Mitä on äitiys?

Isä

Ehkä vähän tyhmä otsikko, mutta katsoin tuossa yhtenä päivänä Uutisvuotoa, ja siinä oli kysymyksenä "mikä ei kuulu joukkoon ja miksi: synnytyskivut, vaihdevuodet, äitiys ja imettäminen".

Oikeana vastauksena oli, että äitiys ei kuulu joukkoon, koska sitä mies ei voi sitä kokea.
(Koreassa on kehitetty synnytyskipusimulaattori, vaihdevuodet on miehilläkin ja joiltain miehiltä kuulemma erittyy vähän maitoakin)

Itse kyllä isänä koen kokeneeni noista neljästä ainoastaan äitiyden, mutta lienen väärässä.

Mitä teidän mielestänne tarkoittaa "äitiys" ja miksei mies voi sellaista kokea?

4

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miehellä isyys

      Öhöm luulisin että äitiys on sukupuoliriippuvainen asia. Miellän että naiset ovat äitejä ja miehet isiä.

      Isyys voi joidenkin kohdalla isän roolin ja vanhempi-lapsi-suhteen puolesta tarkoittaa käytännössä samaa kuin äitiys naisilla, tosin äitiyteen yleensä lasketaan kai raskauskin mukaan ja sitä ei voi mies henkisenä matkana kokea 9 kk ajan edes jollain raskaus/synnytyssimulaattorilla. Äitejä ja isiä on erilaisia, joten se miten läheisen, lämpimän, arvostavan, huolehtivan, syvällisen, vastavuoroisen, välittävän, rakastavan, tukevan, elämän pituisen, kuuntelevan, ymmärtävän, empaattisen, huomioonottavan, ... suhteen vanhempi muodostaa lapseensa, riippuu pitkälti kustakin vanhemmasta itsestään.

      En ole kuullut yhdestäkään miespuolisesta äidistä, kyllä he kaikki taitavat olla ylpeitä isiä. Olkaa isät ylpeitä isyydestänne, se voi olla yhtä tärkeä ja lapselle merkityksellinen ihmissuhde kuin suhde äitiinkin.

      • Isä

        Varmasti onkin aivan yhtä tärkeä asia lapselle. Lähinnä tarkoitinkin sitä, mikä erottaa äitiyden isyydestä. Itse koen aina (raskaus- ja imetysaikaa lukuunottamatta) olleeni lapselleni enemmän äiti kuin oma äitinsä on ollut. Käytännössä siis siitä kun lapsi oli vuolivuotias.


      • Äit
        Isä kirjoitti:

        Varmasti onkin aivan yhtä tärkeä asia lapselle. Lähinnä tarkoitinkin sitä, mikä erottaa äitiyden isyydestä. Itse koen aina (raskaus- ja imetysaikaa lukuunottamatta) olleeni lapselleni enemmän äiti kuin oma äitinsä on ollut. Käytännössä siis siitä kun lapsi oli vuolivuotias.

        Äitiys on minulle sellainen tunne, että olisin esimerkiksi valmis kuolemaan lapsieni vuoksi. Heidän elämänsä on minulle tärkeämpi kuin omani.

        Lapsemme rakastavat isäänsä ja minua. Minulla on joskus ollut lastemme isän kanssa vaikeaa, mutta olen taistellut parisuhteemme puolesta ja se panostus kannatti.
        Päätin, ettei minun tarvitse olla parisuhteessamme aina se, joka on oikeassa. Opin kuuntelemaan toista: mitä hänellä oli sanottavaa ja mitä toivoi elämätään. Opin antamaan enemmän ja ottamaan vähemmän. Miehelleni se oli samanlainen kasvun paikka.

        Olemme parisuhteessamme nyt onnellisempi kuin silloin, kun lapsemme olivat reilusti alle kouluikäisiä ja olimme - myöntää täytyy paljon uupuneempia kuin nyt. Meistä tuli aikuisia ihmisiä, jotka ajattelevat ensin lapsiaan, sitten perhettämme, toisiamme ja viimeeksi itseämme yksilöinä.


      • KysynVaan-76
        Äit kirjoitti:

        Äitiys on minulle sellainen tunne, että olisin esimerkiksi valmis kuolemaan lapsieni vuoksi. Heidän elämänsä on minulle tärkeämpi kuin omani.

        Lapsemme rakastavat isäänsä ja minua. Minulla on joskus ollut lastemme isän kanssa vaikeaa, mutta olen taistellut parisuhteemme puolesta ja se panostus kannatti.
        Päätin, ettei minun tarvitse olla parisuhteessamme aina se, joka on oikeassa. Opin kuuntelemaan toista: mitä hänellä oli sanottavaa ja mitä toivoi elämätään. Opin antamaan enemmän ja ottamaan vähemmän. Miehelleni se oli samanlainen kasvun paikka.

        Olemme parisuhteessamme nyt onnellisempi kuin silloin, kun lapsemme olivat reilusti alle kouluikäisiä ja olimme - myöntää täytyy paljon uupuneempia kuin nyt. Meistä tuli aikuisia ihmisiä, jotka ajattelevat ensin lapsiaan, sitten perhettämme, toisiamme ja viimeeksi itseämme yksilöinä.

        Hienoja ajatuksia äitiydestä. Ei kuitenkaan tullut oikein selväksi miten se äitiys ratkaisevasti eroaa isyydestä muuten kuin että äitiyden kokee äiti ja isyyden mies.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1373
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1269
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      87
      1116
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      116
      1060
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      26
      861
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      755
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      48
      612
    8. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      604
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      180
      588
    10. Näetkö häntä

      Missä, mite, milloin, mitä ajattelet aina kun näet
      Ikävä
      45
      573
    Aihe