vm. 2009 foresteri kolisee etupäästä. Kolina kuuluu monttuihin ajettaessa molemmilta puolilta. Enemmän oikealta. Käytin auton eilen katsastuksessa ja pyysin katsastusmiestä etsimään kolinan syyn. Kertoi, että koiranluut ovat väljät. Vaihdoin koiranluut, mutta kolina jatkuu edelleen. Katsatuksessa kuulosti, että kolina tulisi iskareiden yläpäästä. Iskareiden kiinnitys on tarkistettu ja iskarit todettiin katsastuksessa toimiviksi. Voiko kolina johtua iskarin yläpään laakereiden hajoamisesta? Auto ei oireile muutoin, mutta kolina ottaa päähän. Asiallisia vastauksia, kiitos!
Foresterin etupään kolina
18
5011
Vastaukset
- ggf
Eikös näissä ole kolissut jarrupalat. Kokeile painaa samalla sievästi jarrua kun ajelet monttuista tietä.
- forrester
jarrupalat eivät pidä ääntä. on juuri vaihdettu uudet.
- mullasama
Sama juttu mun Subarussa, en kyllä ymmärrä miten jarrupalat voi kolista. Iskareita itse epäilen. 80 tkm kesti hyvin, nyt tuntuu hajoavan käsiin.
- iskarit
iskarit kestää juuri tuon 80 tkm.Sama juttu itsellä.
- Forresteri
iskarit kirjoitti:
iskarit kestää juuri tuon 80 tkm.Sama juttu itsellä.
Katsastuksessa katsastusmies kehui iskareiden kuntoa. Tosin epäilen että ääni tulee iskareiden yläpään laakeroinnista. Liekkö siellä joku vaimenninkumi, joka on rikki.
- Forezteri
Kallistuksenvakaajan puslat?
- Forresteri
Forezteri oli oikeassa. Kolina loppui, kun vaihdoin autoon vakaajan vaimenninkumit.
Maksoivat 10 eur/kpl.
- Forezteri
Hyvä, että sait kolinat loppumaan. Osasin ehdottaa noita puslia, koska minulla oli viime vuonna sama ongelma omassa Foresterissa (2009 diesel). Nyt kolisee ainoastaan kone (kylmänä) =)
- Forresteri
2009 diesel Forester minullakin (165 000 km) ja aikamoista meteliä pitää kone kylmänä. Pitäisiköhän vaihtaa öljymerkkiä? Nyt koneessa Mobil 1 Esp 5W-30.
- Forezteri
Forresteri kirjoitti:
2009 diesel Forester minullakin (165 000 km) ja aikamoista meteliä pitää kone kylmänä. Pitäisiköhän vaihtaa öljymerkkiä? Nyt koneessa Mobil 1 Esp 5W-30.
Tuon kolinan aiheuttaa suutin/suuttimet. Ostin tuon pari vuotta sitten 165tkm ajettuna ja nyt on mittarissa 225tkm. Samanlaista ääntä tuo on pitänyt alusta asti, joten ei muuta kuin ajele vain.
Ajettavuuteen liittyen vinkkinä suosittelen vaihtamaan takavakaajan jäykempään versioon----> http://www.whiteline.com.au/product_detail4.php?part_number=BSR49
Omaani laitoin tuon alkuperäisen tilalle ja paransi ajettavuutta huomattavasti.
- Forresteri
Tilasitko Forezteri vakaajan suoraan nettisivuilta? Ilmeisesti vakaaja on helppo vaihtaa itse? Voiko tuolle suutinkolinalle tehdä itse mitään? Luin jostain, että sopivalla moottoriöljyllä saisi koneen käyntiääntä hiljaisemmaksi. Mikähän tuo öljy mahtaisi olla? Joku kirjoitteli jossain, että moottoriöljyn pitäisi olla tyyppiä 0W-30?
- Forezteri
Tilasin vakaajan muistaakseni tuolta --> http://balancemotorsport.co.uk/whiteline-rear-anti-roll-bar-arb-20mm-heavy-duty-subaru-forester-sh-my09-10-incl-turbo-9-08-on.html
Vaihto on aika simppeli homma. Homma hoituisi kuitenkin helpoiten jos auton saisi nosturin päälle. Itselläni ei ollut nosturia niin jouduin tekemään tuon operaation makuulla maata vasten. Auton alle mahtui kohtuu hyvin kun peruutin takarenkaat paksujen vanerilevyjen päälle.
Koiranluut olisi hyvä vaihtaa samalla, sillä itselläni ei ainakaan lähteneet vanhat irti alkuperäisestä vakaajasta (pultit umpiruosteessa) Edulliset koiranluut esim. tuolta ---> http://www.nimark.fi/buy/YAMATO_J67005YMT_249
Selvittelin joskus tuota suutinasiaa ja päätin, että en tee asialle mitään vaan annan kolista. Suuttimien kunnon saisi selville ottamalla ne irti ja testauttamalla ne jollain dieselpajalla. Suuttimien irroitus tuosta moottorista on vain tehty vaikeaksi, sillä tilaa ei tahdo olla... joten vaatisi todennäköisesti, että koko moottori nostetaan pois. Lisäksi uudet suuttimet n. 700 euroa/kpl kun viimeksi kysyin hintoja.
En usko, että öljymerkin vaihto auttaa. Kokeilin tähän joskus Castrolin öljyjä ja en huomannut mitään eroa. Jos päätät kokeilla jotain toista öljyä muista katsoa, että se sopii hiukkassuodattimella varustettuun autoon (c2/c3) - Forresteri
Forezteri kirjoitti:
Tilasin vakaajan muistaakseni tuolta --> http://balancemotorsport.co.uk/whiteline-rear-anti-roll-bar-arb-20mm-heavy-duty-subaru-forester-sh-my09-10-incl-turbo-9-08-on.html
Vaihto on aika simppeli homma. Homma hoituisi kuitenkin helpoiten jos auton saisi nosturin päälle. Itselläni ei ollut nosturia niin jouduin tekemään tuon operaation makuulla maata vasten. Auton alle mahtui kohtuu hyvin kun peruutin takarenkaat paksujen vanerilevyjen päälle.
Koiranluut olisi hyvä vaihtaa samalla, sillä itselläni ei ainakaan lähteneet vanhat irti alkuperäisestä vakaajasta (pultit umpiruosteessa) Edulliset koiranluut esim. tuolta ---> http://www.nimark.fi/buy/YAMATO_J67005YMT_249
Selvittelin joskus tuota suutinasiaa ja päätin, että en tee asialle mitään vaan annan kolista. Suuttimien kunnon saisi selville ottamalla ne irti ja testauttamalla ne jollain dieselpajalla. Suuttimien irroitus tuosta moottorista on vain tehty vaikeaksi, sillä tilaa ei tahdo olla... joten vaatisi todennäköisesti, että koko moottori nostetaan pois. Lisäksi uudet suuttimet n. 700 euroa/kpl kun viimeksi kysyin hintoja.
En usko, että öljymerkin vaihto auttaa. Kokeilin tähän joskus Castrolin öljyjä ja en huomannut mitään eroa. Jos päätät kokeilla jotain toista öljyä muista katsoa, että se sopii hiukkassuodattimella varustettuun autoon (c2/c3)Kiitos tiedoista!
Löysin kaksi vanhaa vanhaa kirjoitusta Subarun venttiilien kolinasta:
1. "venttiilien kolina"
Öljypohja pois ja imujalka irti uusi tiiviste tilalle,helppo homma. Öljypumpun tiiviste on myös helppo vaitaa.Pumppu on kiinni muutamalla ruuvilla.Kokeile ensin öljypumpun tiivisteen vaihtoa, se on helpompi homma, jos ei auta vaihda imujalan tiiviste.Osta alkuperäiset tiivisteet Subarun varaosaliikkeestä. Tiivisteet ei maksa paljon.
2. "Suodatin"
Mulla ainakin temppuili kun laitoin tarvikesuodattimen ja halvan öljyn. Alkuperäinen suodatin ja mobil 1 ja kolina loppui.
- nknkklk
Hyvä Forezteri.Kerrankin palstalla joku, joka tietää autoista.
- Forresteri
Samaa mieltä edellisen kanssa. Linkki varaosiin hyvä. Koiranluut maksoivat paikallisessa tarvikeliikkeessä 50 eur/kpl. Tuolta näköjään saa noin 15 eur/kpl.
- subbe kuski
Mikä vaivaa legazyä vm09 kun sytty moottori häiriö valo ja ajonvakautus järjestelmä lakkasi toimimasta ja cruise myös, ei anna tehoja ja kone käy kuin traktorissa? Juuri viikko sitten käytin 120tkm määrä aikais huollossa ja kehuivat auton olevan viimeisen päälle kunnossa. Onko mennyt ne kuuluisat laakerit? Onko kallis remppa tulossa?
- pll
jarrusatulat ja tapit siellä kolisee käske huollossa laittaa paksua vaseliinia niin helpottaa hetkeksi.
- Timolauri
VM 2011 200 000 km ajetussa ainakin kolina loppui kun atupään kallistuksenvaimentajan puslat vaihdettiin. Muutaman kympin osat ja helppo vaihtaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En usko et meistä tulee jotain
Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel103010- 1172184
Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"
Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei431594- 2601408
- 731057
Olen J-mies
Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.47921Ei sitten, ei olla enää
Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na77890- 55884
- 44805
Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä
Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to93746