Hei!
Laitoin aiemmin tänne ilmoituksen otsikolla Mikä lintu? ja sain hienoja vastauksia. Nyt olenkin kiinnostunut mahdollisista lisätiedoista koskien sinirastasta. Mikä on sen levinneisyys ja kuinka mahdollista on, että olisin nähnyt juuri sinirastaan? Eräässä saamassani vastauksessa oli kuvalinkkejä, ja niiden perusteella voisin vaikka uskoa havaintooni...
Sinirastas?
22
2161
Vastaukset
- Juuso
Muistelen sen olevan Välimeren ympäristössä ja Turkissa ja muualla Lähi-Idässä vuoristoisilla seuduilla esiintyvä laji.
Hyvin harvinainen laji Suomessa. Pari kertaa se on täällä tavattu, olikohan peräti Kemijärvellä tänä tai viime kesänä, joten ei havaintosi aivan mahdoton ole... Jos se on tavattu Kemijärvellä, voisi ajatella, että sitä esiintyy myös Kaukaasiassa, Lapin harvinaisuudet kun usein tulevat idästä ja kaakosta päin.
Toisaalta, jos se tosiaan olisi pyörinyt koko kesän teidän nurkillanne noinkin tiheään asutulla seudulla kuin Itä-Helsinki, niin luultavasti siihen olisi joku muukin kuin sinä kiinnitttänyt huomiota... Harmi että et hälyttänyt ketään asiantuntijaa paikalle noinkin oudon linnun nähtyäsi, tasaisen sinisiä tai siniharmaita lintuja kun ei Suomessa juuri ole :(- Rengastaja tyttö
Olen kuullut, että myös Pohjois-Karjalan ja Etelä-Karjalan rajakunnassa Kesälahdella on sinirastas havainto. Muistaakseni tämä oli muutama vuosi sitten.
- *Nilla
lintusi olleen Sinirastaan.
Sen koiras on selvästi kaksivärinen, siivet mustat ja vartalo selvästi tummansininen. Naaras on sinisenharmaanruskea ja täplikäs.
Lajin levinnäisyys on lisäksi niin eteläinen, että todellisesta harvinaisuudesta puhutaan.
http://www.birdguides.com/html/vidlib/species/Monticola_solitarius.htm
Tässä enemmän ja parempia kuvia Sinirastaasta.
http://www.oiseaux.net/oiseaux/passeriformes/monticole.bleu.html
Ennemmin uskoisin sitten kyseessä olevan Siperian-rastaan, joka on sellainen kokoharmaa. Silmän kohdalla sillä on valkoinen viiru ja vatsa vähän valkoisempi kuin muu vartalo. Sitä tavataan aina silloin tällöin Suomessakin.- Juuso
Muistelin väärin Suomen sinirastashavaintovuodet. Eka kerran se nähtiin 95 Kemijärvellä (saatiin valokuvattua, kuva : http://www.dff.fi/~rk/rkuvat/sinras.html) ja toisen kerran Rääkkylässä 97.
Aika epätodennäköisenä pidän minäkin tätä havaintoa. Ei se koko kesää olisi onnistunut Helsingissä lymyämään ilman tunnistusta. Vaan mistäpä sen koskaan varmaksi tietää... jälkikäteen. - juho
ei ole Suomessa tavattu..
- *Nilla
juho kirjoitti:
ei ole Suomessa tavattu..
Katsoin väärin toisen linnun tietoja.
Siperianrastas on nähty Skandinaviassa ainakin Norjassa. Skotlannista ja manner-Euroopasta on myös havaintoja. Sitä pidetään häkkilintuna, ja ainakin osa lienee häkkikarkureita. Anteeksi virheeni. :)
Edelleen epäilen eniten tuota "sinirastasta" tavalliseksi mustarastaaksi. Ehkä kyseessa on osittainen valkaistunut muoto, melkein albiino, vaikka en moisesta mustarastaan kohdalla olekaan kuullut. Ainakaan omaa havaintoa ei ole. Mutta niitä valkoisia yksilöitähän on löydetty variksista, harakoista, naakoista, eri sorsista...
- LAUKOJA
Niin, voisiko se olla jompikumpi lepinkäinen? Lähinnä kokonsa puolesta kai isolepinkäinen?
Sen uros on selkäpuolelta aika tasaisen siniharmaa eikä se kummemmin ääntele. Se on kohtalaisen pelotonkin. Rastaisiin ei lepinkäinen kuulu, mutta voisiko olla niin, että tunnistus olisi pikkasen heittänyt?
Itä-Helsinki ei ole lepinkäisen tyypillisimpiä esiintymisalueita eikä -ympäristöjä, mutta ainahan noita tiedustelijoita riittää...
Lepinkäisen nokkarustinki toki poikkeaa kohtalaisen radikaalisti rastaan vastaavasta, tumma juova silmän yli on hyvin havaittavissa eikä otus tavallisesti pompiskele maassa vaan paremminkin istuu jossain tolpan nokassa tai muulla näköalapaikalla väijyskelemässä sanotaan nyt vaikka kirjosieppotyyliin.
Mutta se on rastaan kokoinen ja siniharmaa...- Tiitiäinen
Eipä ollut lintu lepinkäinen. En todellakaan pysty väittämään, että näkemäni lintu olisi varmasti ollut juuri sinirastas. Siksi kysynkin tällä palstalla neuvoja enemmän tietäviltä. En vaan ole aiemmin nähnyt sellaista lintua, ja kuvien perusteella se voisi olla sinirastas.
Rastaaksi uskon sen joka tapauksessa, mutta otan kiitollisena vastaan lisätietoja ja mielellään myös kuvalinkkejä mahdollisiin ehdotuksiin lajin tunnistamiseksi. - LAUKOJA
Tiitiäinen kirjoitti:
Eipä ollut lintu lepinkäinen. En todellakaan pysty väittämään, että näkemäni lintu olisi varmasti ollut juuri sinirastas. Siksi kysynkin tällä palstalla neuvoja enemmän tietäviltä. En vaan ole aiemmin nähnyt sellaista lintua, ja kuvien perusteella se voisi olla sinirastas.
Rastaaksi uskon sen joka tapauksessa, mutta otan kiitollisena vastaan lisätietoja ja mielellään myös kuvalinkkejä mahdollisiin ehdotuksiin lajin tunnistamiseksi.Mutta kun se sinirastas on todellakin SININEN eikä siniharmaa. Eikä se ole yksivärinen, kuten ensin kuvailit. Se on pilkullinen. Voihan se olla jokin jymybongaus, en sitä sano. Mutta että yksivärisen siniharmaa? Nyt apua nitat ja juhot ja juusot! Mikä tämä voi olla??? Tulee mieleen sininärhikin mutta se on niin kirkkaan sininen ja muutenkin: ei kai niitä tänne ole eksynyt?
- Catsy_666
LAUKOJA kirjoitti:
Mutta kun se sinirastas on todellakin SININEN eikä siniharmaa. Eikä se ole yksivärinen, kuten ensin kuvailit. Se on pilkullinen. Voihan se olla jokin jymybongaus, en sitä sano. Mutta että yksivärisen siniharmaa? Nyt apua nitat ja juhot ja juusot! Mikä tämä voi olla??? Tulee mieleen sininärhikin mutta se on niin kirkkaan sininen ja muutenkin: ei kai niitä tänne ole eksynyt?
Näit rautiaisen hyvin mutta koon määritit väärin?
- Tiitiäinen
Catsy_666 kirjoitti:
No ei se nyt sentään rautiainenkaan ollut.
- Catsy_666
Tiitiäinen kirjoitti:
No ei se nyt sentään rautiainenkaan ollut.
Helposti menee etäisyydet sekaisin jos ei ole vertailukohtia.
- Tiitiäinen
Catsy_666 kirjoitti:
Helposti menee etäisyydet sekaisin jos ei ole vertailukohtia.
Mustarastaita on seudulla paljon ja ne ovat hyvin suvaitsevia lähestymisen suhteen. Samoin tämä mikä-lie-lintuni on päästänyt parhaimmillaan noin parin metrin etäisyydelle, moneen kertaan. Siitä olen nähnyt hyvin mustarastaan koon verrattuna tähän tunnistamattomaan lintuuni.
Aina kun tässä keskustelussa on tullut esiin jokin uusi mahdollinen laji, olen varmuuden vuoksi tarkistanut ne netistä, jotta en tuomitse väärin ehdotuksianne. Koska en ole aktiivinen lintubongari, en voi väittää tunnistavani kaikkia lintuja nimeltä, joten olen halunnut nähdä myös useamman kuvan ko. linnusta.
Joten mielelläni otan edelleenkin ehdotuksia vastaan! - Catsy_666
Tiitiäinen kirjoitti:
Mustarastaita on seudulla paljon ja ne ovat hyvin suvaitsevia lähestymisen suhteen. Samoin tämä mikä-lie-lintuni on päästänyt parhaimmillaan noin parin metrin etäisyydelle, moneen kertaan. Siitä olen nähnyt hyvin mustarastaan koon verrattuna tähän tunnistamattomaan lintuuni.
Aina kun tässä keskustelussa on tullut esiin jokin uusi mahdollinen laji, olen varmuuden vuoksi tarkistanut ne netistä, jotta en tuomitse väärin ehdotuksianne. Koska en ole aktiivinen lintubongari, en voi väittää tunnistavani kaikkia lintuja nimeltä, joten olen halunnut nähdä myös useamman kuvan ko. linnusta.
Joten mielelläni otan edelleenkin ehdotuksia vastaan!. . . . .
- LAUKOJA
Catsy_666 kirjoitti:
Kyllä rautiainen on sentään niin paljon rastasta pienempi että kun sen tutussa ympäristössä havainnoi ja lähellekin pääsee mulkoilemaan niin tuskin siinä tuollaista heittoa pääsee syntymään.
Itse asiassa olet kyllä oikeassa: ilman vertailukohtia on vaikea arvioida etäisyyttä ja linnun kokoa. Malliesimerkkinä lentävät linnut. Itse olen kerran langennut siinä hommassa niin mahtavaan loveen etten edes kertoa kehtaa...
Mutta kun tämä näkijä on töllistellyt tuota tipua hyvin tuntemillaan paikoilla, päässyt tekemään lähihavaintojakin ja katsellut samassa maisemassa muitakin lintuja niin luulen että koon arviointi on aika lailla kohdillaan. - *Nilla
Tiitiäinen kirjoitti:
Joten mielelläni otan edelleenkin ehdotuksia vastaan!tuolla aiemmin, että lintusi keräili nokkaansa hyönteisiä. Se piirre kyllä voisi viitata pienempään lintuun, ehkä johonkin kerttuslajiin.
Rastaat kun etsivät ruokansa maan pinnalta, niin niiden nokista löytyy yleensä lieroja. Harvemmin, jos koskaan, lentäviä hyönteisiä tai lehtiä syöviä toukkia.
Katsopa netistä ryti- tai lehtokerttusta. - *Nilla
*Nilla kirjoitti:
tuolla aiemmin, että lintusi keräili nokkaansa hyönteisiä. Se piirre kyllä voisi viitata pienempään lintuun, ehkä johonkin kerttuslajiin.
Rastaat kun etsivät ruokansa maan pinnalta, niin niiden nokista löytyy yleensä lieroja. Harvemmin, jos koskaan, lentäviä hyönteisiä tai lehtiä syöviä toukkia.
Katsopa netistä ryti- tai lehtokerttusta.vaan luhtakerttunen.
- Tiitiäinen
*Nilla kirjoitti:
tuolla aiemmin, että lintusi keräili nokkaansa hyönteisiä. Se piirre kyllä voisi viitata pienempään lintuun, ehkä johonkin kerttuslajiin.
Katsopa netistä ryti- tai lehtokerttusta.Ei ole ryti- eikä luhtakerttunen. Nuo ovat liian pieniä ja väärän värisiäkin. Lisää ehdotuksia?
- Lintuammattilainen
Kiinnititkö linnussa huomiota mihinkään muuhun tuntomerkkiin kuin väritykseen; nokan väritys ja muoto, pyrstön pituus, jalkojen pituus, yleiskoko verrattuna esim. naakkaan, kottaraiseen tai muihin rastaisiin?
Kun en Itä-Helsinkiä juurikaan tunne, en tiedä alueella olevien puistojen määrää enkä laatua.
Oma veikkaukseni kohdistuisi joko mustarastaaseen tai mahdollisesti kottaraiseen. Mustarastaan höyhenpuvun väritys ei juuri muuntele, mutta jos kyseessä on mustarastas on lintu mitä todennäköisimmin ollut aikuinen naaras. Naaraan puku ei ole koiraan lailla täysin musta vaan oikeastaan tummanharmaanruskea. Rinta ja kurkku ovat hieman vaaleammat. Nokka ei ole niin oranssinkeltainen kuin koiraalla ja saattaa ajan myötä hieman haalistuakin. Kesällä mustarastas on myös kaikkein kuluneimmassa puvussaan ja värit saattavat siksi näyttää haalistuneilta.
Euroopassa (Balkan, Ukraina, Kaukasia) elää myös mustarastaan alalaji aterrimus, joka on kotoista merula-alalajiamme harmaampi. En kuitenkaan pidä todennäköisenä tämän alalajin harhautumista Suomeen, koska se on pääosin paikkalintu.
Toivottavasti tämäkin määrityspähkinä joskus selviää.- Tiitiäinen
Hei! Kiitos erittäin valaisevasta viestistä! Arvoitukseni saattoi juuri ratketa. Vertailin netissä mustarastas koiraan ja naaraan kuvia, eikä näkemäni lintu ole kumpikaan.
MUTTA. Eräs esiintullut kuva hämmentää minua, kuvassa olevan linnun kerrotaan olevan mustarastas, mutta sen nokka ja jalat ovat tummat ja väri siniharmaa. Tässä on näkemäni lintu, mutta onko se sitten naaras, vaikka mielestäni naaraan on ruskeampi? Selitätkö minulle asian?
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.saunalahti.fi/retki/kuvat/video/turmer1001.jpg&imgrefurl=http://www.saunalahti.fi/retki/linnut/pikakuva1.htm&h=325&w=500&sz=54&tbnid=-nsy0EPZXPQJ:&tbnh=82&tbnw=126&start=3&prev=/images?q=mustarastas&hl=fi&lr=&sa=N
Tiedoista kiittäen! Tulipa aiheesta ja lintujen tunnistamisesta yleensäkin keskustelua. - *Nilla
Tiitiäinen kirjoitti:
Hei! Kiitos erittäin valaisevasta viestistä! Arvoitukseni saattoi juuri ratketa. Vertailin netissä mustarastas koiraan ja naaraan kuvia, eikä näkemäni lintu ole kumpikaan.
MUTTA. Eräs esiintullut kuva hämmentää minua, kuvassa olevan linnun kerrotaan olevan mustarastas, mutta sen nokka ja jalat ovat tummat ja väri siniharmaa. Tässä on näkemäni lintu, mutta onko se sitten naaras, vaikka mielestäni naaraan on ruskeampi? Selitätkö minulle asian?
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.saunalahti.fi/retki/kuvat/video/turmer1001.jpg&imgrefurl=http://www.saunalahti.fi/retki/linnut/pikakuva1.htm&h=325&w=500&sz=54&tbnid=-nsy0EPZXPQJ:&tbnh=82&tbnw=126&start=3&prev=/images?q=mustarastas&hl=fi&lr=&sa=N
Tiedoista kiittäen! Tulipa aiheesta ja lintujen tunnistamisesta yleensäkin keskustelua.on nuoresta koiraspuolisesta mustarastaasta, joka ei vielä ole saanut "täyttä" väritystään mm. keltaista nokkaa.
Jos kesällä näet tummanokkaisen yksivärisen tummanruskean/lähes mustan rastaan, niin kyseessä on mustarastaan naaras. Pesivät koiraat ovat täysmustia ja niillä on keltainen nokka.
- THe
Jos se oli sinusta rastaan kokoinen ja "oloinen" onko mahdollista että olisikin räksä. On minusta jossain puvussa yllättävän yksivärinen tai "vähemmän kirjava". Varsinkin ylhäältä katsoen, jos se kerran oli maassa. Ja kyllä se pään ja yläselän harmaa on aika sininen. Kaunis lintu kaiken kaikkiaan. Katso "kuukkeli-haulla", löytyy paljon kuvia.
esim:
http://www.ratol.fi/~malako-k/Turdus/Pilaris/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam35797Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6734- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676