sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa,
7. jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.
8. Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,
12. että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi, me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen.13. Hänessä on teihinkin,
sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin,
uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti.
Vähän nöyryyttä Vilppupappi, ylimielisyys ei nyt päde. - Perhekunnassa
Minun kirkon jäsenyyteni oli ensimmäiset vuodet sitä että siihen olivat vanhempani minut laittaneet, enkä asiaa enempää miettinyt. Minulla oli onnekseni vielä 80-luvin lopulla hyvä ripari. Tiedän ettei kaikilla ripareilla näin opetettu mutta minun riparilla opetettiin.
Että rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
Yhdyntä kuuluu vain avioliittoon.
Kaikki ovat tehneet syntiä. Jeesus on kuollut sovittaakseen synnit ja Hän on ylösnoussut. Pelastumme kun uskomme Häneen omana vapahtajanamme.
Jne.
Tämä on se oppi ja kirkko johon olen kuulunut. Tulin uskoon ja uskoin tämän.
Oppi ei ole mihinkään muuttunut, kyllä minä vielä nämä uskon. Mutta uskooko kirkko?
Paavali oli vähän niinkuin sen ajan arkkipiispa. Muistanko oikein, sanoiko hän näin: " vaikka minä tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi vastoin sitä oppia jonka olette saaneet, hän olkoon kirottu" Voisiko tämä ymmärtää niin että jos kirkko julistaa vastoin evankeliumia se on kirottu? Enpä tiedä.
Jos kirkon jäsenyys alkujaan on ollut sillä pohjalla että on kokenut kirkon julistavan evankeliumia, mutta sitten näkee ja kuulee tätä: suuri osa papeista kannattaa homoliittoja ja arkkipiispa etunenässä. Kysyn myös itseltäni, miksi juuri näitä mielipiteitä laukova mies on kirkkomme johdossa? Oletettavasti siksi että papit ovat hänet sinne halunneet? Oletettavasti papit haluavat kirkon johtoon jonkun joka edustaa myös heidän mielipiteitään?
Arkkipiispan kommentit saavat tonkimaan kirkkoa ja sen opetusta syvemmältä. Hyvä niin. Mitä sieltä vielä mahtaakaan löytyä.
Kyllä minä kastekaavasta muistan - vaikka en omista ristiäisistäni - niin kummipojan: lapsi liitetään Kristukseen ja luterilaiseen kirkkoomme. Ajattelen että siitä kaavasta voi ottaa vain puolet: liitetty Kristukseen. Sillä sekä sinä että minä tiedämme ettei Jeesus perustanut luterilaista kirkkoa, ei edes katolilaista tai ortodoksista, vaan se minkä Hän perusti oli ollut perustettuna jo maailman luomisesta asti ja tulee aina olemaan. Ja kun aika meistä jättää katoavat kaikki kirkot ja jäljelle jää vain usko Jeesukseen.
Kirkon ongelmia: Liika moniarvoisuus ja suvaitsevaisuus. Jos annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan, niin rikkaruohot tukahduttavat hyötykasvit. Liian monta kokkia pilaa koko sopan, lopputulos mauton/liian tulinen keitto, ei selkeitä makuja. Ihmiset (ainakin minä) kaipaavat uskonnolliselta yhteisöltä selkeitä muuttumattomia arvoja. Uskonnot ovat sitävarten että ne antavat rajat joiden puitteissa toimia. Kristinusko on sitävarten että ne rajat on Rakastavan Taivaan Isän antamia ja siksi niiden sisällä on turvallista ja hyvä toimia. Jos kaipaamme moniarvoisuutta, suvaitsevaisuutta ja liberaalia ajattelua sitä varten meillä on jo koko muu maailma. Eikö saisi yhtä suojapaikkaa joka olisi koti, jossa Isä neuvoisi, opastaisi, kasvattaisi, selittäisi, kieltäisi, antaisi, ottaisi syliin. En minä halua että minulle kaupitellaan minkään kirkon toimesta sellaista "Isää" joka sanoo: "menkää lapset vaan, tehkää mitä lystättää, ei siitä mitään pahaa seuraa, ei, ei milloinkaan" Sehän olisi jo heitteillejättö? - sisaresi Herrassa
Perhekunnassa kirjoitti:
Minun kirkon jäsenyyteni oli ensimmäiset vuodet sitä että siihen olivat vanhempani minut laittaneet, enkä asiaa enempää miettinyt. Minulla oli onnekseni vielä 80-luvin lopulla hyvä ripari. Tiedän ettei kaikilla ripareilla näin opetettu mutta minun riparilla opetettiin.
Kaikki ovat tehneet syntiä. Jeesus on kuollut sovittaakseen synnit ja Hän on ylösnoussut. Pelastumme kun uskomme Häneen omana vapahtajanamme.
Jne.
Oppi ei ole mihinkään muuttunut, kyllä minä vielä nämä uskon. Mutta uskooko kirkko?
Paavali oli vähän niinkuin sen ajan arkkipiispa. Muistanko oikein, sanoiko hän näin: " vaikka minä tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi vastoin sitä oppia jonka olette saaneet, hän olkoon kirottu" Voisiko tämä ymmärtää niin että jos kirkko julistaa vastoin evankeliumia se on kirottu? Enpä tiedä.
Jos kirkon jäsenyys alkujaan on ollut sillä pohjalla että on kokenut kirkon julistavan evankeliumia, mutta sitten näkee ja kuulee tätä: suuri osa papeista kannattaa homoliittoja ja arkkipiispa etunenässä. Kysyn myös itseltäni, miksi juuri näitä mielipiteitä laukova mies on kirkkomme johdossa? Oletettavasti siksi että papit ovat hänet sinne halunneet? Oletettavasti papit haluavat kirkon johtoon jonkun joka edustaa myös heidän mielipiteitään?
Arkkipiispan kommentit saavat tonkimaan kirkkoa ja sen opetusta syvemmältä. Hyvä niin. Mitä sieltä vielä mahtaakaan löytyä.
Kyllä minä kastekaavasta muistan - vaikka en omista ristiäisistäni - niin kummipojan: lapsi liitetään Kristukseen ja luterilaiseen kirkkoomme. Ajattelen että siitä kaavasta voi ottaa vain puolet: liitetty Kristukseen. Sillä sekä sinä että minä tiedämme ettei Jeesus perustanut luterilaista kirkkoa, ei edes katolilaista tai ortodoksista, vaan se minkä Hän perusti oli ollut perustettuna jo maailman luomisesta asti ja tulee aina olemaan. Ja kun aika meistä jättää katoavat kaikki kirkot ja jäljelle jää vain usko Jeesukseen.
Kirkon ongelmia: Liika moniarvoisuus ja suvaitsevaisuus. Jos annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan, niin rikkaruohot tukahduttavat hyötykasvit. Liian monta kokkia pilaa koko sopan, lopputulos mauton/liian tulinen keitto, ei selkeitä makuja. Ihmiset (ainakin minä) kaipaavat uskonnolliselta yhteisöltä selkeitä muuttumattomia arvoja. Uskonnot ovat sitävarten että ne antavat rajat joiden puitteissa toimia. Kristinusko on sitävarten että ne rajat on Rakastavan Taivaan Isän antamia ja siksi niiden sisällä on turvallista ja hyvä toimia. Jos kaipaamme moniarvoisuutta, suvaitsevaisuutta ja liberaalia ajattelua sitä varten meillä on jo koko muu maailma. Eikö saisi yhtä suojapaikkaa joka olisi koti, jossa Isä neuvoisi, opastaisi, kasvattaisi, selittäisi, kieltäisi, antaisi, ottaisi syliin. En minä halua että minulle kaupitellaan minkään kirkon toimesta sellaista "Isää" joka sanoo: "menkää lapset vaan, tehkää mitä lystättää, ei siitä mitään pahaa seuraa, ei, ei milloinkaan" Sehän olisi jo heitteillejättö?Viisaasti kirjoitit ja teki hyvää lukea se, kiitos. Jaan ajatuksesi ja uskosi!
- vanha uskova
Perhekunnassa kirjoitti:
Jne.
Kirkon ongelmia: Liika moniarvoisuus ja suvaitsevaisuus. Jos annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan, niin rikkaruohot tukahduttavat hyötykasvit. Liian monta kokkia pilaa koko sopan, lopputulos mauton/liian tulinen keitto, ei selkeitä makuja. Ihmiset (ainakin minä) kaipaavat uskonnolliselta yhteisöltä selkeitä muuttumattomia arvoja. Uskonnot ovat sitävarten että ne antavat rajat joiden puitteissa toimia. Kristinusko on sitävarten että ne rajat on Rakastavan Taivaan Isän antamia ja siksi niiden sisällä on turvallista ja hyvä toimia. Jos kaipaamme moniarvoisuutta, suvaitsevaisuutta ja liberaalia ajattelua sitä varten meillä on jo koko muu maailma. Eikö saisi yhtä suojapaikkaa joka olisi koti, jossa Isä neuvoisi, opastaisi, kasvattaisi, selittäisi, kieltäisi, antaisi, ottaisi syliin. En minä halua että minulle kaupitellaan minkään kirkon toimesta sellaista "Isää" joka sanoo: "menkää lapset vaan, tehkää mitä lystättää, ei siitä mitään pahaa seuraa, ei, ei milloinkaan" Sehän olisi jo heitteillejättö?Juuri noin!
"Jos ero perustuu yhden ihmisen, edes arkkipiispan, kommentointiin, on jäsenyys alun perinkin ollut aika heikolla pohjalla"
Parhin Vilppu,
Siinäpä se juuri onkin. Jäsenyys onkin kovin heikolla pohjalla arviolta kolmella neljästä kirkon verojäsenestä. Siksi eroamiseen eri kovin suurta ärsykettä tarvita.
Pitää muistaa että tuskin kukaan kirkon jäsenistä on siihen itse omasta harkinnastaan liittynytkään. Jäseninä pysytään pääosin tavan ja sosiaalisen paineen takia. Ja kun julkisuudessa kirkon arvot ja omat arvot esiintyvät riittävän pahassa ristiriidassa, alkaa eroilmoituksia lähteä.- ihmettelijä
-kuuntelevva_kirkko--
Ihmettelen suuresti, että ei piispa Mäkinen saa kenkää, vaikka rikkoo luterilaisen kirkon pääperiaatteita?
Kenkää annetaan ihmisillille paljon hepposimmin perustein. Miksi piispä Mäkinen on erikoiskohtelun alla?
Kuka haluaa yleensä olla tuollaisessa kirkossa, jossa suojellaan tai pidetään "piispa suojattia" johtajana? - Korven Jooseppi
Vilppu-pappi, voisitko auttaa minua? En muista missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan. Haluaisin saada tietää luvun ja jakeen. Tässähän on minun ymmärrykseni mukaan kysymys enemmänkin siitä, että moniäänisen kirkon julkisuuskuva on maailmallisia arvoja suosiva ja Raamattu-uskollisia syrjivä. Ajatuksia käännetään kertakaikkiaan päälaelleen, kun lähimmäisenrakkauden nimissä siunataan sellaista, mikä Raamatun mukaan on Jumalalle kauhistus. Maailman ystävyys pitää teidät ehkä leivissä tässä ajassa, mutta teidän pitäisi katsoa asioita laajemmassa perspektiivissä, vaikkapa alkaen siitä, mitä juutalaiset ovat pitkän historiansa aikana joutuneet kokemaan, koska eivät kuunnelleet Moosesta ja profeettoja eivätkä ottaneet vastaan heille luvattua Messiasta. Kaikki mitä juutalaisille on tapahtunut on meille varoittavaksi esimerkiksi.
- metsää puilta?
"Jos ero perustuu yhden ihmisen, edes arkkipiispan, kommentointiin, on jäsenyys alun perinkin ollut aika heikolla pohjalla."
Tavallan kyllä. Se nimittäin meni heikolle pohjalle siinä vaiheessa, kun Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän perheasian neuvottelukeskusessa sanottiin, että avioliiton ulkopuolinen seksi on ihan ok, jos sen molemmat hyväksyvät.
Tässä on nyt nimittäin muutamien vuosien varrella ollut Mäkisen lisäksi monia muitakin kirkon edustajien kannanottoja, linjauksia ja TEKOJA, joista voi tehdä vain yhden johtopäätöksen:
Suomen evankelis-luterilainen kirkko ei enää ole seurakunta - korkeintaan "sekalainen seurakunta". En tarvitse sellaista mihinkään, kaikkein vähiten uskoni harjoittamiseen tai vahvistamiseen. - herää pahvi
Olisiko arkkipiispa rikkonut sekä Jumalansanaa että lähimmäisen rakkautta, kun reagointi on melko suoraa ja aktiivista.
Minusta lähimmäisen rakkaus ei ole sitä, että painaa sen päätä veden alle.
Sekä sinä että kirkon moni ihminen joutuu nyt miettimään asioiden sisältöä ja lopettaa muiden syyttely.
Sitä saa mitä tilaa, eikös se niin mene.
Turhaan syyllistätte tai yritätte syyttää niitä ihmisiä jotka huomaavat teidän toimivan väärin.
Kukaanhan ei menetä uskoaan Kristukseen näissä asioissa. Vain paha painetaan pois rasittamasta elämää. Jos se on tässä tapauksessa kirkko, niin sitten se on niin.
Aivan varmasti eroaja on tehnyt itsekritiikkiä jo tarpeeksi. Myös pohtinut ja punninnut asioita. Siitä syyllistäminen tai sormen osoittelu ei ole lähimmäisen rakautta. - juutas,,4
Perhekunnassa kirjoitti:
Jne.
Kirkon ongelmia: Liika moniarvoisuus ja suvaitsevaisuus. Jos annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan, niin rikkaruohot tukahduttavat hyötykasvit. Liian monta kokkia pilaa koko sopan, lopputulos mauton/liian tulinen keitto, ei selkeitä makuja. Ihmiset (ainakin minä) kaipaavat uskonnolliselta yhteisöltä selkeitä muuttumattomia arvoja. Uskonnot ovat sitävarten että ne antavat rajat joiden puitteissa toimia. Kristinusko on sitävarten että ne rajat on Rakastavan Taivaan Isän antamia ja siksi niiden sisällä on turvallista ja hyvä toimia. Jos kaipaamme moniarvoisuutta, suvaitsevaisuutta ja liberaalia ajattelua sitä varten meillä on jo koko muu maailma. Eikö saisi yhtä suojapaikkaa joka olisi koti, jossa Isä neuvoisi, opastaisi, kasvattaisi, selittäisi, kieltäisi, antaisi, ottaisi syliin. En minä halua että minulle kaupitellaan minkään kirkon toimesta sellaista "Isää" joka sanoo: "menkää lapset vaan, tehkää mitä lystättää, ei siitä mitään pahaa seuraa, ei, ei milloinkaan" Sehän olisi jo heitteillejättö?Jos kerran Askolan ja Mäkisen mielestä homoileminen ja lesbojen seksi on hyväksyttävää eihän se ole heidän mielestään syntiä.
Jos kokouksen päätteeksi olisivat harjoittaneet ryhmäseksiä ei se olisi tällekään joukolle mikään synti.
Nämä kirkon sateenkaaren päässä olevat "hipit" todistavat itseään vastaan ja kirkkokansa senkun eroaa kirkosta. - Ev.l. elää valheessa
"Jokainen kirkkoon kuuluva tai siitä eronnut ihminen on kyllä itse vastuussa päätöksestään. "
Nimenomaan näin ! Sillä ihmiset haluavat kuulla JUMALAN SANAA ja elää sen mukaan.
Hmm, taisi Mäkinen laitta paremmaksi kuin Päivi Räsänen.
Aika jännää - niin konservatiivit kuin liberaalit lähtevät. Ehkä jäljelle jäävätkin ne uskovat, joilla on rauha eikä riitely mielessä?- Haaleat?
Tai jäljelle jäävät välinpitämättömät.
- mediapeliä taas
Tämä on ihan höpöä, että liberaalit nyt lähtisivät joukoittain. Tällä yritetään vain vähätellä Raamattu-uskollisten lähtöä ja heidän tyytymätyömyyttä kirkon ja Mäkisen luopumukseen.
- itsekin lähtenyt
mediapeliä taas kirjoitti:
Tämä on ihan höpöä, että liberaalit nyt lähtisivät joukoittain. Tällä yritetään vain vähätellä Raamattu-uskollisten lähtöä ja heidän tyytymätyömyyttä kirkon ja Mäkisen luopumukseen.
Totta. Ensimmäistä kertaa nyt kirkon jättävät konservatiivit joukoittain ja sitä ei haluta myöntää.
- ei vielä
Ei, Räsäsen pelkästään homoillan saldoon on viellä matkaa ja Räsänen on aiheuttanut sen jälkeen 1000-9000 eron piikkejä.
- voihan äly
ei vielä kirjoitti:
Ei, Räsäsen pelkästään homoillan saldoon on viellä matkaa ja Räsänen on aiheuttanut sen jälkeen 1000-9000 eron piikkejä.
Ei kai tässä kukaan mitään ennätyksiä yritä tehdä, ääliökö olet?
"Aika jännää - niin konservatiivit kuin liberaalit lähtevät."
Nyt lähtevät konservatiivit, ja vielä käyttäen ateistien ylläpitämää verkkopalvelua. Konservatiivit lähtevät siksi, että arkkipiispa Mäkinen on selvästi asettunut homoliittojen puolelle. Samalla on lähenyt todennäköisesti kirkon ateistijäseniä, kun kirkko on ylipäätään ollut kovasti julkisuudessa. Seuraavaksi kirkon sisältä nousee konservatiivien vastaliike ääneen, ja silloin lähtee liberaaleja.
Homoliittojen vihkiminen vaatii käsittääkseni 3/4 enemmistön kirkolliskokouksessa, mitä on ilmeisen vaikea saavuttaa, sillä tilanne kirkon sisällä taitaa olla melko fifty/sixty. Kun homoliittolaki tulee voimaan, kirkko joutuu ottamaan lopullisen kannan asiaan, ja veikkasin että siellä homoliitot eivät mene läpi. Tuloksen on jälleen valtava liberaalien ja ateististen tapajäsenien erovyöry. Sadat tuhannet erot vuodessa tulevat menemään äkkiä rikkiä.
Tässä minun profetiani asiasta.- njnjnjj
Minä ainakin jään, tällä hetkellä ajattelen etten voi muutakaan. En halua lähteä, mutta en ole samoilla linjoillakaan kirkon kanssa. Täytyy katsoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Toivoisin että konservatiivit hyväksytään kirkossa, ja kirkko alkaa parantaa toimiaan. Olen varmaan aika nuori, en ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa kirkossa, mutta ehkä se todistaa miten iso osa kirkolla on suomalaisessa yhteiskunnassa, nimenomaan kristityille. Olen kiitollinen siitä.
- raja jossain, tässä
njnjnjj kirjoitti:
Minä ainakin jään, tällä hetkellä ajattelen etten voi muutakaan. En halua lähteä, mutta en ole samoilla linjoillakaan kirkon kanssa. Täytyy katsoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Toivoisin että konservatiivit hyväksytään kirkossa, ja kirkko alkaa parantaa toimiaan. Olen varmaan aika nuori, en ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa kirkossa, mutta ehkä se todistaa miten iso osa kirkolla on suomalaisessa yhteiskunnassa, nimenomaan kristityille. Olen kiitollinen siitä.
"Minä ainakin jään, tällä hetkellä ajattelen etten voi muutakaan."
Miten niin!?? - Miten niin "et voi muutakaan"?
Minä en tarvitse tällaista kirkko yhtään mihinkään. Mihin sinä sitä tarvitset?
Äänestin sillä _ainoalla jäljelle jääneellä_ tavalla: https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/
Jos kirkko todella "on kuulolla" ja muuttuu takaisin Raamatun tarkoittamaksi seurakunnaksi, niin siihen seurakuntaan voi sitten liittyä (takaksin). - niin haaleat
Haaleat? kirjoitti:
Tai jäljelle jäävät välinpitämättömät.
Unessa olijat ? He ovat niitä, jotka eivät oikeastaan ole uskovaisia, sillä heile on yhdentekevää, että valehdellaanko heille ja tehdäänkö heidän kannatuksellaan vääryyttä.
Toisaalta jos mietimme jäsenistöä, niin alle 18v. on melkoinen liuta. He eivät maksa edes veroa useinkaan. Verotuottoa olevia jäseniä on nyt lähtenyt ja sen merkitys on järkyttävä.
Heikossa talousasemassa oleva Suomi tulee luultavasti rajoittamaan verotuloja muistakin suunnista, että sitten se on loppu tälle laitokselle. Muutahan se ei tunnu olevan kun pelkkä laitos jossa höpistään mitä sattuu ja etenkin sitä, mitä satua haluaa kuulla. Itse valitettavasti näen asian nyt näin, koska mielestäni kirkossa ei ole enää Jumalansanaa. Ei ilmeisesti ole ollut vuosiin. Nyt se vaan tuli esille kirkuvan epäkohtana arkkipiispan aivokuplista. - tuota niin
ei vielä kirjoitti:
Huomaatko muuten että asia on sama.
Minä satun tietämään että silloinkin kirkosta erosi juuri niitä, jotka tajusivat kirkon eksyneen. Ei sitä aiheuttanut Räsänen vaan kirkko itse.
Kirkostahan tässä erotaan eikä Räsäsestä !
Keskitytään siis olennaiseen.
Sitäpaitsi Räsänen on yksi parhaita ministereitämme joita on koskaan ollut.
Se ei vaan miellytä homoja ja alkoholisteja. Muut myöntävät asian miettimättä. - niinpä niin
juutas kirjoitti:
"Aika jännää - niin konservatiivit kuin liberaalit lähtevät."
Nyt lähtevät konservatiivit, ja vielä käyttäen ateistien ylläpitämää verkkopalvelua. Konservatiivit lähtevät siksi, että arkkipiispa Mäkinen on selvästi asettunut homoliittojen puolelle. Samalla on lähenyt todennäköisesti kirkon ateistijäseniä, kun kirkko on ylipäätään ollut kovasti julkisuudessa. Seuraavaksi kirkon sisältä nousee konservatiivien vastaliike ääneen, ja silloin lähtee liberaaleja.
Homoliittojen vihkiminen vaatii käsittääkseni 3/4 enemmistön kirkolliskokouksessa, mitä on ilmeisen vaikea saavuttaa, sillä tilanne kirkon sisällä taitaa olla melko fifty/sixty. Kun homoliittolaki tulee voimaan, kirkko joutuu ottamaan lopullisen kannan asiaan, ja veikkasin että siellä homoliitot eivät mene läpi. Tuloksen on jälleen valtava liberaalien ja ateististen tapajäsenien erovyöry. Sadat tuhannet erot vuodessa tulevat menemään äkkiä rikkiä.
Tässä minun profetiani asiasta.Saatat hyvin olla oikeassa.
Syy on yksinkertainen.
Raamattu kertoo selvästi homouden olevan syntiä.
Kirkko sössii sisältötuottajansa eli Jumalansanan.
Lopputulos : Kukaan ei jää kuuntelemaan valheita.
Jos niitä haluaa kuunnella, kannattaa liittyä valhtelijoiden klubiin.
Siellä saattaa jäsenmaksut olla halvempia.
Toki en tiedä onko sellaista klubia olemassa vielä, mutta ehkä se tulee. - ???
ei vielä kirjoitti:
Ei kai Räsäsen takia ole kukaan kirkosta eronnut. Tai saattaa olla, että ateistit ovat eronneet. Räsenen toimii politiikkona ei kirkon johdossa tai pappina.
- poistoja
viestejä poistetaan paljon.
- Pro kirkko
Uskonpuhdistus etenee, kun Putinin kumartajat lähtevät kirkosta.
- ehkä näin kuitenkin
Tarkoitat varmaan, että kirkko kaatuu ja lakkaa olemasta. Tilalle nousee uusi yhteisö, joka pysyy asiassaan.
- Pro kirkko
ehkä näin kuitenkin kirjoitti:
Tarkoitat varmaan, että kirkko kaatuu ja lakkaa olemasta. Tilalle nousee uusi yhteisö, joka pysyy asiassaan.
Se voi kaatua ja tilalle nousta uusi yhteisö, ja niin tulee joskus tapahtumaankin. Se ei kuitenkaan lakkaa olemasta, koska empatia ihmisessä säilyy joka tapauksessa. Eikä yhden maan karkuruus sitä kaada. Teen kuitenkin sen, mitä voin kaatumisen estämiseksi, koska arvostan sen aikaansaannoksia. Ja koska uudet yhteisöt toistavat aiempien virheet. Samat vainot ja sodat käytäisiin uudestaan. Nyt ne ovat takana, vaikka tehtävää vielä onkin.
- raamattu puhuu
Hei "kuunteleva kirkko",
Miksi raamattua ei kunnioiteta enää?
"Rakasta Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi"
Kyllä, näin tulee toimia ja siinä selkeä järjestys: Jumalaa tulee rakastaa vielä enemmän kuin lähimmäistään tai itseään.
Ihmistä tulee rakastaa ja hänet tulee hyväksyä, vaikka hän olisi seksuaalisesti valtaväestöstä poikkeava, mutta raamatun mukaan ei ole soveliasta harjoittaa poikkeavuutta. Olen eri mieltä siitä, etteikö Raamattua kunnioitettaisi. Jokaisessa teologisessa asiakirjassa mitä kirkossa tehdään, on varmasti valmisteltaessa luettu Raamattua. Yksi teema mistä kirkossa myös jatkuvasti keskustellaan (ja on keskusteltu tietääkseni vuosikymmeniä) on se, miten Raamattu voisi olla enemmän esillä.
Kyse on enemmän siitä, että enää ei ole yhtä kaikkien allekirjoittamaa tapaa lukea Raamattua. Raamatun teksteistä on erilaisia tulkintoja ja ihmiset painottavat Raamatun eri kohtia. Tuo on eri asia kuin se, ettei Raamattua kunnioitettaisi.
Vilppu H.
pappi- lukeminen kannattaa
Kyse on siitä, että Raamattua ei enää lueta itse vaan kuunnellaan muiden mielipiteitä siitä. Kaksi VT:n ja yksi UT:n luku päivässä niin Raamattu on luettu vuodessa ja kokonaiskäsitys luotu. Jukka Norvannon Raamattuopetukset ovat todella mielenkiintoisia kuunneltuna ja omasta Raamatusta seurattuna.
- vaihada alaa
Etkö sinä Vilppu opi tai näe yhtään mitään
- eipäs saivarrella
No, eihän tuo nyt noin voi olla. Miksi katolisella kirkolla ja ortodokseilla on tietty linja ja meidän kirkollamme ei sitten olisi linjaa lainkaan? Jos nimittäin lähdet sille tielle, että sanot Mäkisen kommentointia puhtaaksi yksityisajatteluksi, niin silloinhan arkkipiispa tai kuka tahansa rivipappi voi päätellä ihan mitä vaan, kun kaikki on vaan tulkintaa!
Arkkipiispan facebook- ja twitter-kommentointi ei mielestäni ole yksityisajattelua, hän tuo siinä esiin Suomen evankelisluterilaisen kirkon johtajana esille sen näkemyksen, jota voi ihan hyvällä syyllä pitää kirkon virallisena kantana. Ja se kanta on siis myönteinen tälle sukupuolineutraalille avioliitolle. Asia ei muutu, vaikka kuinka yrittäisi selittää parhain päin.
Lisäksi, jos sitten olisikin niin, että arkkipiispa vain yksityisajatteli, olisi hän varmasti laittanut päivityksen tai tullut muuten esiin, jossa olisi tämän todennut. Siitä ei vain ole merkkiäkään.
Eli todistettavasti evankelisluterilainen kirkko on todennut arkkipiispan suulla sukupuolineutraalin avioliiton olevan oikein. Nyt vain alamme odottaa kirkolliskokouksen vahvistusta tälle opille - Papin vala
eipäs saivarrella kirjoitti:
No, eihän tuo nyt noin voi olla. Miksi katolisella kirkolla ja ortodokseilla on tietty linja ja meidän kirkollamme ei sitten olisi linjaa lainkaan? Jos nimittäin lähdet sille tielle, että sanot Mäkisen kommentointia puhtaaksi yksityisajatteluksi, niin silloinhan arkkipiispa tai kuka tahansa rivipappi voi päätellä ihan mitä vaan, kun kaikki on vaan tulkintaa!
Arkkipiispan facebook- ja twitter-kommentointi ei mielestäni ole yksityisajattelua, hän tuo siinä esiin Suomen evankelisluterilaisen kirkon johtajana esille sen näkemyksen, jota voi ihan hyvällä syyllä pitää kirkon virallisena kantana. Ja se kanta on siis myönteinen tälle sukupuolineutraalille avioliitolle. Asia ei muutu, vaikka kuinka yrittäisi selittää parhain päin.
Lisäksi, jos sitten olisikin niin, että arkkipiispa vain yksityisajatteli, olisi hän varmasti laittanut päivityksen tai tullut muuten esiin, jossa olisi tämän todennut. Siitä ei vain ole merkkiäkään.
Eli todistettavasti evankelisluterilainen kirkko on todennut arkkipiispan suulla sukupuolineutraalin avioliiton olevan oikein. Nyt vain alamme odottaa kirkolliskokouksen vahvistusta tälle opillehttps://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi#Pappislupaus
Papiksi vihittävät antavat vihkimistoimituksen yhteydessä pappislupauksen, jonka sanamuoto on seuraavanlainen:
"Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."
Onko Kari Mäkinen noudattanut tätä valaa? - ei tulkintoja
" Raamatun teksteistä on erilaisia tulkintoja ja ihmiset painottavat Raamatun eri kohtia. Tuo on eri asia kuin se, ettei Raamattua kunnioitettaisi.
Vilppu H.
pappi"
Ja tästä syystä tulee lopettaa kaikkinaiset tulkinnat koska ne aiheuttaa vain riitaa ja lopulta veritekoja sotien muodossa.
Ainut keino on Jeesuksen keino että tulee käyttää Raamattua kuten Jeesus käytti eli siteerasi vain Raamatun jakeita tiukoissa paikoissa korostaen että näin on kirjoitettu. Jopa paholaisen suu meni tukkoon Jumalan sanasta. eipäs saivarrella kirjoitti:
Eli todistettavasti evankelisluterilainen kirkko on todennut arkkipiispan suulla sukupuolineutraalin avioliiton olevan oikein. Nyt vain alamme odottaa kirkolliskokouksen vahvistusta tälle opilleKatolilaisuuden sisällä kyllä erottuu selkeästi eri tavoin ajattelevia ryhmiä, jos vain vähän tarkemmin tutustuu. Ei pidä paikkaansa, että katolilaisilla olisi vain yksi selkeä linja jota kaikki noudattaisivat. Sen sijaan moninaisuus katolilaisuuden sisällä on ehkä vielä suurempi kuin esimerkiksi ev.-lut. kirkon sisällä, koska erilaisten Raamatun tulkintatapojen lisäksi katolilaisuuden sisällä on myös maanosittain vaikuttavia teologian haaroja. Esimerkiksi Etelä-Amerikassa vaikuttaa voimakkaasti Vapautuksen teologia (http://en.wikipedia.org/wiki/Liberation_theology).
Se on kyllä totta, että katolisessa kirkossa on hyvin vahva asema uskonopin kongregaatiolla, joka antaa esimerkiksi opillisiin kysymyksiin liittyen ns. oikean tulkinnan. Tässä mielessä katolisen kirkon linja on selkeä. Mutta uskonopin kongregaation olemassaolo ei poista sitä, että kaikki katolilaiset eivät ole sen päätöksiin tyytyväisiä tai samaa mieltä niistä.
Ihan esimerkkinä: jos Suomen ev.-lut. kirkko linjaisi jostain opillisesta kysymyksestä että "pulinat pois, asia on nyt näin", lopettaisiko se keskustelua tästä asiasta? Epäilen. Ainakaan ei ole tähän mennessä lopettanut, vaikka linjauksia on tehty. Sama koskee katolista kirkkoa. Katolisessa kirkossa käytävä keskustelu ei vain juuri näy tänne meille, ellei siihen erikseen ala kaivautumaan.
Vilppu H.
pappi- Outo juttu
ei tulkintoja kirjoitti:
" Raamatun teksteistä on erilaisia tulkintoja ja ihmiset painottavat Raamatun eri kohtia. Tuo on eri asia kuin se, ettei Raamattua kunnioitettaisi.
Vilppu H.
pappi"
Ja tästä syystä tulee lopettaa kaikkinaiset tulkinnat koska ne aiheuttaa vain riitaa ja lopulta veritekoja sotien muodossa.
Ainut keino on Jeesuksen keino että tulee käyttää Raamattua kuten Jeesus käytti eli siteerasi vain Raamatun jakeita tiukoissa paikoissa korostaen että näin on kirjoitettu. Jopa paholaisen suu meni tukkoon Jumalan sanasta.Pieni lapsikin näkee Raamatusta että homous on Jumalalle kauhistus,siis miksi papit sitä puolustaa,ei ole mitään tulkinta ongelmaa.
ei tulkintoja kirjoitti:
Vilppu H.
pappi"
Ainut keino on Jeesuksen keino että tulee käyttää Raamattua kuten Jeesus käytti eli siteerasi vain Raamatun jakeita tiukoissa paikoissa korostaen että näin on kirjoitettu. Jopa paholaisen suu meni tukkoon Jumalan sanasta.Tosin myös Jeesuksella oli tapana tulkita uudelleen kirjoituksia. Antaa siis erilainen tulkinta kuin mitä aikaisemmin opetuksia oli tulkittu. Malliesimerkki tästä löytyy Vuorisaarnasta:
"Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin."
sekä
""Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille."
(Matt. 5:38-39, 43-44)
Jeesus ensin kertaa vanhan tulkinnan ja antaa sen jälkeen uuden.
Raamattua on tulkittu läpi sen historian. Eri vuosisatoina ovat pinnalla olleet erilaiset tulkintatavat ja -traditiot. Mitä enemmän Raamattua on tutkittu ja tulkittu, sitä selvemmäksi on myös tullut, että ei ole 'puhdasta' tapaa lukea Raamattua.
Jokainen Raamatun lukija lukee tekstejä omien silmälasiensa lävitse. Joko tulkinnan tiedostaa tai sitten sen sen tekee tiedostamatta, mutta irti siitä ei pääse. Tämän takia yksi eksegetiikan peruskysymyksistä myös on, miten tekstin kirjoittajat tekstin ymmärsivät. Ei siis se, mitä me ymmärrämme, vaan mitä kirjoittajat alun perin tekstillä tarkoittivat.
Vilppu H.
pappi- miten sitten
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Tosin myös Jeesuksella oli tapana tulkita uudelleen kirjoituksia. Antaa siis erilainen tulkinta kuin mitä aikaisemmin opetuksia oli tulkittu. Malliesimerkki tästä löytyy Vuorisaarnasta:
"Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin."
sekä
""Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille."
Raamattua on tulkittu läpi sen historian. Eri vuosisatoina ovat pinnalla olleet erilaiset tulkintatavat ja -traditiot. Mitä enemmän Raamattua on tutkittu ja tulkittu, sitä selvemmäksi on myös tullut, että ei ole 'puhdasta' tapaa lukea Raamattua.
Jokainen Raamatun lukija lukee tekstejä omien silmälasiensa lävitse. Joko tulkinnan tiedostaa tai sitten sen sen tekee tiedostamatta, mutta irti siitä ei pääse. Tämän takia yksi eksegetiikan peruskysymyksistä myös on, miten tekstin kirjoittajat tekstin ymmärsivät. Ei siis se, mitä me ymmärrämme, vaan mitä kirjoittajat alun perin tekstillä tarkoittivat.
Vilppu H.
pappiMikä noista kohdista kumoaa sen, että Homostelu on luomistyön vastaista, synti ja kauhistus Jumalalle? Oletko koskaan lukenut Raamatusta Jumalan tuomioista?
- voi pikku teologia
Tosin myös Jeesuksella oli tapana tulkita uudelleen kirjoituksia. Antaa siis erilainen tulkinta kuin mitä aikaisemmin opetuksia oli tulkittu. Malliesimerkki tästä löytyy Vuorisaarnasta:
sekä
Vilppu H.
pappiRukoilen Vilppu, että tulet uskoon ja saat Pyhän Hengen.
- muistatko kohdan
Vilppu. Muistatko että raamatussa itse Jumala sanoo niinkin, että suullaan he minua kunnioittavat, mutta teoillaan minut kieltävät. Sitä sanotaan uskonnollisuudeksi tai tekopyhyydeksi. Se on likainen vaate Jumalan silmissä.
- Lakimiesasessori
Katolilaisuuden sisällä kyllä erottuu selkeästi eri tavoin ajattelevia ryhmiä, jos vain vähän tarkemmin tutustuu. Ei pidä paikkaansa, että katolilaisilla olisi vain yksi selkeä linja jota kaikki noudattaisivat. Sen sijaan moninaisuus katolilaisuuden sisällä on ehkä vielä suurempi kuin esimerkiksi ev.-lut. kirkon sisällä, koska erilaisten Raamatun tulkintatapojen lisäksi katolilaisuuden sisällä on myös maanosittain vaikuttavia teologian haaroja. Esimerkiksi Etelä-Amerikassa vaikuttaa voimakkaasti Vapautuksen teologia (http://en.wikipedia.org/wiki/Liberation_theology).
Se on kyllä totta, että katolisessa kirkossa on hyvin vahva asema uskonopin kongregaatiolla, joka antaa esimerkiksi opillisiin kysymyksiin liittyen ns. oikean tulkinnan. Tässä mielessä katolisen kirkon linja on selkeä. Mutta uskonopin kongregaation olemassaolo ei poista sitä, että kaikki katolilaiset eivät ole sen päätöksiin tyytyväisiä tai samaa mieltä niistä.
Ihan esimerkkinä: jos Suomen ev.-lut. kirkko linjaisi jostain opillisesta kysymyksestä että "pulinat pois, asia on nyt näin", lopettaisiko se keskustelua tästä asiasta? Epäilen. Ainakaan ei ole tähän mennessä lopettanut, vaikka linjauksia on tehty. Sama koskee katolista kirkkoa. Katolisessa kirkossa käytävä keskustelu ei vain juuri näy tänne meille, ellei siihen erikseen ala kaivautumaan.
Vilppu H.
pappiAvioliittoasia on täysin yksikäsitteisesti linjattu. Kirkkolaissa viitataan tunnustuskirjoihin. Yksi tunnustuskirjoista on nimeltään Iso katekismus, jossa sanotaan näin:
"Jo alussa Jumala on asettanut avioliiton kaiken muun edelle ja luonut miehen ja vaimon erilaisiksi juuri avioliittoa varten, ei haureuteen, vaan pysymään yhdessä, olemaan hedelmällisiä, synnyttämään, ruokkimaan ja kasvattamaan lapsia Jumalan kunniaksi."
Kun nyt oikein arkkipiispa on iloitsemassa siitä, miten eduskunta asettaa avioliittoa aivan uuteen malliin, voi vain ihmetellä. Ilmeisesti arkkipiispalta on päässyt pahemman kerran unohtumaan asianmukainen Jumalan pelko ja kunnioitus. - Opetusta vähän
sekä
Vilppu H.
pappi"Tosin myös Jeesuksella oli tapana tulkita uudelleen kirjoituksia. Antaa siis erilainen tulkinta kuin mitä aikaisemmin opetuksia oli tulkittu. "
Kuvitteletko Vilppu-pappi olevasi Jeesus taikka Jumala.
Jumala oli Sanansa antanut ja myös Jumalalla on oikeus - ei tulkita, vaan muuttaa Sanaansa miten tahtoo.
Jeesuksen Jumalana ei tarvitse tulkita - Hän voi muuttaa Sanaa. Hän voi antaa uuden käskyn.
Mutta kun ihminen ei ole Jumala, niin ihmisen ei tule muuttaa Sanaa eikä sitä tulkita, vaan ihmisen tehtävä on lukea tätä sanaa ja sitä noudattaa sellaisenaan.
"Raamattua on tulkittu läpi sen historian. Eri vuosisatoina ovat pinnalla olleet erilaiset tulkintatavat ja -traditiot. Mitä enemmän Raamattua on tutkittu ja tulkittu, sitä selvemmäksi on myös tullut, että ei ole 'puhdasta' tapaa lukea Raamattua. "
Ja näin on aiheutettu riitoja, veritekoja ja uskonsotia ja henkisen väkivallan määrää ei tässä ajassa kukaan voi mitata. Tämä on sitä satoa mitä tulkinnat ovat saaneet aikaan.
Tulkinnoissa ihminen asettuu Jumalan paikalle ja alkaa määräileen mitä Jumala oikeasti on tarkoittanut ikäänkuin Jumala olisi jonkin vanha dementikko, jota sen viisaan papin taikka piispan tulee nyt ohjailla.
"Jokainen Raamatun lukija lukee tekstejä omien silmälasiensa lävitse. "
SInä varmaan haluat tulkita Raamattua mielesi mukaan koska haluat ottaa vallan pois Jumalalta. Kirkon tulkinnat viime vuosikymmeninä ovat aina olleet Jumalaa ja Jumalan palvelijoita vastaan. EI koskaan Jumalan sanaa ole tulkittu uskovien parhaaksi.
Mutta uskovat emme tulkitse silmälasien läpi, vaan me luemme Sanaa sellaisenaan ja annamme sitten Pyhän hengen selittää meille mitä tuo jae tänään tässä tilanteessa meille tarkoittaa.
Mitään eksegeettisiä kuvioita tähän ei tule vetää - ne ovat vain ihmisen harhaista yritästä muutella Jumalan sanaa.
Raamattua ei ole kirjoittanut nämä ylöskirjaajat. He ovat vain kirjanneet ylös sen minkä Jumalalta saivat.
Täytyy sanoa VIlppu-pappi että olet ihan harhassa mitä tulee Jumalan sanaan. Ei ihme että kirkko rappeutuu kovaa vauhtia Laodikean seurakunnaksi jonka Jeesus oksentaa ulos suustaan. - harmin paikka
lukeminen kannattaa kirjoitti:
Kyse on siitä, että Raamattua ei enää lueta itse vaan kuunnellaan muiden mielipiteitä siitä. Kaksi VT:n ja yksi UT:n luku päivässä niin Raamattu on luettu vuodessa ja kokonaiskäsitys luotu. Jukka Norvannon Raamattuopetukset ovat todella mielenkiintoisia kuunneltuna ja omasta Raamatusta seurattuna.
Norvanto on hieno viidesläinen pappi, joka ei kirkon vasemmalle laidalle kelpaa.
- älä tulkitse
"Kyse on enemmän siitä, että enää ei ole yhtä kaikkien allekirjoittamaa tapaa lukea Raamattua. Raamatun teksteistä on erilaisia tulkintoja ja ihmiset painottavat Raamatun eri kohtia. Tuo on eri asia kuin se, ettei Raamattua kunnioitettaisi.
Vilppu H.
pappi"
Sinänsä hyvä että myönnät, että se tulkitseva ihminen on nyt ottamassa määräysvaltaa Jumalalta.
Kaikkien ei kuitenkaan ole pakko näin toimia kuten kuvaat, vaan yhä saamme olla uskollisia Jumalan kirjoitetulle sanalle. Kun Jeesus siteerasi aikoinaan kirjoitettua sanaa, niin siinä paholaisenkin suu meni tukkoon. Näin suuri voima on Jumalan sanalla. - harmin paikka
eipäs saivarrella kirjoitti:
Eli todistettavasti evankelisluterilainen kirkko on todennut arkkipiispan suulla sukupuolineutraalin avioliiton olevan oikein. Nyt vain alamme odottaa kirkolliskokouksen vahvistusta tälle opilleTämä oli hyvä kansankirkko vielä 50-luvulla arkkipiispa Simojoen aikana. 60-luvulla alkoi kommunistien ja vapaan seksin painostus. Silloin saivat kuitenkin kaikki äärivanhoillisetkin olla rauhassa äänessä. Sehän loppui siihen, kun piti kaikkien alistua naispappipakkoon.
Kirkko on vähän liikaan kuunnellut kansaa. - Jaa a
sekä
Vilppu H.
pappiJeesuksella Jumalan ainoana poikana ja isänsä lähettämänä lienee ollut oikeus tulkita kirjoituksia uudelleen. Varsinkin kun nämä kirjoitukset ovat olleet ihmisten tekemiä ja ovat saattaneet olla virheellisiä.
- selkeä opetus
Katolilaisuuden sisällä kyllä erottuu selkeästi eri tavoin ajattelevia ryhmiä, jos vain vähän tarkemmin tutustuu. Ei pidä paikkaansa, että katolilaisilla olisi vain yksi selkeä linja jota kaikki noudattaisivat. Sen sijaan moninaisuus katolilaisuuden sisällä on ehkä vielä suurempi kuin esimerkiksi ev.-lut. kirkon sisällä, koska erilaisten Raamatun tulkintatapojen lisäksi katolilaisuuden sisällä on myös maanosittain vaikuttavia teologian haaroja. Esimerkiksi Etelä-Amerikassa vaikuttaa voimakkaasti Vapautuksen teologia (http://en.wikipedia.org/wiki/Liberation_theology).
Vilppu H.
pappi" Ei pidä paikkaansa, että katolilaisilla olisi vain yksi selkeä linja jota kaikki noudattaisivat."
Kat. kirkon opetusvirka yhdessä paavin kanssa pitävät yllä apostolista oppia. Kaikkialla on sama oppi ja katekismus. Se on sitten eri juttu, että ihmisillä on ajatuksenvapaus. Ehtoolliselle osallistuminen kuitenkin edellyttää armon tilassa olemista, syntien tunnustamista ja parannuksen tekoa.. - give me Mersu
selkeä opetus kirjoitti:
" Ei pidä paikkaansa, että katolilaisilla olisi vain yksi selkeä linja jota kaikki noudattaisivat."
Kat. kirkon opetusvirka yhdessä paavin kanssa pitävät yllä apostolista oppia. Kaikkialla on sama oppi ja katekismus. Se on sitten eri juttu, että ihmisillä on ajatuksenvapaus. Ehtoolliselle osallistuminen kuitenkin edellyttää armon tilassa olemista, syntien tunnustamista ja parannuksen tekoa..Myös homoseksuaalien tulee tunnustaa syntinsä eikä heille voi antaa armoa ilman Kristusta. Lupaa syntiin ei tule antaa kuten nykykirkko toimii Suomessa.
- piste
sekä
Vilppu H.
pappiIlman Pyhää Henkeä, et ymmärrä Raamatun todellista ydintä. Ja sitähän sinulla ei näytä olevan. Raamatun kirjoittajat kirjoittivat, sen mitä saivat Jumalalta.
"Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia."
Jeesus ei tarkoittanut, että ne vainoojat ja vihamiehet olisivat seurakunnassa, vaan maailmassa.
Vilppu on ihan turhaa selitellä, ev.lut.kirkko on homojen ja muun syntielämän puolella, Raamattua ja uskovia vastaan. - Pyhyyden irvikuvat
selkeä opetus kirjoitti:
" Ei pidä paikkaansa, että katolilaisilla olisi vain yksi selkeä linja jota kaikki noudattaisivat."
Kat. kirkon opetusvirka yhdessä paavin kanssa pitävät yllä apostolista oppia. Kaikkialla on sama oppi ja katekismus. Se on sitten eri juttu, että ihmisillä on ajatuksenvapaus. Ehtoolliselle osallistuminen kuitenkin edellyttää armon tilassa olemista, syntien tunnustamista ja parannuksen tekoa..Armon tilassa hmm..? Joskus olen kyllä miettinyt ovatkohan ehtoollista jakavat papitkaan ehtineet itse hankkiutua ns armon tilaan ennen messun aloittamista. Väärinkäytösten uhrien kommenteista on kuvastunut suoranainen kuvotus sitä kohtaan, että niistä samoista käsistä, joilla pedofiilipappi on poikaan koskenut, hän on joutunut ehtoollisleipänsä ottamaan.
- Tien mutkistajille
sekä
Vilppu H.
pappiOnko teologien päätoimeksi tullut suoran vääntäminen kieroksi? Jos rannalla on keväällä kyltti: " Älä mene heikoille jäille!", tarvitseeko sitä erityisesti tulkita vai riittäisikö, että yksinkertaisesti noudattaa kieltoa?
- Odotellessa
harmin paikka kirjoitti:
Norvanto on hieno viidesläinen pappi, joka ei kirkon vasemmalle laidalle kelpaa.
Ihan sama, mitä ryhmää edustaa, kunhan Raamatun opetus on puhdasta!
Itse voin hyvin, kun kuuntelen Norvannon opetuksia arki-iltaisin. Lisänä normaaleja yhteyksiä toisiin kristittyihin jne.
Kyllä kirkko on mennyt kauas oikeasta opista. Se alkoi naispappeuden hyväksymisellä. Sekin on vastoin sanaa. Pienempi paha silti. Aina on niin, että antaessaan pahalle pikkusormen, se vie koko käden. Tulos näkyy - kansa on täysin vieraantunut Raamatun opetuksista.
En mitenkään ymmärrä, että kirkko irtisanoo pappeja, jotka opettavat oikein. Tai lopetti avustukset järjestöille, mitkä tekevät oikeaopillista lähetystyötä.
Kuinkahan nettipapit nuokin selittävät oikeiksi toimiksi...
On vain ajan kysymys, milloin eri järjestöt perustavat uuden kirkon Lutherin mukaan.
- eroa heti
Arkkipiispa Kari Mäkinen esitti kannanottonsa Facebook-profiilissaan tasa-arvoisen avioliittolain äänestyspäätöksen ratkettua.
Arkkipiispa Kari Mäkinen iloitsee äänestystuloksesta.
– Tiedän miten paljon tämä päivä merkitsee sateenkaariväelle, heidän läheisilleen ja monille muille. Iloitsen täydestä sydämestäni heidän puolestaan ja heidän kanssaan, Mäkinen kirjoittaa Facebook-päivityksessään.
– Kiitän lämpimästi lakialoitteen tekijöitä ja niitä, jotka ovat osallistuneet keskusteluun eri tavoin ja eri kannoin.
Mäkinen kertoi iloitsevansa täydestä sydämestään sateenkaariväen puolesta ja heidän kanssaan.
Mäkisen mukaan avioliittolaista käyty keskustelu on ravistellut myös kirkkoa myönteisellä tavalla.
– Avioliittokäsityksemme tarvitsee perusteellista tarkastelua. Omasta puolestani ajattelen, että siinä on uudelleenarvioinnin paikka. Se tapahtuu kirkon omista perusteista käsin.
- Minusta näyttää siltä, että tässä osat ovat kääntyneet. Yhteiskunta saarnaa nyt etiikasta, jossa ei puolusteta instituutioita ja periaatteita, vaan ihmisiä. Sellaista saarnaa kirkko tarvitsee, Mäkinen sanoo.
Mäkisen Karin, Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja Turun arkkipiispa, vuositulot olivat 124 679 euroa.
http://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/
http://www.adressit.com/kari_makisen_erottava - SeurakuntalainenS
Neutaraaliavioliitto on Jumalan luomistyön turhentamista ja luonnonvastaista-iljettävää. Tämän pitäisi pappien tietää.
Samoin on myös sukupuolen leikkaukset toiseksi sukupuoleksi. Jos on mies ,se on sitä lopunikänsä. Hormoonihoidolla saa tarvittaessa miehisemmät piirteet.
Samoin naisille naishormoonia tarpeen mukaan. - klubimies
Kaikkien aikjone heikoin arkkipiispa Suomessa on kari Mäkinen.
Ajoi tahallaan ja omassa viisaudessaan koko kirkkolaivan nimensä mukaisesti KARILLE. Siksi kirkosta erotaan tosi paljon ja tilanne jatkuu hyvin kauas ja ihmiset ahdistuvat.Hei.
Kylläpä täällä jaksetaan jankuttaa :) Outoa on se, että jotkut eroavat kirkosta toisen ihmisen puheiden takia. Näin ajattelin Räsäsen puheiden jälkeen ja näin ajattelen nyt. No, jokaisella on valinnan vapaus. Mäkisen lausuntoa on ylitulkittu. Jos hän on iloinen eduskunnan päätöksestä tai toteaa, että kirkko joutuu uuteen tilanteeseen, jossa on mietittävä, on kummallista ottaa näistä lauseista syy eroon ja retostella niitä. Jokainen kirkosta eronnut voi palata milloin tahansa takaisin ja kirkkoon liittyjiä on myöskin ollut tavallista enemmän viime päivinä.
Rauhaisaa adventin aikaa,
Pirkko-pappi- Yritä käyttäytyä nyt
Hei.
Kylläpä täällä jaksetaan jankuttaa :) Outoa on se, että jotkut eroavat kirkosta toisen ihmisen puheiden takia. Näin ajattelin Räsäsen puheiden jälkeen ja näin ajattelen nyt. No, jokaisella on valinnan vapaus. Mäkisen lausuntoa on ylitulkittu. Jos hän on iloinen eduskunnan päätöksestä tai toteaa, että kirkko joutuu uuteen tilanteeseen, jossa on mietittävä, on kummallista ottaa näistä lauseista syy eroon ja retostella niitä. Jokainen kirkosta eronnut voi palata milloin tahansa takaisin ja kirkkoon liittyjiä on myöskin ollut tavallista enemmän viime päivinä.
Pirkko-pappiKyse on vain asiallisesta keskustelusta. Kirkon pappien ei nyt pitäisi käyttäytäy epäasiallisesti. Ymmärrän teitä siinä mielessä että on jo varmaan paljastunut, että kirkon papit eivät tiedä kristinuskosta oikeastaan yhtään mitään.
"Jos hän on iloinen eduskunnan päätöksestä tai toteaa, että kirkko joutuu uuteen tilanteeseen, jossa on mietittävä, on kummallista ottaa näistä lauseista syy eroon ja retostella niitä."
Äläpäs nyt heittäydy tietämättömäksi. Hyvin tiedät mitä Mäkinen tuolla tarkoittaa.
Hän alkaa ajamaan homoliittoja myös kirkkoon. Vai oletko eri mieltä asiasta?
Nyt pitäisi kirkon pappien vaan alkaa vähän miettiä mitä tässä viime vuosikymmenet on puuhattu. Aggressiivisuus ei ole ollenkaan oikea lähestymistapa asioissa jotka kuitenkin ihmisille on tärkeitä. - Pike papille
Hei.
Pirkko-pappiOutoa on vain se, että kirkko on pyllistänyt Raamatulle ja nuoleskelee synnintekijöitä jotka eivät halua tehdä parannusta. Kirkko ei noudata omia oppejaan eikä tunnustuskirjojaan. Käsitätkö sen?
Yritä käyttäytyä nyt kirjoitti:
Kyse on vain asiallisesta keskustelusta. Kirkon pappien ei nyt pitäisi käyttäytäy epäasiallisesti. Ymmärrän teitä siinä mielessä että on jo varmaan paljastunut, että kirkon papit eivät tiedä kristinuskosta oikeastaan yhtään mitään.
"Jos hän on iloinen eduskunnan päätöksestä tai toteaa, että kirkko joutuu uuteen tilanteeseen, jossa on mietittävä, on kummallista ottaa näistä lauseista syy eroon ja retostella niitä."
Äläpäs nyt heittäydy tietämättömäksi. Hyvin tiedät mitä Mäkinen tuolla tarkoittaa.
Hän alkaa ajamaan homoliittoja myös kirkkoon. Vai oletko eri mieltä asiasta?
Nyt pitäisi kirkon pappien vaan alkaa vähän miettiä mitä tässä viime vuosikymmenet on puuhattu. Aggressiivisuus ei ole ollenkaan oikea lähestymistapa asioissa jotka kuitenkin ihmisille on tärkeitä.Hei.
Olen aina asiallisen keskustelun kannalla, myös tässä ketjussa. Kun luen tätä ketjua, ei kaikki kommentit ole mielestäni asiallisia. Tuokin on asiaton väite, ettemme kirkon papit tiedä kristinuskosta, mutta olkoon se sinun mielipiteesi. Tervetuloa kirkkoon jumalanpalvelukseen, jospa sen jälkeen huomaisit tilanteen. Sanot aivan varmana totuutena mitä Mäkinen aikoo tulevaisuudessa tehdä. Menet kyllä nyt asioissa edelle, aivan turhaan. Malttia nyt vaan. Kyllä me kirkossa mietimme mitä on puuhattu ja puuhataan. Me teemme päivittäin omaa tärkeätä perustyötämme, niin tänään kuin huomenna ja ensi vuonnakin.
Ystävällisesti,
Pirkko-pappi- llllllllllll
Hei.
Pirkko-pappiMitäs outoa siinä on? Minä erosin heti Mäkisen kommenttien jälkeen..en ole mukana tukemassa syntiä. Suomessa on seurakuntia jotka noudattavat Jumalan sanaa sellaisena kuin se sanotaan.
Ehkä juuri tämän takia naispappeuden on Jumala kieltänyt. Ei tunnu sana menevän perille, synnin tiellä ja kadotukseen halutaan toiset ihmiset johdattaa. - Käyttäytymistä nyt
Hei.
Olen aina asiallisen keskustelun kannalla, myös tässä ketjussa. Kun luen tätä ketjua, ei kaikki kommentit ole mielestäni asiallisia. Tuokin on asiaton väite, ettemme kirkon papit tiedä kristinuskosta, mutta olkoon se sinun mielipiteesi. Tervetuloa kirkkoon jumalanpalvelukseen, jospa sen jälkeen huomaisit tilanteen. Sanot aivan varmana totuutena mitä Mäkinen aikoo tulevaisuudessa tehdä. Menet kyllä nyt asioissa edelle, aivan turhaan. Malttia nyt vaan. Kyllä me kirkossa mietimme mitä on puuhattu ja puuhataan. Me teemme päivittäin omaa tärkeätä perustyötämme, niin tänään kuin huomenna ja ensi vuonnakin.
Ystävällisesti,
Pirkko-pappi"Tuokin on asiaton väite, ettemme kirkon papit tiedä kristinuskosta, mutta olkoon se sinun mielipiteesi. "
Kyse ei ole mielipiteestä vvaan niistä naispappien kirjoituksista. Niiden mukaan on pakko arvioida. SIinä mielessä olet oikeassa, että emme varmasti tietä mitä tiedät kristinuskosta, mutta täälläolevien viestien perusteella on pakko todeta ettei papit tiedä mitään.
Papit ovat Suomessa pääpiirteissään käyneet jonkin teologisen tiedekunnan ja senperusteella voi päätellä että teologiasta ja sen suunnista ehkä tiedetään ja opitaan tulkitsemaan Raamattua tieteellisin keinoin, mutta kristinuskon tuntemus jää lähes nollaksi. On pappeja jotka eivät ole antaneet teologisen tiedekunnan pakollisten opintojen häiritä itseään eivätkä niihin usko, vaan ovat oppineet uskonsa kautta tuntemaan Jeesuksen henkilökohtaisesti. He tietävät mitä on kristinusko. Lisäksi Suomessa on paljon kristinuskoa tuntevia opettajia tiedekuntien ulkopuolella, jotka kyllä osaavat opettaa kristinuskosta. Suurin osa papeista ei näistä tiedä mitään.
Mitä tulee arvioon Mäkisen tulevaisuuden suunnitelmista niin hänen lausuntonsa vuosien varrelta riittävän hyvin tuo esiin, että hän haluaa tuhota vuosituhantisen avioliiittokäsityksen ja tänäänkin vaatii arvokeskustelua (=pakotetaan hyväksymään homoliitot) tästä asiasta. Miksi arvokeskustelua Mäkinen haluaa? Eikö nykyinen avioliittoasia olekaan selvä? Miksi siitä tarvii keskustella - ilman keskustelua avioliitosta olemme pärjänneet tuhansia vuosia.
Humaania perustyötä saatte tehdä myös jatkossa, mutta kristinuskoon älkää sekaantuko. - amen
Käyttäytymistä nyt kirjoitti:
"Tuokin on asiaton väite, ettemme kirkon papit tiedä kristinuskosta, mutta olkoon se sinun mielipiteesi. "
Kyse ei ole mielipiteestä vvaan niistä naispappien kirjoituksista. Niiden mukaan on pakko arvioida. SIinä mielessä olet oikeassa, että emme varmasti tietä mitä tiedät kristinuskosta, mutta täälläolevien viestien perusteella on pakko todeta ettei papit tiedä mitään.
Papit ovat Suomessa pääpiirteissään käyneet jonkin teologisen tiedekunnan ja senperusteella voi päätellä että teologiasta ja sen suunnista ehkä tiedetään ja opitaan tulkitsemaan Raamattua tieteellisin keinoin, mutta kristinuskon tuntemus jää lähes nollaksi. On pappeja jotka eivät ole antaneet teologisen tiedekunnan pakollisten opintojen häiritä itseään eivätkä niihin usko, vaan ovat oppineet uskonsa kautta tuntemaan Jeesuksen henkilökohtaisesti. He tietävät mitä on kristinusko. Lisäksi Suomessa on paljon kristinuskoa tuntevia opettajia tiedekuntien ulkopuolella, jotka kyllä osaavat opettaa kristinuskosta. Suurin osa papeista ei näistä tiedä mitään.
Mitä tulee arvioon Mäkisen tulevaisuuden suunnitelmista niin hänen lausuntonsa vuosien varrelta riittävän hyvin tuo esiin, että hän haluaa tuhota vuosituhantisen avioliiittokäsityksen ja tänäänkin vaatii arvokeskustelua (=pakotetaan hyväksymään homoliitot) tästä asiasta. Miksi arvokeskustelua Mäkinen haluaa? Eikö nykyinen avioliittoasia olekaan selvä? Miksi siitä tarvii keskustella - ilman keskustelua avioliitosta olemme pärjänneet tuhansia vuosia.
Humaania perustyötä saatte tehdä myös jatkossa, mutta kristinuskoon älkää sekaantuko.Amen!
- ulos homokirkosta
Hei.
Pirkko-pappi" Outoa on se, että jotkut eroavat kirkosta toisen ihmisen puheiden takia. "
Onko ? Puheistaan ihminen joutuu tilille, niin mielestäsi kikon piispa saa puhua, mitä sylkisuuhun tuo ? Mäkinen ei ole uskova, senhän kuulee jokainen häne mutinastaan.
Ja sydämen kyllyydestä suu puhuu..
Jobin kirja 38 luku
2 Kuka on tämä, joka peittää minun tarkoitukseni mielettömillä puheillaan?
3 Vyötä itsesi, puolustaudu kuin mies! Nyt minä kysyn sinulta, ja sinä vastaat.
Kuka on laskenut maan perustukset?
4 Missä sinä olit silloin kun minä laskin maan
perustukset?
Kerro, miten se tapahtui, jos osaat!
5 Kuka määräsi maan mitat? Tiedätkö sen?
Kuka veti mittanuoran sen yli?
6 Mihin laskettiin sen peruspylväät?
Kuka pani paikoilleen sen kulmakiven,
7 kun aamun tähdet riemuiten karkeloivat ja Jumalan pojat huusivat ääneen iloaan?
Näin Jumala sanoi Jobille, mutta Job oli Jumalan mies ja kesti sen kuin mies, toisin kuin eräät.. - helppo lukea
llllllllllll kirjoitti:
Mitäs outoa siinä on? Minä erosin heti Mäkisen kommenttien jälkeen..en ole mukana tukemassa syntiä. Suomessa on seurakuntia jotka noudattavat Jumalan sanaa sellaisena kuin se sanotaan.
Ehkä juuri tämän takia naispappeuden on Jumala kieltänyt. Ei tunnu sana menevän perille, synnin tiellä ja kadotukseen halutaan toiset ihmiset johdattaa.Olen samaa mieltä.
On niin lukuisia tapahtumia tässä lähihistoriassa ollut, jotka huutavat vääryyttä.
Yleensä niissä on vain 2 asiaa. Homous ja papittaret.
Kumpaakaan ei Kristinusko tuninista omakseen ja kumpikin kiihkoisesti yrittää kirkossa esittää teatteriaan.
Pitää lisätä, että myöskään luterilaisuus ei tunnusta kumpaakaan muuta kun Raamatun vastaisina asioina.
Ei tulkintaa, vain suoraa tekstiä selkeällä suomenkielellä.
- Pro kirkko
Tervemenoa oppeihin langenneille kivijumalien palvojille. Viekää baalit ja aserit mukananne. Kirkko ei ole organisaatio eikä sillä ole mitään oppeja vaan Jeesuksen opetukset. Se on humanitariaa ja sivistystä.
Tervetuloa parempaan kirkkoon, jossa halutaan tulkitsemisen sijasta ymmärtää Raamattua ja sen avulla maailmaa ja todellisuutta lähimmäisen hyväksi.- näiiinkö
Sateenkaarikirkkoa varmaan nyt tarkoitat?
- poro kirkko
Ihmisen ja kirkon tarkoitus on ymmärrä Raamattua ensisijaisesti. Kun ymmärtää Raamattua ymmärtää myös vajavaista ja syntistä ihmistä. Kirkko on rakennettu Raamatun perustalle ei humanismin.
- Pro kirkko
näiiinkö kirjoitti:
Sateenkaarikirkkoa varmaan nyt tarkoitat?
Mukavaa saada palautetta kirjoitustaitoiselta, se viittaa siihen, että lukeminenkin sujuu. Tarkoitan sitä kirkkoa, joka innoitti Johannes Kastajaa, ja johon meidät otetaan kastettaessa.
- Pro kirkko
poro kirkko kirjoitti:
Ihmisen ja kirkon tarkoitus on ymmärrä Raamattua ensisijaisesti. Kun ymmärtää Raamattua ymmärtää myös vajavaista ja syntistä ihmistä. Kirkko on rakennettu Raamatun perustalle ei humanismin.
Ihmisen tarkoitus oli täyttää maa ja kirkon tarkoitus on tehdä kaikki kansat opetuslapsiksi, mikä ei ole käännyttämistä vaan koulutuksen korostamista. Humanitaria on vajavavaisen ja syntisen ymmärtämistä ja erityisen haastavaa. Se ei perustu humanismiin vaan kertomukseen Laupiaasta Samarialaisesta.
- ei tajua tajutonta
Pro kirkko kirjoitti:
Mukavaa saada palautetta kirjoitustaitoiselta, se viittaa siihen, että lukeminenkin sujuu. Tarkoitan sitä kirkkoa, joka innoitti Johannes Kastajaa, ja johon meidät otetaan kastettaessa.
Mikähän kirkko se on?
Luterilaisuutta se ei ole eikä Kristinuskoa.
Toisaalta tämä on luterilainen palsta, joten olet ilmeisesti väärällä palstalla.
Näin pulinasi menee tyhjyyteen ilman sen suurempaa painoarvoa, koska et ole ilmaissut mitään todellista. - Pro kirkko
ei tajua tajutonta kirjoitti:
Mikähän kirkko se on?
Luterilaisuutta se ei ole eikä Kristinuskoa.
Toisaalta tämä on luterilainen palsta, joten olet ilmeisesti väärällä palstalla.
Näin pulinasi menee tyhjyyteen ilman sen suurempaa painoarvoa, koska et ole ilmaissut mitään todellista.Raamattu on ehkä sittenkin liian toisteinen ja raskas sinulle. Katekiskus, jota luetaan rippikouluissa, on ohut ja se on nimenomaan Lutherin aikaansaannos. Mutta se sisältää kristinopin eli on muotoa eikä sisältöä. Se ei oikein riitä. Evankeliumeihin sinun pitäisi ainakin tutustua, koska luterilaisuus näyttäisi kiinnostavan sinua.
- ttkkl
Jeesus sanoi:"Ei voi palvella kahta herraa,Jumalaa ja mammonaa!" Ja Jeesus näyttää olleen oikeassa, sillä niin tärkeällä paikalla on eronneitten kannattajilla nuo kirkon budjetin lommot!!
- kerty
Hölmöläänkö he erosivat!? Vasemmistolaiset äänestivät tasa-arvolain puolesta ja sellaiset ovat nuita kirkon ulkopuolella olevia. Keskusta , persut ja kokoomus pääosin vastustivat homolakia, ja nuo ovat kirkonjäseniä! Eroajat ovat ilmeiseti hypänneet kirkkkoveneestä veden päälllä kävelläkseen Jeesuksen luo tai ovat niitä, jotka toivovat lain hyväksyntää harjoittaakseen syntielämää. "Kun himo siittää, synnyttää se synnin ja kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman. Synnin palkka on kuolema!" Uuden Testamentin mukaan.
- Pro kirkko
Kirkon ulkopuolella olevat ovat pian sisällä, kun vasemmistolaisuuden alkuperä hoksataan ja ymmärretään se työn määrä, mikä tämän pohjoismaisen sivistyksen eteen on tehty. Piilopaikkaa ei ole, uskonnollisuus seuraa, menet ulos tai sisään, siitä voi kuitenkin saada otteen. Pedot nappaavat harhailevat lampaat. Mutta ihmisluontokin on yhteistuumin taltutettavissa.
- uskon ystävä
Pro kirkko kirjoitti:
Kirkon ulkopuolella olevat ovat pian sisällä, kun vasemmistolaisuuden alkuperä hoksataan ja ymmärretään se työn määrä, mikä tämän pohjoismaisen sivistyksen eteen on tehty. Piilopaikkaa ei ole, uskonnollisuus seuraa, menet ulos tai sisään, siitä voi kuitenkin saada otteen. Pedot nappaavat harhailevat lampaat. Mutta ihmisluontokin on yhteistuumin taltutettavissa.
Vasemmistolaisuus ei koskaan toiminut eikä tule toimimaan.
Syy on se mitä et tunnu ymmärtävän vaikka se on nähtävissä aina ja kaikkialla.
Pedot ovat napanneet sinut kun olet harhaillut valheen välimaastossa. Sitten sulkivat silmäsi ja korvasi, että et pääse enään pois.
Turhaan tätäkään luet, sillä vaikuttaa siltä, että olet siellä jossain ja pysyt.
Kirkosta eronneille sanoisin, että hakeutukaa erilaisiin luterilaisiin yhteyksiin. Joka tapauksessa kristinuskoisiin paikkoihin ja etsikää !
Oikea henki on olemassa ja se löytyy aivan helposti, kun luottaa Jumalaan.
evl kirko on minusta ajanut, kuten joku jo sanoi " karille" :) ja vesi vuotaa sisään.
Kukaan ei paikkaa aukkoa ja laiva uppoaa. Se on sen menoa.
Toisaalta mitä menetimme ? Emme mitään !!
Laiva on ollut harhateillään jo monia vuosia. Se on näkynyt kyllä, mutta sitä on yritetty selittää " TULKINNOILLA" .
Onnea kaikille hyväntahtoisille uskovaisille kristityille !
Me tapaamme kaduilla ja kaupoissa, pihoilla ja kodeissa. Luottakaa Jumalaan !
( Lukekaa Raamattua rukoillen Jeesusta ja ohjausta, sekä suojelusta itsellenne ja läheisille). - Pro kirkko
uskon ystävä kirjoitti:
Vasemmistolaisuus ei koskaan toiminut eikä tule toimimaan.
Syy on se mitä et tunnu ymmärtävän vaikka se on nähtävissä aina ja kaikkialla.
Pedot ovat napanneet sinut kun olet harhaillut valheen välimaastossa. Sitten sulkivat silmäsi ja korvasi, että et pääse enään pois.
Turhaan tätäkään luet, sillä vaikuttaa siltä, että olet siellä jossain ja pysyt.
Kirkosta eronneille sanoisin, että hakeutukaa erilaisiin luterilaisiin yhteyksiin. Joka tapauksessa kristinuskoisiin paikkoihin ja etsikää !
Oikea henki on olemassa ja se löytyy aivan helposti, kun luottaa Jumalaan.
evl kirko on minusta ajanut, kuten joku jo sanoi " karille" :) ja vesi vuotaa sisään.
Kukaan ei paikkaa aukkoa ja laiva uppoaa. Se on sen menoa.
Toisaalta mitä menetimme ? Emme mitään !!
Laiva on ollut harhateillään jo monia vuosia. Se on näkynyt kyllä, mutta sitä on yritetty selittää " TULKINNOILLA" .
Onnea kaikille hyväntahtoisille uskovaisille kristityille !
Me tapaamme kaduilla ja kaupoissa, pihoilla ja kodeissa. Luottakaa Jumalaan !
( Lukekaa Raamattua rukoillen Jeesusta ja ohjausta, sekä suojelusta itsellenne ja läheisille).Minä paikkaan sitä enkä ole ainoa. En ole lähtenyt minnekään lusmuilemaan. Ja jos se laiva uppoaa, niin siinä menee ennen pitkää yhtäläinen äänioikeus, sosiaaliturva ja yleinen oppivelvollisuus länsimaisesta elintasosta puhumattakaan. Mutta lehtien yleisönosastot ovat jo lupailleet lisääkin paikkausapua. Hukka ei suinkaan peri kaikkia eronneita. Sinulla on aika ristiriitainen suhtautuminen luterilaisuuteen. Siunausta kaikille tasapuolisesti!
- Ärsyyntynyt
Vilppu-papille. Onko sinusta Kari Mäkinen noudattanut pysyä Raamatun opetuksessa ? Toivon että että et livertele ja lavertele vastatessasi.
Minua ei mikään niin paljon ärsytä kun papit eivät osaa osaa puhua suoraan,vaan lässyttävät niitä näitä ja todellsuudessa eivät sano mitään .
Vaadin mm. Kari M,äkisen ja Irja Askolan erottamista piispan virasta. Siiehn kuuluisi mysö Vikström,heikka , Riekkinen ja Kalliala. - Erosin 28.11
Kerron omia mielipiteitäni oman vähäisen ymmärrykseni pohjalta. Voin olla joissain kohdin väärässäkin. Jos olen niin palautetta saa antaa. Ajattelin tässä kertoa mitä mieleen tuli ihan suoraan.
Kyllä se kertoo tarpeeksi ihmisestä, joka iloitsee vääryyden voittaessa kun hengellisesti hölmöläiset äänstävät Jumalan tahtoa vastaan.
Itse olin allapäin ja olen sitä osittain vieläkin mutta sopeutumassa tilanteeseen, mutta hyväksymässä en koskaan syntiä saati iloita kun synti saa erävoiton ties kuinka monien kadotukseksi.
Itse en kuulu kirkkoon, jonka pääpapiksi nostettu eliitin jäsen iloitsee synnin voitosta missään asiassa. En liity näillä näkymin tällaiseen kirkkoon takaisin kuin se nyt on. Tuollaiset papit tulisi poistaa kirkosta eikä aitouskovaisten poistua siitä, mutta aikaa annoin kirkolle toimia niin että liberaalit sieltä poistetaan, koska he eivät tottele Jumalan tahtoa kun syntiä hyväksyvät ja osoittavat sille hyväksyntää. Kirkkohan ei ole tehnyt mitään kelvottomasti uskovien poistamiseksi kirkosta.
Jumalaa kunnioittavasti mielipiteeseensä oikeutettu..- Pro kirkko
Saattaa olla, että pidät uskonnollisia aitouskovaisina. ´Ulkonäkö´ voi kuitenkin pettää. Uskonnolliset tekivät kultaisen vasikan ja ristiinnaulitsivat Jeesuksen. Jumalan tahtoa on se, mikä tapahtuu, sitä ei voi tietää etukäteen. Majakka näkyy kyllä pimeässä, mutta sen tarkoitus on auttaa jokaista laivaa sen omalla matkalla eikä houkutella oikaisemaan. Toisten syntejäkään ei pitäisi osoitella, se on hämärä termi, ja voi osua omaan nilkkaan.
- samoja pohdintoja
Suunnilleen samoin ajattelen ja toiminkin jo.
Kyllä olet oikeassa. Itse päätin, että jos käyn esim. Luthersäätiön kokouksissa ja se tuntuu hyvältä, niin annan heille rahaa sen mikä tuntuu oikealta. En ala minäkään enää mitään kirkkoveroa maksamaan, koska evl pilasi koko jutun ja näytti, että millaista voi olla, kun rahaa tulee automaatista. He eksyivät pahasti.
Annan rahaa kaupassa sille, kuka näyttää sen tarpeessa olevan jne. En sitoudu enää mihinkään "jäsenmaksuihin" vaan sitoudun elämään ja harmitsemaan tekemisiäni ja sanomisiani.
Minusta se on oikea tie, eikä se sulje mitään pois, paitsi evl.lataamon.
- njnnjn
Minua ärsyttää mitä nämä vapaa-ajattelija-seuralaiset tänne postittaa noita, ja haluaa kaikkien eroavan kirkosta.Mitä se teitä kirkkoon kuulumattomia lohduttaa kuka kuuluu ja kuka ei. Olkaa vaan omassanne vapaakirkossanne/liitossanne. Ihanko ei ahdistusta olisi meillä luterilaisilla jo tarpeeksi muutenkin.
- Srk
Arkkipiispan on lähdettävä enen pitkään.Se on pakko,koska hän on toiminut pappisvalansa vastaisesti.Rikkonut räikeästi valansa ja ihmisten luottamuksen. Suomen kristikansa ei tarvitse tuollaista arkkipiispaa.
- srkk
http://eroakirkosta.fi/
Kaikessa vedotaan nykyään suvaitsevaisuuteen ja tasavertaisuuteen sekä siihen, että lähimmäistä tulisi rakastaa. Tottakai lähimmäisiä tulee rakastaa, mutta tulee myös osata erottaa synnilliset teot eikä lähteä tukemaan niitä. Rakkaus on myös rajojen asettamista. Mäkinen ja Askola eivät tunne näitä rajoja. Ne on sanottu Raamatussa.
Papit ja piispat tulisi testata paremmin ennenkuin heidät asetetaan virkaansa, ehkä näin vältyttäisiin "Leipä-piispoilta ja -papeilta".- Jarkko Lanta-Sontala
Pappien vala on olemassa rajojensisällä pysymiseksi mutta vaikka pappi rikkoisikin valaansa vastaan niin kuinka usein pappi silloin erotetaan ja laitetaan vankilaan`?
- Mistä alku?
Onkohan syynä se, ettei ev.lut. kirkossa liitytä jäseniksi uskoon tultua?
Nyt julistetaan uskoon tuloa sylilapselle. Itse lapsena en ollut uskossa, jopa varastin kolikon karkkia varten.
Ensimmäisen kutsun Herran puoleen sain rippikoulussa. En silti halunnut silloin. Kuljin ns. maailmassa aikani ja koin sydän suruja.
Uskoon tulin liki keski-ikäisenä uskovan kaverin kautta kotikokouksessa. Oma srk. on silti ollut kirkko.
Ehkä siinä on se väärä polku. Joka tapauksessa lapsia tulisi oikeasti opettaa uskon asioissa. Se on lähes kielletty kouluissa. Vain rippikoulu opettaa ja pahassa iässä. Sekin olisi oltava, kuten Jeesuksen aikana 12-vuotiaina.
Jokin muutos pitää tulla. Nyt vanhemmat ei osaa eivätkä halua opettaa niitä asioita lapsilleen.
Papitkin pitäisi valita uskovien joukosta. Nuoria eivät voisi olla, eikä äsken kääntyneitä. Voivat paisua...
Puhdistusta siis joka tasolla tarvitaan.
- oumaikood
täydellistä teenagers kermaperse meininkiä eroomisnappulan painelu.
- pete20
Hei,
Älkää itse erotko! Taistellaan! Meillä on oikeus vaatia kirkkoa toimimaan Jumalan sanan mukaan.
Kari Mäksen on erottava koska hän toimii raamatun vastaisesti.
Allekirjoita adressi tänään ja vaadi Mäkisen eroa!
http://www.adressit.com/kari_makisen_erottava - fda
Eipä ole Mäkinen ainoa syypää, Räsäsen ja suuttuneiden netissä riehujien kommentit ajoivat myös ihmisiä pois.
- Srk
Kari Mäkisen on erottava ja on muitakin piispoja, joille saman kohtelu..
Pridekulkueet sateenkaari lippuineen ovat saatanan liehittelyä.Arkkipiispa on niiden suojelijansa.
Suomessa on toistaiseksi vain kolme Raamatun sanaan pitäutyvää piispaa. Näden varassa kirkkomme lepää. mutta klun ryhdytään vihkimään avioliitttoon hot niin,silloin tulee uusi ero aalto. Tässä kuussa eroaa vielä paljon väkeä kirkon jäsenyydestä. - Aviomiesx
Avioliitto on jo nyt tasa-arvoinen miehen ja naisen välisenä ja sitä ei saa Jumalan luomisjärjestyksen mukaisena muuttaa.
Sen sijaan muut liitot kuten homoliitto, lesboliitto,monisuhdeavoliitto ovat ihmisten himojen seuraamusta ja silloin niitä on käytettävä sellaisilla nimillä,eikä niitä sekoittaa aviolittoon.
Arkkipiispan on erottava tai erotettava ,koska on opetuksessaan luopunut Jumlan sanasta,missä hän on valalla vannoen lupautunut pysymään..
Sitä minä ihmettelen, miksi lestadiolaiset eivät eroa lutkurikirkon jäsenyydestä. Heillä on omat kokoontumistilat ja omat uskovat papitkin>>>Avioliitto on jo nyt tasa-arvoinen miehen ja naisen välisenä ja sitä ei saa Jumalan luomisjärjestyksen mukaisena muuttaa.>Sen sijaan muut liitot ... ovat ihmisten himojen seuraamusta>Arkkipiispan on erottava tai erotettava, koska on opetuksessaan luopunut Jumalan sanasta>Sitä minä ihmettelen, miksi lestadiolaiset eivät eroa lutkurikirkon jäsenyydestä. Heillä on omat kokoontumistilat ja omat uskovat papitkin
- suomisotilas
Erokäyrä alkaa nousemaan ja arkkipiispa ryhtyy iloitsemaan ja pridelippuaan heiluttamaan. Viikon aikana on arkkipiiskan lausuntojen takia eronnut kirkosta reilusti yli 25.000 sielua ja niiden mukana ne perhekunnat.
Jotka eivät ole vielä eronneet ovat suuressa hämmenyksen vallassa. Tällainen on mSuomessa todellinen arkkipiiska ei piispa. - se ero
"Erokäyrä alkaa nousemaan ja arkkipiispa ryhtyy iloitsemaan ja pridelippuaan heiluttamaan."
Taitaa olla ensimmäinen kerta kun arkkipiispa asettaa ylpeyden ja korskailun (pride) etusijalle.
Kristinuskossa kuitenkin korostamme nöyryyttä ja lähimmäisen rakkautta! - uteliasU
Joko on tullut 25.000 kirkosta eronnutta täyteen viikon aikana? Ehkä Irja Askolan kuivan karskea itsenäisyyspäivän saarna homo-ja lesboylistyuksineen sai lisää vauhtia kirkosa eroamiseen.
Voisiitteko päivitää tämän päivän tilanteen -Kiitos !Seuraa tuota taulukkoa: Kuukausittaiset eromäärät.
Vielä ei olla samoissa lukemissa kuin 2010 (84110). Tuolloin lokakuussa eroajia oli 41070.
Tänä vuonna joulukuun osalta ainakin vielä erotahti on aika tavallinen. Piikki sattui tuohon marraskuuhun ja eroajia oli 21290. (Yhteensä 62409)
http://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/
Kirkkoon liitytään myös hiukan tavallista enemmän.
”Liitykirkkoon.fi-sivuston kautta evankelisluterilaiseen kirkkoon oli liittynyt eiliseen puoleenpäivään mennessä 620 ihmistä.”
”- Tämä on selkeästi normaalia vilkkaampaa, kertoo kirkon viestintäjohtaja Tuomo Pesonen.”
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/kotimaa/kirkkoon-liitytty-perjantain-jalkeen-tavallista-vilkkaammin-1.1732056
Päiväkohtaiset löydät tuolta :
2014-12-06 676
http://eroakirkosta.fi/static/tilastot/paivittaiset_erot.txt
- .,.,-,,-.-.-,.-----
Ateistinen eduskunta ei edusta Raamattua ja kristinuskoa.Jo uskomattomankin omatunto sanoo mikä on oikein ja mikä väärin.Meidän edesukunnalla ei ole lainkaan Jumalan pelkoa. Siksi he makaavat kenen kanssa vaan.
- kysyn vain
Kari Mäkinen jyräsi kaikki ennätykset myönteisillä homolausunnnoillaan ja ajoi kirkkolaivan pahasti karille, niin että lastut lentelevät.
Onko hän oikeanlainen arkkipiispa -kysyn vain ? Ekstykset ja erot jatkuvat ja jatkuvat.............. Jeesuksen paluuseen asti.
Löytäneekö Hän uskoa maan päältä tulemuksessaan? Se siitä tulevasta herätyksestä. Eiköhän ne herätykset ole olleet ja menneet. Ei ole mitään halua maksaa heidän korkeita palkkojaan verotuloista. Miksi ihmeessä sen tekisin tuollaisesta työstä, kun tekee työtä papin virkaa vastaan?
- punanenännnn
Punainen viiva nousee yhä ylemmäs ja ylemmäs.Loppuvuonna rako laajenee
- odotan
Milloin evakeliset.,lestadiolaiset ,viidesläiset ja rukoilevaiset lähtevät kirkon jäsenyydestä ?
Silloin jäljjelle jäisi vain ne noin vajaat 30.000 körttiä Mäkisen kirkkoon, joka hajoitti kirkon. - kadunmiesz
Mäkinen on kirkon painajainen, eikä äijä tajua erota. Hän varmaan järjestää seksimessut kirkossa seuraavaksi pridekulkukueeineen Turun tuomiokirkkoon.
Ei seksissä mtään pahaa ole, jos se toteutetaan Raamatun ohjeiden mukaan. Raamattu on elämänohjeiden käsikirja. Arkkipiispa luulee olevansa Jumalankin yläpuolella. Melkoinen diktaattori kirkon virkahienargiassa. - taas erotaan
Hyvin lähti taas tänä aamuna erokäyrä nousuun, kun eduskunta äänestää homolaista.
- kadumiesz
Oln kulkeissani rukoillut että napin painajat painaisi oikeaa nappulaa,eli sitä että avioliitto pidetään miehen ja naisen avioliittona. Pariliitot ovat asia erikseen.Katsotaan rysähtääkäö jälleen kirkosta erot kirkon tappioksi, aktiivijäsenten lähtiessä Mäkisen porttokirkosta. Kumma mie stuo arkkipiispa.
Ei hänelleä enää ole tajua erota piispan virasta,koska raha ja kunnia on niin makiaa. Toisin on hänen kohdalla käynyt. Kirkkokansa ei nauti hänen luottamusta.Turhaa hänen on tulla kirkkon saarnaamaan, ei luottamusta. - itku pitkästä ilosta
Herra Mäkinen taas iloitsee, kun kirkosta väki eroaa tämän päivän eduskunnan äänestyksen jälkeen !
- Kirkon johto mätä
Kuinka sadaan Mäkinen viralta? Hän on tehnyt virkavirheen luopuessaan Jumalan sanasta ja julistautessaan sieluvihollisen lipun heiluttajaksi ja pridekulkueen suojelijaksi.Erotaan pian kaikki ellei hän eroa virastaan.
- ei onnistu
Ei Mäkistä saada viralta pois.
Hänellä on kannattajia Setassa.
- srk
Mielenkiintoista seurattavaa tämä kirkosta erobuumi, jonka arkkipiispan toimien ja lausuntojen takia alkoi.Saas nähdä meneekö 50.000 rikki kuukauden aikana.
Nyt 14.12 -14 lienee jo 30.000 rikki, eli keskikokoisen kaunpunginväestön määrä.
Arkkipiispan on kiireesti erottava ja neutraaliavioliittolain valmistelu peruttava, jotta luottamus krikkoon palautuisi i ja kansana välttyisimme Jumalan tuomioilta. - Kansan ääni
Juuri näin se on. iIhmisten on reakoitava nyt ja myös eduskuntavaaleissa äänestettävä sellaisia ehdokkaita jotka ovat tätä iljetyslakia vastaan.jotta tuo koko kansakunaa raastava iljetyslain läpimeno saadaan estettyä lopullisesti.
- -.-..-.-------.-----
Kirkosta erot kiihtyvät vuoden loppua kohti jas sen jälkeen lähdetaan kampeamaan arkkipiispaa ulos. Ei tällainen voi jatkua. Turkulaisen arkkipiispapaskan on erottava. Ei enää kukaan heteromies- tai nainen halua kuulua Mäkisen homolahkoon ja vielä maksamaan siitä.
- ----.---.-.-.-...--.
Helsingin hiippakunnan adventtitervehdys sai minut eroamaan lutkurikirkosta.
- Näin minä näen
Tänäänkin käyrä kivasti nousee ylös.Mukavaa seurattavaa arkkipiispa Mäkisen ja toimittaja Korhosen edesottamuksista ja adventtitervehdyksestä saamaa palautetta eroamalla kirkosta
Aina kun he avaa suunsa, heti kirkosta erot alkavat nousta. No on meillä oikea arkkipiispa, kun saa joukot liikkelle kielteisessä mielessä.Varmaan naurattaa itseäänkin ja ehkä nauttiikin. - Jännitys tiivistyy
Tuleepa huikea kirkosta ero suma arkkipiispan takia vuoden loppuun mennessä.
Jännittävää aikaa eletään, kuinka kauan hän viitsii pysyä virassaan keittämänsä sopan ja luopumuksensa takia. Näin siinä käy kun pirulle antaa pikkusormen.- Näin minä näen
Eilen erosi lähes tuhat henkeä,joista suurin osa konservatiivikristittyjä. Arkkipiispa on valinnut oman tiensä. Jeesus sanoo : Minä olen tie,totuus ja elämä. Joka minua seuraa,hän ei pimeydessä vaella. Katsokaa mitä arkkipiispa seuraa ? Sateenkaariväkensä kanssa hän heiluttelee pimeyden lippua. Kirkon sisältä on tullut suurimpia eksyttäjieä- liberalismi on suurin valhe.
- Mäkisen erottava
Saatana on arkkipiispan ottanut valtaansa,sellainen se on tuhanten juonten mestari
tietää millä paikalla saa kiusattua eniten .Mäkisen erottava heti ,koska hän on rikkonut valaansa vastaan.Eroa Eroa- sateenkaari perverss
Eduskuntaa painostettu päätöksiin sateenkaariväritykillä.
Soini itki sateenkaariterroristien iskiessä peruss.toimistoon.
Äänestäkää KD Päivi Räsästä tulevissa vaaleissa.Raamatun sanoma voittakoon.
Natsismi vaikuttimet ovat käytössä homoasianajossa.
Työpaikoilla painostetaan ihmisiä jotka ottavat kantaa homoasioihin
ja yrittävät ajaa lasten oikeuksia.Homoasianajajat eivät hyväksy vastustusta.
Päijät-Hämeen Asikkalan kunnassa sijaitsevan Kalkkisten kylän keskustaan rakennettiin ensimmäiseksi adventiksi suuri jouluseimi. Lauantain vastaisena yönä se tuhottiin.”sateenkaari”
Iltalehti facta: Jani Toivola sanoo haaveilleensa kadetin tanssittamisesta
Raamattu tuomitsee homouden synniksi ja synnin palkka on iankaikkinen
kadotus helvetin tulisessa järvessä,ellei tee parannusta.
Sankarihaudalle seppelettä laskenut sai haisevan kalayllätyksen niskaansa”sateenkaari”
Nämä ihmiset ajavat kurjuutta yhteiskuntaan ja homoutta ,sekä kaikkea pahaa.
Mäkinen on sahannut oksaa jolla istuu.Raamattua ei silti muutu ,vaikka itse piru yrittäisi sanoittaa sitä uusiksi.
Omasta maineestaan tarkka kiekkovaikuttaja meni syyskuussa urinoimaan koko kiekkoväen aamiaismuroihin ja sai lajin jälleen näyttäytymään muuta yhteiskuntaa ahdasmielisempänä.
Näin homotoimittaja hyökkää homoaatetta vastustavia vastaan ja sananvapaus on natsimaisesti
estetty.Rumaa ja mielestäni sairasta ja luonnotonta on homous.
Eduskunta pohtii vaan seksuaalisia propleemia ja perverssioista tehdään laillista kamaa.
Elämässään pelkkää kärsimystä saaneet ovat kylväneet omanlaistaan rikkasiementä.
Tämmöinen normaali suomalainen ei millään ymmärrä ,että tarvitaan muutakin kuin työntekeminen ,jotta ilo ja nautinto tulisi rintaan.Lapsien salliminen yksipuolisiin suhteisiin on aika kovaa riskinottoa ,mikä voi kovinkin pahasti kostautua tulevaisuuden
pienille ihmisille,koska homosuhteissa pedofiiliat kukoistaa.En todellakaan ymmärrä raamatunvastaista toimintaa ja isoa eduskuntaryhmää joka on ruvennut puolustamaan
erikoisia häpeällisiä nautintoja homosuhteisiin.Hävetkää päätöksenne ei kestä päivänvaloa.
- Lutkulta jouluterveh
Johanna Korhosen adventtitervehdys
« Takaisin
12.12.2014
Helsingin hiippakuntavaltuuston puheenjohtajan Johanna Korhosen tervehdys
Jumalalle kiitos, että kirkolla ei nykyään ole tämän enempää valtaa.
Jos kirkko olisi saanut päättää, homot viruisivat yhä vankiloissa.
Jos kirkko olisi saanut päättää, homot olisivat yhä sairaita.
Jos kirkko olisi saanut päättää, homojen parisuhteet olisivat yhä alempiarvoisia.
Jos kirkko olisi saanut päättää, Aaron, Veikka, Ida, Lauri, Helga ja moni muu ihana lapsi puuttuisi keskuudestamme, koska ei olisi saanut syntyä sateenkaariperheeseen.
Kirkkoon kokoontuvat pelokkaat. Se on hyvä, se on kirkon tehtäväkin. Mutta kun pelokkaat pitävät keskenään kokouksia, sommittelevat virkkeitä ja kyhäävät oppeja, pelko tiivistyy möykyiksi, jotka saavat aikaan pahaa jälkeä. Ne osuvat ihmisiin, lyövät, rajoittavat ja loukkaavat.
Kirkko ei ole se organisaatio, joka koskaan olisi ensimmäisenä osannut ihmistä puolustaa. Kirkko-organisaatio puolustaa vasta sitten, kun kirkon ihmiset ovat kirkon taakoista vapaina kasvaneet näkemään, mikä on oikein. Se on Jumalan työtä.
Pyhä Henki ei nuoku kokouksissa, ei väsää tulkintoja eikä nosta yhtäkään virkettä Jumalan asemaan. Pyhä Henki vaikuttaa ihmisissä, jotka näkevät toisen ihmisen, katsovat häntä ja haluavat hänelle hyvää.
Jouluna syntyy Jeesus, Jumalan käyttöliittymä, Jumala ihmisenä ja ihmisessä, jokaisessa.
Ei ole maassa rauhaa eikä ihmisillä sen parempaa tahtoa kuin tavallisestikaan, mutta jos on edes jonkinlainen tulitauko, sekin on jo hyvä.
Jumala ei ole kirkon jäsen, Pyhä Henki ei piittaa kirkollisveroista ja Kristus potkii hajalle pelon möykyt, ihmisten kyhäämät ja hartaasti varjelemat aarteet.
Toivoa on. - Seurakuntalainen S
Hävetkää päästänne jalkopäähän asti te neutraaliavioliiton kannattajat. Menkää katsomaan mitä kauheuksia tapahtuu Massacshuttesin osavaltiossa USA:ssa sateenkaartiväen toimesta.
- lutikoita on
Eduskuntaa painostettu päätöksiin sateenkaariväritykillä.
Soini itki sateenkaariterroristien iskiessä peruss.toimistoon.
Äänestäkää KD Päivi Räsästä tulevissa vaaleissa.Raamatun sanoma voittakoon.
Natsismi vaikuttimet ovat käytössä homoasianajossa.
Työpaikoilla painostetaan ihmisiä jotka ottavat kantaa homoasioihin
ja yrittävät ajaa lasten oikeuksia.Homoasianajajat eivät hyväksy vastustusta.
Päijät-Hämeen Asikkalan kunnassa sijaitsevan Kalkkisten kylän keskustaan rakennettiin ensimmäiseksi adventiksi suuri jouluseimi. Lauantain vastaisena yönä se tuhottiin.”sateenkaari”
Iltalehti facta: Jani Toivola sanoo haaveilleensa kadetin tanssittamisesta
Raamattu tuomitsee homouden synniksi ja synnin palkka on iankaikkinen
kadotus helvetin tulisessa järvessä,ellei tee parannusta.
Sankarihaudalle seppelettä laskenut sai haisevan kalayllätyksen niskaansa”sateenkaari”
Nämä ihmiset ajavat kurjuutta yhteiskuntaan ja homoutta ,sekä kaikkea pahaa.
Mäkinen on sahannut oksaa jolla istuu.Raamattua ei silti muutu ,vaikka itse piru yrittäisi sanoittaa sitä uusiksi.
Omasta maineestaan tarkka kiekkovaikuttaja meni syyskuussa urinoimaan koko kiekkoväen aamiaismuroihin ja sai lajin jälleen näyttäytymään muuta yhteiskuntaa ahdasmielisempänä.
Näin homotoimittaja hyökkää homoaatetta vastustavia vastaan ja sananvapaus on natsimaisesti
estetty.Rumaa ja mielestäni sairasta ja luonnotonta on homous. - katsokaa käytöstä
Tässä nämme, että tihutöiden tekijät ovat agressiivistä sateenkaarikansaa. He eivät voi sietää Raamattu-uskollisia. Heidän kauttaan tulee kristittyjen vainot myös Suomeen.
- Näin minä näen
Eropiikki syvenee, kun nyt jo uskovatkin lähtevät hukkuvasta karille ajaneesta kirkkolaivasta. Eilen jo yli 1, 500 läksi etsimään muita hengellisiä yhteyksiä. Pitäköön Mäkinen ja Askola homokirkkonsa.Siitähän he sananmukaisesti iloitsevat yhdessä muiden sateenakkrilippuja heiluttavien kanssa.
Uskovien vainot alkoivat samantien tämän Kari Mäkisen ja muiden piispojen homorummutuksen jälkeen. Ei kukaan olisi 50 vuottas sitten uskonut millaiseksi eksytyksen verkoksi luterilainen kirkko on ajautunut. - Uskonpuhdistus
Mäkisen ja Askolan ja muiden liberaalien on erottava välittömästi. He eivät t nautti luottamusta,koska ovat luopuneet Jumalan pyhästä sanasta ja pahasti rikkoneet pappis-ja virkavalansa.
- kahvi ilmaista
Miksi monet papit ovat tuuliviiriliberaalipappeja? Miksi he yleensä ovat kouluttautuneet papeiksi, jos eivät pysy sanassa? He ovat täysin sopimattomalla alalla-rahako houkutteli papin virkaan ???
- ......---------,,,,,
Kirkosta erovauhti "kivenee",kun arkkippiiska oli jälleen radiodeissä äänessä. Tullee yhden päivän eronnätys .
- ----------------....
Tänään oli arkkipiispan mitään sanomaton haastattelu. Kuulijalle ei jäänyt mitään.
Väritön näkymätön.Kuinka lut.kirkko on valinnut hänet ylipaimnekseen? Vain ja ainostaan turkulaisten ja porilaisten äänillä. Siksi hän ei voi ollakaan koko Suomen arkkipiispa ja minun kirkkoni ei ole myöskään Mäkisen kirkko. - eroa mäkinen
Mäkinen on aika törkee tyyppi mikäli hän ei ole huomaavinaankaan että hänen takiaan kirkostaeronneita on yli 70.000 eroa mäkinen olet mennyt pi run puolelle
- erotkaa liberot
Erotkaa liberaali homo/lesbo papit te ette kuulu Jeesuksen kirkkoon vaan olette helvetin sanoman levittäjiä.Teidän saarnoistanne kaikuu helvetin kutsu.
- eroa mäkinen
Askolan lesbo ja mäkisen homo siinä helsingin paras edustus helv ettiin
- ttkkl
Kun piispat eivät enää ruoki laumaa vaan hyyssäävät vain kuolemansyntiä, jonka Jumala on sanassaan ankarasti tuominnut!
- kuvatus
Eropiikki varmasti räjähtää taas uusiin lukemiin, jos arkkipiispa ilmestyy kuvaruutuun änkyttääkseen jotain puuta heinää.
- Tackar
http://www.arkkipiispa.fi/aloitteen-tekijat-ovat-tehneet-merkittavan-tyon/
"..Aloitteen tekijät ovat tehneet merkittävän työn.....Tiedän miten paljon tämä päivä merkitsee sateenkaariväelle, heidän läheisilleen ja monille muille. Iloitsen täydestä sydämestäni heidän puolestaan ja heidän kanssaan..............................Kiitän lämpimästi lakialoitteen tekijöitä ja niitä, jotka ovat osallistuneet keskusteluun eri tavoin ja eri kannoin...."
Apostoli Paavali kiitti Jumalaa siitä etä Rooman seurakuntalaiset olivat tulleet sydämestään kuuliaisiksi "Kristuksen opille" ja vapautuneet synnin kahleista vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
Room.6:17. "Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut, 18. ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi! 19. Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen. 20. Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta. 21. Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema. 22. Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä. 23. Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme..."
Apostoli Paavali kiitti Korintin seurakunnan jäseniä, että he noudattivat hänen opetuksiansa, ja kertoi heille olevansa myös heille esikuvana "Kristuksen seuraamisessa". Todella vastuullista Jumalan edessä olla toisille "esikuvana" kristittynä elämisestä.
1.Kor.11:1."Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja. 2. Minä kiitän teitä, että minua kaikessa muistatte ja noudatatte minun opetuksiani, niinkuin minä ne teille olen antanut. 3. Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää...."
Efeson seurakunnan jäseniä hän kehoitti että lausuvat keskuudessaan ennenmin kiitosta kuin saastaisuutta tai ahneutta.
Ef.5:3. Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne - niinkuin pyhien sopii - 4. älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta. 5. Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella - sillä hän on epäjumalanpalvelija - ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa..." - Saatanan asianajajat
Eduskunta pohtii vaan seksuaalisia propleemia ja perverssioista tehdään laillista kamaa.
Elämässään pelkkää kärsimystä saaneet ovat kylväneet omanlaistaan rikkasiementä.
Tämmöinen normaali suomalainen ei millään ymmärrä ,että tarvitaan muutakin kuin työntekeminen ,jotta ilo ja nautinto tulisi rintaan.Lapsien salliminen yksipuolisiin suhteisiin on aika kovaa riskinottoa ,mikä voi kovinkin pahasti kostautua tulevaisuuden
pienille ihmisille,koska homosuhteissa pedofiiliat kukoistaa.En todellakaan ymmärrä raamatunvastaista toimintaa ja isoa eduskuntaryhmää joka on ruvennut puolustamaan
erikoisia häpeällisiä nautintoja homosuhteisiin.Hävetkää päätöksenne ei kestä päivänvaloa. - ..,.,,.,.,.,.
Kasteen kautta kirkollisveron maksajaksi Mäkisen luopiokirkolle.
- Olenko pakana?
Niin. Teillä se suurin huoli on kadonneet eurot.
Jumalaan voi uskoa ihan oikeasti maksamatta siitä kenellekään mitään. Se kai se alkuperäinen ajatus onkin. Sitä en tiedä onko se noin, kun en lue raamattua kirkkoon enkä kuulu.
Minun kirkkoni on joka paikassa, lähinnä metsässä jossa saaolla luonnon kanssa kahden. En kuitenkaan istu siellä kädet keinotekoisen hurskaasti ristissä, vaan samoilen ja ajattelen.
Suosittelen samaa kristallin ja kullan kimalteisten epäpyhien rahalta haisevien temppeleiden (kirkkojen) sijaan.
Ketjusta on poistettu 38 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2082545
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo411691Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1431315Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2971141Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3161109Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen231063Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe571053- 55946
Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H12875Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S21843