Hei,
onko ASO-kodit siirtynyt joka paikassa korvaamaan asuntokohtaiset vesimittarit 20 eur/hlö/kk -vesimaksulla?
Näin ainakin tässä meidän talossa (Jyväskylä).
Meillä tarkoittaa sitä, että kun ennen maksoin vesilaskua noin 70 eur / 3 kk saan pulittaa nykyisin 120 euroa samalta ajalta ennakoina. Tasoitus nyt marraskuussa.
Mitä järkeä tässä on?
Eikös kaikkialla muualla ole suuntaus huoneistokohtaisten vesimittareiden käyttöönottoon (näin olen ainakin ymmärtänyt)?
ASO-kodit ja veden kulutuksen mittaaminen
6
1104
Vastaukset
- yhteisöllistä vettä.
Yleishyödyllisillä yhteisöillä on omat säännöt vesimaksujen keräämisessä.Yhtiöt toimivat täysin mielivaltaisesti haluamallaan tavalla. Pääasia on että kaikki kustannukset saadaan maksettua. Jos jostain taloyksiköstä saadaan nyhdettyä ylijäämää vesimaksuissa, tasataan ylijäämät muiden kohteiden kanssa. Valvova viranomainen ei valvo "erilliskorvauksia", eikä oikein tiedä miten vesimaksut huomioidaan paikkakunnan vuokratasoa vertailtaessa vapaarahoitteisten ja arava vuokrakohteiden kesken.
Se siitä "kohdekohtaisesta" säästämisestä !! - desimittari
Jos tasoitus tulee joka vuosi, niin eiköhän siinä makseta silloin kulutuksen mukaan. Kertomasi perusteella ennakkomaksu on noussut. Luehan kirjoituksesi huomenna uudestaan, kun olet selvin päin.
- Alkuperäinen
Kiitos kommentista "desimittari" - mutta olen kyllä ihan selvinpäin. Olin eilen ja olen nyt.
Ilmaisin asian ehkä hieman epäselvästi.
Meitä on siis kaksi henkilöä tässä asunnossa.
Viime vuoden loppuun saakka vesilasku tuli 3 kk:n välein. Kulutus ilmoitettiin itse jättämällä tiedot mittarin lukemista talon sisäiseen postilaatikkoon. Kylmä ja lämmin vesi, mittarilukema 3 kk:n välein ja perässä tuli lasku KULUTUKSEN MUKAAN. Meidän tapauksessa siis noin 70 euroa 3 kuukauden ajalta.
Tämän vuoden alussa tästä käytännöstä luovuttiin ja alettiin maksaa ENNAKKOA 20 eur/hlö/kk. Meidän tapauksessa siis 40 euroa kuukausi, josta kertyy tuo 120 euroa 3 kuukaudelta. Annan siis käytännössä taloyhtiölle korotonta lainaa joka jaksossa lähemmäs 50 euroa.
Nyt marraskuussa lasku sitten tasataan itse omista mittareistamme lukemiemme lukujen perusteella, jotka ilmoitamme entisen tavan mukaan lomakkeella talon postilaatikkoon. Toki tiedän saavani "palautusta", kun kulutusta ja ennakkoa verrataan, mutta ihmettelen silti touhua.
Joko ymmärsit? - desimittari
Alkuperäinen kirjoitti:
Kiitos kommentista "desimittari" - mutta olen kyllä ihan selvinpäin. Olin eilen ja olen nyt.
Ilmaisin asian ehkä hieman epäselvästi.
Meitä on siis kaksi henkilöä tässä asunnossa.
Viime vuoden loppuun saakka vesilasku tuli 3 kk:n välein. Kulutus ilmoitettiin itse jättämällä tiedot mittarin lukemista talon sisäiseen postilaatikkoon. Kylmä ja lämmin vesi, mittarilukema 3 kk:n välein ja perässä tuli lasku KULUTUKSEN MUKAAN. Meidän tapauksessa siis noin 70 euroa 3 kuukauden ajalta.
Tämän vuoden alussa tästä käytännöstä luovuttiin ja alettiin maksaa ENNAKKOA 20 eur/hlö/kk. Meidän tapauksessa siis 40 euroa kuukausi, josta kertyy tuo 120 euroa 3 kuukaudelta. Annan siis käytännössä taloyhtiölle korotonta lainaa joka jaksossa lähemmäs 50 euroa.
Nyt marraskuussa lasku sitten tasataan itse omista mittareistamme lukemiemme lukujen perusteella, jotka ilmoitamme entisen tavan mukaan lomakkeella talon postilaatikkoon. Toki tiedän saavani "palautusta", kun kulutusta ja ennakkoa verrataan, mutta ihmettelen silti touhua.
Joko ymmärsit?Nyt asia tuli vesiselvän kielellä. Ilmeisesti taloyhtiössä on suurimmalla osalla tullut lisää maksettavaa tasauksen yhteydessä, joten on ihan järkevääkin nostaa ennakkomaksua. Tai sitten paikallinen vesilaitos on nostanut vesimaksua, tai veden lämmittämisen kulut (kaukolämpö/sähkö/öljy/maalämpö/joku muu tapa) on kallistunut. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ennakko in vain ennakko. Se lopullinen vesimaksu on se, joka kertoo todelliset vesikulut. Jos käytät pääasiassa kylmää vettä, ei välttämättä tule lisää maksettavaa. Jos taas käyt kotona pääasiassa suihkussa, ja päivät kuseskelet työpaikan vessassa ja siellä keittelet kahvit, ei ennakko välttämättä kata kuluja.
Minä asun yksin ja olen todella pihi vedenkäyttäjä, mutta ennakko ei riitä kulutukseeni, vaan satasen verran pitää vuodessa maksaa lisää.
- Aina Vesiselvä
Voi vaan ihmetellä veden kalleutta Jyväskylässä, kun ennakkoa peritään 20 € /henkilö.
Paljonko kylmä- ja kuumavesi maksaa / kuutio ?
pikku-nokkelalle nimimerkki "desimittarille" BÖÖÖÖ !!!- desimittari
Meidän taloyhtiössä kylmä maksaa 3.5 €/m3 ja lämmin 7€/m3. En ole katsonut, paljonko vesilaitoksen perimä kylmävesi maksaa, mutta tuskin tuossa montaa senttiä jää taloyhtiön kassaan.
Taloyhtiö ei yksinään voi päättäävesimaksujen suuruutta. Siihen vaikuttaa myös paikallinen vesilaitos, joka toimittaa vain kylmää vettä, sekä huolehtii jätevedenpuhdistamisesta. Lämmin vesi tuotetaan sitten aina taloyhtiössä lämmittämällä sitä taloon toimitettua kylmää vettä, ja lämmityskulut riippuu lämmitystavasta, ja sen hinnan määrää sitten sen lämmitystavan toimittaja/ylläpitäjä. Taloyhtiöstä riippuu, peritäänkö vesimaksujen hoitamisesta ja laskujen lähettämisestä ja mittarien lukemisesta (kaikki mummot ei osaa/pysty lukemaan vesimittareita) aiheutuneet kulut vesimaksuissa vai vastikkeissa.
Desimittari tietää näistä asioista aika paljon, kun on joskus työkseen asentanut vesiputkia ja mittareita, kaukolämmönsiirtimiä ja öljykattiloita, ja sitä ennen ollut talkkarinakin, eli vesimittareita on tullut tuijoteltua useita tuhansia kertoja.
Eipä tässä tällä kertaa muuta kuin pööt sinnekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713