Feliciasta

Humu

Potilas: Felicia 1.3 vm-95

Felicia mökötti kertaalleen ja virta-avainta käännettäessä ei kuulunut kuin naks-naks. Onko kokemuksia vastaavasta viasta?
Omituista on se että tuo on tapahtunut toistaiseksi vain kerran.
Virtalukko? Solenoidi? Startti?

Toinen juttu. Penkinlämppärit ei toimi eikä huoltokirja kertonut missä on sulake, eli mistähän tätä alkaisi selvittää ?

8

1015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apuhoitaja

      Hapettumaa, esimerkiksi valkoista töhkää, kaapelin ja kengän tai kengän ja akun navan välissä. Hilut irti, puhdistusta, raaputusta jotta metallin saa kirkkaaksi ja kontakti tulee paremmaksi. Näin itellä, ei kuitenkaan Feliciaa koskien vaan yleisesti vanhaa autoa. Joskus auttaa pelkkä kiroilu auttaa eli naksuminen poistuu hetkeksi itellään. Joskus täytyy sitten puhdistaa. Tietenkin on mahdollista, että potilaalla on jokin rodulle ominainen ongelmakohta, sitä en sitten tiedä.

      • zoomailija

        Just samanlaisen vian kanssa painittiin meidän farkku-Felician kanssa. Lopputulos oli startin uusiminen, oli käämit palaneet. Tosin tämä on sen verran harvinainen vika ettei kannata heti siihen projektiin iskeä. Meilläkin tsekattiin aluksi startin hiilet, jotka nekin olivat aika hiton kuluneet ja siis vaihdettiin ensin.

        Omalla autolla on nyt ajettu 224 000 kilometriä. Auto hankittiin käytettynä, kun mittarissa oli 95 000 kilsaa. Normaalien huoltojen lisäksi on eteen tullut seuraavat viat (ja nekin vasta 200 000 kilsan jälkeen):

        - takaiskarit vaihdettiin kun toinen petti. Syynä todennäköisesti talven yli jatkunut peräkärryrumba.
        - samaan syyhyn vedoten täytyi vetoakselit uusia.
        - etujarruihin uusittiin ne kelkat vai mitkä onkaan minkä varaan jarrupalat kiinnitetään. Niissä olevista jarrupaloja puristavista tapeista oli osa jumittanut totaalisesti kiinni.
        - laturi vaihdettiin kun ei jaksanut enää toimia.
        - laturin vaihdon jälkeen latauksensäädin jouduttiin uusimaan takuuhuoltona, antoi ylivirtaa joka aiheutti valojen paukkumista.
        - startti uusiksi edellä mainitun vian vuoksi.

        Helpolla ollaan mielestäni päästy. Nyt auto toimii taas ihan kivuttomasti, toivottavasti pitkään.


      • Humu
        zoomailija kirjoitti:

        Just samanlaisen vian kanssa painittiin meidän farkku-Felician kanssa. Lopputulos oli startin uusiminen, oli käämit palaneet. Tosin tämä on sen verran harvinainen vika ettei kannata heti siihen projektiin iskeä. Meilläkin tsekattiin aluksi startin hiilet, jotka nekin olivat aika hiton kuluneet ja siis vaihdettiin ensin.

        Omalla autolla on nyt ajettu 224 000 kilometriä. Auto hankittiin käytettynä, kun mittarissa oli 95 000 kilsaa. Normaalien huoltojen lisäksi on eteen tullut seuraavat viat (ja nekin vasta 200 000 kilsan jälkeen):

        - takaiskarit vaihdettiin kun toinen petti. Syynä todennäköisesti talven yli jatkunut peräkärryrumba.
        - samaan syyhyn vedoten täytyi vetoakselit uusia.
        - etujarruihin uusittiin ne kelkat vai mitkä onkaan minkä varaan jarrupalat kiinnitetään. Niissä olevista jarrupaloja puristavista tapeista oli osa jumittanut totaalisesti kiinni.
        - laturi vaihdettiin kun ei jaksanut enää toimia.
        - laturin vaihdon jälkeen latauksensäädin jouduttiin uusimaan takuuhuoltona, antoi ylivirtaa joka aiheutti valojen paukkumista.
        - startti uusiksi edellä mainitun vian vuoksi.

        Helpolla ollaan mielestäni päästy. Nyt auto toimii taas ihan kivuttomasti, toivottavasti pitkään.

        Kiitokset vastauksista. Pitää katsella mitä tuleman pitää. Akuutein juttu nyt on raidetangon pään vaihtaminen. Katsastus-setä sanoin niin.


      • apuhoitaja
        Humu kirjoitti:

        Kiitokset vastauksista. Pitää katsella mitä tuleman pitää. Akuutein juttu nyt on raidetangon pään vaihtaminen. Katsastus-setä sanoin niin.

        1. Ostat raidetangon pään ulosvetäjän, 6-10e
        2. Ostat raidetangon pään 10e

        Työ, alle tunti, ihan vaan parkkiruudussa
        1. Nostat kulman ylös ja otat pyörän pois
        2. Raidetangon pultti irti ulosvetäjällä irti
        3. Kiristysmutteri irti, merkkaat paikan jotta
        uusi tulee samaan paikkaan.
        4. Ruuvaat uuden paikalleen ja "lukittet" sillä mutterilla.
        5. Raidetanko kiinni ripustukseen ja rengas paikalle ja baanalle.

        Vähän niinkuin talvirenkaitten vaihto.


      • Humu
        apuhoitaja kirjoitti:

        1. Ostat raidetangon pään ulosvetäjän, 6-10e
        2. Ostat raidetangon pään 10e

        Työ, alle tunti, ihan vaan parkkiruudussa
        1. Nostat kulman ylös ja otat pyörän pois
        2. Raidetangon pultti irti ulosvetäjällä irti
        3. Kiristysmutteri irti, merkkaat paikan jotta
        uusi tulee samaan paikkaan.
        4. Ruuvaat uuden paikalleen ja "lukittet" sillä mutterilla.
        5. Raidetanko kiinni ripustukseen ja rengas paikalle ja baanalle.

        Vähän niinkuin talvirenkaitten vaihto.

        Ja minä kun luulin että asiallisia vastauksia ei saa ollenkaan näihin kysymyksiin, onneksi olin väärässä.

        Kiitos!


      • apuhoitaja kirjoitti:

        1. Ostat raidetangon pään ulosvetäjän, 6-10e
        2. Ostat raidetangon pään 10e

        Työ, alle tunti, ihan vaan parkkiruudussa
        1. Nostat kulman ylös ja otat pyörän pois
        2. Raidetangon pultti irti ulosvetäjällä irti
        3. Kiristysmutteri irti, merkkaat paikan jotta
        uusi tulee samaan paikkaan.
        4. Ruuvaat uuden paikalleen ja "lukittet" sillä mutterilla.
        5. Raidetanko kiinni ripustukseen ja rengas paikalle ja baanalle.

        Vähän niinkuin talvirenkaitten vaihto.

        Sittenpä vielä menet lähikorjaamosta varaamaan ajan aurauskulmien säätöä varten jos haluat ajaa renkaillasi vähän pitenpään.Aurauskulmia kun ei kotikonstein saa takaisin oikeisiin mittoihin.Kulmien säätö maksaa muutaman kympin ja voipi olla ettei pään vaihtokaan kustanna korjaamolla paljo mitään,on senverran pikku homma.


    • fellucombi99

      Istuinlämppäreiden sulake löytyy muistaakseni irrottamalla hansikaslokeron pohja, jos ne maahantuojalla suomessa asennettu.

      • Humu

        Kyllä veikkaan että lämppäri on asennettu jälkikäteen. Pitääpä etsiä se sulake käsiin. Kiitti vinkistä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      207
      4416
    2. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      186
      2451
    3. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      64
      1452
    4. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      96
      1171
    5. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      123
      1089
    6. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      71
      1036
    7. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      95
      1006
    8. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      131
      967
    9. Bim bom ovikello soi!!

      Mitä tekisit jos kaivattusi ilmestyisi ovesi taakse?
      Ikävä
      105
      943
    10. Kuvaile kaivattuasi

      kolmella adjektiivilla ja kolmella emojilla. Pidetään ketju asiallisena kiitos. 😁
      Ikävä
      54
      865
    Aihe