Milloin kavereita?

Tarviiko vielä

Minkä ikäinen lapsi tarvitsee mielestänne kavereita?
Varmasti paljon riippuu lapsesta, mutta yleisesti?

Oma tyttöni on pian kolme vuotta, varsinaisia kavereita ei vielä ole.
Naapurissa asuu yksi vanhempi tyttö, jonka kanssa leikkivät satunnaisesti, tytöllä on kuitenkin yleensä oman ikäistään seuraa.
Kerhossa tyttö yrittää kyllä mennä mukaan muiden leikkiin, mutta jää jotenkin ulkopuolelle. Jännittäessään tyttö alkaa puhua kovin hiljaa ja hieman epäselvästi, joten muut eivät kiinnitä häneen huomiota.
Tyttö hakeutuu aina itseään vanhempien seuraan ja yrittää päästä mukaan.
Itse olen huomannut, että useat alle 3 vuotiaat eivät hirveästi vielä leiki muiden kanssa.

Mietin, että kärsiikö tämän ikäinen siitä jos ei ole kavereita?
Itsellä ei lapsena ollut paljon kavereita ja se harmitti aikanaan paljon.
Tyttö sentään aina yrittää reippaasti leikkiin mukaan, mutta kuinka pitkään jaksaa jos muut eivät huomaa....

2

985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3-4v

      Meillä aivan hiljattain 4v täyttänyt tyttö alkoi selvästi viime kesänä (eli n. 3 ja puolivuotiaana) sosiaalistua ja kaivata niitä säännöllisiä kaveritapaamisia. Tyttö on kotihoidossa (aina ollut) ja kävi 2-vuotiaasta lähtien 2x/vk taaperokerhossa ja nyt on 3x/vk iltapäiväkerhossa. En sit tiedä miten kokopäivähoidossa olevilla homma menee.. kaipaavat varmaan 3v:stä alkaen lomilla ainakin kaveriseuraa?

    • jfvöö

      Meidän esikoinen on aina ollut juuri tuollainen, että pienenä hakeutui mieluusti isompien lasten seuraan eikä omanikäisten kanssa alkanut leikkimään. Viime kesänä 5v tutustui naapurin tyttöön, saman ikäiseen, ja ovat olleet kuin paita ja peppu siitä saakka. Myös hoidosta on tullut palautetta, että tyttö on reipastunut eikä enää jää sivuun yksin seurailemaan taimleiki vain aikuisten kanssa.

      Kuopus on nyt kolme, enkä edes odota, että hänellä olisi vielä ns.kavereita. Kovasti muiden lastennkanssa kyllä tykkää leikkiä, mutta omanikäisten kanssa ei innostu oikein leikkimään ja hoidon jälkeen puhuu, että ne vain lyö/tönii/kiusaa, jonka vuoksi tahtoisi isompien ryhmään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe