Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ruusuni kuihtuvat ennen kuin edes aukeavat?!

Mirjami

Mitä ten väärin? Ostin taas kerran ihanan puskan valkoisia juuri puhkeavia ruusuja. Kotiin päästyäni leikkasin heti niiden varret vinoon niinkuin on opetettu ja asetteli sitä mukaan maljakkoon. vesi oli viileää. Mutta heti seuraavana päivänä muutaman ruusua oli jo alkannut luuputtaa. Nyt 4 päivän kuluttua puolet ruusuista osoittaa alaspäin eikä ne ole viellä edes kunnolla avautunut

7

7932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rosa

      Ruusut tykkää kuumasta vedestä.Leikkokukille käy veden suhteen yleissääntö:mitä kovempi varsi,sitä kuumempi vesi!Lisäksi olen itse laittanut yhden palan sokeria veteen ja tietysti joka päivä on leikattava uusi imupinta terävällä veitsellä viistottain kukan varteen.Tällä hoidolla olen saanut ruusuni kukoistamaan ihan kiitettävän ajan.

      • leila

        Nupulliset ruusut on vaikea saada avautumaan. Puhalla lämmintä hengitysilmaa niihin (vaikka se taitaa olla jo myöhästä). Kääri sanomalehteen ja upota syvään veteen ja vie viileään paikkaan joksikin aikaa.
        Ruusut pitäisi leikata veden alla niin ettei imupintaan pääse yhtään ilmaa.
        Ne on aika ronkeleita, jos joutuvat olemaan liian kauan paketissa ilman vettä. Eikä sais laittaa heti liian lämpimään huoneeseen, vaan jos ulkona on kylmä, ne pitäis totutella hitaasti lämpimään. Paketin alapää vaik auki ja veteen ensin totuttelemaan.
        Hätätilassa laitan varren yläpäähän jonkun tuen, kun varsi näyttää taipuvan aivan kukan alapuolelta. Teippiä ja tulitikun esim. Se on auttanut. Aivan kuin nuppu olisi liian raskas.


      • Näin......
        leila kirjoitti:

        Nupulliset ruusut on vaikea saada avautumaan. Puhalla lämmintä hengitysilmaa niihin (vaikka se taitaa olla jo myöhästä). Kääri sanomalehteen ja upota syvään veteen ja vie viileään paikkaan joksikin aikaa.
        Ruusut pitäisi leikata veden alla niin ettei imupintaan pääse yhtään ilmaa.
        Ne on aika ronkeleita, jos joutuvat olemaan liian kauan paketissa ilman vettä. Eikä sais laittaa heti liian lämpimään huoneeseen, vaan jos ulkona on kylmä, ne pitäis totutella hitaasti lämpimään. Paketin alapää vaik auki ja veteen ensin totuttelemaan.
        Hätätilassa laitan varren yläpäähän jonkun tuen, kun varsi näyttää taipuvan aivan kukan alapuolelta. Teippiä ja tulitikun esim. Se on auttanut. Aivan kuin nuppu olisi liian raskas.

        Nyt syksyllä sain ruusuja ja ne lupotti. Pistin ne haaleaan veteen,käärin ne sanomalehti-tötterön sisään ja kiikutin parvekkeelle. Tarkotus ei ollut pitää niitä ulkona kuin muutama tunti,mutta pääsivät unohtumaan 3 viikoksi ulos! Ja perhana,olivat niin terhakoita ja terveen näköisiä! Nostakaa ruusut yön ajaksi ulos. Kylmään ja pimeään.


    • Ashton

      Olen kokeillut kaikkia näitä konsteja, on leikattu veden alla ja laitettu kuumaan veteen ravinnon kanssa ja ilman. Väittäisin, että ongelma on yksinkertaisesti siinä, että ruusut ovat jo vanhoja ostettaessa. Niin kauan kun ne ovat nipussa ja muoviin käärittyjä, ne eivät pääse aukeamaan ja näyttävät nuppuisilta, vaikka ovatkin jo vanhoja. Tuoreita ruusuja kun joskus saa ne kestävät ilman sen kummempia poppakonsteja. Kauppiaat eivät luonnollisestikaan myönnä, että ruusut ovat vanhoja.

      • tuoreet

        Olen Ashtonin kanssa samaa mieltä.Joskus kestävät melkein pari viikkoa,joskus kestävät päivän.Kun saa tuoreita, kestävät ja yleensä leikkaan saksilla varretkin,eivät siitä ole pahastuneet.


      • Siiri

        Mummoni on joskus kertonut että ne ruusut jotka alkavat nuokkumaan heti uutuuttaan ovat "vesipolvi ruusuja" eli niillä on jokin vika. Varsinkin kukka kaupassa yksittäis ruusuja ostaessaan hän katsoo ruusun nupun tyveen siitä kuulema näkee onko ruusu terveen näköinen. Vihreys, mahdolliset orkoset ym. Olen itse noudattanut neuvoa kukkakauppiaiden harmiksi ja olen aika onnistuneesti ostellut tuttaville ruusuja. En ole kimppu ruusuja harrastanut.


    • Kukkikaa

      Mitä puisempi varsi leikkoukissa sitä lämpimämpi vesi. Varret kannattaa viistota veden alla. Itselläni sama ohjelma ulkoruusujen kanssa; nuput kuivuvat ennen avautumista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      40
      1237
    Aihe